Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko lastentarhanopettajia?

Vierailija
02.04.2020 |

Siis arvostatko alansa ammattilaisina?Arvostatko heidän tekemäänsä työtä? Pärjäisitlö itse lastentarhanopettajan ammatissa? Mä en ikinä voisi tehdä sitä työtä. Minusta ei olisi siihen, joten todellakin arvostan.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olen ihan rehellinen, niin en kyllä pahemmin. En halveksukaan, mutta en myöskään keksi oikein mitään syytä arvostaa. Eivät hekään arvosta työtään. Olen tuntenut kahdentyyppisiä tarhantätejä:

1. Ei pidä työstään, ei pidä lapsista eikä vanhemmista, luonteeltaan ikävä. Päätynyt työhön koska se oli alaa valitessa normaali naisten työ, alalle oli helppo päästä, lapsia oli aiemminkin tullut hoidettua ja jotain piti tehdä.

2. Pelkää kaikkea, pelkää maailmaa, ei ole lahjoja eikä unelmia, tarha ja lapset ainoa tuttu paikka maailmassa johon uskaltaa mennä töihin tai muuten vaan jotenkin päätyy tarhatädiksi. Hiljainen ja lempeä, ehkä pitääkin lapsista mutta maailman lannistama.

En syytä tästä tarhantätejä, en minäkään heinä pystyisi sen kummempaan. Tärkeä työ on järjestetty huonosti ja aliresursoitu, eihän siitä silloin tule hyvää vaikka lahjakkuuksia hakeutuisikin alalle, ja mikä pahempaa, työtä ei voi oppia tekemään hyvin. En myöskään kuvittele että muissa hommissa olisi sen kummempia ihmisiä sen kummemmista syistä. Jos jossain asiat pelaa tarhoja paremmin ja ihmiset pystyvät paremmin antamaan parastaan, se johtuu siitä että työ oon järjestetty niin että se on ylipäätään mahdollista.

Ymmärtääkseni LTO-koulutus on yksi vaikeimmista yliopiston aloista päästä sisään.

No ei ole ja yliopiston sisällä ei kovin arvostettu. Ei pidetä kovin akateemisina opintoina.

Vierailija
22/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilevä Tuomas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olen ihan rehellinen, niin en kyllä pahemmin. En halveksukaan, mutta en myöskään keksi oikein mitään syytä arvostaa. Eivät hekään arvosta työtään. Olen tuntenut kahdentyyppisiä tarhantätejä:

1. Ei pidä työstään, ei pidä lapsista eikä vanhemmista, luonteeltaan ikävä. Päätynyt työhön koska se oli alaa valitessa normaali naisten työ, alalle oli helppo päästä, lapsia oli aiemminkin tullut hoidettua ja jotain piti tehdä.

2. Pelkää kaikkea, pelkää maailmaa, ei ole lahjoja eikä unelmia, tarha ja lapset ainoa tuttu paikka maailmassa johon uskaltaa mennä töihin tai muuten vaan jotenkin päätyy tarhatädiksi. Hiljainen ja lempeä, ehkä pitääkin lapsista mutta maailman lannistama.

En syytä tästä tarhantätejä, en minäkään heinä pystyisi sen kummempaan. Tärkeä työ on järjestetty huonosti ja aliresursoitu, eihän siitä silloin tule hyvää vaikka lahjakkuuksia hakeutuisikin alalle, ja mikä pahempaa, työtä ei voi oppia tekemään hyvin. En myöskään kuvittele että muissa hommissa olisi sen kummempia ihmisiä sen kummemmista syistä. Jos jossain asiat pelaa tarhoja paremmin ja ihmiset pystyvät paremmin antamaan parastaan, se johtuu siitä että työ oon järjestetty niin että se on ylipäätään mahdollista.

Ymmärtääkseni LTO-koulutus on yksi vaikeimmista yliopiston aloista päästä sisään.

Näin olen ymmärtänyt, kuten luokanopettajistakin. Myönnän että tätä tietoa on todella vaikeaa sovittaa yhteen kohtaamani todellisuuden kanssa, mutta kyllä omat silmät ja korvat on silloin ne mitä uskotaan. En itse kysele ovatko lastenhoitajia vai lastentarhanopettajia, joten en tässäkään erottele. Mulle on oikeastaan se ja sama kumpi on kyseessä, jos niitä LTO:ita ei päiväkodeista löydy niin silloin oletan lastentarhanopettajalla viitattavan siihen ketä siellä oikeasti on töissä lapsia hoitamassa.

Ihan tosissasiko väitätte, että LTO:ksi on vaikeampaa päästä opiskelemaan kuin taideaineita, lääkikseen, oikikseen tai edes kauppakorkeaan tai psykaa lukemaan?

Ei noita voi suoraan vertailla. Ainoa vähänkään yhteismitallinen tunnusluku on montako ensisijaista hakijaa jää paikatta. Sillä mitattuna se on ainakin monena vuonna joskus ollut yksi valikoivimmista ohjelmista. Valikoivimmaksi ei kukaan ole väittänyt. Se olisi psyka.

Eipä ole vaan taideyliopistot.

https://yle.fi/uutiset/3-10863721

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostan, mutta ehkä kohdalleni on osunut erityisen ihana lastentarhanopettaja ja lastenhoitajia. Arvostan siis kyllä hoitajiakin tietysti.

En usko että ihan normaalin lapsen vanhemmalle se kaikki koulutus ja tietotaito tulee niin näkyviin, ja varmasti myös päiväkodin yhteishengellä ja kaikella on vaikutusta miten asiat näyttyvät vanhemmille. Mutta meidän lapsen kohdalla (asperger+ADD) on kyllä koulutettu ryhmän henkilökunta ollut suoraan sanottuna pelastus. Omalle lapselleni tuli vielä opettaja, jolla myös varhaiserityisopettajan pätevyys. Ero aiempaan ryhmään oli kuin yöllä ja päivällä, aiemmassa ryhmässä oli kaksi lastenhoitajaa ja yksi opettaja, joka oli sosionomi. Olivat erittäin ammattitaitoisia ja ihania hekin, mutta asenne lapsen kuntoutusta kohtaan oli kyllä todellakin erilainen, eikä yhteistä säveltä löytynyt. Autistin kuntoutuksessa kuitenkin tärkeintä olisi yhdenmukainen puuttuminen haastaviin toimintamalleihin. Tuntui siinä aiemmassa ryhmässä, että aikuiset eivät uskoneet mitä minä tai muut ammattilaiset sanoimme lapsen haasteista. Mutta voihan se olla, että kemiat eivät vain kohdanneet tms. Tai sitten heillä oli sellaisia haasteita ryhmässä, mistä minä en tiennyt.

Mutta siis tässä lapsen nykyisessä ryhmässä minua on uskottu, kun olen sanonut että lapsi tarvitsee kuvia kommunikoinnin ja siirtymätilanteiden avuksi, sekä ihan leikkimisen opettamista toisten lasten kanssa. Aiemmassa ryhmässä aikuiset eivät käsittääkseni leikkineet lasten kanssa vapaan leikin aikana, tässä nykyisessä ryhmässä aikuiset menevät leikkeihin ja lastani on kuntoutettu valtavasti toisten lasten kanssa leikkimiseen. Kun sanoin kuvien käytöstä, niin tämä lto josta puhuin totesi heti, että heillä on jo käytössä laajasti kuvia, koska kaikki lapset hyötyvät niistä niin paljon. En nyt viitsi kaikkea selittää, etten kohta selitä tunnistettavasti, mutta tämä lapseni nykyinen opettaja on ollut todella helmi ja arvostan hurjasti hänen ammattitaitoa.

Enkä ole siis vaatinut, että oma lapseni pitäisi mennä muiden edelle, vaan aina selittänyt miksi lapsi käyttäytyy miten käyttäytyy ja miten minua on neuvottu häntä kuntouttamaan. Päiväkoti on kuitenkin määrätty yhdeksi kuntouttavaksi tekijäksi lapselleni, joten luulisi että heillä kiinnostaisi.

Vierailija
24/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on 1980-luvun alusta. Lastenhoitajat olivat ihania lapsia kohtaan ja heillä oli arkijärkeä, jota lasten kanssa tarvitaan. Ltot olivat tiukkapipoisia valittajia, joiden ainoa taito oli roikkua kiinni ”kirjaviisaudesta” joka harvoin toimii. Lisäksi lto:T itse olivat halveksuvia lastenhoitajia, siivoojaa ja muita kohtaan. Johdin pitkään vanhempainneuvostoa päiväkodissamme, pistin tiukasti kampoihin lto:A vastaan ja ajoin läpi monta uudistusta, esim. ettei kaikkien lasten tarvitse nukkua, vaan lepohuoneita on kaksi ja opet voivat juoda kahvinsa eri aikaan.

Eli en arvosta, sisareni ja pari ystävääni ovat lto:A, kyllä he määrätyllä tavalla ovat pikkusieluisia.

Vierailija
25/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan tyrmistynyt, kun työkaverini " valistivat" minua hyväuskoista ja luottavaista. Lapseni ( 2) olivat tarhassa ja olin päällisin puolin tyytyväinen.

Sitten työssä alkoivat puhumaan erinäisiä kokemuksiaan siitä tarhasta ja erityisesti siitä, miten erityisesti tarhaopet luokittelevat lapset " kasteihin". Kertoivat, että opet kohtelevat lapsia sen mukaan, mitkä ovat lapsen taustat eli sosioekonominen taso.

Eräs joka oli ollut tarhassa töissä, oli avautunut ystävälleen koska ei ollut itse hyväksynyt lokerointia ja eriarvoista kohtelua. Tuosta nyt aikaa ja lapseni ovat aikuisia, mutta särö jäi.

Vierailija
26/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän lapset hoitaa. Arvostan. Pärjäisin ilman koulutusta. Samoin pärjäisin psykoterapeuttinakin.

Vierailija
27/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta. Omalle kohdalle sattunut vain virkaintoisia tapauksia, joiden kanssa on ollut hankala tulla toimeen.

Lastenhoitajia arvostan, kaikki ovat olleet aivan ihania. Niin kuin joku tuossa kirjoittikin, heillä on arkijärkeä ja asiat sujuu. Ihmisinäkin mukavia.

Tämä varhaiskasvatushömpötys on todellakin mennyt ihan yli.

Vierailija
28/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, emme mekään arvosta teitä, joten puntit on tasan.

Vo

Vierailija
29/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät upeaa  työtä meidän arvokkaimman omaisuuden, lastemme kanssa. Täällä palstalla nillittävät eivät lainkaan ymmärrä tuon varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen kehittymiselle.

"""Ylikoulutettuja lastenhoitajia""" - tyypillinen tietämättömän tölväisy.

Vierailija
30/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekevät upeaa  työtä meidän arvokkaimman omaisuuden, lastemme kanssa. Täällä palstalla nillittävät eivät lainkaan ymmärrä tuon varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen kehittymiselle.

"""Ylikoulutettuja lastenhoitajia""" - tyypillinen tietämättömän tölväisy.

Suurin osa meistä on aikoinaan ollut tarhassa, jossa lähinnä syötiin, leikittiin ja pienemmät myös nukkuivat. Silti meistä on tullut ihan kunnon kansalaisia, eikä kehityksemme viivästynyt, vaikkei meitä erityisesti "varhaiskasvatettukaan" vaan lähinnä hoidettiin.

Vierailija
31/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa osaa niistää kakaroitten neniä, auttaa niitä ulkovaatteiden pukemisessa, kertoa niille satuja ja loruja ja laulattaa ja opettaa ruokailussa ym. eli en arvosta.

Vierailija
32/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työskennellyt aiemmin toistakymmentävuotta päiväkodissa. Oli jotenkin liikuttavaa huomata kuinka he jotka arvostivat tätä olivat itse korkealle koulutettuja.

Vierailija
33/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo

Tässä on oiva osoitus minkälaisia lto:t ovat.

Tuota lokerointia hyviin ja huonoihin perheisiin olen minäkin kuullut. Olen esimiehenä puuttunut siihen tiukasti, olen jopa antanut kolme varoitusta asiasta. T. Sivistysjohtaja

Todella vaikea ymmärtää näitä sivistystoimenjohtajia. Ovat jatkuvasti arvottamassa kaikkia ja kerjäämässä bentsoja. Olen kirjannut monen potilastietoihin bentsokiellon, ei tipu enää kuin katukaupasta, sitten teen niistä ilmoituksia poliisille.

T. Psykiatrian yliylilääkäri

Vierailija
34/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat usein taitavia lapsiryhmien kanssa, mutta oikeasti päiväkodissa ei tarvita lastentarhanopettajia, anteeksi itsensä varhaiskasvatuksen opettajiksi ylentäneitä, tuollaisia laumoja. Ei me voida ajatella, että vaipan vaihto tai syöttäminen tai pukeminen on yliopistokoulutetun ihmisen työtä. Tai toki voi olla, mutta siitä ei voida maksaa kuin tavallisen lastenhoitajan palkka.

Ylikoulutettuja työhönsä.

Vierailija
35/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa osaa niistää kakaroitten neniä, auttaa niitä ulkovaatteiden pukemisessa, kertoa niille satuja ja loruja ja laulattaa ja opettaa ruokailussa ym. eli en arvosta.

Voi ei, en kyllä osaa yhtään laulaa.

Lto

Vierailija
36/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kovin paljon ihan rehellisesti sanottuna. Tietysti aina sanon, että juu arvostan ja tärkeää ja näin.

En pidä lasten hoitamista kovin vaativana työnä. Pärjäisin päikyssä ihan hyvin. Varmaan kyllästyisin päivien yksitoikkoisuuteen ja meteliin. Lapset olisivat työssä parasta. Naisvaltaisista aloista minulla on huono kuva, naiset nokkivat ja kiusaavat toisiaan, kyräilyä, kyttäämistä, juoruilua. Paskantärkeät ’meidän uniikkilumihiutale Kaneli-Sammelille pitää olla erityiskohtelua` -vanhemmat olisivat myös ihan peestä.

Vastaavista aloista esim. sairaanhoitajia arvostan enemmän, siinä tarvitaan kaikenlaisia erikoistaitoja ja osaamista.

Mitä työtä sinä teet? aina kiva kuulla myös se,

Vierailija
37/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa masentavaa luettavaa taas. Itse olen vo, mutta vikkelästi vaihtamassa alaa. Niin alhainen arvostus ja huono resurssointi. Toisin kuin moni täällä luulee, en ole tyhmä. Kirjoitin ylppäreissä LLLLLEC, jos se antaa jotain mielikuvaa. 

Se miksi nyt korona aikana valitetaan, on kriittiseten työntekijöiden lapset hoidossa ja vakassa ei edes riskiryhmäläiset pääse etätöihin. Ihan älytöntä! 15 aikuista kun 3 riittäisi. Vakassa on todella paljon töitä mitä voisi tehdä etänä. Osoittaa taas tietämättömyyttä meidän työstä sanoa, että ei ole. Hoh hoijaa! Joo, vahditaan kurahousujen pukemista... Ettekö ymmärrä, että tällaisilla kommenteilla sivallatte suoraan lapsia? Lapsille kurahousujen pukeminen on emotionaalinen ja motorinen haaste. Jos siinä tilanteessa pystyy opettamaan tunteiden säätelyn taitoja ynnä muuta, niin eikö se ole arvokasta? Jos luulette, että ne max 2 kertaa päivässä vedettävät kurikset on koko päivän työ, niin think again. Paljon muutakin.

Aina jaksaa hämmästyttää ihmisten vähäinen äly. Jos ihan järjellä mietitte mitä se työ on, kun ryhmässä on 21 lasta jotka tarvitsevat vielä paljon tukea oman toiminnan ohjaamisessa, monella erityisen tuen tarvetta, monella joku muu äidinkieli kuin suomi... Sun tehtävä on ohjata mahdollisimman moni mahdollisimman usein flow-tilaan ilman että kukaan kärsii. Ei ole ihan helppoa ja aivotonta.

Miksi arvostatte ala-asteen opettajia mutta ette vaka opettajioa? Mikä siinä 7v on niin hienoa ja arvokasta mitä ei ole 5v tai 6v lapsessa? Luokanopettajat voivat ison osan ajasta mennä kirjan mukaan. Vakassa ei ole matskuja. Se miksi vakassa on 3 työntekijää vs koulun 1 johtuu ihan lasten vaativuudesta. Vielä 5-6v lapsi on sellainen, että hänen etuotsalohkonsa kehittyy vinhaa vauhtia eikä lapsen touhuaminen ole kovin harkittua tai toiset huomioon ottavaa. Siksi tarvitaan paljon aikuisen tukea. 7v tienoilla useimmilla lapsilla nämä hermoradat on myelinisoituneet jolloin toiminnassa on selkeämpi punainen lanka ja muita osataan ottaa huomioon. Mutta vähintään yhtä vaativaa työtä tekee ope oli se sitten vakassa tai koulussa. Olen työskennellyt myös luokanopena joten voin sanoa. Moni muu sanoo samaa ja siitä on tehty tutkimuksiakin. Eskari opeksi kelpaa sekä vaka ope että luokanope. Luokanopet jotka ovat eskari open työtä tehneet eivät halua jatkaa, koska työ on niin vaativaa!

Vaka open koulutuksen pitäisi olla maisteritasoinen kuten muilla opettajilla.

Vierailija
38/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kovin paljon ihan rehellisesti sanottuna. Tietysti aina sanon, että juu arvostan ja tärkeää ja näin.

En pidä lasten hoitamista kovin vaativana työnä. Pärjäisin päikyssä ihan hyvin. Varmaan kyllästyisin päivien yksitoikkoisuuteen ja meteliin. Lapset olisivat työssä parasta. Naisvaltaisista aloista minulla on huono kuva, naiset nokkivat ja kiusaavat toisiaan, kyräilyä, kyttäämistä, juoruilua. Paskantärkeät ’meidän uniikkilumihiutale Kaneli-Sammelille pitää olla erityiskohtelua` -vanhemmat olisivat myös ihan peestä.

Vastaavista aloista esim. sairaanhoitajia arvostan enemmän, siinä tarvitaan kaikenlaisia erikoistaitoja ja osaamista.

Mitä työtä sinä teet? aina kiva kuulla myös se,

Hän on sivistysjohtaja, kirjoittelee bentsoissaan tänne.

Vierailija
39/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lto, enkä varhaiskasvattaja, mutta voisin kuvitella ammattitaidon olevan juuri siinä, että kaikista tällaisista älyttömistä ja loukkaavista kommenteista/asenteista huolimatta, lapsiin (ja vanhempiin) sekä päivähoidon toimintaan suhtaudutaan ammattitaidolla. Eli kyllä, arvostan ihan todella paljon.

Monista ei olisi päiväkotiin töihin. Ei siihen nenien niistelyyn, loruihin ja leikkeihin, kiinnostukseen muiden ihmisten lapsia kohtaan. Ja että hommaa vielä suunnitellaan ja toteutetaan kasvatukselliset päämäärät mielessä. Kotona tuskin tällaista päämäärätietoista toimintaa yksikään tavallinen kotiäiti järjestää.

Vierailija
40/66 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo

Tässä on oiva osoitus minkälaisia lto:t ovat.

Tuota lokerointia hyviin ja huonoihin perheisiin olen minäkin kuullut. Olen esimiehenä puuttunut siihen tiukasti, olen jopa antanut kolme varoitusta asiasta. T. Sivistysjohtaja

Todella vaikea ymmärtää näitä sivistystoimenjohtajia. Ovat jatkuvasti arvottamassa kaikkia ja kerjäämässä bentsoja. Olen kirjannut monen potilastietoihin bentsokiellon, ei tipu enää kuin katukaupasta, sitten teen niistä ilmoituksia poliisille.

T. Psykiatrian yliylilääkäri

Todella vaikea ymmärtää näitä psykiatrian yliylilääkäreitä. Luulisi, että ovat jo ammattinsa puolesta päästään terveitä tyyppejä ja ainakin jotain mielenterveyttä vaadittaisiin, mutta kaikkea muuta. Ovat jatkuvasti meillä asiakkaina, eniten edustettu asiakasryhmä itse asiassa ja aina kerjäämässä piiskaa ja vielä sairaampia juttuja. En tiedä mistä he näitä fetissejään ammentavat. Olen kirjannut hulluimpien asiakastietoihin, että näitä ei enää oteta meille, niin kipeitä juttuja on ollut ja vaaraksi kaikille, monelle olen antanut porttikiellon, ei tipu enää ja teen ilmoituksen poliisille jos tulevat vielä oven taa pyörimään.

T. Johtava Lady Domin a

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän