Tässä nyt nähdään hyvin se miksi kaikilla ei voi olla sama veriryhmä.
Kaikki eivät kuole samaan kulkutautiin, siitä pitää evoluutio huolen.
https://www.verkkouutiset.fi/veriryhma-voi-altistaa-ihmisen-koronaviruk…
Kommentit (57)
minä kuulun o-ryhmään joten olen immuuni ja voin rellestää miten haluan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se veriryhmäruokavalio ihan puppua? Mitäs tuumaatte?
Ei ole puppua. Uudet veriryhmät ovat nimenomaan syntyneet isojen mullistusten myötä. Maanviljelyn alku, kaupungistuminen jne. Maanviljelijöiden veriryhmälle sopiikin siten viljellyt kasvit ruuaksi, kun taas metsästäjille lihat jne. On siinä ihan tietty logiikka historian kanssa.
Huvittavaa todella miten osuva tuo vanha haukuttu veriryhmäruokavalio onkaan. Olen B-tyyppiä jota kuvaillaan Mongolian aroilla syntyneeksi. Mulle ei missään nimessä käy yleiset viljat eikä lehmänmaito (eli länsimaisten maanviljelyskulttuurien ruokavalio). Sen sijaan käy kyllä sellainen paimentolaistyyppinen ruokavalio ja vuohenmaito yms. Mongoliassa on käytetty perinteisesti tamman, vuohen- ja lampaanmaitoa. Mulle käy viimeksimainitut, tammanmaitoa en ole kaupassa nähnyt joten en ole kokeillut.
Mulla on O-veriryhmä ja olen huomannut, että sellainen metsästäjä-keräilijän ruokavalio sopii parhaiten, eli lihaa, kalaa ja kasviksia. Viljat ja maitotuotteet ovat aina aiheuttaneet ongelmia, kuten vatsanpuruja, liman kertymistä, väsymystä... Joten kyllä noissa jotain perää saattaa olla.
Oho, kappas niin minullakin. Veriryhmäni on A.
Taitaa olla aika yleismaallinen terveellinen ruokavalio ihan kaikille.😂
Vierailija kirjoitti:
On täyttä puppua.
Katsoin kerran erästä listaa suositelluista ja itselle haitallisista. Haitallisten listalla oli useimmat eniten käyttämistäni ruoka-aineista ja lisäksi valtaosa sellaisista, jotka olen erityisesti todennut itselleni hyödyllisiksi ja tärkeiksi ja joita käytän/syön lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puppua. Uudet veriryhmät ovat nimenomaan syntyneet isojen mullistusten myötä. Maanviljelyn alku, kaupungistuminen jne. Maanviljelijöiden veriryhmälle sopiikin siten viljellyt kasvit ruuaksi, kun taas metsästäjille lihat jne. On siinä ihan tietty logiikka historian kanssa.
Huvittavaa todella miten osuva tuo vanha haukuttu veriryhmäruokavalio onkaan. Olen B-tyyppiä jota kuvaillaan Mongolian aroilla syntyneeksi. Mulle ei missään nimessä käy yleiset viljat eikä lehmänmaito (eli länsimaisten maanviljelyskulttuurien ruokavalio). Sen sijaan käy kyllä sellainen paimentolaistyyppinen ruokavalio ja vuohenmaito yms. Mongoliassa on käytetty perinteisesti tamman, vuohen- ja lampaanmaitoa. Mulle käy viimeksimainitut, tammanmaitoa en ole kaupassa nähnyt joten en ole kokeillut.
Mulla on O-veriryhmä ja olen huomannut, että sellainen metsästäjä-keräilijän ruokavalio sopii parhaiten, eli lihaa, kalaa ja kasviksia. Viljat ja maitotuotteet ovat aina aiheuttaneet ongelmia, kuten vatsanpuruja, liman kertymistä, väsymystä... Joten kyllä noissa jotain perää saattaa olla.
Oho, kappas niin minullakin. Veriryhmäni on A.
Taitaa olla aika yleismaallinen terveellinen ruokavalio ihan kaikille.😂
Nykyinen teollinen ruokavalio on sellaista sontaa, ettei mikään veriryhmä ole geneettisesti valmistautunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni kertoi voivansa paremmin kuin koskaan ennen alettuaan noudattaa veriryhmänsä mukaista ruokavaliota. Päätin sitten itsekin tutkia asiaa, ja huomasin, että olin ihan käytännön kokemusten perusteella syönyt aika pitkälti sellaista ruokaa, jota minulle suositellaan veriryhmäni perusteella. Eli meillä näyttää ilmeisesti toimivan, en tiedä päteekö laajemmin.
Sama homma. Olen itse B, ja olin ällistynyt, kun selailin niitä sallittujen/vältettävien ruokien listoja. Osaa vältettävistä ruoista suorastaan inhoan (rypsiöljy, tomaatti, oliivit), osaa en yksinkertaisesti kestä (keliakia, ja esim. homejuusto aiheuttaa migreenin) ja osaa ei tule muuten vain jostain syystä syötyä (kana) tai saan niistä vatsavaivoja (pähkinät). Sen sijaan osaa sallituista ruoista suorastaan himoitsen (esim. ananas ja lohi & muut rasvaiset kalat sekä maitotuotteet).
Oli perää tahi ei, syön siis aika pitkälle oman veriryhmäni mukaan ilman, että asiaa tarvitsee edes sen kummemmin miettiä.
Maailmalla yleisin veriryhmä on O- ja pohjoismaissa A +.
Käytännössä aika pienet erot noissa riskeissä saada jokin sairaus helpommin, jos on tiettyä veriryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla yleisin veriryhmä on O- ja pohjoismaissa A +.
Käytännössä aika pienet erot noissa riskeissä saada jokin sairaus helpommin, jos on tiettyä veriryhmää.
Tuskin on O rh neg yleisin.
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä usko tuollaiseen ainakaan tuon uutisen perusteella.
Wuhanissa kuoli 2535 ihmistä ja niin pienessä otannassa jo virhemarginaalikin on useita prosenttiyksikköjä.
Lisäksi on kyllä niin, että edes Kiinassa ei voida varmuudella tietää alueen asukkaiden veriryhmien jakautumista. Siitä voi olla joku otantaoletus, mutta ei varmuutta.
Ja koska virus tarttuu sattumanvaraisesti, eikä viranomainen voi tietää kuin diagnosoidut tartunnat (joiden ohella voi hyvin olla toinen samanlainen määrä oireettomia tai lieväoireisia), ei voi tietää kaikkien tartunnan saaneiden veriryhmää, joka olisi aivan olennainen tieto, kun verrataan kuolleiden veriryhmiä.
Eli pitäisi ensin tietää varmuudella kaikki tartunnat ja kaikkien tartunnan saaneiden veriryhmä ja verrata siihen kuolleiden veriryhmiä.
MINKÄ jälkeenkin on siis todennäköisesti se kolmen prosenttiyksikön virhemarginaali.
Asia vaarii siis roimasti lisätutkimuksia.
T. Työkseen tilastoja ja lääketieteellisiä tutkimuksia käsittelevä toimittaja
Ja lisäksi pitäisi muut muuttujat saada eliminoitua pois
Mistä saisi tietää lasten veriryhmät? Onko merkitty minnekään? Neuvolakortti? Omakanta?
Kirjallisuudesta löytyy viitteitä siitä, että veriryhmäkohtainen riski voi olla erilainen tietyissä sairauksissa. Esimerkiksi A-veriryhmän osalta suora lainaus Samuel H. Prestonin kirjasta "Mortality Patterns in National Populations: With Special Reference to recorded causes of death"
"...persons with blood type A appear to be more susceptible to death from bronchopneumonia and stomach cancer..."
AB rh minus on viruksille kaikkein resistenssein johtuen verisolun kuparirakennepinnasta josta puuttuu proteiini. Muttei se paljoa näy koska suomessakin vaan 0.7 % verran. Ab on ihmiskunnassa uusimpana syntynyt veriryhmä ja varmaan ihan tarpeeseen. Sen ja etenkään miinuksena syntyä ei tunneta.
Tampereen yliopiston tutkijoiden mukaan myös veriryhmällä saattaa olla vaikutusta siihen, miten voimakkaita koronaoireita potilas saa.
Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin tänään siitä, että uuden tutkimuksen valossa ihmisen veriryhmä voi vaikuttaa sairastumiseen.
Lue myös: Kuinka monilla ihmisillä ympäri Suomea on koronaoireita? Katso oman alueesi tilanne
Tampereen yliopiston professori Seppo Parkkila kertoo, että on tieteellisesti todistettu A-veriryhmän saavan aikaan hankalamman taudin.
– Löydöstä selittää se, että henkilöillä, joilla on O- ja B -veriryhmät, on luonnostaan kehittynyt vasta-aineita A-antigeenia vastaan. Tutkimuksissa on osoitettu, että A-vasta-aine voisi estää viruksen tarttumista solureseptoriin, Parkkila sanoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uutta-tutkimustietoa-veriryhma-vaik…
Wuhanissa oli vaikea epidemia ja ihmisiä sairastui ja kuoli paljon, vaikkka Aasiassa B-veriryhmä on vallitsevin ja sen pitäisi olla edellisen viestin tutkimuksen mukaan suojaava tekijä.
!Veriryhmien yleisyys vaihtelee hieman eri puolilla Suomea.
– Karkeasti luokiteltuna B-veriryhmä on itäinen ominaisuus ja A-veriryhmä läntinen. Muuttoliike Suomessa on kuitenkin sekoittanut tätä aika lailla. Käytännössä sellaista isoa, merkittävää eroa, joka näkyisi esimerkiksi paikallisesti verenluovuttajien tarpeessa tai sairaaloiden kulutuksessa, ei ole.
Maailmanlaajuisesti erot ovat suurempia.
– Aasiassa B-ryhmä on huomattavasti vallitsevampi kuin vaikka Länsi-Euroopassa, jossa taas on enemmän A-ryhmän edustajia.
O-ryhmä on puolestaan hyvin runsaasti edustettuna Afrikassa. Näyttää siltä, että O-ryhmäläiset ovat jossakin määrin enemmän suojassa tai selviytyvät paremmin malariatartunnoista."
https://www.studio55.fi/terveys/article/veriryhmien-yleisyys-vaihtelee-…
Ja täm'nkin toin palstalle heti eikä kukaan uskonut! :)
Vierailija kirjoitti:
Ja täm'nkin toin palstalle heti eikä kukaan uskonut! :)
Ei tämä nyt mikään uusi juttu ole. En tiedä palstasta, mutta asiaa on tutkittu jo aikoja sitten.
A+ veriryhmä on suomalaisilla yleisin veriryhmä..