Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Syönyt nyt 2 vk. Aloitin kuukautisten aikana, hormonikierukan aiheuttamat infernaaliset menkkakivut hävis samantien, kun vaihdoin kierukasta pillereihin. Nyt mtm on vituttanut aivan helvetisti koko ajan, tai olen pahalla tuulella ilman syytä. Saattaa olla sopeutumista pillereihin, saattaa olla jotain muuta. Nähtäväksi jää. Cerazetteista tuli piinallinen akne aikoinaan, nyt toivoin ettei näistä tule samaa vaikutusta. Seksihalut ovat olleet poissa myös tämän vitutusjakson aikana, mutta ei tosiaan voi vetää suoraa syy-seuraussuhdetta pillereihin. Niitä kuitenkin epäilen, kun uuden lääkityksen alussa erilaisia oireita voi ilmaantua.
Mä söin niitä viikon endoon ja tuli inhottavaa kokonaisvaltaista pahoinvointia ja heikotusta ja lisäks endosärkyyn oon nyt syönyt buranaa joka päivä.... ei hyvät mulle ainakaan. Lopetin ne viikon jälkeen ja kivut jatkuu vaan. Ennen kuin aloitin ei ollut mitään särkyjä tai pahoinvointia ollenkaan....
Olen käyttänyt Slindaa nyt 5 liuskaa ja olen ottanut myös lumetabletit. Kuukautiset on jääneet pois, mutta pientä välivuotoa on ilmaantunut. Hirviömäiset PMS-oireet (joihin alunperin hain apua) on jääneet pois. Ainoa miinus on migreenityyppiset päänsäryt, jotka tosin voivat johtua myös pahasti jumissa olevista niskoittelu.
e-pillereiden syöminen on todella tyhmää, kun kierukkakin on saatavilla.
Saiskos edelliseltä asiantuntijalta vinkkiä miten kierukka auttaa pms-oireisiin?
Viikon verran vasta syönyt mutta vaikuttaa loistavalta 👌 tasoittanut jo selvästi mielialaa sillä kärsin järkyttävästä pmdd:stä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljäs liuska menossa, ja alun alakuloisuus on poissa. Tiputteluvuotoakaan ei enää ole. Sen sijaan aloin kolmannen levyn kohdalla kärsiä ovulaatiokivuista ja -vuodosta, sama tapahtui neljännen levyn kanssa. Toivon todella, ettei tästä tule jatkuvaa, koska kuukautiskivuissa on tarpeeksi kestämistä.
Edellisen viestin ovulaatiokivut olikin tällä kertaa kuukautiset, jotka tulivat kesken pillerilevyn. Taukopäivänä ei ollut minkäänlaista vuotoa. Muutenkin tiputteluvuoto on lakannut kokonaan.
Kolme liuskaa nyt syöty. Alku väsymys ja alakulo on onnekseni väistynyt. Aloitin nämä pms oireisiin ja niitä ei ole ollut nyt lainkaan, joten toimii :) tykkään elämästäni enemmän pillereiden kanssa, on ihanan tasaista ja tavallista, sellaista, mitä usein oli normaalisti ennen ovulaatiota.
Mulle pistettiin tällaisen slindan resepti kouraan viikko sitten ja aloitettavaksi heti. Tarkoituksena oli saada vuodot pienenemään ja helvetinmoiset kivut vähenemään. Rautakuuri tuli liian tutuksi ja buranan ylensyönti sai minut kypsymään. Tänään otin 6. pillerin, päivällä töissä alkoi hirveä vuoto ja kivut sellaiset, että makasin lattialla kaksinkerroin. Buranalla menee tänään. Mieliala ollut tämän viikon tosi kireä, menee hermo herkästi. Tänään soitin näistä lääkärille, reseptin määrännyt on nyt lomalla, joten joudun odotteleen maanantaihin.
E-pillereitä käytin 5 vuotta sitten, mutta enää en saa niitä ottaa, koska isällä on veritulppa.
Ekan liuskan aikana järkky väsymys ja vi tutus kun pms oireissa. Normikamalat menkat
Tokan alussa rinnat tosi turvonneet ja kipeät ja nyt puolessa välissä tiputtelua.
Aloitin nämä runsaisiin vuotoihin ja endon hillitsemikseksi kun kierukka oli mennyt pois paikaltaan. Kierukka kyllä sopisi muuten paremmin, mutta on nyt jossain tuolla sisuksissa kun gyne ei saanut sitä pois 😐
Vierailija kirjoitti:
Ekan liuskan aikana järkky väsymys ja vi tutus kun pms oireissa. Normikamalat menkat
Tokan alussa rinnat tosi turvonneet ja kipeät ja nyt puolessa välissä tiputtelua.
Aloitin nämä runsaisiin vuotoihin ja endon hillitsemikseksi kun kierukka oli mennyt pois paikaltaan. Kierukka kyllä sopisi muuten paremmin, mutta on nyt jossain tuolla sisuksissa kun gyne ei saanut sitä pois 😐
Tai sitten nämä onkin menkat jo liuskan puolessa välissä. Kamalia hyytymiä taas tuli. Ärsyttää nämä sisuskaluni.
Itse aloitin nämä tänään :D Monet merkit kokeiltu ennen näitä. Jos ei sovi nämäkään, niin kierukkaan vaihto.
Tosin nyt ensimäisenä päivänä voi tietää mitä tapahtuu.
Tosin sain aloitettua juuri kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Vuoto muuttui erillaiseksi vaikka aikaa on kulunut vasta 8 tuntia otosta o.o
En tiedä onko syytä olla huolissaan, mutta vuoto muuttui kirkaan punaiseksi, välillä vaalean punaista jne.
Normaalisti minulla on ihan mustaa "tervaa" ja hyytymiä. Sekä paha endometrioosi.
Lääkäri myöskin sanoi ettei näitä vihreitä pillereitä tarvitse ottaa, mutta voin kokeilla jos haluan. Mutta en meinannut tosiaankaan. Jos se laukaisee jonkun monen viikon mittaisen vuotoputken. :D
Vierailija kirjoitti:
e-pillereiden syöminen on todella tyhmää, kun kierukkakin on saatavilla.
No on sitten tyhmää juu, pistä itsellesi vaikka 10 kierukkaa. Oma on kehosi pistä sinne mitä haluat ja anna toisten olla ? Jookos? :D
Hei! Sanoit, että sinulla on aurallista migreeniä. Itselläni myös, ja kiinnostaisi tietää, miten slinda on vaikuttanut migreeniin (positiivisesti/negatiivisesti)? Minulle kerrottiin ehkäisyneuvolassa, että slinda on jopa auttanut migreeniin. Aloitan pillerit n. Viikon kuluttua, kun kuukautiset alkavat. Jännä nähdä, miten käy! ☺️
Olen syönyt slindoja nyt n. 3 laattaa. Vaihdoin suoraan kapselista, jonka kanssa vuosin kokoajan. Pillereissä jätän aina lumepillerit välistä, eli siirryn suoraan seuraavaan laattaan. Menkkoja ei ole ollut, ensimmäisen laatan kohdalla tiputteli ehkä 2 päivää mutta ei muuten. Alkuun oli pääkipua mutta nyt sekin mennyt ohi. Mielialassa en huomaa muutoksia. Finnejä ehkä hiukan tullut, mutta ei muuta pahaa sanottavaa näistä pillereistä.
En ottaisi vaikka ilmaiseksi saisin. Kaikkea Pashaa te itseenne tungette. Hyi.
Hei täällä keskustelun aloittaja taas!
Mulla menossa nyt viides liuska. En pidä taukoja enää, koska menkat ei tullut ikinä taukoviikoilla (ensimmäisillä kolmella taukoviikolla). Ekalla liuskalla vuosin 12 päivää putkeen, tasan kk päästä toisella liuskalla keskellä laattaa taas 4 päivää ja sen jälkeen menkkoja ei ole ollut, eli en ole vuotanut mitään yli 3 kuukauteen. Iho on täydellisessä kunnossa. Välillä tosin on pahoja mielialanvaihteluita, yleisesti kerran kuukaudessa yksi päivä. Vihdoin olen löytänyt pillerit jotka auttavat kuukautisieni kanssa, ei ole tarvinnut kestää kauheita kipuja enää ja pelätä pyörtymistä. Olen todella tyytyväinen.
Hei ja kiitos ketjun aloittajalle! Tästä pillerimerkistä on ollut todella haastavaa löytää oikein käyttökokemuksia ja mielläänhän näistä aina vertaiskokemuksia kuulisi. Tämän vuoksi kirjailen nyt hieman omia kokemuksia minipillerikokeiluista, jos näistä kokemuksista/huomioista jollekin apua olisi.
Olen syönyt Slindoja nyt noin 1 liuskan verran (tiedän, tämän pohjalta ei vielä suurempia johtopäätöksiä voi tehdä, mutta suuntaa-antavaa tietoa tästä nyt luultavasti jo saa). Minipillerit aloitin vaikeisiin/koviin kuukautiskipuihin sekä iän myötä pahentuneisiin pms-oireisiin. Toki samalla tulee hoidettua myös ehkäisykin kuntoon, mutta ehkäisykärjellä en ole tätä pillerirumbaa aloittanut (ihan nyt kaikille kierukka-suosittelijoille tiedoksi, että pillereitä voidaan syödä myös muihinkin asioihin/vaivoihin. Lisäksi kärsin aurallisesta migreenistä, joten yhdistelmäehkäisy ei ole minulle mahdollinen vaihtoehto.
Mutta nyt minipilleri-historiikin pariin: ennen Slindaan siirtymistä kokeilin Desogestrel Sandozit ja Mini-Pill -pillerit. Desogestrel Sandozeja söin noin 3 kuukauden kokeiluerän. Tiputtelin/vuodin tuon koko kokeiluajan putkeen. Lisäksi riesana olivat myös todella erikoiset ja jatkuvat raivo/-mökötyskohtaukset, jotka olivat kuin ihan joltain toiselta galaksilta verrattuna normaaliin olemiseen. Vitutti oikein isolla V:llä 24/7. Olen persoonana aika rauhallinen ja tasainen, joten tämä mörköpuoli tuli aika yllätyksenä. Lisäksi hiuksia lähti yllättävän paljon, kun pillerit aloitti, mutta tämä on ymmärtääkseni aika normaalia ja olisi luultavasti tasoittunut ajallaan. Positiivista oli, että kuukautiskivut katosivat näitä pillereitä syödessä.
No, koska huumorintaju ei riittänyt tiputtelu+raivotar -kombolle (ja tähän ei auttanut edes tupla-annoksen popsiminen), niin vaihdoimme pillerit Mini-Pill -pillereihin. Näitä söinkin noin puolen vuoden ajan. Tiputtelut loppuivat kuin seinään, samoin raivokohtaukset myös loppuivat. Tukankin tippuminen väheni. Alkuun olin näihin todella tyytyväinen, kunnes huomasin itkeskeleväni todella paljon ja todella herkästi. Olipahan kyseessä iloinen tahi surullinen asia, niin itku tuli - ja joskus sitten piti itkeä ihan koko viikonloppukin, kun ei vaan sieltä murheenalhosta päässyt ylös kömpimään mitenkäänpäin. Mieliala oli todella alavireinen ja -kuloinen.
Niinpä nyt on kokeilussa sitten Slindat. Alku on taas vaikuttanut ihan lupaavalta; alakuloisuus on helpottanut, samoin myös itkuherkkyys. Mieliala tuntuu tasaisemmalta ja olo enemmän omalta itseltä. Vaihdoin Slindoihin suoraan Mini-Pilleistä ja ensimmäiset kuukautiset tulivatkin ihan ajallaan (ja olivat kivuttomat!) ja kestivät normiajan (6 pvä). Pientä tiputtelua on kuitenkin tämän jälkeen ilmaantunut. Toivon, että ei jäisi samalla tavalla riesaksi kuin DS:ien kanssa. Slindojen aloituksen jälkeen olen myös ollut todella väsynyt eli samaa oiretta olen havainnut kuin muutkin. Toivottavasti tämä ajan myötä helpottaa. Tukka on pysynyt päässä, mutta naama on kukkinut (tätä on kyllä ollut ihan jokaisen pillerimerkin kanssa, joten kaikessa ei varmaan voi voittaa). Pitää jakaa lisää kokemuksia, kunhan Slindoja on syönyt pitemmän tovin. :)
Kuule kun kaikille kierukat ei sovi.