Valmentaja/mentori kiusaa
On eräänlainen "guruhahmo" omissa piireissään ja monen ihannoima opettaja. Minulta tuo ihannointi ja keisarin uusien vaatteiden ihailu on jo aikoja sitten loppunut.
Hän on leimannut minut kaikkien kuullen "oudoksi" koska olen introvertti ja hiljainen suomalainen (yhteisö on kansainvälinen). Hänen mukaansa ollaan kaikki outoja metsäläisiä.
Olen sitoutunut valmennusohjelmaan ryhmässä vuoden loppuun saakka. Minulla on hyvät suhteet muihin ryhmäläisiin yksilötasolla, mutta ryhmän kokoontuessa vetäjä kuittailee minulle. Esimerkiksi "ole sinä X:n pari ja yritä tutustua häneen, good luck with that" väittäen, ettei minuun voi tutustua. Minulla on ryhmässä hyviä kavereita, joten jotkut ovat onnistuneet tutustumaan.
Haluaisin haistattaa pitkät, mutta siinä hän saisi olla oikeassa ja kertoa kaikille, että erosin ryhmästä outouteni vuoksi.
Kommentit (71)
Olet väärässä Mindsetissä ap
Zinc
Toivottavasti kurssisi ei mitenkään liity ihmistuntemukseen tms.? Mutta siis tuollaista stereotyypeille vitsailua olen saanut usein kuulla ulkomailla, kun ei joku ole keksinyt muutakaan small talkia. Hohota vain mukana ja anna olla tai vie keskustelua toiseen suuntaan.
Olet kutsunut tämän kokemuksen elämääsi koska värähtelysi ovat väärällä taajuudella ja olet jumissa uhrin asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olet kutsunut tämän kokemuksen elämääsi koska värähtelysi ovat väärällä taajuudella ja olet jumissa uhrin asemassa.
Energiasi kaipaavat puhdistusta etenkin juurichakran kohdalta ja minulla sattuukin olemaan siihen sopiva taikasauva.
Onko kurssi nyt etänä? Oletteko tavanneet livenä? Verkossa syntyy väärinkäsityksiä, etenkin jos et puhu äidinkieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
AP ei ole ihquttanut pikkarit märkänä eikä antanut *?
En olekaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh, ehdin jo ajatella, että ns. guru on jonkun oppiaineen, kenties filosofian, psykologian tai kauppatieteiden professori tms. Älä anna manipuloida itseäsi. Tuo tunteiden kertominen julkisesti oli hyvä neuvo. Onko tuo kurssi, johon olet sitoutunut, kallis?
Menee tonneja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä Mindsetissä ap
Zinc
Mikä olisi parempi mindset, ja ennenkaikkea action?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kurssisi ei mitenkään liity ihmistuntemukseen tms.? Mutta siis tuollaista stereotyypeille vitsailua olen saanut usein kuulla ulkomailla, kun ei joku ole keksinyt muutakaan small talkia. Hohota vain mukana ja anna olla tai vie keskustelua toiseen suuntaan.
Liittyy osittain, ja osittain valmennuksien markkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kurssi nyt etänä? Oletteko tavanneet livenä? Verkossa syntyy väärinkäsityksiä, etenkin jos et puhu äidinkieltäsi.
Nyt oli poikkeuksellisesti ensimmäinen etäjakso, aiemmin olimme fyysisesti samassa tilassa. Ymmärrän kyllä, milloin joku on ystävällinen ja asiallinen ja milloin ei.
Et kuulosta kadehdittavalta mutta hieman tossukalta ja hyvin kiltiltä.
Joku Jari Sarasvuon vastine siis.
Miksi aloit seurata gurua ja maksoit hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on alansa huippuja ja onnistunut luomaan bisneksen ja yhteisön ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on alansa huippuja ja onnistunut luomaan bisneksen ja yhteisön ympärilleen.
Mielestäni kuvailemasi tavoin käyttäytyvää henkilöä ei voi kutsua "alansa huipuksi", kun kyse on henkisestä kasvusta. Sen alan todelliset huiput ovat avarakatseisia, sinut itsensä ja myös omien ikävämpien puoliensa kanssa, myötätuntoisia ja sen verran kypsiä, että eivät esim. vittuile oppilaansa kansallisuudesta. Menestyvä bisnes ja omistautunut yhteisö eivät yksistään ole mitään merkkejä siitä, että kyseessä todellakin olisi ns. guru. Narsistit osaavat hämätä ja vedättää myös älykkäitä ihmisiä ja henkisestä kasvusta kiinnostuneet ovat monesti empaattisia ja ymmärtäväisiä ihmisiä, joita narsistit erityisen mielellään koukuttavat. Osa tämän yhteisön jäsenistä voi olla niin aivopestyjä, että pitää kyseisen henkilön toimintaa normaalina; toiset taas pelkäävät joutuvansa huonoon maineeseen, jos lähtevät lätkimään tästä porukasta.
Jos tällaisen valmentajan oppiin haluaa, niin kannattaa valita sellainen, joka tarjoaa mahdollisuuden esim. 20 minuutin mittaiseen ilmaiseen konsultointi- ja testitapaamiseen, jotta hänen vuorovaikutustyylistään ja persoonastaan saisi vähän esimakua. Pelkkä kuuluisa nimi ja ylistävät asiakaspalautteet nettisivuilla eivät yksistään riitä, koska vaikkapa noita palautteita on helppo myös keksiä itse tekaistulla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseinen guru siis itsekin suomalainen? Vai mistä maasta?
Britti. Kurssilla on brittejä, saksalaisia, australialainen, kroatialainen. Ei muita suomalaisia.
Ehkäpä se on juuri tuo kulttuuriero. Hänellä on varmaan vahvoja ennakoluuloja suomalaisia kohtaan (suolamaiset ovat hiljaisia juroja, joiden kanssa ei harrasteta smalltalkia) ja koska olet ainoa suomalainen saat nyt kaikki hänen ennakkoluulonsa niskaasi. Elä ota sitä henkilökohtisesti vaikka ymmärrän kyllä että se voi olla hankalaa. Ehkä hän vain luulee olevansa hauska ja viihdyttää itseään ja muita sinun kustannuksellasi. Esi kerralla jos huomaat, että loukkaannuit jostain hänen sanomisestaan niin toista hänen sanomisensa ääneen ikäänkuin kysymyksenä.
Älä luovuta tai hän saa tyydytystä voitettuaan sinut.
Mikään hinta ei ole mielenrauhan menettämisen arvoinen. Juokse!