Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapula uhkaa maailmaa - nyt kannattaa omistaa punainen tupa ja perunamaa

Vierailija
04.04.2020 |

”Nyt on kuultu jo varoituksia siitä, että edessä voi olla ruokapula."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006463238.html

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, tätä uhkakuvaa ei ollutkaan vielä rummutettu. Kyllä tämä kuulkaas on nyt maailmanloppu. Presidenttimme alkaa pian pukeutua armeijan univormuun ja suomalaiset määrätään pelloille töihin ja tulee valtava kaaos.

Niin kuin punaisten khmerien aikaan Kamputseassa.

Vierailija
22/53 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonnis kirjoitti:

Löytyy jo, mutta harmillisesti Uudenmaan rajan toiselta puolelta, joten kevättyöt ja -kylvöt jää nyt tekemättä.

Vuokraa se jollekin tai anna lainaan. Tarkoitan tätä oikeasti. Voi tulla aika ikävät ajat, jos maailmalla aletaan käyttäytyä ruuan suhteen samoin kuin suojatarvikkeiden.  Jokainen tekee fiksusti joka laittaa ruokaa kasvamaan nyt, tai järjestää sen mahdollisuuden toiselle jos ei itse pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, tätä uhkakuvaa ei ollutkaan vielä rummutettu. Kyllä tämä kuulkaas on nyt maailmanloppu. Presidenttimme alkaa pian pukeutua armeijan univormuun ja suomalaiset määrätään pelloille töihin ja tulee valtava kaaos.

Niin kuin punaisten khmerien aikaan Kamputseassa.

Mä olen niin vasemmalla kuin olla saattaa monella tapaa, mutta voi että mä inhoan tätä auktoriteettivammaista viisastelua, jossa mennään rinnastamaan joku miljoonaluokan omien murha siihen, että pitäisi saada ruokaa kasvamaan ja talteen.

Tappele järkevät ehdot asiaan tai ole edes saatana hiljaa. Ääliö. Tajuatko mitä maailmassa tulee tapahtumaan, jos ruoka ei riitä, koska joka maassa joku psykopaatti päättää haalia sadon talteen vivutakseen sen hinnan pilviin.

Joka iikka laittakaa jotain kasvamaan. Oikeasti.

Vierailija
24/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä varmasti herättää monen siitä Ruususen unesta, että mitään katastrofia ei voi sattua, vaan aina voi kävellä sisään prismaan ja ostaa mitä mieli tekee. Ihan mitä tahansa voi sattua, jos ei nyt, niin joskus myöhemmin. Pappani oli oikeassa, hän sanoi, että viisas on se, joka rakenta torpan maalle ja ostaa pienen maatilkun ja opettelee sitä viljelemään. Juuri nyt olen onnellinen, että asumme maalla, on se peltotilkku ja metsäpalstakin, lähellä kalavesiä ja riistamaita. Ja talo lämpiää vaikka puulla ja vettä saa kaivosta. Meillä ei ihan heti hätä tule. Tietysti toivon, että mitään nälänhätää tms. ei koskaan tule, mutta on se hyvä turvata selusta. Kaupungissa on ihan muiden armoilla.

Teille se todellinen hätä vasta tuleekin, kun joukko aseistettuja miehiä tulee hakemaan satonne, ottaa samalla kaiken muunkin mitä irti saa ja ehkä vielä raiskaa naiset ja lapset ennen lähtöään. Poliisi on voimaton auttamaan syrjässä asuvia maalaisia, kun niillä on kaupingeissakin kädet täynnä töitä.

Vierailija
25/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa se että mitä nyt tapahtuu Suomessa on suoraa seurausta maata johtavien taidoista viimeisen 20 vuoden aikana. 

Vierailija
26/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten me voidaan vaan antaa muutaman sadan vanhuksen kuolla ja eletään niin kuin ennenkin. Ennen kuin niiden suojelu tappaa kymmeniä tuhansia terveitä aikuisia ja nuoria. 

Vierailija
27/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa se että mitä nyt tapahtuu Suomessa on suoraa seurausta maata johtavien taidoista viimeisen 20 vuoden aikana. 

Jep, toisin kuin Ruotsissa tauti yritetään pitää aisoissa, sairaanhoitajille on suojavälineitä, vaikka edes vanhentuneita, ruokaomavaraisuus on turvattu ym. Ei Suomi ole utopia, kaukana siitä, mutta ihan hyvin täällä hommat pelaa.

Vierailija
28/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä pandemia nyt rökittää koko maailmaa sen verran, että ruokahuolto voi oikeasti olla aika kriittisellä tasolla.

Suomessakaan ei tarvita ensi kesänä kuin pari hallayötä sopivassa vaiheessa kasvua, niin voimme sanoa tulevalle sadolle heipat.

Ruotsi tullee olemaan joka tapauksessa pulassa, koska heidän omavaraisuusasteensa on n. 50%, eli puolet ruoasta pitäisi onnistua tuomaan muualta. Onnistuuko se vai ei jää nähtäväksi.

Vierailija
29/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä on sellaset Michelin-renkaat ja jenkkikahvat, notta niillä pärjää vaikka kahden katovuoden yli.

Ne on jenkkakahvat :DD

Vierailija
30/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungissa kerrostalossa, en ole hamstrannut uskon että jostakin pakko saada ruokaa, jos ei saa mistään, niin sit kuollaan vaan samalla tavalla kuin kehitysmaissa itseppä ihmiset ovat soppansa keittäneet

Vierailija
31/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä elintarvikkeiden hinta nousee, joidenkin tuotteiden saatavuus on vaikeaa yhden satokauden ja joudumme ihan vaan opettelemaan syömään yksinkertaisemmin. Hamppareiden ja sipsien sijaan valitaankin kaurahiutaleet jasilakkalaatikkoa. Pienet tuottajat kukoistavat ja jotka eivät ole riippuvaisia työntekijöistä. Innostumme käymään marjastamassa, sienestämässä ja kalastamassa. Luovuus kasvaa ja somen kautta tursuaa vinkkejä, miten jatkaa edellisen päivä ruokaa yms.

Ihan hyvää tekee meille kaikille oppia vähemmälle kulutukselle.

Vierailija
32/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani lähinnä siitä, miten köyhän perheemme rahat riittää monipuolisiin kasviksiin. Kaurapuurolla, hernekeitolla ja muulla yksinkertaisella perusruualla pärjää pitkälle, mutta valikoima eri värisiä kasviksia on tärkeää terveydelle, etenkin kasvaville lapsille.

Vierailija
33/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä pandemia nyt rökittää koko maailmaa sen verran, että ruokahuolto voi oikeasti olla aika kriittisellä tasolla.

Suomessakaan ei tarvita ensi kesänä kuin pari hallayötä sopivassa vaiheessa kasvua, niin voimme sanoa tulevalle sadolle heipat.

Ruotsi tullee olemaan joka tapauksessa pulassa, koska heidän omavaraisuusasteensa on n. 50%, eli puolet ruoasta pitäisi onnistua tuomaan muualta. Onnistuuko se vai ei jää nähtäväksi.

Ruotsi on rikas maa, kyllä ne ruokaa saa.

Vierailija
34/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan kohtalaisen omavaraisia ja kotitarveviljely on täällä suosittua, suosio tuntuu olevan jopa taas nousussa. Itselläkin on taimia kasvamassa, vaikka meillä on vain iso parveke, missä kasvattaa. Salaattiakin laitan kunhan ilmat lämpenee. Varastoissa on ruokaa vielä ihan hyvin. Täällä saa myös ainakin vielä poimia marjoja huoletta ja kalastaa kohtalaisen vapaasti ongella järvellä ja merellä.

Kotitarveviljely ei ole ollenkaan suosittua. Ei edes maalla. Asun maalla taajamassa. Ei täällä kukaan mitään kasvata, minun lisäkseni. Olen ainut joka kasvattaa. On harrastukseni. Perunat ostan kaupasta.

Mistä keksit tuon että olisi suosittua?

Vierailija
35/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani lähinnä siitä, miten köyhän perheemme rahat riittää monipuolisiin kasviksiin. Kaurapuurolla, hernekeitolla ja muulla yksinkertaisella perusruualla pärjää pitkälle, mutta valikoima eri värisiä kasviksia on tärkeää terveydelle, etenkin kasvaville lapsille.

Ei kannata ripustautua ajatukseen salaatin ja paprikoiden loppumisesta, vaan kasvattaa mahdollisuuksien rajoissa varmoja ja runsassatoisia tuotteita, unohtamatta villivihanneksia (monet rikkaruohot) joita voi kerätä ja kuivattaa. Syksymmällä metsistä marjat ja sienet.

Vierailija
36/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä sillä perunamaalla tekisin?

Kasvattaisit perunoita vaikka.

Mansikkamaa voisi olla parempi vaihtoehto. Parvekkeelle tai muuhun sopivaan paikkaa ehkä tomaatteja.

Tomaatteja saa kaupasta.

Hinta voi olla korkeampi jos ei ole ulkomaalaista kilpailua, mutta mikä estäisi tätä tuontia?

Vierailija
37/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en mennyt hamstraamaan vessapaperia kaapit täyteen. Nyt tilaa riittää tomaattimurskalle, tölkkiananaksille, kuivatuille luumuille ja monille muille elintarvikkeille, jotka voi loppua kesken tai joiden hinnat voi nousta pilviin.

Vierailija
38/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikkamaa voisi olla parempi vaihtoehto. Parvekkeelle tai muuhun sopivaan paikkaa ehkä tomaatteja.

Tomaatteja saa kaupasta.

Hinta voi olla korkeampi jos ei ole ulkomaalaista kilpailua, mutta mikä estäisi tätä tuontia?

Luitko tuota Ylen uutista aiheesta? Vihannekset ja juurekset tulevat suurella todennäköisyydellä menemään teollisuuden tarpeisiin, se mitä tuoreeltaan on tarjolla on mahdollisesti niin hintavaa, että jos suinkin mahdollista, kannattaa kasvattaa itse täydennystä.

Työntekijäpula maataloudessa on nyt maailmanlaajuinen, ei vain Suomen ongelma.

Vierailija
39/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomaatteja saa kaupasta.

Tomaattia kasvatan sen takia, että saan hyviä tomaattia ja ikinä en osta ulkomaalaisia, koska niistä rikkoutuu suupieleni.

Toivon kotimaisen ruuan arvostuksen nousevan

Vierailija
40/53 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä muuten mausteiden kohtalo näyttää? Riittääkö niitä vai onko ainakin köyhien opittava nauttimaan papujen mausta ihan sellaisenaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi