Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde koronan aikaan kärjistyi mies uhkaa erolla

Vierailija
04.04.2020 |

Meillä mennyt suhteessa jo pidempään huonosti. Olen epäillyt että mies on ollut masentunut kun vain makaa sängyssä tai sohvalla töiden jälkeen. On ärtynyt, tiuskii , ei vastaa kysymyksiin. Ei osallistu kuin monen sanomisen jälkeen kotitöihin ja näistäkin pyörittelee silmiään ja huokailee. Ei halua mennä lääkäriin eikä pariterapiaan. Nyt tehdään molemmat töitä kotona ja tilanne mennyt huonommaksi. Mies kimpaantuu herkästi ja kiroilee ja huutaa. Olen ollut tiukkana ja sanonut että täytyy tehdä myös kotitöitä ja olla perheen kanssa. 3 pientä lasta on . Mies valittaa rahojen tuhlaamisesta enkä oikeasti tuhlaa , ostan lähinnä ruokaa ja lapsille vaatteita. Tiedän että miehellä on muutama kymppitonni tilillään jemmassa eri tilillä johon minulla ei ole pääsyä. Sanoo että tuhlaisin ne jos siirtäisi yhteiselle tilille. Samalla itselläni tili riittää juuri kuukauden ajan. Mies maksaa asunnon ja se on molempien nimissä.

Olen lopennuupunut miehen ainaiseen valitukseen ja haukkumiseen. En osaa kuulemma mitään ja olen sairas ihminen joka kuvittelee asioita kun sanon ettei tee mitään. Eilen olin rauhakseen lasten iltapalan jälkeen sohvalla kun saapui sängyltään ja aloitti uhkailemaan avioerolla ettei enää jaksa minua että olen ilkeä ihminen ja harhainen. Tilanne tuli taas aivan puskista olin ollut aivan rauhakseen koko päivän ja hoitanut lasten hoidon ja kotityöt koko päivän töiden lisäksi. Mies tietää että minulla ei ole isoja tukiverkkoja ja olen köyhempi. Sanoi että pärjäisi paremmin taloudellisesti yksin ja haluaa lapset mukaansa. Hän joka ei ole lasten elinaikana koskaan ollut kiinnostunut hoitamaan lapsia kuin hetkellisen poissaoloni ajan. Olen ollut pitkään kotiäitinä ja viime vuosina palannut työelämään. Mies vaikutti myös mustasukkaiselta työstäni epäili että minulla on joku toinen kun olen pitkiä päiviä ollut työpaikalla. Kaiken tämän eilisen ryöpytyksen huusi lasten kuullen. Lapset eivät toivo eroa ja sanoivat etteivät halua äidistä eroon. Olen nukkunut niin huonosti ja olin todella järkyttynyt eilen. Ja sanottakoon että minulla ei ole ikinä ollut mt ongelmia. Mies taas kärsii paristakin sairaudesta ja ollut uniongelmainen. Mies ryöpytyksen jälkeen sanoi että mitä siinä olet ja valtasi tvn naksujen kanssa ja otti paukun. Minusta näytti siltä kun olisi nauttinut siitä kun sai minut pois tolaltaan. Itse en todellakaan olisi ollut juhlatuulella tuon jälkeen. Useimmiten riidat päättyvät mieheltä mykkäkouluun. Onko tämä henkistä väkivaltaa?

En ymmärrä miten tästä eteenpäin. Eilen uhkaili pyytävänsä välittäjän tänne jos en muuta käytöstä ja hae eroa. Minun pitäisi tehdä kai kaikki. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä että mies käyttäytyy noin kotona. Työpaikalla ja esim vanhempieni luona käyttäytyy kuin eri ihminen. Sitten taas kahdestaan on joko hiljainen ja makaa sängyllä tai kimpaantuu jostain. Seksiä ei ole ollut useampaan kuukauteen. En ole enää edes halunnut kun tuntuu ettei minua arvosteta ja eilen sanoi että ei todellakaan minua edes edea haluaisi.

En ymmärrä miksi tämä kaikki nyt tapahtuu kahta pahempana koronan aikaan. Johtuuko siitä että olen viimein käskenyt ryhdistäytyä ja tekemään osuutensa kotitöiden ja lasten kanssa. Jos teen kaiken hiljaa yksin enkä valita mies makaa sängyllä ja kaikki näennäisesti ok. Mies kuuluu riskiryhmään ja senkin takia olen hoitanut kauppahommat itse. Nyt tuntuu etten kaikkea jaksa. Ei nyt ole oikea aika edes saada asuntoa myytyä. Minulla ei ole voimia nyt alkaa eroa tekemään voin pahoin jo ajatuksesta että pitäisi muuttaa ja lasten koulut, päiväkodit jne vaihtaa. Minulla ei ole tähän varaa jäädä eikä ehkä kaupunkiinkaan. Miksei hän vaan voisi olla normaali kuin joskus kauan sitten. Onko tässä enää toivoa vai tuhoanko oman terveyteni tässä.
Johonkin piti vuodattaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken lisäksi en ole pitänyt kunnolla huolta itsestäni kun aina muut tulee ensin ja itse viimeisenä. Mies aina sanoo etten pärjää ilman ja en osaa mitään ja kai sitä jollain tavalla uskoo kun toinen lannistaa. Pelkää kelpaako kenellekkään.

Ja kun näitä kulisseja on pitänyt kunnossa miettii niinkin tyhmiä että mitä sanon muille esim töissä tai ystäville tms. Kuka uskoo minua kun en ole koskaan mitään valittanut vaan kaikki aina ok. Mies on rohkeampi ja parempi puhumaan esittämään asioita ulkopuolelle, jos saa muille uskoteltua asioita jotka ei pidä paikkaansa.

Tänään ei ole puhunut minulle mitään heräsi vasta hiljattain kun muut olemme jo olleet hereillä aamusta. Nukuin eri huoneessa .

Ja eihän mun tarvi sanoa mitään tai avautua työkavereille en ymmärrä miksi sitä edes mietin.

Tämä täytyy suunnitella huolella , hakea asuntoa, säästäö rahaa ennakkoon että voin irrottautua. Ehkä pitää pitää matalaa profiilia sen aikaa.

Kyllä eron voi laittaa vireille vaikka heti. Nyt yrität etsiä keinoa vatvoa ja pitkittää ja lopulta unohtaa koko asian. Olet pilaamassa lastenne elämän ja sinä vain vetkuttelet.

Vierailija
42/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä piilotili? Oletteko naimisissa?

Hän on perustanut oman tilin eri pankkiin jossa hänellä on rahaa kymmeniä tuhansia saanut osinkoja. Tiedän tämän koska on kertonut asiasta ja näyttänyt tilin kerran. Eilen väitti että puhun satuja.

Oletteko naimisissa?

Olemme naimisisssa eikä ole avioehtoa. Joten mielestäni puoliksi mene kaikki. Tosin en tiedä piilottaisiko rahansa jonnekkin etten saisi mitään.

Eipä haittaa. Pyydät häntä esittämään osituksessa todistukset kaikkien pankkien saldoista, siihen hänellä on velvollisuus. Jos tiedät missä rahat oli, tililtä näkyy myös minne ne sieltä siirretty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kamala tilanne. Miehesi yrittää vaikuttaa mielentilaasi. Ehkä hän kokee, että kun on molemmilla kurjaa, niin on parempi.

Harmi, kun teillä on lapset kärsimässä. Heidän etujaan täytyy nyt ajatella. Mikä mahtaisi olla heille parasta? Mieti sitä nyt eniten. Loppu sujuu sitten miten meneekään.

Vierailija
44/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tässä miehellä identiteettikriisi päällä? Täyttääkö pyöreitä?

Tällöin moni haluaa yhtäkkiä laittaa kaiken uusiksi ja helposti masentuu ja tulee lopulta ero. Näitä on nähty.

Vierailija
45/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on vaikka miehellä olisi omalla tilillään kuinka paljon rahaa? Nehän on hänen rahojaan eikä sun. Kukaan tuskin on kieltänyt sinua haalimaan omalle tilillesi ihan niin paljon omia säästöjä kuin vain mieli tekee. Toi on ihan puhdasta ahneutta ja kateutta himoita puolison rahoja tuolla tapaa. Etenkin kun et edes maksa asumiesta omaa osuuttasi. Ensin saat ilmaisen asunnon ja sitten pitäsi saada vielä kymppitonni "karkkirahaa" päälle?

Hän maksaa vain asunnon eikä kuukausisumma ole kuin reilun tonnin. Minä maksan päiväkotimaksut , ruoat kaikki muut maksut, joten en loisi.

Nyt lopetat tuollaisen ap heti! Mies maksamaan oma osuutensa talouden ja yhteisten lasten kuluista. Sinun maksusi ovat varmasti enemmän kuin tuo lainan lyhennys?

Vierailija
46/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta muille puhumisesta. Omalla kohdallani oli sama tilanne. Jotenkin hävetti, kun meidän suhdekin näytti ulospäin niin onnelliselta. Avauduin hieman miehen käytöksestä yhdelle ystävälle ja sain välittömästi tukea. Kaikille kenelle olen kertonut, ovat sanoneet että oikean päätöksen tein. Tänä päivänä aika monella on kokemusta/tietoa tästä miestyypistä, joka on ulospäin tosi kiva, mutta kotona hirviö. Harmi vaan kun uhri alkaa monesti häpeämään ja syyttämään itseään, vaikka kaikki häpeä kuuluu puolisoaan ja lapsiaan alistavasti kohtelevalle. 

Tässä on ollut puhetta lapsista. Eksäni lapset ovat juuri tuollaisia, jotka eivät uskalla sanoa mielipidettä mihinkään tai ilmaista tunteitaan. Kaikki käy ja kaikki on ok. He eivät miehelle puhu mitään ylimääräistä ja jos mies kysyy jotakin, niin ilmeistä näkee, kuinka lapsi miettii mikä on "oikea vastaus". Minulle kävi ihan samalla tavalla, että alistuin kun sillä tavalla pääsi helpommalla. Mutta vaikka taipuisi mille mutkalle, niin et ole ikinä miehelle riittävä. 

Tsemppiä ja voimia sinulle Ap! Olet joutunut vaikeaan tilanteeseen, mutta usko vaan, niin selviät kyllä.

Vierailija
47/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topikin otsikko: "Parisuhde koronan aikaan kärjistyi mies uhkaa erolla"

Kuulostaa siltä, että osuvampi otsikko olisi "Parisuhde koronan aikaan kärjistyi – tiedän, että ero on oikea ratkaisu".

Vierailija
48/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli älä turhaan sure sitä, että mies "uhkaa" erolla. Tuohan on aivan kauheaa käytöstä läheisintä ihmistä kohtaan, ja kymmenen kertaa pahemmaksi sen tekee se, että hän huutaa sinulle lasten kuullen.

Vierailija
49/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on perustanut oman tilin eri pankkiin jossa hänellä on rahaa kymmeniä tuhansia saanut osinkoja. Tiedän tämän koska on kertonut asiasta ja näyttänyt tilin kerran. Eilen väitti että puhun satuja.

Oletteko siis naimisissa ja onko tehty avioehtoa?

Vierailija
50/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo otetaan huomioon tulevassa osituksessa.

Vierailija
51/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin ap,

Miehesi käytös on huonoa sekä sinua, että lapsiasi kohtaan. Kun eroat hänestä, lasten parasta on, että he saavat asua sinun kanssasi. Olet siis lähivanhempi. Tulet kyllä toimeen, koska mies maksaa lapsista elatusmaksua tilillesi. Jos olet pienituloinen, saat myös asumistukea, koska on kolme alaikäistä lasta. Joten ei hätää, ero on valtava helpotus sinulle ja lastenkin elämänlaatu paranee.

Todennäköisesti mies on eropäätöksesi jälkeen entistäkin hankalampi, koska omaisuus pitää jakaa ja hän joutuu maksamaan elatusmaksua. Älä anna periksi. Nouse haukkujen yläpuolelle äläkä anna niiden satuttaa.

Elatuksesta sovitaan lastenvalvojan luona. Sinne kannattaa varata aika heti, kun eropäätös on tehty. Netissä on myös suuntaa-antava laskuri elatusmaksusta.

Elintaso tulee todennäköisesti hieman laskemaan, mutta elämänlaatu paranee tuollaisen perhe-elämän jälkeen huimasti.

T: saman kokenut

Vierailija
52/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt ja juokse. Ei miehesi voi "noin vain ottaa" lapsia. 

Sinä pärjäät kyllä, anna miehesi pitää kämppä, etsi oma vuokra-asunto ja tee pikkuhiljaa muuttoa. Nyt siirrät rahaa jemmaan ja varustaudut pikaiseen muuttoon. Ostamiset jäihin ja menoksi. 

Mies EI tule muuttumaan paremmaksi.

Vierailija
53/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pitkitä asiaa, vaan laita ero vireille yllättäen, siis heti. Älä anna mitään ennakkovaroitusta, vaan anna eropaperit kouraan.

Mitä lapsiin tulee, niin sinun ensisijainen tehtäväsi on luotsata heidät aikuisuuteen, ilman ylimääräistä henkistä painolastia. Mitä kauemmin odotat ja katselet, sitä enemmän painolastia ehtii kertyä, ja niitä vaurioita lapsesi voivat joutua korjaamaan terapian avulla.

On toisarvoista, mitä muut ajattelevat. He ajattelevat joka tapauksessa, joten mitä väliä. Lastesi hyvinvointi on ykkösasia nyt.

Vierailija
54/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni perusteella edellisten, valtavan hyvien neuvojen, ohessa neuvoisin minäkin, että eron aikaan ja jälkeen laitat ihan kaiken ylös/talteen/tallenteille, kuten tekstiviestit jne. Kalenteriin myös sanomiset ja tekemiset, päivämäärät ja kellonajat. Näistä on hyvä apu mahdollisissa huoltajuuskiistoissa ja tapaamisoikeuksissa, koska mies melko varmasti alkaa satuilla kuinka huono ihminen ja äiti olet. Kääntää kaiken päälaelleen. Mitä vaan voi odottaa tuollaiselta mielenhäiriöiseltä, joka huutaa jopa lasten edessä!

Hyi, kuinka tulikin omat kärsimykseni elävinä mieleen vielä vuosien takaa! Mutta mikään ei voi kuvailla sitä onnellisuuden auvoa, kun ekaa kertaa heräät omassa RAUHALLISESSA kodissasi, eikä tarvitse enää koskaan pelätä väkivaltaista narsistia!

Varaudu!!! Apua on saatavilla!!!! Paljon voimia sinulle!!!

Vierailija
55/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mis uhkaa erolla. Jos tuo olisi minun parisuhde niin kyllä minä olisin se joka antaisi uhkavaatimuksen siitä että jos asiat eivät pikaisesti muutu niin lähden.

Vierailija
56/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tšekissä maskien tekeminen pakolliseksi tehosi 10 päivässä -

tartuntojen nousu saatu hallintaan

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavi...

Maskit ovat lopuunmyydyt mutta  Itse tehtykin maski kelpaa.

Ne auttavat kun käytännössä kaikilla on sellainen aina kodin ulkopuolella

liikkuessaan. Sen lisäksi sosiaaliset kontaktit pitää minimoida.

Corona on SARS ja HIV tyyppinen virus joka leviää uloshengityksen kautta.

https://www.cnbc.com/2020/03/18/coronavirus-lives-for-hours-in-air-part…

https://www.sciencemag.org/news/2020/04/you-may-be-able-spread-coronavi…

https://text.npr.org/s.php?sId=825639323

Oireettomat tartuttajat ovat avaitekijä viruksen leviämisessä, sillä oireiden puhjettua ihminen jää kotiin sairastamaan/hakeutuu hoitoon. Jokainen on potentiaalinan oireeton tartuttaja. Sairastipa lievänä tai kohtalokkaana, aluksi kaikki ovat oireettomia ja käyvät esim.kaupassa ja apteekissa. Suomalaisissa häissä yksi oireeton vieras tartutti 22 häävierasta ilman yskimistä tms. Käsien pesu ja hihaan yskiminen eivät pysäytä virusta. Pakkasella hengitys tulee näkyväksi, tämän höyryn mukana virus leviää. Fyysinen este suun ja nenän edessä estää tai ainakin vähentää merkittävästi höyryn leviämistä  ja päätymistä toisen keuhkoihin.Siksi kaikki sosiaaliset kontaktit ilman molemminpuolista kasvomaskia ovat riskejä.

Virus menee nenän, suun tai silmän kautta ihmiseen(jos hieroo virus-kädellä silmiä).

Viruksiin erikoistuneen lääkärin vinkki:Maskin voi tehdä

tekemällä pussin vanhasta T-paidasta ja laittaa sisälle palan

pölynimurin suodatinta. Steriloidaan laittamalla puoleksi tunniksi 75

asteiseen uuniin, niin ei tarvitse tehdä uutta.

Pölynimurin HEPA suodatin on suunniteltu virusten ja bakteerien  suodatukseen.

Ruotsissa huutava pula suojavarusteista – kekseliäs työntekijä väsäsi aikuisten vaipasta hengityssuojan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006457354.html

Pelkkä huivi kastuu hengittäessä, mutta suojan voit askarrella näinkin:laita huivin alle kaksi  paksu paperista terveyssidettä tai kemikaaliton vaippa, iho pysyy pintakuivana mutta pystyt hengittämään.

Suomessa lähes kukaan ei pidä tällä hetkellä mitään kasvosuojaa. Tämä ilmapiiri pitää muuttaa jos haluamme pysäyttää viruksen leviämisen.

Vierailija
57/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tällä onkin sanottu niin kannattaa erota mahdollisimman nopeasti, tuommoinen ei ole mikään suhde vaan pelkkää kidutusta. Selviät kyllä, olet varmasti vahvempi mitä tiedätkään. Sitten kun pahin kriisi on ohi niin kannattaa ehdottomasti opetella puolustamaan itseään. Sitä taitoa tarvitsee hyvissäkin ihmissuhteissa, ei vain huonoissa. Kiltteys ei ole hyve jos se tarkoittaa että olet kynnysmattona ja katkeroidut. Liiasta kiltteydestä voi onneksi opetella eroon.

Vierailija
58/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ovat pohjimmiltaan heikkoja. Hänelle pitää vain sanoa kantansa jämäkästi päin naamaa ja sillä siisti. Narsisti sortuu haukkumaan jne, mutta häntä ei saa haukkua, eikä kannatakaan, koska siitä narsisti vaan innostuu.

Kun ilmoitin eropäätökseni narsistille, ensimmäinen asia hänen suustaan oli itsemurhalla kiristäminen. En antanut sen vaikuttaa ja määrätietoisesti hoidin eroasiat. Narsisti tietenkin tahallaan viivästytti ja hankaloitti omaisuuden jakamista ja huoltajuusasioita, mutta kaikki lopulta oli pakko hoitaa. Ero voi olla joskus valtavan hyvä asia.

Vierailija
59/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo...eroa. Kokemuksella. Asiat kyllä järjestyvät.

Erosin itse huonosta liitosta, jossa ainoa kommunikoinnin tapa oli tiuskiminen ja vittuilu. Ei yhdessäoloa, ei läheisyyttä, ei seksiä. En voinut muuta, koska voin huonosti vuosia.

Sain pitkän harkinnan jälkeen lähdettyä helmikuussa. Sitten tuli korona. Olen niin yksin ja elämä on ihan käytännössä tosi vaikeaa. Nyt mietin, että olisiko vain pitänyt kestää. Olisi edes perheen pyöritys sujunut yksin. Nyt on taloudellisestikin tiukkaa. Asun syrjemmällä ja autoa ei ole. Lapsille haen ruoat pyörällä tai bussilla.

En ollut onnellinen silloin, ja jopa terapeutti sanoi suoraan, että ero on väistämätön. Mutta enpä ole onnellinen nytkään. Treffailla ehdin sinkkuna pari kuukautta ennen eristäytymistä, ja miehethän vaan hakivat hauskanpitoa. Kahden lapsen äitiä ei ilmeisesti kukaan halua vakavaan suhteeseen.

Sitäkin kannattaa punnita, että parisuhdehelvetistä vapautumisen jälkeen voi joutua vaan kerrosta alhaisempaan helvettiin.

Vierailija
60/64 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä aika erota huonosta liitosta. Anna miehen vaan otta ero. Se on iso parannut sinun ja etenkin lastenne elämään. Taloudelliset asioita ei kannata murehtia, ne järjestyvät. Tärkeintä on sinun ja lastesi henkinen hyvinvointi. Ei kannata menettää mielenterveyttään tuollaisen henkisen väkivallan seurauksena.