Mitä vanhanaikaisia esineitä teillä on käytössä?
Ok, jokaisella on varmaan oma määritelmä vanhanaikaisuudelle mutta tuodaan esiin oman arjen vanhanaikaisuuksia.
Kommentit (417)
Santos-kahvinkeitin ja käsinveivattava Sampo-lihamylly.
60-luvun vatkain, hyvin toimii.
2016 vuoden sony z3 compact tabletti oli niin hyvä että metsästin uuden samanlaisen maailmalta puoli vuotta sitten kun hajotin vanhasta lasin. Sony lopetti tablettien valmistuksen monta vuotta sitten. Parempaa hinta-laatusuhdetta en ole löytänyt. Kevyt, vesitiivis, hieno näyttö, jne.
Ehdin välissä ostaa Lenovon tabletin, mutta en kestänyt sitä kun niin kömpelö, painava ja huono interface. Katson siitä joskus elokuvia, mutta se on kuin lada verrattuna ferrariin tuntumaltaan.
Patteriradio keittiössä
Stereot vuodelta 1994 joilla tietysti kuunnellaan c-kasetteja, ja cd:tä
Nokian 2760 puhelin. Paras puhelin evö.
Valokuvat tilaan edelleen paperisina
Nämä siis vanhentunutta, ei sinänsä vanhaa tavaraa.
Vaikeaa määritellä vanhanaikainen käyttötavara. Mielestäni se on juuri tätä että tekee "vanhanaikaisesti" vaikka "pitäisi" tehdä uudemmalla tavalla.
Elrod -kahvipannu vuodelta 1959 on päivittäisessä käytössä. Valurautainen paistinpannukin löytyy, mutta se on lähinnä kuriositeettinä. Olohuoneessa on vedettävä seinäkello (pim pom) ja se on ihan käytössä lyönteineen kaikkineen.
Tavallinen hammasharja (ei sähkö-).
Tertsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lp-levysoitin ja juustomuotti.
Väitän, ettei "Lp levysoittimia" ole koskaan valmistettu! Eli kyllä niihen singlekin takuulla käy...
Jopas on hauskaa viisastella...
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö analogisesta telkkarista muuta kuin Sarajevon olympialaiset?
Ilman digiboxia ei näy mitään :D
MP3-soitin. En halua ladata musiikkia puhelimeeni
1800 -luvulta asti äidiltä tyttärelle kulkenut puinen perintödildo.
Modernia elektroniikkaa lukuunottamatta en keksi montakaan käytössäni olevaa asiaa joita ei olisi keksitty jo kymmeniä tai satoja vuosia sitten. Vastaan siis että lähes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kattila veden keittämiseen, ei vedenkeitintä.
Meillä on induktioliesi, joten ei tarvitse erillistä vedenkeitintä.
Vierailija kirjoitti:
Santos-kahvinkeitin ja käsinveivattava Sampo-lihamylly.
Lihamylly löytyy meiltäkin. Olin jo heittämässä pois, mutta yhtäkkiä sille olikin tarvetta.
Höyrykattila (ritilä) on joskus parempi kuin mikro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on induktioliesi, joten ei tarvitse erillistä vedenkeitintä.
Minä en koe muuten tarvitsevani.
Eri asia on anopin mökki, jossa tiskiveden lämmitys keittimellä on paljon kätevämpää kuin raahata kuumaa vesisankoa ahtaissa tiloissa.
Sorsakosken haarukat ja veitset. Kirpparilta ostin halavalla, ihan parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kanssa monta vuosikymmentä, mutta viitisen vuotta sitten ostin visselipannun. Nyt kuulen olohuoneeseeni kun vesi kiehuu.
Aiemmin pari kertaa meinasi kattila ja hellan levy mennä pilalle kun unohdin sen. Visselipannu on Norjalainen Beka laatumerkki, tosi hyvä eikä ollut kallis.
Suosittelen, on turvallisempi, keittää nopeammin ja säästää hieman sähköäkin, kun se on suljettu tila toisin kun avokattila.
Ai niin, mulla on sen kanssa käytössä pannumyssy (äidin perintöä). Hyvän eristävän pannunalusen, olkea tai puuta, kanssa myssyn kanssa vesi pysyy tunnin riittävän kuumana, että pussiteestäkin tulee hyvää. Parempi tietysti hauduttamalla, mutta enarkena jaksa sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kanssa monta vuosikymmentä, mutta viitisen vuotta sitten ostin visselipannun. Nyt kuulen olohuoneeseeni kun vesi kiehuu.
Aiemmin pari kertaa meinasi kattila ja hellan levy mennä pilalle kun unohdin sen. Visselipannu on Norjalainen Beka laatumerkki, tosi hyvä eikä ollut kallis.
Suosittelen, on turvallisempi, keittää nopeammin ja säästää hieman sähköäkin, kun se on suljettu tila toisin kun avokattila.
Ai niin, mulla on sen kanssa käytössä pannumyssy (äidin perintöä). Hyvän eristävän pannunalusen, olkea tai puuta, kanssa myssyn kanssa vesi pysyy tunnin riittävän kuumana, että pussiteestäkin tulee hyvää. Parempi tietysti hauduttamalla, mutta enarkena jaksa sitä tehdä.
Oletko periaaatteesta vedenkeitintä vastaan?
Assburger kirjoitti:
Saatoin kaverille toimintakuntoon helkkarin hienon, vanhan poljettavan ompelukoneen.
Onko Singer vai Tikka?
Mun isä oli sodan jälkeen muutaman vuoden Tikka koneita tekemässä, pääosin ne meni kyllä sotakorvauksina NL:n.
Minulle jäi äidiltä -70 vuosimallin Husqvarna, pari kertaa riitä on pitänyt voidella ja putsata sisältä. Ihan toimiva vehje, jalkapedalilla portaaton nopeudensäätö, peruutus ja napinlävet tekee hienosti vaikka on vielä täysin sähkömekaaninen eikä sisällä elektroniikkaa. Ohjelmakiekkoja vaihtamalla löytyy parisen kymmentä erilaista ommelta. Hyvin on riittänyt korjausompeluun ja pieniin töihin. Saumuri pitäisi ostaa, pitäisi vain perehtyä mikä olisi hyvä ja sopiva omiin tarpeisiin. Mitään huippumallia en tarvitse.
En osaa mieltää langallista hiirtä tai kuulokkeita vanhanaikaisiksi. Enkä kyllä LP-soitintakaan. Vastahan mä ostin ne ihan uutena. :D
Puinen survin, piirakkapulikka ja parsinsieni. Kaikki oikeasti käytössä.