Serkkuni ei koskaan kiellä lapsiaan.
Lapsia ( 3v, 6v ja 9v ) ei ole koskaan kielletty, eikä kukaan saa heitä kieltää missään. Lapsia kasvatetaan myönteisin keinoin kertoo serkkuni. Meillä käydessään nuorimmat kaksi repivät kaapeistamme tavaroita ulos minkä ehtivät ja rikkovat leluja ja serkku kysyi lapsilta, että tietävätkö, että tuosta tulee kamala sotku? Lapset siihen, että tietävät kyllä ja jatkoivat puuhiaan. Serkkuni jatkoi kahvittelua kuin mitään ei tapahtuisikaan. Vankin lapsi ( tyttö ) kutsuu äitiään yleisimmin lehmäksi niin kotona kuin vieraisillakin ( isänsä on nimeltään Törppö jos lasta on uskominen ). Lapset tappelevat keskenään kuin kissa ja koira ja hutkivat sen kuin ikinä kerkeävät ja vanhemmat kyselevät, että tietävätkö lapset että se sattuu...
Viimeksi kun meillä kävivät, sanoin lapsille, että meillä on meidän säännöt ja ne on lyhykäisyydessään seuraavat: muita ei vahingoiteta, tavaroita ei rikota tahallaan ja omat jäljet siivotaan. Serkkuni suuttui minulle tulisesti eikä aio kuulemma minulle enää koskaan puhua, koska en kunnioita heidän perheensä valitsemaa kasvatuskäytäntöä. Sukulaiset on kivoja!
Kommentit (30)
jos sanotaan "älä tee näin" kuin "lopeta tuo!"
muotoilet käskyt lapselle niin, että se motivoi tottelemaan. pelkät kiellot eivät sitä tee.
huomaatko, miten helppoa se on?
Jos nyt jotenkin koet paremmuutta, kun pystyt saivartelemaan, niin ole hyvä vaan. Samasta asiasta silti on kyse.
Yhtä vähän minua itseänikin töissä motivoi kieltäminen kuin käskeminenkin.
t. kuuden äiti
muotoilet käskyt lapselle niin, että se motivoi tottelemaan. pelkät kiellot eivät sitä tee.
huomaatko, miten helppoa se on?
Vastaanpa kuitenkin. Serkkuni vanhin lapsi pärjää koulussa oppiaineissa loistavasti, hän on terävä tyttö. Kaikki parasta a- luokkaa. Sosiaalinen elämä muiden kanssa tuottaa koulussa ongelmia: riitoja tulee paljon, eikä tyttö osaa elää koulun sääntöjen mukaisesti. Äidin mielestä opettaja on nipottaja ja koulu vanhanaikainen. Kotioloissa ei tytöllä kuulu olevan kavereita enkä ole heidän kanssaan tyttöä nähnyt, joten en tiedä kuinka heidän kanssaan toimisi.
Ap
kunhan yritin selventää mitä tarkoittaa se, ettei kiellä lastaan mutta silti _kasvattaa_ ja _asettaa rajoja_.
taitaa ollajoillekin haastavaa hyväksyä muitakin mielipiteitä kuin omansa. huomaa, etten tuomitse kieltämistä, se on ihan jees jos itse kokee sen ainoana toimivana vaihtoehtona.
jos vaikka asia aukeaisi tarkoittamallani tavalla:
sen sijaan että sanot esim. "älä kiipeä sinne"
sanot "tule alas"
mielestäni tässä on kaksi ihan eri ajatusta. kysyn edelleen: jos työssäsi saisit palautteen: "älä tee näin" tuntuisiko kivalta? motivoisiko?
Mutta käytän ei- tai älä-sanaa kyllä ihan kiitettävästi. Mutta ns. turhat kiellot on mun mielestä niitä tositosi rasittavimpia. Siis kun lasta kielletään esim. ottamasta enempää vauhtia keinussa, kun vauhti on jo kova, eikä se sen kovemmaksi paljoa voi tulla. Tai kielletään kiipeämästä jonnekin (puuhun, tikkaille, liukumäkeen (!)). Voin sanoa, että olethan varovainen, mutta keinu/kiipeä toki. Ei- ja älä-sanat on varattu oikeisiin vaara/"huono-käytös"tilanteisiin.
ja vaihtoehtojahan on vain yksi ja ainoa. Minusta tuo on niiiin naurettavaa: "Minä en kiellä, mutta asetan rajoja."
Se on ihan sama asia, hei. Sinä olet vain pyyhkinyt puheistasi nimenomaisen sanan "ei2... Mitä tapahtuu, jos vahingossa sanot ko. ruman sanan? Vai miten vältät sen kuulumisen huushollissasi??
taitaa perustua mm. NLP-harjoitteissa käytettyyn metodiin, jossa ei aktivoida ei-toivottua toimintaa mainitsemalla se. ("Älä kiipeä" aktivoi ajatuksen kiipeämisestä, "tule alas" ajatuksen alas tulemisesta.)
En tiedä, toimiiko tämä todellisuudessa, mutta kyseistä tekniikkaa käytetään mental trainingissa ihan aikuisiinkin, kun harjoitetaan stressinhallintaa ja tavoitesuuntautumista. Järkeen tekniikka ei välttämättä käy, mutta eräiden psykologien mukaan se toimii alitajunnan tasolla.
mutta mitä väärää on käskemisessä? kysehän oli siitä, ettei kielletä. joku taas rinnasti sen rajattomuuteen. sinä taas koet saivarteluna.
yhtä kaikki, itse kohtelen lastani kuin toivoisin itseänikin kohdeltavan, myös silloin kun asetan hänelle rajoja!