Valmentaja/mentori kiusaa
On eräänlainen "guruhahmo" omissa piireissään ja monen ihannoima opettaja. Minulta tuo ihannointi ja keisarin uusien vaatteiden ihailu on jo aikoja sitten loppunut.
Hän on leimannut minut kaikkien kuullen "oudoksi" koska olen introvertti ja hiljainen suomalainen (yhteisö on kansainvälinen). Hänen mukaansa ollaan kaikki outoja metsäläisiä.
Olen sitoutunut valmennusohjelmaan ryhmässä vuoden loppuun saakka. Minulla on hyvät suhteet muihin ryhmäläisiin yksilötasolla, mutta ryhmän kokoontuessa vetäjä kuittailee minulle. Esimerkiksi "ole sinä X:n pari ja yritä tutustua häneen, good luck with that" väittäen, ettei minuun voi tutustua. Minulla on ryhmässä hyviä kavereita, joten jotkut ovat onnistuneet tutustumaan.
Haluaisin haistattaa pitkät, mutta siinä hän saisi olla oikeassa ja kertoa kaikille, että erosin ryhmästä outouteni vuoksi.
Kommentit (71)
Aika outoa, nimenomaan se että sinulla on tunne hänen kanssaan että olet jotenkin väärin olemassa ja suomalaisena vielä. Yksi keino on paukuttaa julkisesti nämä vastatunteesi ja sano suoraan että TUNTUU kiusaamiselta. Saa aina sanoa miltä tuntuu, siihen et valmentajan lupaa tarvitse. Jos ei anna asanoa sano ettet voi Suomessa estää kertomasta miltä jokin sinusta tuntuu. Tämä voi vähentää kiusaamista kun toiset alkavat kiinnittää huomiota asiaan.
Toivon ettei ole taitoluistelu siellä on tuollaista paljon.
Mielestäni hän kerjää huomiotasi ja kuulostaa loukkaantuneelta. Sinuna jättäisin hänen kommenttinsa omaan arvoonsa, erityisesti jos hän ei tee enää minkäännäköistä positiivista vaikutusta sinuun, sen ei pitäisi edes haitata. Yleensä nämä tunteet ovat muuten molemminpuolisia, joten mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinun jättäessäsi hänet rauhaan, myös hän jättää sinut rauhaan. Tällä viittaan esimerkiksi tämän kaltaisiin selän takana tapahtuviin haukkumisiin. Keskity siihen mukavaan, mitä kohti olet menossa, ja jätä varjot taaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän kokee uhaksi sen, että ei osaa lukea sinua. Oma ulkomaalainen mieheni nauroi kun siinä 90 päivää morsiamena-ohjelmassa suomalainen Jasmin oli niin ilmeetön, jäinen aluksi. Muistutti kuulemma minua. Naurettiin molemmat.
Tilanne saa kyllä kysymään mitä noin ihmistuntemukselta huono ihminen tekee jonain "guruna". Eikös hänen tehtävänsä olisi ymmärtää erilaisia temperamentteja ja käytösmalleja? Itse olen nähnyt, että sen fasadin takana joka kaikilla on voi olla täysin toinen ihminen ja se on ihan yleistä.
Kyseessä on varmasti osittain kulttuurinen "lukemisen" vaikeus. Muilla ryhmäläisillä ei tätä vaikeutta kanssani ole, joten en usko sen johtuvan minusta.
"Guru" oli lainausmerkeissä koska hän on itse sanonut, että EI ole guru, vaikka minulle tuon yhteisön kulttuuri näyttäytyy hyvinkin henkilökulttimaisena.
Kyseessä on "personal growth", ja tarkemmin opiskelen itse valmentajaksi. Ei siis mikään uskonto.
Ihan hyviä teorioita, että hän olisi kateellinen tai hakisi huomiota. En vain tiedä, mistä syystä. Hän on äärimmäisen ekstrovertti ja tarvitsee muiden ihailua. Ehkä hiljainen ja rauhallinen itsevarmuus on liian erilaista? En ole itsevarma ja suunapäänä ulkoisessa maailmassa mutta olen sinut itseni kanssa.
Lady domina tulisi halvemmaksi jos haluat tulla nöyryytetyksi.
Miksi olet luonut elämäsi polulle tällaisen arkkityypin? Mitä hän sinulle edustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän kokee uhaksi sen, että ei osaa lukea sinua. Oma ulkomaalainen mieheni nauroi kun siinä 90 päivää morsiamena-ohjelmassa suomalainen Jasmin oli niin ilmeetön, jäinen aluksi. Muistutti kuulemma minua. Naurettiin molemmat.
Tilanne saa kyllä kysymään mitä noin ihmistuntemukselta huono ihminen tekee jonain "guruna". Eikös hänen tehtävänsä olisi ymmärtää erilaisia temperamentteja ja käytösmalleja? Itse olen nähnyt, että sen fasadin takana joka kaikilla on voi olla täysin toinen ihminen ja se on ihan yleistä.
Kyseessä on varmasti osittain kulttuurinen "lukemisen" vaikeus. Muilla ryhmäläisillä ei tätä vaikeutta kanssani ole, joten en usko sen johtuvan minusta.
"Guru" oli lainausmerkeissä koska hän on itse sanonut, että EI ole guru, vaikka minulle tuon yhteisön kulttuuri näyttäytyy hyvinkin henkilökulttimaisena.
Kyseessä on "personal growth", ja tarkemmin opiskelen itse valmentajaksi. Ei siis mikään uskonto.
Ei tule yllätyksenä. Henkisen kasvun ja elämäntaitovalmennuksen kentällä liikkuu näitä huomionhakuisia ja suoraan sanottuna narsistisia henkilöitä kuin Vilkkilässä kissoja. Sellaiset välimallin gurut, jotka eivät ole vielä aivan Tony Robbins -sarjaa mutta eivät ihan pienten piirien ihmisiäkään tuntuvat olevan pahimpia. Tuo mentori on ilmeisesti ärsyyntynyt siitä, ettet avoimesti ihkuta ja mielistele häntä ja nyt kostoksi haluaa saada sinut näyttämään hölmöltä metsäläiseltä. Tuollaisen paikka olisi jossain ihan muualla kuin henkistä kasvua opettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on "personal growth", ja tarkemmin opiskelen itse valmentajaksi. Ei siis mikään uskonto.Ei tule yllätyksenä. Henkisen kasvun ja elämäntaitovalmennuksen kentällä liikkuu näitä huomionhakuisia ja suoraan sanottuna narsistisia henkilöitä kuin Vilkkilässä kissoja. Sellaiset välimallin gurut, jotka eivät ole vielä aivan Tony Robbins -sarjaa mutta eivät ihan pienten piirien ihmisiäkään tuntuvat olevan pahimpia. Tuo mentori on ilmeisesti ärsyyntynyt siitä, ettet avoimesti ihkuta ja mielistele häntä ja nyt kostoksi haluaa saada sinut näyttämään hölmöltä metsäläiseltä. Tuollaisen paikka olisi jossain ihan muualla kuin henkistä kasvua opettamassa.
Tämä! Olkaa ihmiset varovaisia näiden kanssa. Voin kokemuksesta ja ns. entisenä sisäpiiriläisenä kertoa, että joskus se mitä esitetään ulospäin ja jopa mitä opetetaan on täysin ristiriidassa sen kanssa mitä "gurun" omassa elämässä tapahtuu ja tehdään.
En viitsi nyt mennä yksityiskohtiin, mutta aika mehukkaita juttuja on tullut kuultua ja nähtyä. Tuollaiset pienryhmät, joissa karismaattinen ja jossain määrin narsistinen vetäjä ovat kaikista pahimpia.
Kun ei saa ihailua, pahoittaa tahallaan mielesi ja sitä kautta huomiosi ja energiasi kohdistuu häneen. Hän saa valtaa ja "polttoainetta" narsismilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa ihailua, pahoittaa tahallaan mielesi ja sitä kautta huomiosi ja energiasi kohdistuu häneen. Hän saa valtaa ja "polttoainetta" narsismilleen.
Osa narisisteista toimii näin. He lähtevät ikäänkuin kostamaan sitä, että eivät saa välitöntä ja varauksetonta ihailuasi.
Vierailija kirjoitti:
Energy flows where attention goes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on "personal growth", ja tarkemmin opiskelen itse valmentajaksi. Ei siis mikään uskonto.Ei tule yllätyksenä. Henkisen kasvun ja elämäntaitovalmennuksen kentällä liikkuu näitä huomionhakuisia ja suoraan sanottuna narsistisia henkilöitä kuin Vilkkilässä kissoja. Sellaiset välimallin gurut, jotka eivät ole vielä aivan Tony Robbins -sarjaa mutta eivät ihan pienten piirien ihmisiäkään tuntuvat olevan pahimpia. Tuo mentori on ilmeisesti ärsyyntynyt siitä, ettet avoimesti ihkuta ja mielistele häntä ja nyt kostoksi haluaa saada sinut näyttämään hölmöltä metsäläiseltä. Tuollaisen paikka olisi jossain ihan muualla kuin henkistä kasvua opettamassa.
Tämä! Olkaa ihmiset varovaisia näiden kanssa. Voin kokemuksesta ja ns. entisenä sisäpiiriläisenä kertoa, että joskus se mitä esitetään ulospäin ja jopa mitä opetetaan on täysin ristiriidassa sen kanssa mitä "gurun" omassa elämässä tapahtuu ja tehdään.
En viitsi nyt mennä yksityiskohtiin, mutta aika mehukkaita juttuja on tullut kuultua ja nähtyä. Tuollaiset pienryhmät, joissa karismaattinen ja jossain määrin narsistinen vetäjä ovat kaikista pahimpia.
Kerro edes jotain, todella mielenkiintoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro edes jotain, todella mielenkiintoista!
En ole tuo kirjoittaja, mutta moni alkaa seksuaaliseen suhteeseen oppilaiden kanssa luvaten valaistumista tai etenemistä kasvun tiellä.
AP ei ole ihquttanut pikkarit märkänä eikä antanut *?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet luonut elämäsi polulle tällaisen arkkityypin? Mitä hän sinulle edustaa?
Juuri tällaista vallankäyttöä tapahtuu "terapian" ja "henkisen kasvun" tekosyyllä.
Huh, ehdin jo ajatella, että ns. guru on jonkun oppiaineen, kenties filosofian, psykologian tai kauppatieteiden professori tms. Älä anna manipuloida itseäsi. Tuo tunteiden kertominen julkisesti oli hyvä neuvo. Onko tuo kurssi, johon olet sitoutunut, kallis?
Jos viitsit, kerro lisää, että mikä ihmeen guru. Sitä myydään kaikkea sanahelinää jonain tuotteena.