Ruokapula uhkaa maailmaa - nyt kannattaa omistaa punainen tupa ja perunamaa
”Nyt on kuultu jo varoituksia siitä, että edessä voi olla ruokapula."
Kommentit (53)
Yksi ongelma on se, että kasvikunnan tuotteilla ruokitaan tehomaatalouden eläimiä. Kun tiukka paikka tulee, elukat laitetaan lihoiksi ja soijat ihmisille. Loppuu se vegaanien mollaus samalla. Toisaalta mistään omavaraisuudesta ei ole hyötyä. Jo nyt korona on joissain maissa aiheuttanut ryöstelyä. Köyhyys saa ihmiset julmiksi. Siinä kun se oma pottupelto ryöstetään tyhjäksi, on kova työ mennyt ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani lähinnä siitä, miten köyhän perheemme rahat riittää monipuolisiin kasviksiin. Kaurapuurolla, hernekeitolla ja muulla yksinkertaisella perusruualla pärjää pitkälle, mutta valikoima eri värisiä kasviksia on tärkeää terveydelle, etenkin kasvaville lapsille.
Ei kasviksia tarvita kovin monipuolisesti. Meidän poppoo elää talven yli kotoisilla kasviksilla, joita edustaa porkkana, kaali, lanttu. Kotimaiset omenat niin kauan kuin niitä saa. Mustikka, puolukka, herukat. Näin kevättalvella versotan ja idätän esim hernettä ja parsakaalia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma on se, että kasvikunnan tuotteilla ruokitaan tehomaatalouden eläimiä. Kun tiukka paikka tulee, elukat laitetaan lihoiksi ja soijat ihmisille. Loppuu se vegaanien mollaus samalla. Toisaalta mistään omavaraisuudesta ei ole hyötyä. Jo nyt korona on joissain maissa aiheuttanut ryöstelyä. Köyhyys saa ihmiset julmiksi. Siinä kun se oma pottupelto ryöstetään tyhjäksi, on kova työ mennyt ihan hukkaan.
Et taida olla oikeasti vegaani kun noin mouhotat. Härnäät vaan. Mutta hei, kuva suomalaisesta sielunmaisemasta: torppa ja lehmä metsälaitumella. Saa ravintoa maasta, jossa ei vilja kasva. Maitoa, kermaa, voita ja pikkuisen lihaa silloin tällöin. Muuten perunaa, kasviksia ja ruisleipää. Ja kalanpala kotijärvestä. Sellasella täällä on tuhannen vuotta pärjätty. Ei tartte muita vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan kohtalaisen omavaraisia ja kotitarveviljely on täällä suosittua, suosio tuntuu olevan jopa taas nousussa. Itselläkin on taimia kasvamassa, vaikka meillä on vain iso parveke, missä kasvattaa. Salaattiakin laitan kunhan ilmat lämpenee. Varastoissa on ruokaa vielä ihan hyvin. Täällä saa myös ainakin vielä poimia marjoja huoletta ja kalastaa kohtalaisen vapaasti ongella järvellä ja merellä.
Kotitarveviljely ei ole ollenkaan suosittua. Ei edes maalla. Asun maalla taajamassa. Ei täällä kukaan mitään kasvata, minun lisäkseni. Olen ainut joka kasvattaa. On harrastukseni. Perunat ostan kaupasta.
Mistä keksit tuon että olisi suosittua?
Ei täälläkään kovin suosittua ole. Meidän kadulla on 10 taloa, mutta vain meidän ja naapurin pihassa on kasvimaa ja kasvihuone. Vertaillaan mitä kumpainenkin meinaa kasvattaa, vaihdellaan vinkkejä ja taimia ja toimitaan "lomittajina" toisillemme.
Tällä asuinalueella on noin 60 taloa ja meidän kadun lisäksi vain yhdellä on yksi kasvihuone ja toisella pari kasvimaata. Marjapuskia, vanhoja ränsistyneitä herukkapuskia, on muutamalla pihalla. Muuten kasvatetaan vain kesäkukkia.
Meidän perunamaa on anoppilassa, maitotilan yhteydessä. Siellä kasvatetaan kolmen perheen perunat. Keväällä talkoillaan perunat maahan ja syksyllä talkoillaan perunannosto. Sillä ajatuksella, että jos aiot syödä perunaa, osallistut sen kasvatukseen.
Mä veikkaan että tässä käy niin että valtio pakottaa ihmiset maatalous töihin tavalla tai toisella. Kotimaista ruokaa saa kyllä jatkossakin mutta riisistä saadaan jatkossa vain haaveilla.
Tulisiko luonteva ratkaisu niihin lihaviin hanhilaumoihin, jotka ovat jo vuosia mellastaneet puistoalueilla?
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että tässä käy niin että valtio pakottaa ihmiset maatalous töihin tavalla tai toisella. Kotimaista ruokaa saa kyllä jatkossakin mutta riisistä saadaan jatkossa vain haaveilla.
Ei tule tapahtumaan ihan heti. Ensin päättäjien ja kansan pitää kollektiivisesti tehdä päätös paluusta agraariaikaan, ja painottaa koulutusjärjestelmä tukemaan sitä. Myös yhteiskunnan toiminnan muut osa-alueet vaativat huomattavan muutoksen ennen kuin tuollainen "pakottaminen" on Suomessa edes mahdollista.
Harmi, mulla on vaan punanen turpa ja perunanenä.
Vierailija kirjoitti:
Itellä on sellaset Michelin-renkaat ja jenkkikahvat, notta niillä pärjää vaikka kahden katovuoden yli.
Mulla myös! Läskimahaani pitelen nauraa hohottaessani luuviuluille tai saliääliöille, jotka itkee rahkan perään ja kuihtuvat ruoan puutteessaan. Läskitporskuttaa nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla oikeasti vegaani kun noin mouhotat. Härnäät vaan. Mutta hei, kuva suomalaisesta sielunmaisemasta: torppa ja lehmä metsälaitumella. Saa ravintoa maasta, jossa ei vilja kasva. Maitoa, kermaa, voita ja pikkuisen lihaa silloin tällöin. Muuten perunaa, kasviksia ja ruisleipää. Ja kalanpala kotijärvestä. Sellasella täällä on tuhannen vuotta pärjätty. Ei tartte muita vaivata.
Itse asiassa ihan aito vegaani. Jos oikeasti olisi tilanne, että meillä omat kanat munisi ja oma hyvissä oloissa elävä lehmä maitoa tuottaisi, voisin vaikka taipua muutokseen. Mutta koska ihmiset ei ole kuin ennen, niin näkemyksesi ei tule toteutumaan. Uskallan edelleen väittää, että ruuasta vielä tapellaan rikollisin keinoin.
Tässä mietin, että ollakko kauppias vaiko viljelijä. Itselleen saa aika hyvin ruokaa myös kauppiaana.
Jos suosittu tarkoittaakin sitä, että saa yläpeukkuja somessa?