Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, kun monet täällä ovat lopettaneet pillerit jo kuukauden jälkeen haittojen takia. Ei siinä vaiheessa vielä voi tietää mitkä lopulliset vaikutukset ovat. Ihan minimissään se 3 kk pitäisi malttaa syödä niitä ja sitten vasta alkaa miettimään asiaa. Tottakai lääkkeillä on haittoja, mutta ne menevät useimmiten ohi.
Samoin ihmetyttää, että jotkut kertovat, että luettuaan tällaisen keskustelupalstan kirjoituksia päättivät, etteivät aloitakkaan pillereitä; mitäpä luulette, tuleeko tänne kirjoittelemaan enemmän ne, joilla on positiivisia/ neutraaleja kokemuksia vai ne, joilla on negatiivisia kokemuksia? Vaikutukset ovat muutenkin niin yksilöllisiä, että ainoastaan kokeilemalla saa selville, sopiiko joku lääke itselle.
Juu oot oikeessa siinä mutta jos lähes 30 päivää syöny ja 2 viikkoa ylikin vuotoa pikkuhousut tahriintuu ja käytettävä siteitä. Sit ahdistuskohtaukset päivittäisiä, seksi ei tunnu miltään, hikoilu, orgasmi tuntuu oudolle ja kaikki maholliset virtsatietulehdukset niin en näitä suosittele
Omia kokemuksia: Aloitin Slindat helmikuussa. Söin 3 liuskaa ohjeiden mukaan lumepillereiden kanssa. Mielialassa en huomannut muutosta, ei vaikutusta limakalvoihin tai halukkuuteen. Hiukset rasvoittuu kovin nopeasti. Akne ei ole räjähtänyt, mutta kasvot vähän rasvoittuu ja näppyjä tulee herkemmin. Tiputteluvuoto alkoi heti 2.viikolla. Epäsäännöllistä vuotoa vähän väliä, välillä kunnon menkat ja välillä tuhnua. Mutta tokalla pilleriviikolla aina kunnon menkat.
Vaikea arvioida, mitkä oireet johtuvat Slindoista ja mitkä normaalista kropan hormoonimuutoksista. Olen synnyttänyt 6kk sitten ja lopettanut imetyksen 1kk sitten. En ole myöskään käyttänyt hormonaalista ehkäisyä 6 vuoteen. Akne ennen raskauksia oli aika pahana, myös esikoisen jälkeen kokeilin muutaman viikon minipillereitä (en muista merkkiä), jotka lopetin heti mielialamuutosten ja aknen räjähtämisen takia.
Nyt kun kävin gynellä ja kerroin näistä vuodoista, niin kehotti jättämään lumepillerit väliin ja syömään liuskat putkeen. Voi syödä vaikka vuosikausia putkeen, jos ei tule vuotoja. Neuvoi, että jos tiputteluvuoto alkaa ja jatkuu neljättä päivää, niin silloin pidetään se 4 päivän lumepilleritauko. Ja sitten taas jatketaan vaikuttavien pillereiden syönti. Onko muille neuvottu näin? Nyt kun aloitin sitten tämän 4.liuskan ja jäin miettimään tätä asiaa, niin mistähän pilleristä sitä sitten jatketaan mahdollisen kesken liuskan tehtävän tauon jälkeen? Siitäkö mihin vaikuttavien kanssa jäätiin vai aloitetaanko uusi liuska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, kun monet täällä ovat lopettaneet pillerit jo kuukauden jälkeen haittojen takia. Ei siinä vaiheessa vielä voi tietää mitkä lopulliset vaikutukset ovat. Ihan minimissään se 3 kk pitäisi malttaa syödä niitä ja sitten vasta alkaa miettimään asiaa. Tottakai lääkkeillä on haittoja, mutta ne menevät useimmiten ohi.
Samoin ihmetyttää, että jotkut kertovat, että luettuaan tällaisen keskustelupalstan kirjoituksia päättivät, etteivät aloitakkaan pillereitä; mitäpä luulette, tuleeko tänne kirjoittelemaan enemmän ne, joilla on positiivisia/ neutraaleja kokemuksia vai ne, joilla on negatiivisia kokemuksia? Vaikutukset ovat muutenkin niin yksilöllisiä, että ainoastaan kokeilemalla saa selville, sopiiko joku lääke itselle.
Juu oot oikeessa siinä mutta jos lähes 30 päivää syöny ja 2 viikkoa ylikin vuotoa pikkuhousut tahriintuu ja käytettävä siteitä. Sit ahdistuskohtaukset päivittäisiä, seksi ei tunnu miltään, hikoilu, orgasmi tuntuu oudolle ja kaikki maholliset virtsatietulehdukset niin en näitä suosittele
Voihan ne sun oireet loppua tulevan parin kk sisällä. Ei ne hormonit tasoitu minkään kuukauden aikana. Pelkästään jo esmes vanhan hormoniehkäisyn lopetus saa sun kropan sekaisin ja osa oireista voi johtua siitäkin. Siihen sekaan vielä uudet hormonit niin en ihmettele, että muutaman ekan kk aikana saattaa olla yhtä sun toista oiretta. Mut oireiden sietäminenkin on toki niin yksillöllistä, että kauan on valmis kokeilemaan. Itsellä oli esmes tota ahdistusta ja hikoilua 2-3 laatta, mutta ei enää 6 laatan kohdilla. Aluksi iloitsin myös siitä, että jee menkkoja ei näy enää, mutta 4 laatan aikana ilmestyivätkin. Osa vanhoista oireista on poissa ja uusiakin ilmenee näin 6kk käytön jälkeen. Eihän tuollainen sun kuvaama koettelemus toki mukavaa ole, mutta ei ne hormonit kyllä kuukaudessa tasoitu, jotta tietäisit lopullisesti sopivatko pillerit vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne sun oireet loppua tulevan parin kk sisällä. Ei ne hormonit tasoitu minkään kuukauden aikana. Pelkästään jo esmes vanhan hormoniehkäisyn lopetus saa sun kropan sekaisin ja osa oireista voi johtua siitäkin. Siihen sekaan vielä uudet hormonit niin en ihmettele, että muutaman ekan kk aikana saattaa olla yhtä sun toista oiretta. Mut oireiden sietäminenkin on toki niin yksillöllistä, että kauan on valmis kokeilemaan. Itsellä oli esmes tota ahdistusta ja hikoilua 2-3 laatta, mutta ei enää 6 laatan kohdilla. Aluksi iloitsin myös siitä, että jee menkkoja ei näy enää, mutta 4 laatan aikana ilmestyivätkin. Osa vanhoista oireista on poissa ja uusiakin ilmenee näin 6kk käytön jälkeen. Eihän tuollainen sun kuvaama koettelemus toki mukavaa ole, mutta ei ne hormonit kyllä kuukaudessa tasoitu, jotta tietäisit lopullisesti sopivatko pillerit vai ei.
Koko pääsiäinen nää 4 päivää meni kotona makoillessa, ummetusta, kipee olo. Eihän tätä vapinan lisäksi kestä kukaan. Haluun vaa äkkiä saada uudet ja noi heittää menemään. Itkua ja ahdistusta, poissaolevaisuutta. Ei tämmöstä kestä kukaan 3kk!
Hei,
Mulla on kysymys auttaako Slinda minipillerit aknen?
Voisiko joku vastaa?
Kukaan ei voi varmasti sanoa miten epillerit vaikuttavat ihoon. Tämä riippuu henkilön ista hormoneista ja niiden tasoista, joita pääasiassa ei testata kenelläkään ennen pillereiden aloitusta, joten mahdoton sanoa. Kuitenkin pääasiassa pillerit tasoittavat hormonitoimintaa (kuten arvata saattaa kun saa tietyn määrän tiettyä hormonia tiettyyn aikaan joka päivä), joka voi vaikuttaa akneen, jos se on hormonaalista eikä esimerkiksi allergioihin tai elintapoihin liittyvää.
Itse olen käyttänyt slindaa nyt 7kk ja kokemus on positiivinen. Olen jonkin verran saanut painoa (ehkä 5kg) mutta nyt on koronakin eli vaikea sanoa mistä johtuu. En syö lumepillereitä ja minulla on jäänyt kuukautiset pääosin pois, mikä on minulle hyvä asia, koska hemoglobiini tuppaa muutenkin tippumaan. Olen ollut pillereihin tyytyväinen.
Mielenkiinnolla olen lukenut käyttäjien kokemuksia slindasta. Osalla on pelkästään hyviä ja osalla on huonoja kokemuksia. Minun pitäisi aloittaa käyttö muutaman viikon päästä. Tiedän, että on hyvin yksilöllistä se miten keho niihin reagoi. Minulla on aina ollut huono iho, ja pelkäänkin että se pahenee entisestään. Monet ovat kertoneet siitä että on tullut ahdistusta. Olen aikaisemmin käyttänyt yasminia ja femilaria. Ainakin tuon femilarin kohdalla olen ollut rauhallinen. Saa nähdä kuinka slindan kanssa käy. Välillä lukiessa kokemuksista tuli olo, että haenko ollenkaan pillereitä. Tällä hetkellä olo on hyvin epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa kuitenkin HETI, jos itsetuhoisuutta ilmenee (osa maininnut tästä haittavaikutuksesta). Pitäisi tutkia enemmän, paljonko pillerit aiheuttaa itsemurhia! Masennuksen riski on minipillereiden käyttäjillä suurin.
Aloitin nämä menkkojen ensimmäisenä päivänä ja olen jatkuvasti siitä lähtien vuotanut 12 päivää reilua vuotoa. Jännityksellä odotan että kauan kestää.. onneksi käytössä kuukuppi niin vähän ehkä helpompaa kuin pelkällä siteellä mennä toista viikkoa.
Muita oireita ei ole ollut.. vielä.
Mulla on ollut Slinda nyt tasan vuoden käytössä. Ikää 35 v. Ekan liuskan jälkeen ei tullut lainkaan menkkoja, mutta tokan liuskan jälkeen alkoi tulla n. 3-5 vrk vuotoja aina liuskan puolessa välissä. Lopetin viime vuoden lopulla lumepillereiden syönnin ja nyt nappaan pilleriliuskat aina putkeen ilman lumetabletteja. Välivuodot loppui siihen.
Minun entiseen ongelmaihoon Slinda on auttanut: iho ei rasvoitu ja finnejä tulee enää hyvin harvoin. Hiukset ei myöskään rasvoitu ja on ollut pillereiden aikana hyvässä kunnossa. Haittapuolena Slindassa on satunnaiset mielialanvaihtelut (tätä ennen mulla ei ole ollut mielialanvaihteluita) sekä haluttomuus/tietynlainen turtuneisuus. Tämän takia harkitsen vakavasti hormonaalisen ehkäisyn lopettamista tai vaihdan kierukkaan. Ennen Slindaa on ollut käytössä ehkäisyrengas, kolmet e-pillerimerkit ja Mini-Pilsit.
Onko kukaan pidempään käyttäneistä huomannut Slindan nestettä poistavaa ominaisuutta? Tai oletteko hoikistuneet?
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Mulla on kysymys auttaako Slinda minipillerit aknen?
Voisiko joku vastaa?
Kyllä, minun 17v. tytär aloitti nimenomaan Slindan iho-ongelmien ja runsaiden kk takia. Nyt 6kk jälkeen akne on pois selästä sekä kasvoista. Selässä oli aiemmin tosi paha akne ja nyt ei ole juuri mitään näppyä. Samoin runsaat kuukautiset ovat niukentuneet reilusti ja kivut on lähes poissa.
Huomasin sen nestettä poistavan ominaisuuden siinä, että tietyssä vaiheessa kiertoa on KOKO AJAN ihan hirvee jano! Juot ja juot ja pissaat ja jano ei helpota. Aina samassa vaiheessa kiertoa pahenee ja sit helpottaa taas.
Oon syönyt slindaa nyt 7kk ja nyt vasta alkaa oireet helpottaa. Heti alkuun kun alotin katosi näläntunne, ja oon laihtunutkin n.10kg tänä aikana. Akne tuli kasvoihin takaisin teini-iän jälkeen ja mielialan vaihtelut ollu hurjia. Tiputtelu vuotoa tulee kesken pillereiden aina pari päivää ja se siinä.
Nyt taas on normaalisti nälkä eikä mielialat ei heittele ja aknekin alkaa parantumaan :) oon monta kertaa jo meinannu nää lopettaa tai vaihtaa mutta nyt oon tyytyväinen että jaksoin näinki pitkään ja aion jatkaa slindoja. Vielä kokeilen jättää lumepillerit kokonaan välistä jos tuo tiputteluki loppuis.
Sinä joka olet laihtunut 10 kg; oletko myös laihduttanut? Vai ajatteletko että pillerit on olleet siinä suurimpana ”syynä”?
Aloitin Slindat heinäkuussa 2020. Ensimmäiset kaksi levyä meni ilman menkkoja. Toisen levyn jälkeen ne tulivat, mutta sen jälkeen niitä ei ole ollut. Tämä on erittäin toivottua, sillä aloitin pillerit erittäin kivuliaiden kuukautisten vuoksi.
Aiemmin olen saanut tosi pahat sivuoireet kaikista kokeilemistani hormoonivalmisteista, mutta nyt sivuoireita ei ole ilmennyt. Painoa on tullut pari kiloa, mutta se voi johtua jostain muustakin. Ikää minulla on 42 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan pidempään käyttäneistä huomannut Slindan nestettä poistavaa ominaisuutta? Tai oletteko hoikistuneet?
Turvotusta on kyllä lähtenyt ja huomannut myös janon kasvaneen ja vessassa ravataan välillä jatkuvasti. Aineenvaihdunta taitaa jollain tavalla siis pelata paremmin. En varsinaisesti oo muuttanut elintapoja sen kummemmin näiden aloituksen jälkeen, mutta tuntuis että pienikin treeni menee jotenkin paremmin perille. Vaa'alla en käy, mutta mielestäni painoa on kyllä saattanut lähteä.
Olen syönyt slindoja 8kk, aluksi oli 1-2 viikkoa tiputteluvuotoa mutta loppui kokonaan. Slindojen aikana menkat on jääny usemman kerran välistä. Aluksi otsaan tuli pientä näppyä ja kiiltoa mutta rauhottui, nyt viim eisen 3kk aikana olen huomannut, että iho on mennyt huonompaan kuntoon ja suuria hormonaalisia finnejä iskee melkein jatkuvaan poskiin... Minulla oli teininä akne (olen nyt 20v), joka hoitui reseptilääkkeellä ja e-pillereillä. Migreenin takia jouduin vaihtamaan ne pois. Kyllä ärsyttää ja surettaa. En haluaisi niitä aknemyrkkyjä vetää. Olen lukenut, että keltarauhashormooni ei sovi akneen taipuvalle iholle mutta muuta vaihtoehtoa ei ole kun ei saa e-pillereitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka olet laihtunut 10 kg; oletko myös laihduttanut? Vai ajatteletko että pillerit on olleet siinä suurimpana ”syynä”?
En oo laihduttanut tarkotuksella ollenkaan, syönyt vähemmän kun ei vaan oo ollut minkäänlaista nälkää. Voi tietysti johtua jostain muustakin mutta mieleen vaan tuli nää pillerit koska nyt ku kaikki muutkin oireet helpottanu nii ruoka taas maistuu normaalisti
Päätinpä nyt itsekkin kommentoida tänne! Aloitin slindat toukokuussa 2020 ja kohta vuoden ollut käytössä. Ekan laatan lumepillereiden kohdalla tuli 2pv kestävää niukkaa vuotoa, mutta sen jälkeen ei ole tullut ollenkaan. Sivuoireita en ole huomannut ehkä hiuksia on lähtenyt vähän tavallista enemmän kuin enne, mutta hiukset eivät ole kuitenkaan ohentuneet. Olen itse ollut todella tyytyväinen näihin, koska ei tule ollenkaan vuotoa vaikka pidän lumepillerien kohdalla tauon. Ja niinkuin sanoin nii suurempia sivuoireita en ole huomannut.