Arvostatko lastentarhanopettajia?
Siis arvostatko alansa ammattilaisina?Arvostatko heidän tekemäänsä työtä? Pärjäisitlö itse lastentarhanopettajan ammatissa? Mä en ikinä voisi tehdä sitä työtä. Minusta ei olisi siihen, joten todellakin arvostan.
Kommentit (66)
Valitettavasti en arvosta. Ne kolme lastentarhanopettajaa jotka tunnen ovat kauheita. Yksi piti lastaan kauheassa kurissa ja lapsesta näki että voi huonosti. Toinen huusi lapsilleen kurkku suorana, perheessä yksi" parempi lapsi" joka sai kaiken huomion. Kolmas huiteli kaiken vapaa-aikansa kylillä ja ystävien luona ja lapsi heitteillä. Lapsi pakkosyötettiin ja pakkoulostettiin (siis ihan totta). Kaikki kärsivät lapsuuden traumoista. Saavatko lastentarhanopettajat töissä tarpeeksi lapsista ja omat lapset koettiin rasitukseksi? Tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kovin paljon ihan rehellisesti sanottuna. Tietysti aina sanon, että juu arvostan ja tärkeää ja näin.
En pidä lasten hoitamista kovin vaativana työnä. Pärjäisin päikyssä ihan hyvin. Varmaan kyllästyisin päivien yksitoikkoisuuteen ja meteliin. Lapset olisivat työssä parasta. Naisvaltaisista aloista minulla on huono kuva, naiset nokkivat ja kiusaavat toisiaan, kyräilyä, kyttäämistä, juoruilua. Paskantärkeät ’meidän uniikkilumihiutale Kaneli-Sammelille pitää olla erityiskohtelua` -vanhemmat olisivat myös ihan peestä.
Vastaavista aloista esim. sairaanhoitajia arvostan enemmän, siinä tarvitaan kaikenlaisia erikoistaitoja ja osaamista.
Mitä työtä sinä teet? aina kiva kuulla myös se,
Työskentelen IT-alalla.
Todellakin arvostan. Meillä molemmat olleet aivan ihania, kuten on kyllä hoitajatkin. Ja musta on todella hyvä, että lapsia ja kasvatusta tutkitaan ja että päiväkodeissa on tätä akateemista osaamista myös.
Ja ei, musta ei todellakaan olisi siihen hommaan.
Missä muussa maassa lastenhoito on näin hyvin järjestetty, melkeinpä ilmaiseksi. Amerikassa ja Englannissakin saa kaivella todella isoja rahoja päivähoitopaikoista. Sellaiset 1500-2000 e per lapsi. Siksi naiset etsivät vain varakkaan miehen, jolla on varaa elättää koko poppoo, kunnes lapset ovat aikuisia. Vasta sitten voivat erota. Eron koittaessa tulee taloudellinen katastrofi, varsinkaan jos nainen ei ole kouluttautunut eikä ylläpitänyt ammattitaitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en arvosta. Ne kolme lastentarhanopettajaa jotka tunnen ovat kauheita. Yksi piti lastaan kauheassa kurissa ja lapsesta näki että voi huonosti. Toinen huusi lapsilleen kurkku suorana, perheessä yksi" parempi lapsi" joka sai kaiken huomion. Kolmas huiteli kaiken vapaa-aikansa kylillä ja ystävien luona ja lapsi heitteillä. Lapsi pakkosyötettiin ja pakkoulostettiin (siis ihan totta). Kaikki kärsivät lapsuuden traumoista. Saavatko lastentarhanopettajat töissä tarpeeksi lapsista ja omat lapset koettiin rasitukseksi? Tiedä häntä.
Siis yhden perusteella yleistät? Taidan tuntea saman tyypin. On kyllä kaamea, mutta en ole muihin yhtä pahoihin törmännyt. Onhan niitä mätiä omeniakin ja enemmän lastenhoitajissa...
VO toimiessani minullakin oli pinna kireällä kotona ja lapseni on iloinen kun vaihdoin työtä. Minuun otti se jatkuva melu ja vajaalla henkilöstöllä meneminen, jatkuva joustaminen, suunnitelmien heittäminen roskakoriin koska Töyhtöhyypistä puuttui henkilökuntaa, sijaisia ei tilata jotta numerot pysyisi kauniimpina, kellon kyttäämistä että milloin toinen ryhmä tulee syömään meidän tiloihin ja meidän pitää siirtyä, ikäviä kollegoja, lomia ei myönnetä lain määrämän ajan puitteissa...
Vierailija kirjoitti:
No tähänhän on hyvä ratkaisu. Nostetaan päivähoitomaksut todellisia kustannuksia (ml. kaikki alueen hallinnolliset kustannukset) vastaaviksi eli alakanttiin arvioituina 1200 e per lapsi, ja nostetaan lastentarhanopettajien palkat sanotaan 5000 euroon kuukaudessa, niin eiköhän se arvostus ala nousta. Nykyään kuka tahansa työtön pubiruusu tai huonopalkkainen siivooja voi viedä lapsensa lähdes ilmaiseen hoitoon.
Tuon ☝️kirjoittaja on selvästi lto, tuommoinen asenne on niillä on muihin ihmisiin.
En arvosta, lastenhoitajia arvostan ja päiväkodin siivoojaa jne. Ltot ovat turhia, tilalle ammattitaitoisia lastenhoitajia, niin lapsetkin tulevat hyvin hoidetuksi. Ja hoitomaksut akenevat, nyt näille ltoille pitää keksimällä keksiä mukatekemistä, kun ne eivät osaa tehdä oikeaa työtä.
Eräs miespuolinen lto sanoi ammatistaan näin: maailman pikkusieluisimmat ihmiset kouluttautuvat lto:si, seuraavaksi pikkusieluisimmat ala-asteen opettajiksi. Ja Ah, elämä on osoittanut, että tämä lto on aivan oikeassa,
Haha! Lastenhoitajia arvostatte mutta ette vaka opettajia. :D :D Sen kun näkisitte kun lastenhoitajat pyörittää taloja. Heistä noin 80% tarvitsee hyvin paljon ohjaamista, että eivät olisi liian kovakouraisia lapsia kohtaan tai kutsuisi heitä tyhmiksi etc. Moni lh ei osaa juurikaan kirjoittaa tai päätellä. Tulipalojen sammuttelua saa heidän perässään tehdä. 20% taitavia ja kultaisia. Ne loput 80%....teidän hiukset nousisi pystyyn kun kuulisitte ne kaikki ääliömäiset tilanteet. Sitten naamatusten vanhemmille lirkun, lirkun... Ja näitä tyyppejä ei saa päiväkodeista pois, koska on niin suuri työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Onpa masentavaa luettavaa taas. Itse olen vo, mutta vikkelästi vaihtamassa alaa. Niin alhainen arvostus ja huono resurssointi. Toisin kuin moni täällä luulee, en ole tyhmä. Kirjoitin ylppäreissä LLLLLEC, jos se antaa jotain mielikuvaa.
Se miksi nyt korona aikana valitetaan, on kriittiseten työntekijöiden lapset hoidossa ja vakassa ei edes riskiryhmäläiset pääse etätöihin. Ihan älytöntä! 15 aikuista kun 3 riittäisi. Vakassa on todella paljon töitä mitä voisi tehdä etänä. Osoittaa taas tietämättömyyttä meidän työstä sanoa, että ei ole. Hoh hoijaa! Joo, vahditaan kurahousujen pukemista... Ettekö ymmärrä, että tällaisilla kommenteilla sivallatte suoraan lapsia? Lapsille kurahousujen pukeminen on emotionaalinen ja motorinen haaste. Jos siinä tilanteessa pystyy opettamaan tunteiden säätelyn taitoja ynnä muuta, niin eikö se ole arvokasta? Jos luulette, että ne max 2 kertaa päivässä vedettävät kurikset on koko päivän työ, niin think again. Paljon muutakin.
Aina jaksaa hämmästyttää ihmisten vähäinen äly. Jos ihan järjellä mietitte mitä se työ on, kun ryhmässä on 21 lasta jotka tarvitsevat vielä paljon tukea oman toiminnan ohjaamisessa, monella erityisen tuen tarvetta, monella joku muu äidinkieli kuin suomi... Sun tehtävä on ohjata mahdollisimman moni mahdollisimman usein flow-tilaan ilman että kukaan kärsii. Ei ole ihan helppoa ja aivotonta.
Miksi arvostatte ala-asteen opettajia mutta ette vaka opettajioa? Mikä siinä 7v on niin hienoa ja arvokasta mitä ei ole 5v tai 6v lapsessa? Luokanopettajat voivat ison osan ajasta mennä kirjan mukaan. Vakassa ei ole matskuja. Se miksi vakassa on 3 työntekijää vs koulun 1 johtuu ihan lasten vaativuudesta. Vielä 5-6v lapsi on sellainen, että hänen etuotsalohkonsa kehittyy vinhaa vauhtia eikä lapsen touhuaminen ole kovin harkittua tai toiset huomioon ottavaa. Siksi tarvitaan paljon aikuisen tukea. 7v tienoilla useimmilla lapsilla nämä hermoradat on myelinisoituneet jolloin toiminnassa on selkeämpi punainen lanka ja muita osataan ottaa huomioon. Mutta vähintään yhtä vaativaa työtä tekee ope oli se sitten vakassa tai koulussa. Olen työskennellyt myös luokanopena joten voin sanoa. Moni muu sanoo samaa ja siitä on tehty tutkimuksiakin. Eskari opeksi kelpaa sekä vaka ope että luokanope. Luokanopet jotka ovat eskari open työtä tehneet eivät halua jatkaa, koska työ on niin vaativaa!
Vaka open koulutuksen pitäisi olla maisteritasoinen kuten muilla opettajilla.
Kyllä minulle koulutuksen siirtäminen yliopistoon käy, kunhan palkka ja valtion menot eivät nouse. Rahaa kun ei tämän koronan jälkeen ole.
Tyhjätasku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa masentavaa luettavaa taas. Itse olen vo, mutta vikkelästi vaihtamassa alaa. Niin alhainen arvostus ja huono resurssointi. Toisin kuin moni täällä luulee, en ole tyhmä. Kirjoitin ylppäreissä LLLLLEC, jos se antaa jotain mielikuvaa.
Se miksi nyt korona aikana valitetaan, on kriittiseten työntekijöiden lapset hoidossa ja vakassa ei edes riskiryhmäläiset pääse etätöihin. Ihan älytöntä! 15 aikuista kun 3 riittäisi. Vakassa on todella paljon töitä mitä voisi tehdä etänä. Osoittaa taas tietämättömyyttä meidän työstä sanoa, että ei ole. Hoh hoijaa! Joo, vahditaan kurahousujen pukemista... Ettekö ymmärrä, että tällaisilla kommenteilla sivallatte suoraan lapsia? Lapsille kurahousujen pukeminen on emotionaalinen ja motorinen haaste. Jos siinä tilanteessa pystyy opettamaan tunteiden säätelyn taitoja ynnä muuta, niin eikö se ole arvokasta? Jos luulette, että ne max 2 kertaa päivässä vedettävät kurikset on koko päivän työ, niin think again. Paljon muutakin.
Aina jaksaa hämmästyttää ihmisten vähäinen äly. Jos ihan järjellä mietitte mitä se työ on, kun ryhmässä on 21 lasta jotka tarvitsevat vielä paljon tukea oman toiminnan ohjaamisessa, monella erityisen tuen tarvetta, monella joku muu äidinkieli kuin suomi... Sun tehtävä on ohjata mahdollisimman moni mahdollisimman usein flow-tilaan ilman että kukaan kärsii. Ei ole ihan helppoa ja aivotonta.
Miksi arvostatte ala-asteen opettajia mutta ette vaka opettajioa? Mikä siinä 7v on niin hienoa ja arvokasta mitä ei ole 5v tai 6v lapsessa? Luokanopettajat voivat ison osan ajasta mennä kirjan mukaan. Vakassa ei ole matskuja. Se miksi vakassa on 3 työntekijää vs koulun 1 johtuu ihan lasten vaativuudesta. Vielä 5-6v lapsi on sellainen, että hänen etuotsalohkonsa kehittyy vinhaa vauhtia eikä lapsen touhuaminen ole kovin harkittua tai toiset huomioon ottavaa. Siksi tarvitaan paljon aikuisen tukea. 7v tienoilla useimmilla lapsilla nämä hermoradat on myelinisoituneet jolloin toiminnassa on selkeämpi punainen lanka ja muita osataan ottaa huomioon. Mutta vähintään yhtä vaativaa työtä tekee ope oli se sitten vakassa tai koulussa. Olen työskennellyt myös luokanopena joten voin sanoa. Moni muu sanoo samaa ja siitä on tehty tutkimuksiakin. Eskari opeksi kelpaa sekä vaka ope että luokanope. Luokanopet jotka ovat eskari open työtä tehneet eivät halua jatkaa, koska työ on niin vaativaa!
Vaka open koulutuksen pitäisi olla maisteritasoinen kuten muilla opettajilla.
Kyllä minulle koulutuksen siirtäminen yliopistoon käy, kunhan palkka ja valtion menot eivät nouse. Rahaa kun ei tämän koronan jälkeen ole.
Vaka opet ovat jo vaikka kuinka pitkään koulutettu yliopistossa. Sama pääsykoe kuin luokanopettajilla ja iso osa opinnoista on samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, emme mekään arvosta teitä, joten puntit on tasan.
VoTässä on oiva osoitus minkälaisia lto:t ovat.
Tuota lokerointia hyviin ja huonoihin perheisiin olen minäkin kuullut. Olen esimiehenä puuttunut siihen tiukasti, olen jopa antanut kolme varoitusta asiasta. T. Sivistysjohtaja
Tässäpä harhainen kommentoija.
Mitä pienempiä lapsia opettaa ja kasvattaa, sitä enemmän minä arvostan. Yliopiston rehtori kalpenee pienen lapsen pedagogille mennen tullen työn arvostuksessa.
Kyllä arvostan ja arvostan myös kaikkia lasten kanssa töitä tekeviä. Teette arvokasta työtä!
Vierailija kirjoitti:
Ovat usein taitavia lapsiryhmien kanssa, mutta oikeasti päiväkodissa ei tarvita lastentarhanopettajia, anteeksi itsensä varhaiskasvatuksen opettajiksi ylentäneitä, tuollaisia laumoja. Ei me voida ajatella, että vaipan vaihto tai syöttäminen tai pukeminen on yliopistokoulutetun ihmisen työtä. Tai toki voi olla, mutta siitä ei voida maksaa kuin tavallisen lastenhoitajan palkka.
Ylikoulutettuja työhönsä.
Hyvä tiivistys. Miettikää itse ja kuvitelkaa millainen päivä on yleensä päiväkodissa.
Se on juuri tuota suurelta osin. Kaukana " varhaiskasvatuksesta" jos ei potalle opettamista huomioda, mutta sekin hoituu lähinnä kotona. Varsinainen opettaminen tulee sitten kuvioihin esikoulussa.
Masentavaa lukea näitä kommentteja... Mieheni on varhaiskasvatuksen opettaja, yliopiston käynyt ja pitää työstään. Työ on haastavaa ja vastuullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kovin paljon ihan rehellisesti sanottuna. Tietysti aina sanon, että juu arvostan ja tärkeää ja näin.
En pidä lasten hoitamista kovin vaativana työnä. Pärjäisin päikyssä ihan hyvin. Varmaan kyllästyisin päivien yksitoikkoisuuteen ja meteliin. Lapset olisivat työssä parasta. Naisvaltaisista aloista minulla on huono kuva, naiset nokkivat ja kiusaavat toisiaan, kyräilyä, kyttäämistä, juoruilua. Paskantärkeät ’meidän uniikkilumihiutale Kaneli-Sammelille pitää olla erityiskohtelua` -vanhemmat olisivat myös ihan peestä.
Vastaavista aloista esim. sairaanhoitajia arvostan enemmän, siinä tarvitaan kaikenlaisia erikoistaitoja ja osaamista.
Mitä työtä sinä teet? aina kiva kuulla myös se,
Työskentelen IT-alalla.
IT alaa ei voi arvostaa. Lähes kaikki mitä sieltä tulee on roskaa, varsinkin Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on 1980-luvun alusta. Lastenhoitajat olivat ihania lapsia kohtaan ja heillä oli arkijärkeä, jota lasten kanssa tarvitaan. Ltot olivat tiukkapipoisia valittajia, joiden ainoa taito oli roikkua kiinni ”kirjaviisaudesta” joka harvoin toimii. Lisäksi lto:T itse olivat halveksuvia lastenhoitajia, siivoojaa ja muita kohtaan. Johdin pitkään vanhempainneuvostoa päiväkodissamme, pistin tiukasti kampoihin lto:A vastaan ja ajoin läpi monta uudistusta, esim. ettei kaikkien lasten tarvitse nukkua, vaan lepohuoneita on kaksi ja opet voivat juoda kahvinsa eri aikaan.
Eli en arvosta, sisareni ja pari ystävääni ovat lto:A, kyllä he määrätyllä tavalla ovat pikkusieluisia.
Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja ryhmässäni ainoa sellainen. Tiimissä on lisäksi 2 lastenhoitajaa ja yksi työllistetty. Esimieheltä tulee jatkuvasti vaatimuksia, mistä minun pitää vastata ryhmässä. Esim. viime viikolla esimies soitti, että minun pitää puhua yhden hoitajan kanssa hänen käytöksestään lasten kanssa. Opettaja on vastuussa tiimissään tällaisista asioista, niin siitä johtuu se nipotus.
Nipotus vanhemmille: Lastenhoitajat saattavat puhua työntekijöiden kesken, että "taas Memmalta puuttuu varavaatteet" "taas Memma löi". Mutta kun vanhemmat tulevat paikalle, ei heistä kukaan uskalla sanoa mitään. Se on opettaja, jonka tehtävä on sanoa "toisitteko varavaatteita" tms, koska hoitajat eivät uskalla ottaa vastuuta. Tai kun pitää kirjoittaa mikä tahansa paperi tai soittaa vaikka putkimiehelle, niin se on aina opettaja. Yritän tosi paljon jakaa vastuuta, että ehtisin olla itsekin enemmän lasten kanssa. Mutta tiedän, että iso osa ajasta menee kirjaamiseen ja puheluihin yhteistyötahojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen koronaa arvostin paljon enemmän. Nyt vain kitisevät kun ilkeä työnantaja ei päästä etätyöhön. Miten eivät tajua ettei heidän työtään ole mitenkään mahdollista tehdä etänä? Vai luulevatko oikeasti että jos hallitus sulkisi päiväkodit niin olisivat kotona makoillessaan etätöissä ja palkka juoksisi?
Olen LTO ja tästä aivan samaa mieltä. Mua inhottaa, hävettää ja surettaa miten tällä hetkellä juuri LTO:r huutavat ja uhriutuvat tällä hetkellä eniten.
En ymmärrä miten kehtaavat tässä tilanteessa. Kaupan kassatkin altistuvat enemmän kuin me päiväkodissa.
Lastensuojelun puolella tehdään tällä hetkellä ihan järjettömästi töitä ilman mitään varusteita. En old kuullut yhtään valituksen sanaa. Puhumattakaan bussikuskit, siivoajat, terveydenhoito jne.
Nämä huutavat ja valtavat ihmiset pilaavat meidän kaikkien maineen.
Itse olen onnellinen kun on edelleen töitä ja saa auttaa niitä perheitä joilla hoidon tarve on. Niin moni on nyt ilman töitä ja nämä ”ammattilaiset” haluavat kotiin makaamaan. Yököttävää.
No tähänhän on hyvä ratkaisu. Nostetaan päivähoitomaksut todellisia kustannuksia (ml. kaikki alueen hallinnolliset kustannukset) vastaaviksi eli alakanttiin arvioituina 1200 e per lapsi, ja nostetaan lastentarhanopettajien palkat sanotaan 5000 euroon kuukaudessa, niin eiköhän se arvostus ala nousta. Nykyään kuka tahansa työtön pubiruusu tai huonopalkkainen siivooja voi viedä lapsensa lähdes ilmaiseen hoitoon.