Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1254)

Vierailija
321/1254 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, kun monet täällä ovat lopettaneet pillerit jo kuukauden jälkeen haittojen takia. Ei siinä vaiheessa vielä voi tietää mitkä lopulliset vaikutukset ovat. Ihan minimissään se 3 kk pitäisi malttaa syödä niitä ja sitten vasta alkaa miettimään asiaa. Tottakai lääkkeillä on haittoja, mutta ne menevät useimmiten ohi.

Samoin ihmetyttää, että jotkut kertovat, että luettuaan tällaisen keskustelupalstan kirjoituksia päättivät, etteivät aloitakkaan pillereitä; mitäpä luulette, tuleeko tänne kirjoittelemaan enemmän ne, joilla on positiivisia/ neutraaleja kokemuksia vai ne, joilla on negatiivisia kokemuksia? Vaikutukset ovat muutenkin niin yksilöllisiä, että ainoastaan kokeilemalla saa selville, sopiiko joku lääke itselle.

Vierailija
322/1254 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, kun monet täällä ovat lopettaneet pillerit jo kuukauden jälkeen haittojen takia. Ei siinä vaiheessa vielä voi tietää mitkä lopulliset vaikutukset ovat. Ihan minimissään se 3 kk pitäisi malttaa syödä niitä ja sitten vasta alkaa miettimään asiaa. Tottakai lääkkeillä on haittoja, mutta ne menevät useimmiten ohi.

Samoin ihmetyttää, että jotkut kertovat, että luettuaan tällaisen keskustelupalstan kirjoituksia päättivät, etteivät aloitakkaan pillereitä; mitäpä luulette, tuleeko tänne kirjoittelemaan enemmän ne, joilla on positiivisia/ neutraaleja kokemuksia vai ne, joilla on negatiivisia kokemuksia? Vaikutukset ovat muutenkin niin yksilöllisiä, että ainoastaan kokeilemalla saa selville, sopiiko joku lääke itselle.

Tähän lisäyksenä vielä: jos etukäteen lueskelee kaiken maailman kauhutarinat, niin varmasti saa ihan itse itselleen provosoitua vähintään jonkun päänsäryn, pahoinvoinnin tai ahdistuksen "lääkkeen haittavaikutukseksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1254 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei mitään haittoja ja varsinkin alku vaikutti lupaavalta, mutta ei ole auttanut siihen mihin itselleni Slinda aloitettiin eli epäsäännöllisiin kuukautisiin. Mulla on siis vähän väliä jonkinlaiset menkat. Kumma kyllä noiden lumepillereiden aikana, kun kuuluisi tulla menkat, niin ei tule normaaleja kuukautisia, vaan ne tulevat n. paria viikkoa ennen lumetabletteja. Lisäksi jos viivästyy vartillakin pillerin otto niin saattaa alkaa tiputteluvuotoa. Ärsyttää, koska muuten vaikuttavat hyviltä, koska ei haittoja ihoon, mielialaan, haluihin yms. vaikuta olevan. Olen yleisesti ollut tosi herkkä e-pillereiden haittavaikutuksille. Olen syönyt n. 5 kk, varmaan vielä jonkin aikaa jatkan ja katson alkaisiko vihdoinkin normalisoitumaan vuodot.

Vierailija
324/1254 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, millaisia haittavaikutuksia tulee. Jos syvää masentuneisuutta ja/tai itsetuhoisuutta, ei ole syytä jatkaa pillereiden käyttöä.

Jos haittavaikutuksena on hiustenlähtö, se luultavasti tasaantuu ajan myötä. Sama haluttomuuden kanssa, moni tottuu siihen tai pitää sitä vain lievänä haittavaikutuksena.

Vierailija
325/1254 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, kun monet täällä ovat lopettaneet pillerit jo kuukauden jälkeen haittojen takia. Ei siinä vaiheessa vielä voi tietää mitkä lopulliset vaikutukset ovat.

Minulla on ollut päänsärkyä ja pahoinvointia liki kuukauden eli sen ajan, kun olen käyttänyt Slindaa. Montako kuukautta päänsärkyä ja pahoinvointia pitäisi sietää?

Ihmetyttää, kun lääkärit kuvittelevat Slindan tekevän kaikki naiset vuodottomiksi. Slindan yleinen haittavaikutus on vuotohäiriöt. Samoin muuten myös päänsärky ja pahoinvointi.

Vierailija
326/1254 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tullut huonoa oloa tai närästystä ekoilla Slinda viikoilla?

Vierailija
327/1254 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin tosi huonosti ensimmäisen viikon.

Vierailija
328/1254 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä oon mystisesti alkanut röyhtäilemään kuluvien kuukausien aikana ihan huolella. Viimeksi oli kun aloitin neljännen laatan ja nyt sama kun aloitin viidennen laatan.. Mua ei polttele tai ns närästä, mutta paineen tunnetta ollu kaulalla/kurkussa ja miettinyt jo refluksin mahdollisuutta. Mielenkiintoista jos tämäkin oireilu johtuukin pillereistä, kaikkea jännää meinaan ollut lokakuun aloituksen jälkeen. Tännekin niistä avautunut kuukausi kerralla.

Vierailija
329/1254 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 ikää ja slindaa syönyt reilu 3 kk. Taitaa loppua näiden rouskutus sillä kunnon vuotoa on tullut sen 3 kk. Jatkuvasti siis side pöksyissä ja ph tasapaino aivan sekaisin alapäässä. Iho ja silmät kuivuu ja näppyähän näistäkin alkaa pukkaamaan.

Aluksi oli 2 kk huimausta ja suun kuivumista ei mielialamuutoksia. Nyt tuntuu et itku ei oo kaukana ja hermo napsahtaa melko sukkelaan.Tulipahan tämäkin kokeiltua. kuparikierukka tosin toimiva kunnes vuotoo tuli kuin niagarasta.  Pakko se on vaan hyväksyä että hormoonit eivät sovi, kaikki lajit on kokeiltu. Ainoa hyvä puoli näissä on ollut että ei juuri turvota. Hohhoijaa..piuhojen poikkasuun hakua.

Onko kenelläkään loppunut nuo ns.kestomenkat näiden käytön aikana?

Vierailija
330/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kirjoittaa tänne omia kokemuksia kyseisistä pillereistä. Monilla tuntuu olevan samanlaisia oireita, mitä itsellänikin on. Aloitin slindat 2 kk sitten, aikaisemmin minulla oli käytössä kuparikierukka. Se sopi ihan ok, kipuja oli kyllä jonkun verran enemmän.

Ensimmäinen viikko slindojen kanssa oli ihana, olin reipas ja touhukas, heräsin klo 5 jo aamulla töihin. Tosin vuosina kyllä ensimmäiset kaksi viikkoa... Ehdin siinä jo ajatella, että ihanat ihmepillerit. No viikon päästä alkoi naama kukkia, finnejä nousi otsaan ja poskiin. Minulla on aina ollut suht hyvä iho, niin kylläpä otti päähän. Kehiin tuli järjetön väsymys, en jaksanut mitään. Töissäkin olin kuin sumussa, ei sanaakaan, että olisin jaksanut treenata enää työpäivän jälkeen. Mieliala muuttui myös ailahtelevaksi ja huonommaksi ja ollaan nyt kiikun kaakun eron partaalla miehen kanssa 🙄 karvat muuttuneet tummemmiksi ja vahvemmiksi, kulmakarvat, kainalot jne. Myös viiksikarvat tulleet näkyviin, ihanaa!! Tiputteluvuotoa päivittäin, limakalvot kuivat ja nyt alkoi sitten hiiva. Silmät ja suun ja nenän limakalvot myös kuivat. Mitäs muuta... No paino noussut, rinnat arat ja kipeät kokoajan ja vatsaan sattuu päivittäin. En tiedä jaksaako näitten kanssa enää tuota kolmatta liuskaa vai heivaanko mäkeen. Parisuhdekin taitaa olla historiaa, niin ehkäisyäkään ei enää tartteis.

Vierailija
331/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin Cerazettestä Slindoihin, koska cerazetet aiheutti jatkuvia menkkatyylisiä kipuja ja tiputteluvuoto oli päivittäistä.

Slindoja olen nyt syönyt jo melkein vuoden ja nämä ovat sopineet oikein hyvin. Alussa menkat jäi kokonaan pois mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen menkat ovat tulleet joka kuukausi ”normaaliin” tapaan. Kipuja ei ole ollut, välillä turvotusta ja rinnat ovat arat. Mutta yhdistän nämä enemmänkin PMS oireisiin.

Seksihalut on säilyneet ennallaan.

Suosittelen kyllä kokeilemaan!

Vierailija
332/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenin takia en voinut jatkaa e-pillereillä joten vaihdoin slindaan 3kk sitten. Minulla on taipumusta akneen, joten jännitti sikana miten minit vaikuttaisivat ihoon, Yaz-pillerit kun olivat parantaneet sen kokonaan.

Näin 3kk jälkeen iho on kuitenkin pysynyt hyvänä, lukuunottamatta paria finniä (normaalia). Mieliala kohonnut aivan uskomattomasti, en ole enää yhtä herkkä.

Vessassa joudun kuitenkin juoksemaan useammin kun pillerit ilmeisesti poistavat nestettä (?), ja etenkin öisin rasittaa kun herään monta kertaa pissahätään. Kuukautiset taas ovat jääneet melkein kokonaan pois. Tyhjennysvuoto ei ala lumepillereiden aikana eikä heti tauon jälkeen, vaan kesken laatan (aina samana ajankohtana tho), ja kestää n. 1-2 päivää.

Olen tähän mennessä ollut kyllä tyytyväinen

Vierailija
333/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin migreenin takia slindaan, kohta vuoden ollut käytössä. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa, menkat tulee viikkoa ennen tai sitten ei tule ollenkaan, kesto vaihtelee. Ennen oli todella pahat menkkakivut, nyt ei mitään.

Olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
334/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä alkanut juuri toinen liuska ja söin myös vihreät. Taustatietoina se, että olen kärsinyt hormonaalisesta aknesta murrosiästä saakka ja ei vain laantunut ja siksi söin Diane Novaa varmaan 10 vuotta, joka olikin ihanaa aikaa. Kolmikymppisenä sitten puhkesi migreeni ja jouduin lopettamaan Dianet ja iho räjähti tietenkin. Olen ollut monta vuotta pelkällä kondomiehkäisyllä, kun minipillereitä en aknen vuoksi halunnut kokeilla. Hormonikierukkaan liittyy sama akneriski ja kuparikierukka taas olisi ollut huono, kun kuukautiset ovat jo luonnollisena liian runsaat (mutta eivät onneksi juurikaan kivuliaat).

Slindan osalta ei vielä ainakaan mitään huonoja kokemuksia, mutta toki vasta yksi liuska on syöty, joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Mielialaan ei ole ollut mitään vaikutuksia, ja mielestäni ei painoonkaan eli ei ole laskenut, mutta onneksi ei myöskään noussut. Ihon osalta tilanne on ehkä hieman parempi, mutta vaikutus ei ole iso. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on minulla aina ollut ongelma (silloin, kun en ole syönyt Diane Novaa), niin niiden osalta en ole huomannut mitään muutosta ainakaan huonompaan suuntaan. Ehkä hienoinen muutos parempaan.

Itse aloitin pillerit gynen luvalla ohjeiden vastaisesti eli kuukautisten 5. päivänä ja on käytetty lisäehkäisyä. Ihan ensimmäisinä päivinä oli muutaman kerran vatsan kipristelyä, mutta ei mitenkään pahaa kylläkään. Aloitettaessa käynnissä olleet kuukautiset kestivät mielestäni vähän normaalia pidempään ja ehkä viikko sen jälkeen oli vielä semmoista niukkaa ruskeaa vuotoa. Sen jälkeen loppuivat ja seuraavat kuukautiset alkoivat siihen aikaan, mihin niiden piti normaalistikin alkaa, muutama päivä ennen lumepillerijaksoa. Lumepillereiden aikaankin oli vuotoa ja nyt kun uusi liuska aloitettu, tuntuu loppuneen.

Monella ovat alkaneet haittavaikutukset vasta myöhempien liuskojen aikana, joten kauhulla täällä odotan. Kaikkein eniten pelkään sitä, jos tulee hiustenlähtöä, koska hiukseni eivät muutenkaan kovin paksut ole.

Tämän viestin kirjoittaja jatkaa: pari päivää siitä, kun olin tuon laittanut, alkoivat "toiset menkat". Eli tuli ihan menkkojen oloista vuotoa about 7 päivää. Nyt ovat taas loppuneet. Nyt mietin tässä, että kannattaako noita lumepilsuja sittenkään ottaa. Mitä hyötyä siitä siis on, että on tauko ja menkat tulevat? Miksi on haluttu tehdä sellaiset pillerit? :D Kun yleensä minipillereissä ei taukoja eikä vuotoja ole.

Lisäksi huomasin, että oli se paino sittenkin tippunut, melkein 4 kiloa! Ihmettelinkin, kun yksi hame meinasi tippua päältä. :D

Eli tähän mennessä edelleen tyytyväinen. Toivottavasti jatkuu näin.

Päivitystä taas yllä olevaan tekstiini lokakuulta: Slindat edelleen käytössä ja kokemukset ovat yksinomaan positiivisia. Aknea on edelleen, mutta on hiukan rauhoittunut siitä, minkälainen oli ennen pillereiden aloitusta. Painonpudotus jäi myös pysyväksi; hiukan on vielä tuostakin pudonnut, mutta vaikea sanoa, onko yksinomaan pillereistä johtuvaa. Mielialaan ei ole ollut mitään muutosta, mutta ilmeisesti en ole tässä asiassa herkkä, kun mitkään pillerit eivät koskaan ole vaikuttaneet. Mitään muitakaan ongelmia en ole huomannut.

Vuodoista: Alussa tosiaan oli muutama kuukausi epämääräistä niin, että menkat tulivat kaksi kertaa kuussa ja olivat aika runsaatkin. Nyt tilanne on rauhoittunut ja tulevat enää kertaalleen, mutta eivät kylläkään lumepillerien aikaan (jotka siis syön), vaan suurin piirtein keskellä laattaa. Vuoto on nyt niukempaa ja mitään kipuja ei ole. Minulle nämä siis sopivat todella hyvin ja jatkan käyttöä, jos jatkuu tällaisena.

Vierailija
335/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kohta ensimmäinen laatta syöty, vaihdoin hormonikierukasta Slindoihin hormonikierukan sivuoireiden takia.

Tuli tuossa äsken mieleen että en kyllä joka päivä pääse ottamaan pilleriä klo 5-6 aamulla, kun siihen aikaan menen normaalisti töihin melkein joka päivä.

Käyttöohjeessa kuitenkin lukee että pitää ottaa tasan 24h välein pillerit.

Pitäisikö minun nyt vklp alkaa myös heräilemään 5-6 aikoihin ottamaan pilleri vai onko se kahdesta tunnista kiinni?

Vierailija
336/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kohta ensimmäinen laatta syöty, vaihdoin hormonikierukasta Slindoihin hormonikierukan sivuoireiden takia.

Tuli tuossa äsken mieleen että en kyllä joka päivä pääse ottamaan pilleriä klo 5-6 aamulla, kun siihen aikaan menen normaalisti töihin melkein joka päivä.

Käyttöohjeessa kuitenkin lukee että pitää ottaa tasan 24h välein pillerit.

Pitäisikö minun nyt vklp alkaa myös heräilemään 5-6 aikoihin ottamaan pilleri vai onko se kahdesta tunnista kiinni?

Minipillereitten kanssa on kyllä oltava tarkka, että ehkäisyteho säilyy.

Mulla on tullut näistä ihan maani myynyt olo. Väsyttää ja ahdistaa, mikään ei oikein tunnu miltään. Yöhikoilu joka yö myös ja unet lisääntyneet. Siirryn takaisin kierukkaan mahdollisimman pian.

Vierailija
337/1254 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin,

jos olen nyt melkein joka päivä ottanut pillerin aamulla viiden aikaan,

niin pystyykö sitä aikaa jotenkin muuttamaan jotta ehkäisyteho ei heikkene?

Vierailija
338/1254 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen laatta Slindoja menossa. Ensimmäisen laatan aikana 11 vuodotonta päivää, tauotonta päänsärkyä ja pahoinvointia yms. Nyt näyttää siltä, että jatkuva vuoto loppui. Enää ei ole myöskään päänsärkyä tai pahoinvointia. Olen laihtunut niin, että farkut pyörivät jaloissa.

Vierailija
339/1254 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin,

jos olen nyt melkein joka päivä ottanut pillerin aamulla viiden aikaan,

niin pystyykö sitä aikaa jotenkin muuttamaan jotta ehkäisyteho ei heikkene?

Uskoisin että pystyy, kun alkaa vain ottamaan uutena aikana, mutta suosittelisin melkein korsu ehkäisyä ainakin viikon ajalle. Voithan kysellä vielä neuvolasta/lääkäristä :)

Vierailija
340/1254 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siirtäisin joka päivä esim puoli tuntia myöhemmäksi ottoa. Tällöin ei tule isoa heittoa.