Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko uskovainen olla narsisti?

Vierailija
01.04.2020 |

Onko tämä mahdoton yhtälö?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne persoonallisuushäiriöiset mitä olen tavannut (2kpl) ovat olleet uskovaisia. Tulleet erittäin ahdasmielisistä perheistä.

KAKSI kappaletta? Tsiisus tällä palstalla on hämäriä ihmisiä. Mä olen joutunut olemaan paljon tekemisissä yli sadan narsistin kanssa. Yli kymmenen niistä oli edennyt jo niin pitkälle manipuloimistaidoissaan, feikkaustottumuksissaan ja väkivallanhimossaan ja sadistisessa nautinnossaan että he olivat jo ihan totaalisia psykopaatteja. Nuo ihmiset pitivät mut aivan hirveässä hermoromahduksessa vuosikausien ajan.

Enää ikinä en tahdo olla tekemisissä minkään muiden kuin autistien ja eristäytyvien ihmisten kanssa.

Narsisteja on 0-5.3 % ihmisistä yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan. Ja sinä olet tavannut yli 100 narsistia??

Vierailija
82/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tarkasti ottaen ei voisi, mutta meidän ihmisten takia on toinen voinut vaurioitua ja toisaalta kukaan ei ole synnitön. Mutta Jeesuksen oppi on ANTI-narsistinen sisällöltään eli oikeastaan vain muotokristitty voi olla narsisti. Jumala kuitenkin tuntee miksi joku on vajavainen noin ja armahtaa jos pyyntö on vilpitön. Hän tuomitsee meillä on vaan mielipide.

Kyllä uskonnot vaan korostaa sitä miten ihminen on luomakunnan kruunu ja minä itse kaikkein tärkein. Ja miten voi tehdä mitä tahansa mutta pelastuu kun vain uskoo jumalaan. Sori nyt vaan. Kaikki tuntemani uskovaiset tai uskovaisten lapset ovat jossain määrin vinksahtaneet päästään, jotkut vain onnistuvat peittämään sen pidempään tai paremmin.

Kannattaa tutustua kristinuskoon hiukan syvällisemmin. Niin pahoja olkiukkoja ja asiavirheitä mahtui noinkin lyhyeen viestiin.

Puutun vain oleellisimpaan: kristinusko EI opeta että oma itse on kaikkein tärkein. Jeesus koetti kaikin keinoin nimenomaan saada ihmiset tajuamaan että vika on heissä itsessään. Paha ei ole vain jotain ulkopuolelta hyökkäävää, vaan nimenomaan ihmisen oman olemuksen pimeyttä, josta ei ilman Jumalan apua selvitä.

Siinä on kuule narsismi ja oman hyvyyden kuvitelmat kaukana kun Pyhä Henki raamatun sanalla karsii hedelmättömiä oksia pois.

Sen verran olen tutustunut että käännyin siltä seisomalta ateistiksi. No ei, mutta ei älykäs ihminen vain voi olla uskovainen, siihen on tuhansia syitä miksi ei. Uskonnot korostavat ihmisen tärkeyttä luomakunnan kruununa ja mitä vain saa anteeksi kun tarpeeksi katuu, kolikon kääntöpuolena on sitten tämä sairas uskomus että jo vauva on syntinen. Vai riiteleekö tämän nyt pahasti sen kanssa miten sinä haluat raamattua tulkita?

Tämä vastaus oli niin ylimielinen ja väärässä, että oli pakko laittaa omakin lusikkani soppaan. Kritisoit nyt asiaa, jota et selvästikään tunne ja väitteillä, jotka eivät pidä paikkaansa.

Pelkkä katuminen ja usko Jumalaan ei ketään pelasta. Se sanotaan aivan suoraan ja moneen kertaan Raamatussa. Tarvitaan myös niitä tekoja, jotka todistavat mielenmuutoksesta ja uskosta. Usko ilman tekoja on kuollut, niin sanotaan Jaakobin kirjeessäkin. Olet varmaan myös kuullut sanottavan "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi" ja "tee toiselle niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän". Ne ovat myös Raamatusta ja tämän parjaamasi kristinuskon ydinsanomaa.

En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit tuolla luomakunnan kruunulla, mutta Raamatun mukaan ihmisen tehtävä on huolehtia myös luonnosta. En lähde nyt sen enempää vertaamaan Raamattua kunnioittavia uskovaisia ihmisiin (ateisteihin), jotka riistävät luontoa ja eläimiä omaksi edukseen. Jos olet sanojesi mukaisesti älykäs, osaat sen itsekin tehdä.

Synti on kyllä jokaisen meidän lihassamme perintönä sieltä Adamin ajoilta, ja viimeisenä päivänä jokainen tuomitaan tekojensa ja sanojensa mukaan. Jumala on sanassaan sanonut, että vauvat ja pienet lapset, jotka eivät vielä erota hyvää ja pahaa, pääsevät luvattuun maahan.

"Teidän lapsenne, joiden pelkäsitte joutuvan vihollisen saaliiksi, nuo lapset, joilla ei vielä ole tietoa hyvästä eikä pahasta, pääsevät siihen maahan. Heille minä sen annan, ja he ottavat sen haltuunsa." (5.Moos.1:39)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla just tällainen henkilö ahdistaa syyllistämällä minua ja kiristää ääntään kanssani. Hän viestittelee yksisuuntaisesti, vaikka olen kieltänyt kaiken viestittelemisen. Hänen kanssaan on vaikeaa olla missään tekemisissä.

Vierailija
84/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkun Sanassakin sanotaan on susia lammasten vaatteissa ja parempi heille olis myllynkivi kaulassa kuin... Uskonnolliset yhteisöt vetää puoleensa narsisteja jotka voivat tunnekylmästi syyllistää kaikkia muita synneistä. Eli valitettavasti tämäkin asia kuuluu uskontoon ja siitä varoitellaan myös Raamatussa. Uskovan on oltava tarkkana näitten suhteen.

Vierailija
85/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Ja kaikkihan eivät ole puhtaassa uskossa, siis aidosti, sydämestään, puhtaassa. Jopa tunnen yhden tapauksen. Valitettavasti.

No true scotsman....

Vierailija
86/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, eivätkä ne seurakunnan narsistit ole aina saarnamiehiä, vaan tavallisia seurakuntalaisia. Huh huh mitä kokemuksia on heistä.

Vierailija
87/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan seurakunnassa ei osata mitenkään auttaa seurakunnan sisällä narsistin kynsiin joutunutta ihmistä. Sanotaan vaan että anna anteeksi sille ihmiselle ja sopikaa riitanne.

Vierailija
88/97 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. Nuohan on monet juuri niitä jotka omasta mielestään ovat parempia kuin kaikki muut yhteensä. Silmät kiiluen haaveilevat siitä kun kaikki muut menee ikuiseen kidutukseen. Tuskin ovat edes pelkästään narsisteja, vaikuttavat psykopaateilta.

Vierailija
89/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo oli lestadiolainen. Otti mut mukaansa seuroihin, ja oli siellä kuin toinen ihminen, vieläkin karmii muisto siitä hellästä hymystä kun mua katsoi. 

Kotona sitten paljasti todellisen minänsä, hakkasi, haukkui, valvotti ja kiusasi kaikin keinoin, koska olin *uora, jo vuosia ennen kuin edes tajusin mitään sukupuolielämästä. 

Tilanne luonnollisesti eskaloitui kun murrosikäni läheni. 

Nykyään olen keski-ikäinen ihmisraunio, kärsin traumaperäisestä dissosiaatiohäiriöstä ja PTSD:stä. 

Uskon kyllä Jumalaan. Erotan toisistaan uskon ja uskonnon. 

Vierailija
90/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Ja kaikkihan eivät ole puhtaassa uskossa, siis aidosti, sydämestään, puhtaassa. Jopa tunnen yhden tapauksen. Valitettavasti.

Tottakai voi ja näin on aina ollut!

Johan Jeesuskin kertoi jutun siitä fariseuksesta, joka meni temppeliin rukoilemaan - tai lähinnä esiintymään teemalla "Katsokaa, kuinka minä olen hyvä juutalainen".

Vierailija
91/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duttonin listaus:

Pappi on mieluisa ammatti myös psykopaatille.

" Eihän tuo ole mikään uutinen, vaan vanha tutkimustieto. Psykopaattien kannalta houkuttelevia ovat ammatit, joissa ihminen voi käyttää henkistä tai fyysistä valtaa toisiin ihmisiin ja joissa toiset ovat omissa käsissä. Papin ammatissa psykopaatti ei puhu vain omalla suullaan, vaan tarvittaessa myös Jumalan suulla ja auktoriteetilla.

Ruusukallio toteaa, että hengellisen vallankäytön paikkana kirkko imee imupaperin tavoin puoleensa niitä, jotka haluavat käyttää tällaista valtaa toisiin.

Papin roolissa hengellinen vallankäyttö mahdollistuu sitä haluavalle."

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/pappi-on-mieluisa-ammatti-myos-psykopa…

Kokemusta on!

Vierailija
92/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi? Helvetin moni on. Etenkin lahkojohtajat. 

Vierailija
93/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, monesti saarnaajat ja saarnaajattaret ovat hyvin karismaattisia narsisseja. Heillä on kulttienluonnin ja ylläpidon jalo taito veressä.

Vierailija
94/97 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisten yhteisöt ovat vilpillisten ja tekopyhien käärmeiden pesäkoloja.

Viisas ihminen karttaa niitä kuin ruttoa.

Vierailija
95/97 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempia ihmisiä ne luulee olevansa.

Vierailija
96/97 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on itserakkautta sekä omahyväisyyttä. Kyllä voi uskovainenkin olla narsisti.

Vierailija
97/97 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin voi olla. Olen kohdannut sellaisia uskovan nimellä kulkevia ihmisiä, jotka ovat murhanhimoisen kostonhimoisia ja nöyryyttävät vihaamaan ihmisiä julkisesti. On myös näennäisesti salonkikelposempia tapauksia, jotka keräävät ympärilleen hovia ja kahdenkesken uhkailevat niitä ihmisiä, jotka eivät suostu heidän hoviinsa. Lisäksi on johtoasemassa olevia häiriintyneitä ihmisiä, jotka pelottelevat seurakuntalaisia ja esittävät jatkuvia vaatimuksia. Näitä johtohahmojakin voi olla ulkoisesti siistimpiä versioita, jotka aina hymyilevät ja ovat suuren suosion kohteena, mutta jotka välillä pudottavat naamarinsa ja paljastavat tunnekylmän, halveksivan ja vaativan julmuutensa. Kaikkea on tullut nähtyä, en liioittele yhtään.