Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkanut juuri toinen liuska ja söin myös vihreät. Taustatietoina se, että olen kärsinyt hormonaalisesta aknesta murrosiästä saakka ja ei vain laantunut ja siksi söin Diane Novaa varmaan 10 vuotta, joka olikin ihanaa aikaa. Kolmikymppisenä sitten puhkesi migreeni ja jouduin lopettamaan Dianet ja iho räjähti tietenkin. Olen ollut monta vuotta pelkällä kondomiehkäisyllä, kun minipillereitä en aknen vuoksi halunnut kokeilla. Hormonikierukkaan liittyy sama akneriski ja kuparikierukka taas olisi ollut huono, kun kuukautiset ovat jo luonnollisena liian runsaat (mutta eivät onneksi juurikaan kivuliaat).
Slindan osalta ei vielä ainakaan mitään huonoja kokemuksia, mutta toki vasta yksi liuska on syöty, joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Mielialaan ei ole ollut mitään vaikutuksia, ja mielestäni ei painoonkaan eli ei ole laskenut, mutta onneksi ei myöskään noussut. Ihon osalta tilanne on ehkä hieman parempi, mutta vaikutus ei ole iso. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on minulla aina ollut ongelma (silloin, kun en ole syönyt Diane Novaa), niin niiden osalta en ole huomannut mitään muutosta ainakaan huonompaan suuntaan. Ehkä hienoinen muutos parempaan.
Itse aloitin pillerit gynen luvalla ohjeiden vastaisesti eli kuukautisten 5. päivänä ja on käytetty lisäehkäisyä. Ihan ensimmäisinä päivinä oli muutaman kerran vatsan kipristelyä, mutta ei mitenkään pahaa kylläkään. Aloitettaessa käynnissä olleet kuukautiset kestivät mielestäni vähän normaalia pidempään ja ehkä viikko sen jälkeen oli vielä semmoista niukkaa ruskeaa vuotoa. Sen jälkeen loppuivat ja seuraavat kuukautiset alkoivat siihen aikaan, mihin niiden piti normaalistikin alkaa, muutama päivä ennen lumepillerijaksoa. Lumepillereiden aikaankin oli vuotoa ja nyt kun uusi liuska aloitettu, tuntuu loppuneen.
Monella ovat alkaneet haittavaikutukset vasta myöhempien liuskojen aikana, joten kauhulla täällä odotan. Kaikkein eniten pelkään sitä, jos tulee hiustenlähtöä, koska hiukseni eivät muutenkaan kovin paksut ole.
Tämän viestin kirjoittaja jatkaa: pari päivää siitä, kun olin tuon laittanut, alkoivat "toiset menkat". Eli tuli ihan menkkojen oloista vuotoa about 7 päivää. Nyt ovat taas loppuneet. Nyt mietin tässä, että kannattaako noita lumepilsuja sittenkään ottaa. Mitä hyötyä siitä siis on, että on tauko ja menkat tulevat? Miksi on haluttu tehdä sellaiset pillerit? :D Kun yleensä minipillereissä ei taukoja eikä vuotoja ole.
Lisäksi huomasin, että oli se paino sittenkin tippunut, melkein 4 kiloa! Ihmettelinkin, kun yksi hame meinasi tippua päältä. :D
Eli tähän mennessä edelleen tyytyväinen. Toivottavasti jatkuu näin.
Päivitystä yllä olevaan lokakuiseen viestiini: Edelleen napsin Slindoja ja olen kyllä niin tyytyväinen, että en ole vaihtamassa. Mitään haittavaikutuksia ei ole tullut. Iho on paremmassa kunnossa kuin normaalisti ja painonpudotus on jäänyt pysyväksi. Ei ole vaikuttanut mitenkään psyykkisestikään, mutta en ole tuossa asiassa ilmeisesti niin herkkä muutenkaan. Kuukautiset ovat myöskin rauhoittuneet siten, että tulevat normaalisti kerran kuukaudessa ja kestävät about viikon. Ainoa ihmetyksen aihe on se, että kuukautiset eivät ole mitenkään synkassa lumepillereiden kanssa. :D Ihmetyttää, kun eikös niiden tarkoitus ole juuri mahdollistaa menkat.
Mutta täältä tosiaan suositukset Slindalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkanut juuri toinen liuska ja söin myös vihreät. Taustatietoina se, että olen kärsinyt hormonaalisesta aknesta murrosiästä saakka ja ei vain laantunut ja siksi söin Diane Novaa varmaan 10 vuotta, joka olikin ihanaa aikaa. Kolmikymppisenä sitten puhkesi migreeni ja jouduin lopettamaan Dianet ja iho räjähti tietenkin. Olen ollut monta vuotta pelkällä kondomiehkäisyllä, kun minipillereitä en aknen vuoksi halunnut kokeilla. Hormonikierukkaan liittyy sama akneriski ja kuparikierukka taas olisi ollut huono, kun kuukautiset ovat jo luonnollisena liian runsaat (mutta eivät onneksi juurikaan kivuliaat).
Slindan osalta ei vielä ainakaan mitään huonoja kokemuksia, mutta toki vasta yksi liuska on syöty, joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Mielialaan ei ole ollut mitään vaikutuksia, ja mielestäni ei painoonkaan eli ei ole laskenut, mutta onneksi ei myöskään noussut. Ihon osalta tilanne on ehkä hieman parempi, mutta vaikutus ei ole iso. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on minulla aina ollut ongelma (silloin, kun en ole syönyt Diane Novaa), niin niiden osalta en ole huomannut mitään muutosta ainakaan huonompaan suuntaan. Ehkä hienoinen muutos parempaan.
Itse aloitin pillerit gynen luvalla ohjeiden vastaisesti eli kuukautisten 5. päivänä ja on käytetty lisäehkäisyä. Ihan ensimmäisinä päivinä oli muutaman kerran vatsan kipristelyä, mutta ei mitenkään pahaa kylläkään. Aloitettaessa käynnissä olleet kuukautiset kestivät mielestäni vähän normaalia pidempään ja ehkä viikko sen jälkeen oli vielä semmoista niukkaa ruskeaa vuotoa. Sen jälkeen loppuivat ja seuraavat kuukautiset alkoivat siihen aikaan, mihin niiden piti normaalistikin alkaa, muutama päivä ennen lumepillerijaksoa. Lumepillereiden aikaankin oli vuotoa ja nyt kun uusi liuska aloitettu, tuntuu loppuneen.
Monella ovat alkaneet haittavaikutukset vasta myöhempien liuskojen aikana, joten kauhulla täällä odotan. Kaikkein eniten pelkään sitä, jos tulee hiustenlähtöä, koska hiukseni eivät muutenkaan kovin paksut ole.
Tämän viestin kirjoittaja jatkaa: pari päivää siitä, kun olin tuon laittanut, alkoivat "toiset menkat". Eli tuli ihan menkkojen oloista vuotoa about 7 päivää. Nyt ovat taas loppuneet. Nyt mietin tässä, että kannattaako noita lumepilsuja sittenkään ottaa. Mitä hyötyä siitä siis on, että on tauko ja menkat tulevat? Miksi on haluttu tehdä sellaiset pillerit? :D Kun yleensä minipillereissä ei taukoja eikä vuotoja ole.
Lisäksi huomasin, että oli se paino sittenkin tippunut, melkein 4 kiloa! Ihmettelinkin, kun yksi hame meinasi tippua päältä. :D
Eli tähän mennessä edelleen tyytyväinen. Toivottavasti jatkuu näin.
Päivitystä yllä olevaan lokakuiseen viestiini: Edelleen napsin Slindoja ja olen kyllä niin tyytyväinen, että en ole vaihtamassa. Mitään haittavaikutuksia ei ole tullut. Iho on paremmassa kunnossa kuin normaalisti ja painonpudotus on jäänyt pysyväksi. Ei ole vaikuttanut mitenkään psyykkisestikään, mutta en ole tuossa asiassa ilmeisesti niin herkkä muutenkaan. Kuukautiset ovat myöskin rauhoittuneet siten, että tulevat normaalisti kerran kuukaudessa ja kestävät about viikon. Ainoa ihmetyksen aihe on se, että kuukautiset eivät ole mitenkään synkassa lumepillereiden kanssa. :D Ihmetyttää, kun eikös niiden tarkoitus ole juuri mahdollistaa menkat.
Mutta täältä tosiaan suositukset Slindalle.
Joo Itselläni ekat 3kk menkkoja ei näkynyt ja seuraavat 3kk ne tulivat lumeiden aikaan/jälkeen, mutta nyt parina viime kk ovat tulleet tyyliin keskellä laattaa.. Turhauttavaa sinälleen, että osasi jo odottaa aina tiettyjä oireita tiettyyn aikaan kk, mutta nyt taas aivan pihalla missä mennään. Onneksi ovat muuttuneet hyvin niukoiksi ja lyhyiksi, ettei ainakaan mitään niagaraa tule ilmoittamatta 😂
Onko kukaan syönyt slindoja ilman lumepillereitä? Kuinka kauan kesti että vuoto loppui?
Onko kellään hyviä kokemuksia?
Mulla menossa toka levy Slindaa, en ole käyttänyt tätä ennen hormonaalista ehkäisyä vuosiin. Tätä määrättiin fyysisiin PMS oireisiin (pari viikkoa kuusta turvonnut, tissit sairaan kipeät). Näin puolentoista kuukauden kokemuksena, menkat on lähestulkoon koko ajan, pms-turvotus on koko ajan, ja mieliala on huono. Uskoisin että johtuu pillereistä, yleensä olen pahalla tuulella pari päivää just ennen menkkoja mutta nyt vituttaa jonkin verran koko ajan, ja pari kertaa tullut sellasia sisäisiä raivoja että melkein korvissa sirisee. Vähän pelottaa jopa. Lääkäri käski kestää 3kk, sitten kuulemma tasaantuu mutta en tiedä. Pelottaa että tapan jonkun tai kuolen raudanpuutteeseen. N44
Slinda käytössä nyt kahdeksatta kuukautta. Vuodot loppuivat kuin seinään. Söin pari laattaa jättäen lumepillerit väliin, ja kun vuotoa ei tullut, uskaltauduin syömään lumepilleritkin, eikä vuotoa tullutkaan. Erittäin tyytyväinen siis! Sain kuopuksen v. -19 ja jälkitarkastuksessa laitettu kierukka aiheutti tiputtelua ja kipuja. Slinda on onneksi sopinut erinomaisesti. Niin ja olen 41v.
Miten olette aloittaneet slindan syömisen, ensimmäisestä vuotopäivästä jos ei aikaisemmin käytössä hormonaalisia hoitoa? Onko vuoto jatkunut pidempään kuin normaalisti? Haittavaikutukset varsinkin kun taipumusta akneen?
Miten nopeasti kierto palautunut Slindojen lopettamisen jälkeen, jos lääkekokeilu ei ole toiminut?
mulle slindat on sopinu kuin lusikka keittoon! ekalla liuskalla menkat tuli normaalisti, sitten en syönyt lumepillereitä pariin kuukauteen, ajattelin että pidän menkat nyt ennen kesää varmuudeksi mutta ei ne tullutkaan lumepillereiden aikaan. ei kyllä haittaa, mulla on todella kivuliaat menkat 😅 vähän hiukset ehkä rasvottuu nopeemmin kun ennen mutta se on minimaalinen haitta. söin aikasemmin azalia-pilleriä joka toimii keltarauhashormonilla, sillon mulla oli ihan kamalat hirviömenkat koko ajan.
Olen syönyt näitä nyt puolisen vuotta. Aiemmin söin vuosia Cerazetteä, mutta erehdyin pitämään vuoden taukoa ja sen jälkeen limakalvot eivät enää kestäneet niitä. Nyt siis vedellyt useamman laatan Slindaa, jätän lumepillerit väliin ja syön yhteen menoon joten menkat on ekan kuukauden jälkeen pysyneet pois kuten Cerazettelläkin. Paino laski kilon verran. Mielialaoireita tms ei ole ollut
Menkat oli mulla tosi vähäiset ja lyhyet ilman pillereitäkin, niin oikeastaan teininäkin mutta nyt 30+ vielä korostuneemmin. Epäilen että mulla on varmaan aina ollut turhan matala estrogeenitaso suhteessa testosteroniin, kun tukka rasvoittuu liikaa, lievä akne on vaihtelevasti läsnä, yöhikoilu vaivaa kausittain, limakalvot olivat ilman pillereitäkin kunnossa vain ovulaation aikaan, ilman antiandrogeenisia pillereitä alkoi ilmetä miestyyppistä hiustenlähtöä yms. Nyt toivon että Slinda saisi tukan taas kasvamaan, ainakin näyttää pysäyttäneen harvenemisen
Lääkärit eivät tietenkään suostu edes ajattelemaan että mulle määrättäisiin jotain kunnon estrogeenia, kun on ollut joskus 15 v sitten teininä pari aurallista migreeniä. Ei se mitään jos tukka lähtee ja seksi ei luista ilman, että lotraa kallista ilman reseptiä saatavaa estrogeenivoidetta alapäähän jatkuvasti!
Jos jollain on pääkaupunkiseudulla tiedossa gynekologi joka suhtautuu avoimesti ajatukseen että myös kolmekymppinen saattaa tarvita hormonihoitoa, otan mielelläni vinkkejä vastaan, vaikka kai sitä näinkin pärjäilee.
Vaihto microlutoneista slindaan ja nyt kolmas viikko menossa. Microlutoneista sain riesaksi hormonaalisen aknen, sekä melkein kuukausittaiset suht.runsaatkin tiputteluvuodot kuukautisten lisäksi. Iho ehkä nyt slindojen aikaan hieman rauhoittumaan päin ja menkatkin paljon niukemmat mitä normaalisti. Toivon, että jäisi kokonaan slindoilla pois.
Ensimmäisen vkon ajan pillerin otosta n. tunnin päästä esiintyi lievää huimausta, enää ei sitä ole. Nyt oireina lisääntynyt väsymys ja hieman myös alakuloisuutta ilmaantunut näiden aikana, oletan ja toivon, että mieli tasaantuu kun kroppa on tottunut näihin.
Kierukkaan yrittävät painostaa joka taholta, mutta sitä en vaan millään haluaisi ottaa. E-pillereitä en aurallisen migreenin vuoksi voi syödä ja cerazetteistä todella huonot kokemukset n. 10v takaa.
Te ketkä olette käyttäneet sekä Slindaa että Cerazettea, mikä on ollut käytännössä suurin ero? Kroppavaikutukset kiinnostaa.
Minulla cerazettejen syönnistä tosiaan 10v aikaa, mutta silloin aiheutti pahan aknen rintaan, selkään ja kasvoihin, sekä paino nousi 8kg 3kkdessa´+ koko sen 3kk mitä jaksoin niitä kokeilla niin oli tiputteluvuotoa.
Minulle ne sopi, mutta onneksi nyt on sterilaatio tehty.
Sain juuri itse Slindad epäiltyyn endometrioosiin. Olen melkein 40 ja en ole koskaan käyttänyt mitään hormonivalmisteita, koska sivuoireet eivät kiinnosta enkä halua, että persoonani muuttuu joksikin mitä se ei ole. Nyt painin kahdne vaiheilla että kokeilenko vai jatkanko samaan malliin kuin ennen, 2kk kuusta kärsien ja leväten. En haluaisi, että menkkoja edeltävät oireet leviäisivät hormonipillereiden takia pysyväksi olotilaksi...
Vierailija kirjoitti:
*m* kirjoitti:
Kirjoitan tänne myös kokemuksestani. Aloitin slindat myös tässä ja juuri on 1 lista kohta syöty (lumepillerit jäljellä). Gyne määräsi nämä endoon ja varastonraudan puutteen takia pitäisi vuodot saada hillityimmiksi. Olo on ollut aika huono nyt, ensimmäiset pari viikkoa meni suht hyvin vaikka oireita oli silloinkin ja menkat kesti myös pari viikkoa aloituksesta. Finnejä on myös tullut naamaan jonkun verran sekä hikoilua oli alussa sekä kylmä ja lämmin vuorottelivat ja myös tuota yöllistä heräilyä on ollut. Pahimmat oireet ovat kuitenkin olleet päänsärky (lievästi koko ajan), pahoinvointi, rintatuntemuksia eli rintakipua välillä eri puolilla ja kyljissä, painon tunne rinnalla ja tunne ettei saa kunnolla ilmaa, pyörryttäminen sekä yleinen heikko olo/olo kuin olisi kuumetta. Lääkärillä kävin ja verenpaine oli vähän koholla mutta ei kuulemma selitä oireita. Normaalisti verenpaine on minulla matala. Nyt kotona olen tosin mitannut ja verenpaine on ollut matala. Gyne neuvoi että söisin vielä toisen listan ja testaisin sen jälkeen oloa eli aika pitkä kuukausi on kyllä edessä. Ja tosiaan minulla on samat vastaavat oireet rintakivuista ja hengenahdistuksista aiemmistakin pilleri kokeiluista (useista) että mihinkään niskajumeihin ei oikein enää usko riitä..
Siis musta oli joteki tosi helpottavaa lukea noita sun kokemuksia noista rinnan kivuista ja ahdistuksista. Oon tänne kirjotellut noista omista kokemuksista nyt parilta kuukaudelta ja mulla alko just ihan noita vastaavia rinta tuntemuksia ja hengenahdistusta kakkosliuskan kohdilla, joista mainitsin käyneeni lääkärilläkin. Et jos se onkin johtunu näistä pillereistä myös.. Itse pistin sen piikkiin ja lääkärikin, että lihasjumia tullut rintarankaan. Kaikenlisäks ku tuntunu et jotain ahdistusta alkanut olemaan ni sekin vaan provonnu entistä enemmän kroppaa menemään jumiin. Lääkärissä vielä siis tutkittiin veri, keuhkot ja sydän ja kaikki ok.
Tekis mieli lopettaa tän kolmannen laatan jälkeen jos olo jatkuu yhtä ahdistuneena ja epätodellisena et jos tää ei koskaan helpotakaan ja pahenee vaan. Tammikuussa vasta lääkäriaikaa, mutta ei haittaa vaikka oisin hetken ilmankin nähdäkseni johtuuko olot vain pillereistä. Koitan jaksaa vielä laatan kaks vikaa viikkoa ja katsotaan sitten..
Tsemppiä sulle!
Useampi täällä miettii noita hengenahdistus, tykyttely ja muita vastaavia juttuja. Halusin osaltani lohduttaa sillä niille saattaa olla ihan luonnollinen selitys: Slinda on antiandrogeeninen valmiste, eli se vähentää testosteronin määrää elimistössä. Testosteroni taasen stimuloi erytropoietiinin tuotantoa munuaisista ja erytropoetiini stimuloi punasolujen ja hemoglobiinin muodostumista.
Eli, kun Slinda vähentää testosteronia, vähenee myös erytropoietiini ja tätä kautta hemoglobiini, jonka vähentyminen vähentää myös hapen määrää veressä. Tästä voi seurata kuvailemianne oireita. Onneksi kroppa korjaa tilanteen yleensä, mutta siihen voi mennä aikaa. Tsemppiä kaikille!
Ite olen syönyt kyseisiä pillereitä kohta 5kk. Edelliset (desirett) pillerit aiheutti 3kk jälkeen yli kk mittaiset menkat, jonka takia kävin vaihtamassa slindoihin. Menkat loppuivat kuin seinään ja ekojen kolmen liuskan aikana ei ollut menkkoja eikä tiputtelua. Sitten minulla alkoikin 3 viikon vuotamine, ja tämän jälkeen olen vuotanut lähes joka toine viikko vähintään viikon vertan.
Menkkakivut on välillä edelleen tosi pahat slindoista huolimatta. Mieliala on maassa ainoastaan vuodon aikana, muuten hyvä. Hartioihin ilmestyi käytön aloitettua aknea, mutta ei niinkää kasvoihin.
En oikein tiedä mikä neuvoksi. Ihmetyttää miksi pillerit toimivat minulla hyvin vain ekat 3kk... alkaa nimittäi olla aika väsyny tähän vähän väliä vuotamiseen ja kipuiluun.
Mulla nyt ensimmäinen liuska takana. Noin parin vkon kohdalla alkoi niukat menkat, kesti about viikon. Pari päivää sen jälkeen vuodottomana ja siitä lähtien taas tiputellut ja alamahaa juilii.. Toivottavasti tiputtelu loppuisi ja nämä pillerit sopisi... En jaksaisi enää näiden ehkäisyasioiden kanssa painiskelua ja testailua.
Vierailija kirjoitti:
Ite olen syönyt kyseisiä pillereitä kohta 5kk. Edelliset (desirett) pillerit aiheutti 3kk jälkeen yli kk mittaiset menkat, jonka takia kävin vaihtamassa slindoihin. Menkat loppuivat kuin seinään ja ekojen kolmen liuskan aikana ei ollut menkkoja eikä tiputtelua. Sitten minulla alkoikin 3 viikon vuotamine, ja tämän jälkeen olen vuotanut lähes joka toine viikko vähintään viikon vertan.
Menkkakivut on välillä edelleen tosi pahat slindoista huolimatta. Mieliala on maassa ainoastaan vuodon aikana, muuten hyvä. Hartioihin ilmestyi käytön aloitettua aknea, mutta ei niinkää kasvoihin.
En oikein tiedä mikä neuvoksi. Ihmetyttää miksi pillerit toimivat minulla hyvin vain ekat 3kk... alkaa nimittäi olla aika väsyny tähän vähän väliä vuotamiseen ja kipuiluun.
Voi olla, että ekat 3kk menivät vielä edellisen ehkäisyn lopetuksen jälkimainingeissa ja nyt vasta kroppa alkaa tottua uusiin.. Itsellä menkat katosivat ekat 3kk, sitten tulivat 3kk ja nyt ei 2kk ole tullut. Itsekin kyllä miettinyt mikseivät oireet voi jo tasoittua.
Nousiko paino tai laskiko yms. kun käytit desogestreelia? Miten vertaisit Slindaan siinä mielessä?