Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Hormonien syöjät, muuta kuin sairauksiin, ovat tyhmiä. Oli pilleri mini tai mega.
Väsynyt kokeilija kirjoitti:
Haluan kertoa nyt oman kokemukseni 2kk käytön jälkeen. Imetän vielä vauvaa ja näitä pillereitä lähdettiin testaamaan imetyksen takia.
En tiedä johtuuko imetyksestä, mutta yöhikoilua on ja kylmiä väreitä päivisin. Hiuksia on lähtenyt todella paljon slindojen aikana, itsestä tuntuu että hiuspompula pienentynyt puolella. Mieliala on ollut ihan ok.
Alussa ensimmäisenä kuukauden aikana oli hirveää väsymystä, alotekyvyttömyyttä, päänsärkyä. Runsaat menkat alkaa aina laatan puolivälissä ja kestää siihen asti kunnes tulisi nämä lumepillerit.
Vuotojen aikana olen alkanut saamaan paniikkikohtauksia kaupassa, tätä vaivaa minulla on ollut ennenkin... Mutta vuosia hallinnassa ja vähin oirein, mutta nyt kohtaukset jo haittaavat elämää enkä osaa yhdistää kuin pillereihin + stressaavaan elämänvaiheeseen ja huonoihin yöuniin.Päätin lopettaa nyt pillerit kun nuo kohtaukset haittaa jo pahasti elämää, enkä jaksa niiden kanssa sitkutella kauempaa kun ei ainakaan ole helpottamaan päin.
Voisiko nämä todellakin pahentaa paniikkioireita?
Järkyttävää, että pienen vauvan äidille annetaan hormoneja!!!
Rasitus synnytyksestä (valvominen, verenmenetys, mahdolliset anestesiat) ja muutokset kehossa raskauden päättyessä... siihen päälle synteettisiä hormoneja päivittäin? Oikeasti??
Eikä seurantaa? "Tämä on normaalia"? Kun ei välttämättä ole. Ongelman pitkittäminen merkkiä vaihtamalla on huijaamista.
19v kirjoitti:
Söin ensin 3kk slindaa ja ennen pillereitä iho oli ihan ok kunnossa, mutta heti niiden lopettamisen jälkeen alkoi hormonaalinen akne. Odottelin, että akne häviäisi ajan kanssa kun hormoonit tasaantuu, mutta vielä 8 kuukauden jälkeenkin lopettamisesta akne vaan paheni ja paheni. Aloitin slindat uudelleen ja nyt 4kk jälkeen akne on selvästi helpottanut ja menossa parempaan päin. Ärsyttää, kun en oikeastaan haluaisi näitä pillereitä enää syödä mutta pakko nyt jatkaa ihon takia. Seksihalut olivat aivan täysin nollassa ja siitä johtuvaa masennusta oli jo ennen pillereiden aloitusta. Pillerit hieman auttaneet, mutta ei kovin suurta muutosta.
Oletko varma, että kyseessä on akne, eikä esim. lievä Systeeminen lupus erythematosus eli SLE ? https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/systeeminen-lup…
Mulla jatkunut vuoto koko 2.laatan, josta aiemmin kirjoitin. Konsultoin jo lääkäriäkin ja kehotti vielä jatkamaan.. mulla taustalla paha hiivakierre, johon kyllä vielä estolääkitys, mutta jatkuva siteiden käyttö ei nyt todellakaan auta asiaa, eikä myöskään anemiaa johon vedän rautakuuria vielä. En tiedä mitä tekisi, katsoisko vielä kolmannen laatan että loppuuko vuotaminen.
Mulla alkoi vuoto ensimmäisen laatan viimeisellä viikolla ja jatkui 5 viikkoa. Kokeilin syödä tupla annoksella, mutta se vaan muutti ruskean vuodon kirkkaan punaiseksi. Päätin syödä laatan loppuun lumepillereineen ja lopettaa siihen, mutta ihme tapahtui ja vikana lumepilleri päivänä vuoto loppui ja ensimmäisen kerran 5 viikkoon paperi oli pyyhkiessä puhdas! Itkin onnesta!
Mulla slindat määrättiin endometrioosin hoitoon, joten seuraavana iltana päätinkin jatkaa pillereitä ettei endometrioosi menisi yhtään pahemmaksi. Olin aikaisemmin ottanut pillerin aamulla ja nyt otan illalla ennen nukkumaan menoa. Vuoto ei ole palannut eikä ole epämääräisiä vatsakipuja ja mieliala on hyvä, koska jatkuva vuoto teki olon kyllä niin onnettomaksi ja ahdistuneeksi. Toiveikkaana odotan, että jatkuisi näin.
Ensimmäinen liuska ja aivan järkyttävät raivotilat. Sellainen raivotila että pelotti jo itseäkin.
Vuoto alkoi heti kun alotin ja loppui nopeasti.
Vatsaan sattuu mutta ei vuotoja.
En ymmärrä.
Raivotilat ovat nyt ehkä viikottain yhden päivän mutta menee nollasta sataan sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Hormonien syöjät, muuta kuin sairauksiin, ovat tyhmiä. Oli pilleri mini tai mega.
Mitäs sitten ehkäisyyn, jos ei hormoneja?
Onko muilla halut hävinneet? Jos on, niin onko missään kohtaan palautuneet. Itse olen nyt syönyt 2kk Slindoja ja mieliala todella huono eikä haluja ole. Limakalvot ovat myös kuivuneet hieman. Harmittaa nämä oireet todella paljon ja harkitsen lopettamista. Onko mitään toivoa oireiden tasaantumisessa?
Aloitin Slindat reilu viikko sitten, kun oli kulunut 6 viikkoa synnytyksestä. Omalla kohdallani ehkäisyteho vaikuttaa perustuvan pillereiden mukanaan tuomiin oireisiin. Ärsyttää ja pinna palaa herkästi, pillerit aiheuttavat runsasta vuotoa, eikä seksiä tee yhtään mieli. Lisäksi mietin, voisiko aamuöinen vaikeus saada imetyksen jälkeen unta uudelleen olla myös seurausta näistä pillereistä. Toivon, että oireet pian helpottaa, sillä en halua vuotaa jatkuvasti niin kuin muutama vuosi sitten kuparikierukan kanssa n. 4/5 ajasta. Koko perheen hyvinvoinnin kannalta ei ole kestävää, että olen myös jatkuvasti ärtynyt.
Käyttäjä42185 kirjoitti:
Onko muilla halut hävinneet? Jos on, niin onko missään kohtaan palautuneet. Itse olen nyt syönyt 2kk Slindoja ja mieliala todella huono eikä haluja ole. Limakalvot ovat myös kuivuneet hieman. Harmittaa nämä oireet todella paljon ja harkitsen lopettamista. Onko mitään toivoa oireiden tasaantumisessa?
Joo halut hävisi ja alapää tuntui suorastaan tunnottomalta. En tiedä olisiko tasaantunut ajan kanssa, kun päädyin sitten lopettamaan kolmen laatan jälkeen.
Aloituksen jälkeen oli tiputteluvuotoa 3 kk, sen jälkeen kuukautiset jäivät kokonaan pois. Nyt ei ole ollut kuukautisia 10 kuukauteen.
Ennen slindoja minulla oli runsaat kuukautiset ja rauta-arvot huonot. Nyt arvot nousseet!
Alussa oli myös lieviä iho-ongelmia, hiukset rasvottui ja lievää päänsärkyä mutta kaikki nämä oireet hävinneet.
Reilu viikko nyt ilman slindoja... paniikkioireet melkeinpä hävinneet kokonaan ja sellainen alotekyvyttömyys. Olo on virkeämpi.
Käytin Slindaa 11 kk. Vuoto oli niukkaa, mutta minulla oli jatkuvaa tiputtelua. Mielialaoireita enemmän kuin mistään muusta hormonaalisesta ehkäisystä. Valitettavasti en edes oikein tajunnut, että kyse oli näiden vaikutuksesta. Nyt 1 kk lopettamisen jälkeen mieli on selvästi valoisampi. Minulle nämä eivät siis sopineet, mutta monella näyttää olevan hyviä kokemuksia. Kannattaa siis kuunnella herkällä korvalla omaa itseä. Itse kärvistelin liian pitkään, kun kuvittelin elämän vain olevan niin synkkää 🙈
Itse syönyt nyt neljä liuskaa eikä juuri valittamista. Menkat loppuneet kuin seinään ja niiden aikaiset vatsakivut. Mielialassa en ainakaan itse huomaa muutoksia ja vaikka kärsin nuorempana aknesta ei ole ihooni tullut näpyn näppyä. Ainoa pieni miinus on hiusten normaalia nopeampi rasvoittuminen ja vessassa pitää käydä ehkä aikaisempaa useammin. Pääasiassa siiis todella toimivat itselleni.
Tietääkö joku onko jokainen Slinda pilleri "samanarvoinen"? Mietin että voisiko olla esimerkiksi matkameikkilaukussa varmuudeksi mukana yksi laatta, josta voisi sitten aina matkalla popsia pillerin päivässä siltä varalta, jos varsinainen käytössä oleva laatta vaikka unohtuu kotiin?
Söin slindaa 3kk ja ei sopinut. Tuli outoa tunteiden heittelyä, iho muuttui huonommaksi ja mustapäitä enemmän. Nyt kaiken huipuksi pelkään olevani raskaana ja tosiaan teen testin kun pääsen Suomeen.
Itselläni tarkoitus nyt aloittaa myös slindat, resepti saatu.
Mietin, että voisikohan aloittaa jo nyt? Enkä odottaisi ensimmäiseen vuotopäivään.
Onko jollain kokemusta?
Haluan kertoa nyt oman kokemukseni 2kk käytön jälkeen. Imetän vielä vauvaa ja näitä pillereitä lähdettiin testaamaan imetyksen takia.
En tiedä johtuuko imetyksestä, mutta yöhikoilua on ja kylmiä väreitä päivisin. Hiuksia on lähtenyt todella paljon slindojen aikana, itsestä tuntuu että hiuspompula pienentynyt puolella. Mieliala on ollut ihan ok.
Alussa ensimmäisenä kuukauden aikana oli hirveää väsymystä, alotekyvyttömyyttä, päänsärkyä. Runsaat menkat alkaa aina laatan puolivälissä ja kestää siihen asti kunnes tulisi nämä lumepillerit.
Vuotojen aikana olen alkanut saamaan paniikkikohtauksia kaupassa, tätä vaivaa minulla on ollut ennenkin... Mutta vuosia hallinnassa ja vähin oirein, mutta nyt kohtaukset jo haittaavat elämää enkä osaa yhdistää kuin pillereihin + stressaavaan elämänvaiheeseen ja huonoihin yöuniin.
Päätin lopettaa nyt pillerit kun nuo kohtaukset haittaa jo pahasti elämää, enkä jaksa niiden kanssa sitkutella kauempaa kun ei ainakaan ole helpottamaan päin.
Voisiko nämä todellakin pahentaa paniikkioireita?