Mitä vanhanaikaisia esineitä teillä on käytössä?
Ok, jokaisella on varmaan oma määritelmä vanhanaikaisuudelle mutta tuodaan esiin oman arjen vanhanaikaisuuksia.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvipurkkini on Kutsu-kahvipurkki vuodelta 1939. Kahvinkeittimenä mummun vanha perkolaattori,
Perkolaattori on hieno laite. Mistähän sellaisen hyväkuntoisen ja kohtuuhintaisen vielä löytäisi?
https://www.gigantti.fi/catalog/kodin-tuotteet/kahvikoneet-ja-kapseliko…
Vierailija kirjoitti:
Mulla on teepurkki, jonka myynti lopetettiin 1950-luvulla. Sellainen erittäin koristeltu, värikäs kiinalaistyylinen metallirasia, pidän siinä teepusseja.
Kun olin about 10, kysyin (yh-) äidiltäni että mikä tää on. No, kyseessä oli isän Englannista tuoma peltipurnukka jossa oli teetä. Isäni oli käsittääkseni ollut briteissä joskus 60-luvun lopun ja 70-luvun alun välissä.
Ei ollut siinä välissä ihan hirveästi juotu teetä, ja toisaalta äiti oli sitä laatua joka ei heitä mitään pois.
Ap täällä heittää että "safety razor" -partahöylän lisäksi käytössä on myös kirppikseltä löytyneet valurautapaistinpannut... Muutamalla eurolla paistinpannu loppuiäksi? Kyllä kiitos.
Neulon paljon ja minulla on sellainen isoisovanhempien sata vuotta vanha vempain olohuoneessa.
Puinen pyörivä teline, jolla lankakerästä saadaan vyyhti tai vyyhdistä kerä.
Käytän tuota melkein viikottain, mutta en tiedä sille nimeä. Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Neulon paljon ja minulla on sellainen isoisovanhempien sata vuotta vanha vempain olohuoneessa.
minulla on myös sellainen. se on kerinkakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on teepurkki, jonka myynti lopetettiin 1950-luvulla. Sellainen erittäin koristeltu, värikäs kiinalaistyylinen metallirasia, pidän siinä teepusseja.
Kun olin about 10, kysyin (yh-) äidiltäni että mikä tää on. No, kyseessä oli isän Englannista tuoma peltipurnukka jossa oli teetä. Isäni oli käsittääkseni ollut briteissä joskus 60-luvun lopun ja 70-luvun alun välissä.
Ei ollut siinä välissä ihan hirveästi juotu teetä, ja toisaalta äiti oli sitä laatua joka ei heitä mitään pois.
Mummo- vainaani sai tyttäreltään(tädiltäni) Neuvostoliitontuliaisiksi purkin gruusialaista(nyk. Georgia) teetä.
Mummo piti teetä niin arvossa, ettei siitä voinut ikinä teetä keittää, vain haistella kannen raosta hienoa aromia.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan se kerinpuu?
maitotonkkia on vesiastioina ulkosaunalla ja puutarhassa. ja niiden kuljettamiseen maitokärryt.
Vierailija kirjoitti:
maitotonkkia on vesiastioina ulkosaunalla ja puutarhassa. ja niiden kuljettamiseen maitokärryt.
Näähän oli vähän aikaa sitten (varmaan vieläkin) jokaisen maalaisromanttisen sisustuksen harrastajalla pihalla tai jossain muualla esillä.
Vierailija kirjoitti:
Käsinveivattava lihamylly.
Mulla kanssa! Ostin kirppikseltä tyyliin kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, minäkin epäilen että äiti oli tuonut tuon purkin Englannista. Hän oli siellä kielikurssilla 50-luvulla. Jostain syystä asia ei tullut koskaan esiin, mutta muistan että tuo ihana purkki oli keittiön kaapin ylähyllyllä kun olin alle 10-vuotias. Kun äiti kuoli ja hänen asuntonsa piti tyhjentää, jostain syystä nappasin tuon teepurkin mukaan.
Äidillä oli noita peltisiä hienosti tehtyä rasioita ja purkkeja paljon. Ilmeisesti vielä 60-70-luvuilla asti niissä sai ulkomaisia laadukkaita tuotteita kuten keksejä, makeisia, kahvia, teetä, yms. Koska rasiat olivat niin nättejä ja kestäviä, ne otettiin käyttöön. Ompelurasia oli hieno, sekin varmaan englantilainen keksipurkki, jossa oli eksoottisia lintuja ja kukkia. Isällä oli diakuvat isossa laatikossa, joka oli myös keksilaatikko: se oli iso, neliömuotoinen ja hopeinen ja siinä oli reliefinä historiallisia rakennuksia.
Santos-keitin, kaksi erikokoista Sarpanevan kahvipannua, valurautainen pikkulettupannu, liedellä toimiva vohvelirauta, useita 50-luvun perunasurvimia, suomustusrautoja ja kotimainen poljettava ompelukone. Näin muutaman mainitakseni. Listaa voisi jatkaa pitkään. Mielestäni usea vanhempi kodintarvike toimii ja ajaa asiansa paremmin kuin uudet.
Kattila veden keittämiseen, ei vedenkeitintä.
Käsin veivattava 1920-luvun ompelukone. -Käytössä
Puuverstaalla käytännössä kaikki löytyy 1900-1950 välillä valmistettuna käsiversiona, mm. Höyliä, käsisahoja, jne. Alasin on stanssattu 1890. -Käytössä ajoittain fiiliksen mukaan vaikka uudet sähköversiot löytyy kaikesta.
Saaristossa leivinuuni, ja metallipajan kaikki työkalut ainakin vanhempia kuin 1950 jolloin vamhempani sen alunperin ostivat, ja tulivat kaupan päälle.
Näitä käytän vähintään viikottain, ompelukonetta lähes päivittäin.
Minullakin paljon erilaisia astioita ja keittiövälineitä edesmenneeltä mummoltani. Useita kymmeniä vuosia vanhoja.
Omista tavaroistani vanha kasetti-cd-soitin-radio, yli 20 v. sekin ja toimii vielä. Kasetteja ei tosin ole vähään aikaan tullut kuunneltua :D
Volvo. Liki kolme vuosikymmentä vanha kunnon peli, ollaan kai jo kasvettu yhteen, sitten kun Volvo ei enää mene katsastuksesta läpi niin tuskin menen minäkään.
Talo on 140 vuotta vanha ja iso osa huonekaluista sadan vuoden pintaan.
Meillä käytössä -60 luvun traktori. Miehellä harrasteautoja myös samalta ajalta mutta niillä ajetaan vain kesäisin (eikä aina silloinkaan).
Vanha veivattava kahvimylly täälläkin, ja ikivanhat valurautaiset paistinpannut olen ottanut uudelleen käyttöön.