Mua tavallaan hävettää tää kuinka jäätävän onnistuneita ollaan elämässä!
Ollaan tehty tosi hyviä valintoja ja lähdetty nollasta liikkeelle. Meillä on sijoitusasuntoja enemmän kun sormilla voi laskea, reilun puolen miljoonan omakotitalo ja reilu sadantonnin (nyt kun on laskenut) sijoitussalkku. Matkustellaan monta kertaa vuodessa ja lapset on hyviä koulussa ja sosiaalisesti lahjakkaita. Koronan keskellä tajutaan, että kummankaan työpaikkaa ei uhkaa lomautukset tai irtisanomiset.
Kommentit (52)
Kukaan Suomessa syntynyt ja kasvanut ei ole lähtenyt nollasta, vaan on ollut hyvän yhteiskunnan ja järjestelmän kannateltavana, on neuvolat ym, hieno ilmainen koulutus, turvallisuutta, tasa-arvoa. Me kaikki kuulutaan etuoikeutetuimpaan prosenttiin, se on hyvä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän arvostaa tuollaisia juttuja. Kaikki mainitsemasi kielii kovista arvoista. Jopa omista lapsistasi mainitset ekana hyvinkin pinnalliset ominaisuudet (menestynyt opinnoissa, sosiaalisesti suosittu). Et häpeä tippaakaan, ja vieläpä kerskut elintavoillasi, jotka vain kuluttaa maapalloa.
Itse olen jäätävän onnellinen, etten elä samoilla arvoilla enkä kasvata lapsiani tuollaisiin arvoihin.
Jees. Sit ihmetellään, kun lapsi tekee itsemurhan, sairastaa syömishäiriötä, päihteilee tai jotain muuta mukavaa. Kavereina pelkkiä kiipijöitä ja hyötyjiä. Vanhemmatkin ovat pinnallisia ja yksioikoisia. Kuka välittäisi oikeasti huonoinakin päivinä?
Siis onnistumisen mitta on vauraus? Pelottava ajatusmaailma. Ja tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän arvostaa tuollaisia juttuja. Kaikki mainitsemasi kielii kovista arvoista. Jopa omista lapsistasi mainitset ekana hyvinkin pinnalliset ominaisuudet (menestynyt opinnoissa, sosiaalisesti suosittu). Et häpeä tippaakaan, ja vieläpä kerskut elintavoillasi, jotka vain kuluttaa maapalloa.
Itse olen jäätävän onnellinen, etten elä samoilla arvoilla enkä kasvata lapsiani tuollaisiin arvoihin.
Jees. Sit ihmetellään, kun lapsi tekee itsemurhan, sairastaa syömishäiriötä, päihteilee tai jotain muuta mukavaa. Kavereina pelkkiä kiipijöitä ja hyötyjiä. Vanhemmatkin ovat pinnallisia ja yksioikoisia. Kuka välittäisi oikeasti huonoinakin päivinä?
👆
No onhan teillä tietysti ihan hyvä munkki käynyt.
Onnistuneita elämässä kun matkustelette?? Miten se niinkuin on onnistumista elämässä? Ihan vilpittömästi kysyn. Joku kysyy mitä olet tehnyt elämässäsi että koet onnistuneesi, ja vastaus on että oon matkustellut...
Vierailija kirjoitti:
Onnistuneita elämässä kun matkustelette?? Miten se niinkuin on onnistumista elämässä? Ihan vilpittömästi kysyn. Joku kysyy mitä olet tehnyt elämässäsi että koet onnistuneesi, ja vastaus on että oon matkustellut...
Lähinnä tarkoitin sitä, että talous antaa myöden matkustella useita kertoja vuodessa. Tämä opettaa myös lapsille paljon eri maista, kulttuureista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan Suomessa syntynyt ja kasvanut ei ole lähtenyt nollasta, vaan on ollut hyvän yhteiskunnan ja järjestelmän kannateltavana, on neuvolat ym, hieno ilmainen koulutus, turvallisuutta, tasa-arvoa. Me kaikki kuulutaan etuoikeutetuimpaan prosenttiin, se on hyvä muistaa.
No, en nollasta mutta alkoholisti-yh-perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jäätävän onnellinen, lapsiani tuollaisiin arvoihin.
👆
Aito välittäminen esimerkiksi voinnista ja syvempi kiinnostus tyypistä ulkokuoren alla 🙍♂️
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla olette? Ei kovin monen palkkatyöllä ostella yli kymmentä sijoitusasuntoa ja kerätä samalla sijoitussalkkua. Me ollaan aika lailla top-palkoilla, mitä nyt normaali-ihminen voi saavuttaa, mutta ei meillä ole lähellekään tuollaista. Olette yrittäjiä varmaan?
Nollasta lähtien Suomen verotuksella ja palkkatyöllä vaikea saavuttaa rikkautta, sen olen huomannut käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin sitä, että talous antaa myöden matkustella useita kertoja vuodessa. Tämä opettaa myös lapsille paljon eri maista, kulttuureista.
Tiedät itsekkin ettei opeta. Rannat on samanlaisia joka paikassa. Hotellit on samanlaisia. Hotellisiivoojat ja tarjoilijat on ainoa paikallinen kontakti ja nekin on samanlaisia joka paikassa. Jos oikeasti haluat että lapset oppii jotain muista kulttuureista, vie ne kirjastoon. Minäkin kyllä tykkään maata auringossa, mutta en teeskentele että siinä olisi jotain järkeä.
Kuvitella saattaa, mitä lapsille kävisi, jos eivät olisi sosiaalisesti lahjakkaita ja menestyksekkäästi opiskelleita. Hirveät paineet varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja välinpitämättömyyttä ilmastosta sekä kuluttamisesta. Ei sun oikea pointti ole tuo kulttuurin ja eri maiden oppiminen ja opettaminen lapsille.
En kuullut mitään, mikä olisi aiheuttanut vaikkapa kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekkin ettei opeta. Rannat on samanlaisia joka paikassa. Hotellit on samanlaisia. Hotellisiivoojat ja tarjoilijat on ainoa paikallinen kontakti ja nekin on samanlaisia joka paikassa. Jos oikeasti haluat että lapset oppii jotain muista kulttuureista, vie ne kirjastoon. Minäkin kyllä tykkään maata auringossa, mutta en teeskentele että siinä olisi jotain järkeä.
Me ei maata rannoilla reissuilla kuin pari päivää. Kierrellään paljon paikallisten keskuudessa jne. Myönnän kyllä että joskus ollaan vedetty sellainen kanariansaarten all inclusive vaan koska ollaan haluttu vain maata ja nauttia auringosta.
Ap
Voi kuinka kaunis humble bragging. Aplodeeraisin ja kohottaisin shamppanjalasiani teille, mutta soopeliturkkini saattaisi kärsiä.
Kiinnostaa kuulla, mitä tämä "nollasta lähteminen" käytännössä tarkoittaa kohdallanne. Ehjät perheet, turvallinen kasvuympäristö, hyvät harrastusmahdollisuudet, akateeminen suku, terveyttä ja hyvinvointia? Usein omia lähtökohtiaan on helppo pitää itsestäänselvänä.
Hienoa kuitenkin, jos olet itse tyytyväinen elämässäsi. Eihän muiden mielipiteillä pitäisi olla väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei maata rannoilla reissuilla kuin pari päivää. Kierrellään paljon paikallisten keskuudessa jne. Myönnän kyllä että joskus ollaan vedetty sellainen kanariansaarten all inclusive vaan koska ollaan haluttu vain maata ja nauttia auringosta.
Ap
Joo, tosiaan ihan kirjastoon meneminen ajaa saman asian ja ehkä paremminkin, jos tarkoitus on vain oppia. Kuinka ällöttävää että koet oikeudeksi raijata koko perheen monta kertaa vuodessa ympäri maailmaa, mukamas oppimaan jotakin muista kulttuureista. Kuinka paljon tuollainen saastuttaa maapalloa, tai kuinka haitallista turismi voi olla kohdealueelle. On jouduttu sulkemaan kokonaisia alueita, koska niiden ekosysteemit ei ole kestäneet sitä turistien määrää. Tarkkaan harkittu matka kaukomaille joskus harvoin sallittakoon kaikille, mutta noin muuten maihin ja niiden kulttuureihin voi tutustua vallan hyvin ilman että täytyy itse fyysisesti lentää paikanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla olette? Ei kovin monen palkkatyöllä ostella yli kymmentä sijoitusasuntoa ja kerätä samalla sijoitussalkkua. Me ollaan aika lailla top-palkoilla, mitä nyt normaali-ihminen voi saavuttaa, mutta ei meillä ole lähellekään tuollaista. Olette yrittäjiä varmaan?
Nollasta lähtien Suomen verotuksella ja palkkatyöllä vaikea saavuttaa rikkautta, sen olen huomannut käytännössä.
Asunnot ollaan ostettu velalla mutta lumipalloefektin myötä niitä velkoja on lyhennetty ja asuntoja ostettu lisää. Kaikki ylimääräinen tuupattu osakkeisiin.
Ollaan molemmat periaatteessa it-alalla. Minä tarkemmin terveydenhuollon alalla ja mies taloushallinnossa. Molemmilla koulutus tradenomi. Palkat keskiluokkaa.
TÄMÄ