Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1257)

Vierailija
921/1257 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Slindat käytössä noin 5kk ja kuukautiset alkavat yleensä pilleri nro 15 paikkeilla. Lumepillerit olen syönyt normaalisti ja silloin ei tule mitään vuotoa. Onko muilla kuukautiset tulleet muina aikoina kuin lumepillereiden aikaan?

Vierailija
922/1257 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden Slindaa syötyäni:

+ vuodot jäivät lopulta kokonaan pois, mikä tukee myös raudanpuutteen hoitoa

+ kuukautiskivut jäivät pois (endometrioosiepäily)

- seksihalut 0 eli ei enää ehkäisyn tarvetta

- testosteronitasot laskeneet alle viitteen (vapaa testo alhainen, SHBG reilusti yli viitteen), mikä saattaa vaikuttaa seksihaluihin, mielialaan ja yleisvointiin. Kuulemma tavallista Slindan aikana, mistä ei varoitettu etukäteen. Naisetkin tarvitsevat testoa.

- paino noussut ja rinnat kasvaneet (voi olla myös + toisille)

Jännityksellä odotan, miten käy, kun lopetan Slindan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1257 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt 6kk syönyt näitä.

Aluksi oli pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta ja sai ravata pissalla koko ajan. Rinnoista tuli valtavan kokoiset ja olo oli jotenkin hoikempi. Menkkojakaan ei tullut 2 ensimmäisen listan aikana, MUTTA...

Sitten alkoikin jatkuvat tiputteluvuodot, hiivatulehdukset kerran kk, tukka alkoi rasvoittumaan ja tippumaan, värkki kuivuu kesken hommailujen ja tissit on kurpahtaneet entiselleen. Olo on myös tunkkainen, vatsa on turvonnut ja hengästyn pienimmästäkin rasituksesta. Olen myös tosi äkäinen ja ahdistunut ja tuntuu kuin itsehillintä olisi huonontunut paljonkin.

Listan lopulla alkaa myös henkeä ahdistamaan ja tuntuu kuin ei saisi keuhkoja kunnolla täyteen. Kestää noin viikon tuo, mutta tosi pelottavaa. :/

Lopetan tämän listan jälkeen.

Harmittaa kun tämäkään ei toiminut mulla.

Vierailija
924/1257 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa.. kirjoitti:

Mulla on ollut Slindat käytössä noin 5kk ja kuukautiset alkavat yleensä pilleri nro 15 paikkeilla. Lumepillerit olen syönyt normaalisti ja silloin ei tule mitään vuotoa. Onko muilla kuukautiset tulleet muina aikoina kuin lumepillereiden aikaan?

Syön vasta ensimmäistä liuskaa. Aloitin ensimmäisenä vuotopäivänä, jolloin kuukautiset kesti viikon. Verinen vuoto alkoi kuitenkin uudelleen pilleripäivänä 20! Nyt alkaisi lumepillerit ja mietin pitäisikö jatkaa suoraan toiseen liuskaa , eikä ottaa noita lumepillereitä. Ärsyttää kun ollaan ensi viikolla menossa reissuun ja pelkään että tämä vuoto van jatkuu..

Vierailija
925/1257 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt nyt pari vuotta.

Jos on ongelmia vuotojen kanssa, niin suosittelen jättämään ne vihreät pillerit kokonaan pois ja aloittamaan heti seuraavan liuskan. Näin tiputtelua ja menkat loppuivat itsellä.

+ei menkkoja

+en ole huomannut, että huonontaisi ihoa

+seksihalut ennallaan

+/- poistaa nestettä eli pitää juoda enemmän vettä

-kalliit

-lisänneet hieman kuivuutta

Vierailija
926/1257 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla on auttanut selän akneen :)

Tietääkö joku tarkemmin Slindan unohdusikkunasta?

Terkkari puhu jotain 12h aikaikkunasta. Sano et jos unohtuu, ni otat sen sit vaa heti ku muistat

Mua kiinnostaa että mitä tapahtuu jos ottaa vahingossa kaksi slindaa samana päivänä?

Mulle gyne määräsi, että jos tulee tiputteluvuotoa, niin pitää syödä 1-2 vk:n ajan Slindaa tupla-annostuksella. Silloin loppuu tiputtelut :)

Vierailija
927/1257 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt Slindaa vasta pari viikkoa, määrättiin endon hoitoon. Tekisi mieli jo lopettaa, todella runsasta vuotoa ollut koko kaksi viikkoa, kauheat vatsakivut, pahoinvointi ja päänsärky ja koko ajan vähän ärsyttää ja itkettää. Gyne käski kokeilemaan ainakin 2 kk mutta kun olen lukenut näitä kokemuksia niin ei tee mieli jatkaa. Myös se hiustenlähtö pelottaa, sitä ollut aiempien minipillereiden kanssa vaikka gyne sanonut ettei sellaista pitäisi tulla ja aina on tullut.

Alkaisi riittää tää nyt. Väitän että jos endo olisi miesten vaiva niin siihen olisi jo parannuskeino löydetty tai ainakin parempi hoito.

Vierailija
928/1257 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Oon 15-vuotiaasta asti kärsinyt anemiaan asti pahoista vuodoista ja kovista kivuista.

15-17-vuotiaana käytin merciloneja jotka noin 2vkoa kuukaudesta auttoivat mutta silloin tuli myös menkat, ja pahoina. Sitten vaihdoin slindaan ja voin suositella, sillä en syö lumetabletteja ollenkaan, niin ei ole tiputellutkaan eikä tule menkkoja. Paras valinta ehdottomasti! Ikinä ei ole rasvoittunut iho, mutta ehkä slindat ovat hieman kuivattaneet ihoa yms vähän muitakin paikkoja.. Rintoihin ei enää säre eikä tule yhtäkkisiä vatsakouristuksia. Suosittelen kovasti!

(Myös se on plussaa että verisuoni yms tautien riski ei ole niin iso kuin estrogeeniä sisältävissä pillereissä)

Vierailija
929/1257 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kommentoi näille palstoille mitään, mutta aina tulee luettua kun alkaa joku uusi pillerikuuri ja kauhulla saa odottaa että mitäköhän nyt taas saa kokea. Jokaista ehkäisyy on kokeillut ja kaikki lopettanut sivuvaikutuksien takia. Slindoja nyt syönyt levyllisen ja toinen alko just. Ei mitään henkisiä oireita, vaikka aina kaikista aikaisemmista on ollut jotain. Fyysisesti ehkä yks pieni näppylä ilmestynyt koko kk aikana. Ajattelin laittaa viestiä, jotta joku muukin ehkä rohkenisi kokeilee kauhutarinoista välittämättä. Suosittelen :)

Vierailija
930/1257 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetan tänään puolen vuoden syömisen jälkeen. Kehosta on tullut höttöä, selluliittia esim. käsivarsiin. Harrastan liikuntaa ja salitreeniä, mutta silti keho ”pehmenee”. Silmät kuivuu, hiukset kuivuu, iho kuivuu, limakalvot kuivuu. Poistaa suotta nestettä ja juoksettaa öisin wc:ssä parin tunnin välein (kun tykkään ottaa pillerin illalla). Rintoja aristelee enkä halua enää pelätä, mitä hormonit niille tekeekään..

Kellään samanlaisia kokemuksia? Laitatan kuparikierukan, joka mulla oli ennen näitä.

Tää oli kuin mulla! En laihtunut kilomääräsesti, mutta muodostui höttöä käsivarsissa, jaloissa ja vatsassa. Silmät kuivui, hiukset kuivui ja oheni, iho kuivui (paitsi t-alue kasvoissa mikä kiiltää) ja sen seurauksena kutisi ...  Ja mäkin heräsin yöllä vessaan monta kertaa, tosin päivisinkin piti rampata.

Mä lopetin kokonaan ehkäisyn kun ei ollut varsinaista raskauden ehkäisyn tarvetta sille. Mulle suositeltiin tätä akneen.

Vierailija
931/1257 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slinda ollut käytössä 5kk ja nyt tämän viimeisimmän listan aikana ei ole enää tullut mitään vuotoja. Runsaat vuodot tulleet yleensä lumepillereiden aikaan ja tiputtelut jatkuneet pitkälle seuraavaan liuskaan.  Mielialassa en ole huomannut mitään vaikutusta eikä muutenkaan muita haittoja ole ollut kuin vuodot/tiputtelut ensimmäisen neljän liuskan aikana milloin sattuu. Olin jo lopettamassa pillereitä jatkuvien tiputteluvuotojen takia, mutta nyt kaikki vaikuttaa taas paremmalta tämän suhteen. Kokeilin jättää ensimmäistä kertaa lumepillerit pois viime liuskassa ja se näköjään auttoi tiputteluongelmaan.  

Vierailija
932/1257 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Slindoja noin kaksi vuotta. Käytön aloituksen tarkoitus oli saada kuukautisia niukentumaan, kun vuoto oli niin runsasta ja vuotopäiviä yli viikon. Aloitin syömisen, esiintyi noin viikon tiputtelu vuotoa. Söin lumet, joiden aikana pientä tiputtelua. Jätin lumet kokonaan pois ja ei ole ollut lainkaan vuotoa sen jälkeen.

Pillereiden vaikutuksia tullut:

-ensimmäisen vuoden jälkeen silmien kuivuus. Piilolinssien pitäminen ei enään onnistunut.

-suuta kuivaa joutuu juoda paljon ja tietysti vessareissuja on myös enentyneesti

-reipas hiustenlähtö -> lisäravinteet tuli otettua käyttöön ja nyt on hillintynyt mutta hiukset selvästi ohuemmat

-nyt kahden vuoden jälkeen on tullut limakalvojen kuivuus ja haluttomuus, tätä ongelmaa täytyy nyt seuraavaksi alkaa ratkoa

Muuten olen ollut tyytyväinen sillä ongelma mihin pillerit aloitin on poistunut ja sen kanssa eläminen oli paljon pahempaa kuin nämä nykyiset haitat.

Tsemppiä kaikille slindan popsijoille!

Vierailija
933/1257 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh.

1,5 vuoden piina ohitse Slindojen kanssa. Gyne kysyi miten ihmeessä jaksoin niin kauan.

Muistattehan, että jokainen ehkäisy on omaan kehoon yksilöllinen. Ikävä lukea kommentteja, että ei uskalleta ees aloittaa.

Se voi sopia sinulle, muttei toiselle. Aina lääkkeissä on sivuvaikutuksensa ja kun yritetään lääkkein hoitaa ihmiselle jotain luonnollista.

Laitan tähän ensin miinukset. Oireet miinuksille alkoi oikeastaan jo melkein heti ensimmäisen 6kk aikana.

- t-alueen rasvoittuminen, myös välillä runsaastikin päivän aikana. Muista kasvopaperi.

- Hiusten rasvoittuminen vuorokaudessa

- Limakalvojen kuivuus koko kehossa.

- Täysin seksuaalinen haluttomuus, vaikka seksi oli juuri sellaista kuin halusin, tyhjä ontto tunne sen aikana ja jälkeen.

- Unettomuus. Unen laatu parani aina lumepilleripäivinä.

- Rinnat kasvoi. Tosi huono minulle, kun olen ollut rintojen pienennysleikkauksessa 😭 Tiedä millaiseksi nyt rinnat jää.

- Runsas painon nousu, 15kg. Tuntui, että kroppa huusi menkkoja juuri siksi että nesteet liikkeelle.

- Hyvin harvoin tiputteluvuotoa kesken laatan.

- Höllyvää selluliittia käsissä, vyötäröllä ja reisissä.

- Kuumat aallot. Ei todellakaan kiva kokea mummotaudin ensioireita, eikä tällaisia ollut ennen pillereitä.

- Hikoilu. Hikoilutti pienestäkin ja välillä ei puskenut läpi mistä piti vaan pään kautta.

- Ahdistus, syvä masennus 6kk jälkeen, meni ohi noin 4-6kk. Voin taas hyvin.

- Hiusten lähteminen kausittain.

- Emättimen hiivasienitulehdus ja bakteerivaginoosi tulehduksia pari kertaa.

- Otin pillerin aamuisin niin piti käydä vessassa 3-5 kertaa parin tunnin aikana.

- Ontelomaiset finnit, huomasi hormonifinneiksi koska leukalinja, ohimot ja otsa.

+ Menkat jäi pois, tai korkeintaan joka toinen kuukausi.

Muita positiivisuuksia en kirjoita, koska ne ei voi olla ainoa hyvä asia.

Vierailija
934/1257 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla tänne kirjoittamaan omatkin kokemukset, kun itse olen saanut tästä ketjusta monta kertaa apua, kun jokin asia Slindassa on mietityttänyt.

Olen syönyt Slindoja nyt 6 liuskaa ja seitsemäs on menossa. Itselle nämä pillerit ovat sopineet melko hyvin. Syön myös ne vihreät liuskan lopuksi, vaikka toki nyt olen miettinyt, voisiko ne jättää syömättä ja jatkaa suoraan seuraavaan liuskaan, kun kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois.

Aluksi oli ongelmana täälläkin esiin tullut kuivuus. Onneksi se meni ohi hyvin nopeasti. Lisäksi positiivinen yllätys oli laihtuminen eli todella nesteet taisivat lähteä liikkeelle. Aloitin toki siinä samoihin aikoihin elämäntapamuutoksen, että sillä varmasti oli osuutta myös asiaan, mutta uskon slindan auttaneen siinä. Aknea pelkäsin myös, mutta ei sitä tullut onneksi muutamaa finniä lukuun ottamatta.

Itselläni ei ollut vuotohäiriöitä alkuvaiheessa. Pelkäsin eniten, että vuodan koko ajan tai tulee tiputteluvuotoa, sillä olen aina aiemmin kärsinyt hyvin epäsäännöllisistä kuukautisista. Kuukautiset tulivat kuitenkin ensimmäiset 4 kuukautta säännöllisesti viimeisen lumepillerin kohdalla ja kestivät n. 5pv. Koko ajan kuitenkin vuoto niukentui ja viimeiset "kuukautiset" olivat vain ruskeaa tuhrua n. 2pv. Nyt kaksi kuukautta ei ole tullut ollenkaan vuotoa, mikä toisaalta on ihan hyvä runsaistakin kuukautisista kärsineenä. Itse kuitenkin olisin toivonut oman mielenrauhan takia kuukautisia, mutta onneksi testit on keksitty... Nyt kun kuukautisia ei tule on ilmennyt pitkin laattaa outoja oireita kuten alavatsan nipistelyä ja viimeisimpänä rintojen arkuus. Toivottavasti tämä jälkimmäinen menee pian ohi, sillä tämä on vähän ikävä sivuoire. 

Onko tätä rintojen arkuutta ilmennyt teillä muilla näin myöhään, sillä olen ymmärtänyt sen olevan alkuvaiheessa slindojen käyttäjän oire?

Kaiken kaikkiaan olen pillereihin tyytyväinen ja koen, että ne itselleni sopivat. Kuukautiset olisin kuitenkin toivonut pysyvän, mutta se näyttää kommenttien ja sivuoirelistan mukaan olevan aika usealla sivuoireena.  Niin kuin tässäkin ketjussa on nähtävissä, oireet ovat todella yksilöllisiä eikä mielestäni slindoja kannata jättää kokeilematta pelon vuoksi. 

Vierailija
935/1257 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höllyvää selluliittia käsissä, vyötäröllä ja reisissä."

Kiitos kirjoittajalle tästä! Kolmen laatan jälkeen minulle on tullut höllyvää läskiä tai jotakin ihan outoihin paikkoihin, muun muassa käsiin! Treenaan.

Hormonit ovat siis ihan miten sattuu enkä jaksaisi nähdä, että Slindoista olisi ollut apua pms-oireisiin niin paljon, että kannattaisi lihoa. Hiukset selvästi ohentuneet.

Unenlaatu on huonontunut, herään keskellä yötä joka yö.

Suututtaa niin että suostuin kokeilemaan, sillä ainahan hiukset reagoivat suuriin hormoimuutoksiin. Mutta pms-oireiluni oli paha. En tiedä onko apu ollut riittävää suhteessa haittoihin. Nyt pitää keksiä jotain muuta. SURKU.

Vierailija
936/1257 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta slindaa takana, aloitettiin aknen tukihoitona.

Vuoden jälkeen lopetin sivuoireiden takia. Jatkoin sitten kuitenkin myöhemmin, ehkäisytarpeen vuoksi. Nyt taas pian vuosi takana ja sivuoireet alkaa taas tulemaan esille:

- tukka rasvoittuu alle päivässä

- paino noussut; olen usein turvonnut etenkin vatsanseudulta. Välillä laskee ja taas nousee, sama fiilis kuin pms-oireiden aikaan.

- kroppa höttöä; olen saanut ekat selluliitit

- päänsäryt

- seksi ei tunnu miltään, vaikka on juuri sellaista kuin haluan ja haluan sitä. En vaan meinaa saada orgasmia.

- satunnaisesti selittämätöntä pahoinvointia, rintojen arkuutta, vuoroin ummetusta ja ripulia

- mieliala vähän sellainen mitäänsanomaton. Ei mikään oikeen kiinnosta (paitsi makeansyönti)

Syön kolme laattaa putkeen, vuodot pysyy silloin poissa. Kun otan lumepillerit, menkat tulee niistä miten sattuu ja aika rajuina. Ei yhtään voi ennakoida että tuleeko ne viikon, kahden vai kolmen päästä lumepillereistä.

Enpä taas tiedä. Ehkäisyteho tuntuu olevan hyvä (vaikka jokunen pilleri joskus myöhästynyt/unohtunut) ja kiva kun menkat tulee harvoin. Muodot on naiselliset (tissit kasvoi kuppikoolla, pylly pyöristyi). Taitaa kuitenkin olla enemmän taas haittapuolia.

Vierailija
937/1257 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisätään vielä edelliseen että iho alkanut taas kukkia, eli ei pitemmän päälle tunnu hoitavan akneakaan ^^

Vierailija
938/1257 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku käy alapeukuttamassa toisten negatiiviset kokemukset? 😄 Väärin koettu? 😂

Vierailija
939/1257 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla lähtenyt hiuksia Slindan aloituksen jälkeen? Olen syönyt Slindaa suunnilleen puoli vuotta ja hiukset ovat selkeästi ohentuneet. Suht paksut hiukset minulla on ollut, mutta silti harmittaa kun ponnari on ohentunut. Minulla on ollut myös stressiä ja uupumusta eli hiusten oheneminen voi johtua myös niistä.

Vierailija
940/1257 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ennen Diane Novaa, jonka sain alunperin aknen hoidoksi ja sopi mulle kuin nenä päähän, mutta migreenin takia en saanut sitä enää 7 vuoden käytön jälkeen. Vaihdoin lennosta Slindaan. Menkat loppui sen siliän tien, mikä oli parasta. Hiukset ja naama alkoi rasvoittua aika pian aloituksen jälkeen. Pientä näppyä tuli kasvojen reunoille ja aknekin palasi poskiin ja leukaan, mutta ei yhtä pahana kuin ennen. Noin 4-5kk päästä alkoi jäätävä hiustenlähtö ja paksu kihara harjani oheni otsalta ja päälaelta niin että päänahka näkyy jakauksen kohdalta :( En voi olla varma, johtuiko nämä oireet DN lopettamisesta vai Slindoista, mutta koska vielä 11kk Slindan aloituksen jälkeen hiustenlähtö vain jatkui, niin päätin lopettaa ne. Pitkään meni vielä sen jälkeen, että hiuksia tippui, mutta loppui viimeinkin. Vaan eipä ole tukka tullut takaisin joka kohtaan ja harmittaa aivan s44tanasti.

Kaikista omituisinta tässä on se, että olen ollut nyt 8kk ilman ehkäisyä eikä yksiäkään normaaleja menkkoja ole tullut. Tulevat kyllä joka kuukausi, mutta todella niukkoina eivätkä ne aiheuta mitään tuntemuksia, alkavat vain yllättäen. Ennen Slindoja oli runsaat ja päivän tarkallaan olevat kuukautiset. Myös nännit olit erittäin kipeät lopetuksen jälkeen, luulin että olen raskaana :D Mutta siis ilman tuota hiustenlähtöä olisin kyllä jatkanut näitä, oli ihanaa olla ilman menkkoja ja naamakin tasoittui ajan kanssa.