Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko uskovainen olla narsisti?

Vierailija
01.04.2020 |

Onko tämä mahdoton yhtälö?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei voisi, ei narsisti tajua olevansa narsisti.

Vierailija
2/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Ja kaikkihan eivät ole puhtaassa uskossa, siis aidosti, sydämestään, puhtaassa. Jopa tunnen yhden tapauksen. Valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelleiletkö? Lähes kaikki ”saatnamiehet” ovat totaalisisa perhäröjä ja demoneja. Siellä piireissä jos jossakin tämä kaikki paska sikiää. Jos ei muualla ole ollut valtaa egoilla, niin uskonnollisissa yhteisöissä se onnistuu kaikin mahdollisin keinoin; alistamalla, manipuloimalla ja hyväksikäyttämällä.

Vierailija
4/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne persoonallisuushäiriöiset mitä olen tavannut (2kpl) ovat olleet uskovaisia. Tulleet erittäin ahdasmielisistä perheistä.

Vierailija
5/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti. Maailmanhistoria on täynnä narsisteja uskovaisia johtotasolta ruohonjuuritasolle.

Yhteisöt on täynnä vallan väärinkäyttöä, unelma kenttä narsistille.

Vierailija
6/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän nimen omaan on.

Vierailija
7/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, todellakin voi. Mun anoppi on uskovainen narsisti. On vakaasti sitä mieltä että Jeesus on sen puolella, väittele nyt sen kanssa sitten.

Vierailija
8/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnissa on kaikkein eniten työpaikkakiusaamista...mietipä sitä. 🙂 Monet papit ja saarnamiehet sekä evankelistat ovat todella piinkovia narsisteja.

Vierailija
9/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset elämää suuremmat saarnamiehet taitaa keskimäärin olla.

Vierailija
10/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein myös onkin, rakastavat esiintymistä, kaikkitietäjän leikkimistä ja lauluääntänsä. Valtaansa ja vaikutusvaltaansa seurakuntaansa.

Vierailija
11/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Niissähän niitä löytyy.

Ikävimmät tapaamani ihmiset ovat olleet nuoria lessuja...

Vierailija
12/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu uskovaisen määritelmästä. Jos kristilliseen seurakuntaan kuuluminen ja siellä puuhastelu on kriteerinä, niin totta Mooses voi olla. Narsisti voi hyvin olla vaikka pastori.

Mutta... jos tehdään ahtaampi määrittely, ja hyväksytään raamatullinen näkemys siitä, että vain sellainen on oikea kristitty, joka itselleen ja muille tunnustaa oman pahuutensa ja viallisuutensa. Ja sitten siihen köyhyyteensä omistaa Kristuksen pelastajakseen - niin sitten onkin narsistin vaikea kuulua joukkoon. Eikö?

Kyllä Jeesus narsistinkin voinee pelastaa, mutta saattaa vaatia aikamoista jyrällä päältä ajelua ennen kuin oman erinomaisuuden kuvitelmat lähtevät narsistiperkeleestä.

Vierailija
13/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat narsistit, jotka olen koskaan tuntenut ovat olleet uskovaisia. He käyttivät uskontoa perheväkivallan oikeutuksena ja itse saivat syntinsä anteeksi rukouksella ja käymällä messuissa.

Vierailija
14/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Niissähän niitä löytyy.

Ikävimmät tapaamani ihmiset ovat olleet nuoria lessuja...

Sama kokemus yhdestä lestanaisesta. Diagnoosina sanoisin joukon persoonallisuushäiriöitä.

Vierailija
15/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä ole järin usein narsistien kanssa ristiriitoihin joutunut.

Etkö ole koskaan erehdyksessä loukannut narsistia verisesti, siis etkö ole koskaan loukannut hänen kaikista tärkeintä ylpeydenlähdettään, niin että hän on seissyt edessäsi ja vaivoin pitänyt itsensä paikallaan, yrittänyt väkisin pitää kasvonsa peruslukemilla, niin että hänen päänsä ja koko vartalonsa on tärissyt kauttaaltaan? Tuolloin narsisti tuntee sinua kohtaan raivoa, tahtoo iskeä sinut siihen paikkaan kuoliaaksi, mutta ei voi tehdä niin koska ei tahdo joutua vankilaan, joten hän tuossa hetkessä vain tuijottaa sinua aivan hulluna silmät lautasen kokoisina ja aivoissaan salaa laskelmoi kuinka voisi heti sopivan paikan tullen houkutella sinut jonnekin ansaan jossa voisi erittäin pahasti sinua satuttaa. Tahallani en ole koskaan loukannut ketään, mutta erehdyksessä olen tuolla lailla loukannut lukemattomia ihmisiä. Ihme että olen yhä hengissä. Yksi psykiatrinikin oli tuollainen. Luojan kiitos hän ei saanut minua suljetulle osastolle missä hän olisi voinut kid'uttaa minua ihan niin älyttömän paljon kuin hän tahtoi.

Mutta siis: jos joskus sattumalta jonkun mus'limin seurassa erehdyksessä sanot jotain typerää profeetta muhamedista, niin on suuri riski että mus'limi reagoi tuollaisella raivo-tärinä-tuijotus showlla. Hän on siis narsisti ja uskovainen. Toki muissakin uskonnoissa on vastaavia. Aikoinaan kristittyjen ristiretket olivat silkkaa narsismia. Jos muut ihmiset eivät välittömästi kääntyneet kristityiksi niin ristiretkiläiset loukkaantuivat niin verisesti että iskivät ihmiset kuoliaiksi.

Mutta: nykyään useimmilla suomalaisilla evankelisluterilaisilla kristityillä uskonto ei ole tärkein ylpeydenlähde. Narsisti loukkaantuu täydellisen verisesti vain jos loukkaat hänen tärkeintä ylpeydenlähdettään. Joten on paljonkin kristittyjä narsisteja, mutta heitä ei niin kauheasti haittaa jos puhut pahaa jeesuksesta, koska uskonto on heille vain yksi pikkujuttu lukemattomien pikkujuttujen joukossa.

Vierailija
16/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto/uskovaisuus ei poista mielenterveysongelmia.

17/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. En tiedä paljon persoonallisuushäiriöistä, mutta maallikkona sanoisin myös, että voi.

Narsistinen persoonallisuushäiriöhän (kuten muutkin persoonallisuushäiriöt) on ymmärtääkseni joukko vahingollisia, pinttyneitä ajattelu- ja käyttäytymismalleja, joita se häiriöinen jonkinasteisesti saattaa tiedostaa ja tiedostettuaan joko olla välittämättä asiasta tai parhaimmillaan saattaa taistella niitä vastaan. 

Ajattelisin että narsistisesti persoonallisuushäiriöinen ihminen, joka on sydämen uskossa, joutuu jonkin verran kohtaamaan noita vääristyneitä, pinttyneitä mallejaan jo sen kautta, että uskoon kuuluu nöyrtyminen, oman syntisyytensä tunnustaminen ja parannuksessa eläminen.

Tosin jos hänen elämänsä ihmiset vain mukailevat ja mielistelevät häntä, hän saattaa helposti taas alkaa elää niiden mallien mukaan. Esim. jos narsistisesti persoonallisuushäiriöinen on jossain hengellisessä yhteisössä johtavassa asemassa, ja yhteisö toimii sillä tavalla huonosti, ettei perusteltua kritiikkiä uskalleta antaa johtajalle, noin varmaan käy helposti.

Vierailija
18/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä ole järin usein narsistien kanssa ristiriitoihin joutunut.

Etkö ole koskaan erehdyksessä loukannut narsistia verisesti, siis etkö ole koskaan loukannut hänen kaikista tärkeintä ylpeydenlähdettään, niin että hän on seissyt edessäsi ja vaivoin pitänyt itsensä paikallaan, yrittänyt väkisin pitää kasvonsa peruslukemilla, niin että hänen päänsä ja koko vartalonsa on tärissyt kauttaaltaan? Tuolloin narsisti tuntee sinua kohtaan raivoa, tahtoo iskeä sinut siihen paikkaan kuoliaaksi, mutta ei voi tehdä niin koska ei tahdo joutua vankilaan, joten hän tuossa hetkessä vain tuijottaa sinua aivan hulluna silmät lautasen kokoisina ja aivoissaan salaa laskelmoi kuinka voisi heti sopivan paikan tullen houkutella sinut jonnekin ansaan jossa voisi erittäin pahasti sinua satuttaa. Tahallani en ole koskaan loukannut ketään, mutta erehdyksessä olen tuolla lailla loukannut lukemattomia ihmisiä. Ihme että olen yhä hengissä. Yksi psykiatrinikin oli tuollainen. Luojan kiitos hän ei saanut minua suljetulle osastolle missä hän olisi voinut kid'uttaa minua ihan niin älyttömän paljon kuin hän tahtoi.

Mutta siis: jos joskus sattumalta jonkun mus'limin seurassa erehdyksessä sanot jotain typerää profeetta muhamedista, niin on suuri riski että mus'limi reagoi tuollaisella raivo-tärinä-tuijotus showlla. Hän on siis narsisti ja uskovainen. Toki muissakin uskonnoissa on vastaavia. Aikoinaan kristittyjen ristiretket olivat silkkaa narsismia. Jos muut ihmiset eivät välittömästi kääntyneet kristityiksi niin ristiretkiläiset loukkaantuivat niin verisesti että iskivät ihmiset kuoliaiksi.

Mutta: nykyään useimmilla suomalaisilla evankelisluterilaisilla kristityillä uskonto ei ole tärkein ylpeydenlähde. Narsisti loukkaantuu täydellisen verisesti vain jos loukkaat hänen tärkeintä ylpeydenlähdettään. Joten on paljonkin kristittyjä narsisteja, mutta heitä ei niin kauheasti haittaa jos puhut pahaa jeesuksesta, koska uskonto on heille vain yksi pikkujuttu lukemattomien pikkujuttujen joukossa.

Paljon hyviä pointteja, erityisesti tuo narsistin tärkeimmän ylpeydenaiheen loukkaaminen ja sen tuottama raivo.

Ristiretkistä sinun kannattaisi lukea lisää, niillä oli oikeasti paljon vähemmän tekemistä uskonnollisen ylpeyden kuin ihan maallisen kunnian (ja rahanhimon) kanssa. Kai siellä osa porukasta oli ihan uskonnollisinkin motiivein liikkeellä, mutta tuskin yksikään hallitsija...

Vierailija
19/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne persoonallisuushäiriöiset mitä olen tavannut (2kpl) ovat olleet uskovaisia. Tulleet erittäin ahdasmielisistä perheistä.

KAKSI kappaletta? Tsiisus tällä palstalla on hämäriä ihmisiä. Mä olen joutunut olemaan paljon tekemisissä yli sadan narsistin kanssa. Yli kymmenen niistä oli edennyt jo niin pitkälle manipuloimistaidoissaan, feikkaustottumuksissaan ja väkivallanhimossaan ja sadistisessa nautinnossaan että he olivat jo ihan totaalisia psykopaatteja. Nuo ihmiset pitivät mut aivan hirveässä hermoromahduksessa vuosikausien ajan.

Enää ikinä en tahdo olla tekemisissä minkään muiden kuin autistien ja eristäytyvien ihmisten kanssa.

Vierailija
20/97 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto/uskovaisuus ei poista mielenterveysongelmia.

Muistakaa nyt ihmiset että mielenterveysongelmat eivät ole sama asia kuin persoonallisuushäiriöt, joihin narsismi kuuluu. Itse vakavasti masentuneena suorastaan v*tuttaa että meidät rinnastetaan julmiin persoonallisuushäiriöisiin. Vaikka onhan uskovaisissa tietysti mielenterveysongelmaisiakin.