Oletteko tehneet kiljua nyt kun on aikaa olla kotona?
Mitä makuja suosittelette? Meillä oli viime kesän manssikoita pakkasessa niin seuraava erä on manssikkakiljua. Kauanko käytätte?
Kommentit (31)
Kotoviiniä on tulossa,kunhan käy loppuun. Ero kiljulla ja kotiviinillä taitaa olla se että viinin käyminen lopetetaan käymisen pysäyttäjällä jonka jälkeen se kirkastetaan kirkastusaineella.
Pontikkaa minäkin olen tislaillut, joten olen tavallaan kiljua tehnyt, josta tislaillut 17 litraa. Kahteen kertaan tislattua ja 3 kertaa aktiivihiili suodatettu. Turhankin tarkasti tehty, mutta kun on aikaa ja kivahan sitä on tuossa eri vaiheissa maistella.
Minä teen kiljua aina shampanjahiivalla ja annan kirkastua omillaan pari viikkoa ennen käyttöä. Näyttää raanavedeltä ja maku on ihan ok, paranee toki aktiivihiilellä jos haluaa mahdollisimman neutraalia tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Pontikkaa minäkin olen tislaillut, joten olen tavallaan kiljua tehnyt, josta tislaillut 17 litraa. Kahteen kertaan tislattua ja 3 kertaa aktiivihiili suodatettu. Turhankin tarkasti tehty, mutta kun on aikaa ja kivahan sitä on tuossa eri vaiheissa maistella.
Olen niin laiska, että käytän ihan kunnollista rst-villalla täytettyä vms (vapour management still) refluksikolonnia. Ei tarvitse kuin kerta-ajon ilman aktiivihiilellä hieromista.
Kiljua emme ole tehneet mutta kotiviiniä kyllä omenoista, rusinoista ja marjoista. Eilen valmistui taas yksi 25 litran satsi. Yllättävän hyvää valkkaria! :)
käyttäkää loperadamiinia niin ei mene vetelät housuun. juot mitä tahansa. siis ripulilääke, saa apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Kilju on p.askaa. Kyykkyviini on halpaa ja olut yms
Se on paskaa jos siitä tekee paskaa. Hyvin tehtynä pesee hinta-laatusuhteeltaan kauppojen litkut mennen tullen.
Tekisin, jos sais hommattua pöntön...
Onhan siinä jotain niin isänmaallista. Vielä kun kaivaisi korsun mökille ;)
Kaveri teki Vesi sokeri pikahiiva kiljuu aktiivihiilen läpi maistui lähinnä seisahtuneelle vedelle jtn 14,% kamaa oli....
Vierailija kirjoitti:
Kilju on p.askaa. Kyykkyviini on halpaa ja olut yms
Hyvin ja huolella valmistettu kilju lyö kyykkyviinit viemäriin.
Miksi juuri kiljusta menisi vatsa sekaisin, kun se on kuitenkin melko "puhdasta" tavaraa.