Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1254)

Vierailija
141/1254 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toinen liuska menossa ja jatkuvaa vuotoa on sekä hirveät vatsakivut. Toivottavasti pian helpottaa, sillä ehkäisy vaihtoehdot on käymässä vähiin. Mikään ei tunnu sopivan :(

Vierailija
142/1254 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohta ensimmäinen liuska mennyt. Hyvät puolet on, että kipuja on rauhoittanut ja poistanut nesteitä ja turvotusta. Painokin laskenut. Mulla slindat määrätty siis endon hoitoon. Huonot puolet sit taas on, että iho on aivan älyttömän rasvainen koko ajan, etenkin aamulla herätessä melkein valuu. Kivuliaita finnejä tuli ainakin aluksi melko paljon, tämä onneksi nyt kasvoissa rauhoittunut mutta muualle kehoon finnejä tulee edelleen. Myös hiukset ovat jo yhdessä päivässä aivan rasvaiset, kun normaalisti mulle on riittänyt että pesee hiukset shampoolla n. 3krt/vko. Slindojen aloituksen myötä myös hiuksia on alkanut lähtemään pienissä tupoissa, mikä huolestuttaa mua kun mua ei muutenkaan oo kauheen paksulla kuontalolla siunattu. Lisäksi olen itkuinen ja pahalla päällä koko ajan... Aiemmin ei ole mitkään muutkaan minipillerit sopineet joten alkaa jo toivo hiipua näiden kanssa. Polilta käskivät vain jatkaa käyttöä ainakin sen 3kk... en kyllä tiedä pystynkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1254 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Nyt syönyt viisi liuskaa ja ekan liuskan jälkeen alko menkat lumepillereiden aikaan eikä vielä ole loppuneet. Eli nelisen kuukautta vuotoa putkeen. En ole lumepillereitä syönyt, kun idea oli saada vuodot kokonaan pois endon vuoksi. Ihan ei ole päästy tavoitteeseen. Nyt aion pitää tauon ja syödä lumepillerit, josko se tasaisi tilanteen.

Muuten hyvät on :)

Vierailija
144/1254 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt kolmas liuska syöty. Muuten olen tyytyväinen, paitsi että esiintynyt koko kolmen kk aikana erikoista pientä ahdistusta ja katastrofi ajattelua, onkohan tämä sitten jonkin sortin masennusta? Ilmenee siis päivittäin niin, että kun ajattelen vaikka tulevaa automatkaa, näen mielessäni miten ajan kolarin ja lapseni kuolevat, tässä yksi esimerkki, tälläisiä ei normaalisti ole tullut mietittyä paitsi pms aikoina ja nyt pillereiden aikana. Onko muilla vastaavaa? Harkitsen kyllä vakavasti lopettavni pillerit kokonaan, mikään ehkäisy ei tunnu sopivan minulle :/

Vierailija
145/1254 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas sama kirjoittaja. Turhaan haukuin näitä slindoja, eihän nämä minun tilanteeseeni olisi voineet mitenkään auttaa. Kipujen ja välivuotojen syyksi paljastui kohdunkaulansyöpä. Saan nyt asianmukaista hoitoa ja ennuste näyttää hyvältä. Kun on parantunut tästä, niin tarvittaessa taidankin palata näihin slindoihin.

Ps. käykää matalalla kynnyksellä siellä papa-kokeessa, varsinkin jos on tällaisia oireita. Muutenkin kannattaa käydä kontrolleissa.

N23

Vierailija
146/1254 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin viitata 132.

Slindaltaapua kirjoitti:

Täällä taas sama kirjoittaja. Turhaan haukuin näitä slindoja, eihän nämä minun tilanteeseeni olisi voineet mitenkään auttaa. Kipujen ja välivuotojen syyksi paljastui kohdunkaulansyöpä. Saan nyt asianmukaista hoitoa ja ennuste näyttää hyvältä. Kun on parantunut tästä, niin tarvittaessa taidankin palata näihin slindoihin.

Ps. käykää matalalla kynnyksellä siellä papa-kokeessa, varsinkin jos on tällaisia oireita. Muutenkin kannattaa käydä kontrolleissa.

N23

Vierailija
147/1254 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni neljäs laatta menossa, endon hoitoon. Qlairasta vaihdettiin näihin kuulemma veritulppariskin vuoksi (ensi vuonna 50 v.).

Ensimmäinen laatta: pientä vuotoa ensimmäisinä päivinä + pientä turvotusta alavatsassa + voimakasta hikoilua erityisesti aamulla ja/tai suihkun jälkeen (selittynee estrogeenihormonin puuttumisella)

Toinen ja kolmas laatta: ihan vähän vuotoa parina päivänä, ei kipuja tms. mutta hikoilu ihan armotonta, hiki valuu pitkin naamaa niin, että silmiä kirvelee...

Neljäs laatta: hikoilu vähentynyt, mutta tilalle tuli jatkuvaa pientä "valumista", jota on kestänyt jo toista viikkoa + ikäviä alavatsakipuja kymmenettä päivää, ihan kuin olisi menkat tulossa...

Ihoni en huomaa muuttuneen, painoa on tullut vähän lisää, mutta se voi johtua kyllä ihan "lomasyömisistäkin" ;)

Ensimmäinen laatta Qlairaa oli ihan kamala (pelkkää vuotoa ja kipua koko kuukausi, entistä kivuliaammat menkat + olin ihan kamala kireä ja äkäinen tyyppi koko kuukauden...), mutta toisen laatan aikana/jälkeen kroppa ilmeisesti tottui, eikä sen jälkeen ollut mitään valittamista (söin niitä muutaman vuoden putkeen). Olisin mielelläni jatkanut Qlairan kanssa (vaikka niiden kanssa pidin tauotkin, joiden aikana tuli niukat menkat), mutta gyne ilmaisi huolensa veritulpasta, ja "käski" vaihtamaan Slindaan heti. Kolmannen Slinda-laatan jälkeen olinkin vakuuttunut, että vaihto oli viisasta, mutta nyt kun tuon vuotamisen lisäksi koko tämän ja eilisen päivän alavatsaa on "kipristellyt" ikävästi, alan epäillä, josko tämä sittenkään oli hyvä vaihto... Endohoitaja soittaa vasta marraskuussa - saa nähdä jaksanko odottaa siihen asti, jos tämä "valumis/kipristely" -kausi vain jatkuu...

En myöskään ihan ymmärrä, miten tämä vaihto on veritulppariskin kannalta parempi, kun Slindan pakkausselosteessa lukee "Verisuonitukosten riski voi olla hieman suurentunut minipillereitä käytettäessä" ja Qlairan pakkaus selosteessa lukee "Yhdistelmäehkäisyvalmisteen, kuten esimerkiksi Qlaira-valmisteen, käyttö lisää riskiäsi saada veritulppa".

Ja sinulle, "Slindaltaapua" - voimia hoitojen kanssa! :)

Vierailija
148/1254 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt siis 2. laatta lopussa ja ei hirveästi hyvää sanottavaa. Vaihdoin suoraan Desogestrel Sandozista, jotka aiheuttivat koko 2kk syömisen ajaksi jatkuvan vuodon, mielialanvaihtelut ja iho meni järkyttävään kuntoon. Nämä aloitettuani iho parani ja mieliala tasoittui vähän, mutta jatkuva vuoto ei kadonnut minnekkään. Kyseessä ei siis ole mikään mieto vuoto. Toisen laatan alussa kyllästyin ja kokeilin syödä pillerin tuplana. 2 viikkoa söin tupla-annoksella ja vuoto katosikin melkein viikoksi, mutta palattuani normaaliin annostukseen koko touhu alkoi taas alusta. En tiiä pitäiskö vaihtaa taas johonkin toiseen merkkiin, mutta eihän tätä jatkuvaa valumista kestä kukaan..

Vierailija
149/1254 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt toisen liuskan kolmas rivi menossa. Sain nämä PCOS (munasarjojen monirakkulaoireyhtymä) hoitoon. Käytin aiemmin puolen vuoden ajan Vreya-pillereitä, mutta sain niistä aurallisia migreeneitä 2-4 kertaa viikossa, joten lopetin ne. Slindojen aikana en ole saanut päänsärkyjä (vielä) ollenkaan.

Pelkäsin aluksi, että pillereiden myötä akne pääsisi valloilleen, kun pääsin siitä eroon vasta 3 vuotta sitten kärsittyäni siitä 7 vuotta. Helpotuksekseni en saanut kuin yhden, mutta jättikokoisen ja kipeän finnin otsaani parin viikon käytön jälkeen, sen jälkeen ei ole ollut mitään. Pillereiden käytön myötä minun on alkanut tehdä mieli jatkuvasti kaikkea makeaa, kuten suklaata, karkkia ja jäätelöä?!

Menkat minulla tuli ensi kerran pillereiden aikana 4.7. ja ne kestivät 8 päivää. Toiset menkat tulivat jo 24.7. ja jatkuvat vielä, vuoto on kylläkin pientä verrattuna siihen mitä minulla on ollut silloin, kun ei ole ollut pillereitä käytössä. Menkkakipuja ei toistaiseksi ole ollut lainkaan, vaikka yleensä minulla on kahtena ensimmäisenä vuotopäivänä sattunut alaselkään ja vatsaan ihan tajuttomasti.

Mielialaan en ole suurempia muutoksia havainnut vielä, mutta sellaisen vaikutuksen olen huomannut, että seksiä tekee mieli melkein koko ajan. Ihan kiva, että haluja on, mutta minulle harmi sinänsä, koska olen sinkku :D

Vierailija
150/1254 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui mainita edellisestä viestistä, että vaaka näyttää nyt 3kg vähemmän kuin ennen pillereitä. Liikunta- tai ruokatottumuksiani en ole muuttanut, joten nesteitä ilmeisesti lähtenyt.

Tähän asti olen siis ollut tyytyväinen Slindoihin, tosin tämän jatkuvan karkkihimon voisin vaihtaa pois. En silti kaupasta ole liiemmin ostanut mitään makeaa kotiin, vaan yrittänyt syödä hedelmiä tai weetabixeja rusinoilla silloin, kun paha makeannälkä on iskenyt.

Vierailija
151/1254 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta ensimmäinen laatta itsellä loppumassa. Pillerit määrättiin kovien kuukautiskipujen takia (endo mahdollisesti). Pientä vuotoa ollut koko ajan, kuukautiset tulivat laatan puolessa välissä, finnejä muutamia ja paino tippunut. Mieliala aika ahdistunut enkä nuku öisin - en tiedä kumpi syy ja kumpi seuraus vai onko molemmat pillereistä johtuvaa. Onko muilla ollut tuollaisia uniongelmia?

Vierailija
152/1254 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoista että painonlasku on listattu harvinaisiin haittavaikutuksiin (enintään 1/1000), mutta täällä melko monet kirjoittavat, että paino laskenut.

Vierailija
153/1254 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista että painonlasku on listattu harvinaisiin haittavaikutuksiin (enintään 1/1000), mutta täällä melko monet kirjoittavat, että paino laskenut.

Painon tippuminen oli kyllä myös itselle yllätys, kun nuoruudessa hormonit aiheuttivat ihan päinvastaista - paino vaan nousi. Nyt tosiaan 2 kg lähtenyt tuosta vaan vaikkei ole laatta edes lopussa

Vierailija
154/1254 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni menossa ensimmäisen laatan kolmas viikko Slindoista. Ensimmäisellä viikolla ei ollut oikein mitään oireita, mutta toisella viikolla rysähti: etenkin aamuisin lievää etovaa oloa, ruokahaluttomuutta, mielialanvaihteluita ja kuumia aaltoja sekä runsasta hikoilua etenkin aamupäivisin.

Yhdestä viestistä luinkin, että jollakin oli ollut myös runsastunutta hikoilua, onko muita? Kuumia aaltoja minulla oli lievänä jo ennen Slindoja, sillä olen hetki sitten lopettanut imetyksen ja hormonini taitavat olla muutenkin levällään, mutta nuo kuumat aallot ovat nyt pahentuneet.

Kaikki edellä mainitut haittavaikutukset löytyvät myös pakkausselosteesta, mutta vertaistuen vuoksi kysymys: onko muilla ollut näitä myös? Todella ärsyttäviä vaivoja,mutta ilmeisesti 3kk pitäisi jaksaa, että näkee tasoittuvatko nuo? Tulee pitkät 3kk :D

Vierailija
155/1254 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni menossa ensimmäisen laatan kolmas viikko Slindoista. Ensimmäisellä viikolla ei ollut oikein mitään oireita, mutta toisella viikolla rysähti: etenkin aamuisin lievää etovaa oloa, ruokahaluttomuutta, mielialanvaihteluita ja kuumia aaltoja sekä runsasta hikoilua etenkin aamupäivisin.

Yhdestä viestistä luinkin, että jollakin oli ollut myös runsastunutta hikoilua, onko muita? Kuumia aaltoja minulla oli lievänä jo ennen Slindoja, sillä olen hetki sitten lopettanut imetyksen ja hormonini taitavat olla muutenkin levällään, mutta nuo kuumat aallot ovat nyt pahentuneet.

Kaikki edellä mainitut haittavaikutukset löytyvät myös pakkausselosteesta, mutta vertaistuen vuoksi kysymys: onko muilla ollut näitä myös? Todella ärsyttäviä vaivoja,mutta ilmeisesti 3kk pitäisi jaksaa, että näkee tasoittuvatko nuo? Tulee pitkät 3kk :D

Nyt toisen laatan puoliväli menossa. Hikoilua ja kuumia aaltoja ihan runsaasti ollut ensimmäisen laatan puolivälistä lähtien, mutta nyt tuntuu että alkaa tasaantua. Öisin edelleen heräilen joko kauheaan hikoiluun tai paleluun, kun taas päivisin ei enää kuumia aaltoja niin paljoa. Ehkä edelleenkin normaalia enemmän lämpötilavaihteluun reagointia, vähän vastaavasti kuin flunssassa/flunssan jälkioireina.

Muita sivuvaikutuksia en ole huomannut.

Vierailija
156/1254 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs liuska menossa.

Käytön syy: extrarunsaat menkat, pms ja 4 päivän kuukautispäänsärky.

Nämä kaikki nyt poissa kun aloin vetää liuskat putkeen ilman lumeita. Alussa parin ekan liuskan aikaan oli meinaan kahdet menkat päänsärkyineen kuukauden sisällä; ei kiitos.

Runsailla menkoilla tarkoitan että isoinkaan tamponi ei riitä kuin hetkeksi. Mahdoton esim ulkoilla lasten kanssa edes yli puolta tuntia!

Muuta:

Hikoilua

Alakuloa

Outoja ajatuksia

Raivareita

Seksihalut kadonneet

Elämä tuntuu lattealta ja asiat menee negatiivisen kautta

Muutama finni naamassa

Et muuten tosi jees mutta nuo mielialajutut ei...Niitä oli tosin ennenkin pillereitä mutta elo ei ehkä tuntunut näin tasaisen ahdistavalta ja lattealta ikäänkuin usvassa.

Onko muilla samaa?

Vierailija
157/1254 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäinen laatta menossa, neljäs viikko alkoi. Olo on samanlainen kuin pahimpaan stressiaikaan joskus oli: ahdistaa rinnasta ja mieli on maassa ja kaikki ärsyttää. Tekisi mieli jättää saman tien pillerit, mutta menisiköhän tämä ohi ja tasaantuisi? Kokemuksia?

Vierailija
158/1254 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia lukisin mielelläni :)

En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä eli aloittaisin aivan puhtaalta pöydältä. Sivuvaikutuksien huomaaminen olisi siis todella helppoa :D normaalisti olen hyvin tasainen ja iloinen. Aloittamiseen suurimpana syynä olis pitkään kestävät runsaat kuukautiset. Onko kukaan muu käyttänyt tätä nimenomaista valmistetta ensimmäisenä hormonaalisena ehkäisynä?

Vierailija
159/1254 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin Gestinylistä Slindoihin limakalvojen ja ihon kuivumisen takia. Olen syönyt nyt 4 liuskaa Slindoja, heti ensimmäisen liuskan aikana, kun vaihdoin Gestinylistä Slindaan tuli vuotoa, joka kesti muutaman päivän. Tämän jälkeen ei ole tullut mitään vuotoa!

En ole huomannut muita oireita kuin olkapäihin ja naamaan helpommin tulevat muutamat finnit, mutta en ole siitä kovin huolissani, koska iho alkaa olla nyt vain omansa, samanlainen kuin ennen Gestinylin syömistä.

Olen pari kertaa unohtanut ottaa pillerin illalla ja ottanut vasta aamulla, mutta minulle gynekologi sanoi ettei yksi unohdus ole niin vakavaa, kunhan ottaa heti kun muistaa seuraavana päivänä, koska Slinda on erilainen kuin muut minipillerit. Vuotoa ei ole unohduksen aikanakaan näkynyt.

En voi sanoa muuta kuin, että olen supertyytyväinen. Ei menkkoja, ei niin paljon mielialavaihteluita ja ei enää kuivuutta. Mennyt paremmin kuin uskalsin unelmoida.

Vierailija
160/1254 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönyt 2 liuskaa ja nyt on lopetettava, kaikki mahdolliset haittavaikutukset iskivät sitten minuun, enää en vaan jaksa odottaa menisikö ohi. On kamalaa pahoinvointia, väsymystä, vatsakipuja, hikoilua..

En tiedä mihin kallistun seuraavaksi, ärsyttää jatkuva vaihteli