Listataan älyttömimpiä lastenkasvatusneuvoja mitä omat vanhemmat/appivanhemmat ovat antaneet
Hauskaa nähdä, miten hassuilla tavoilla vauvoja ja taaperoita on ennen hoidettu.
Itse sain juuri esikoiseni ja olen syntynyt 90-luvulla. Olen aina pitänyt omia vanhempiani hyvin esimerkillisinä vanhempina. Muun muassa tällaisia vinkkejä olen nyt saanut kuulla:
-Kun vauva aloittaa iltakitinät ja haluaa koko ajan rinnalle, laita vauva autoon ja vie muutaman tunnin ajelulle
-Jos vauva saa huutokohtauksen, aseta vauva matolle makaamaan ja anna huutaa
-Vauvan "pitää" osata nukkua joka yö ainakin kuusi tuntia putkeen
-Jos vauvaa nukuttaa vain selällään, sille tulee hörökorvat (tämä oli oma suosikkini näistä mahtavista ohjeista)
-Jos vauva ei vaikuta olevan kylläinen imetyksen jälkeen, sille voi antaa muussattua banaania
Millaisia vinkkejä te muut olette saaneet? :D
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei tarvitse nukuttaa ulkona, ilman vaunuja pärjää ihan hyvin, jos käytössä on auto. Lasta voi ulkoiluttaa rintarepussa. Rintaruokinnalla lapsi pärjää kyllä, vaikka paino laskisi.
Eikö nuo ole ihan hyviä neuvoja jokainen?
Paitsi tuo rintaruokinta jos vauvan paino laskee. Vauvan painon ei (ensimmäisiä päiviä lukuunottamatta) kuulu laskea.
Appelsiinimehua tuttipulloon (äitini) ja nännin päähän hilloa että tissi maistuu paremmalta (anoppi).
Ruoan lämpötila pitää tarkistaa ensin maistamalla itse..ja sitten sillä samalla lusikalla lapsen suuhun ja välilläkin lusikallinen omaan suuhun. Kiitos anoppi että annoit lapsilleni karieksen!
Vierailija kirjoitti:
Ruoan lämpötila pitää tarkistaa ensin maistamalla itse..ja sitten sillä samalla lusikalla lapsen suuhun ja välilläkin lusikallinen omaan suuhun. Kiitos anoppi että annoit lapsilleni karieksen!
No miksi ihmeessä olet päästänyt ANOPIN syöttöetäisyydelle lapsestasi??
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei saa pitää sylissä eikä varsinkaan saa lohduttaa. Aina on parempi, että lapsiin ja myöhemmin lapsenlapsiin on mahdollisimman etäiset välit.
Sanasta sanaan samat ohjeet täällä. No ne mun omat vanhemmat ei ole kahta nuorinta lastani nähneet koskaan. Yhdenkään ristiäisissä eivät olleet ja on tehty selväksi että koskaan eivät hoida edes hätätilassa vaikka talo palaisi alta.
Osaavat siis itse noudattaa ohjeitaan! Eli mahdollisimman kylmät ja etäiset välit lapsiin ja lapsenlapsiin, mielellään ei välejä ollenkaan :)
Ovat boomereita, ylläri...
Se on tosiaan tullut yllärinä, että minun imetykseni kiinnostaa niin monia vanhempia sukulaisia. Ekasta päivästä lähtien kyselyä, että miten sujuu imetys ja syökö lapsi. Nyt kun on selvinnyt, että oikein hyvin sujuu, niin sekä oma äitini että anoppini puhuvat imetyksen lopettamisesta, pulloruokinnasta ja soseiden aloittamisesta. Kun sanoin, että nykyään kiinteät aloitetaan noin puolen vuoden iässä, minulle suunnilleen naurettiin. Ei kuulemma mitään järkeä imettää niin kauan.
Olen lopettanut kertomasta mitään omia vauvanhoitoasioitani, koska kyllästyin kuulemaan sitä "oi, voi teitä nykyvanhempia" -hohottelua...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noihin neuvoihin kannattaa suhtautua vinkkeinä. Se mikä toimii yhdellä vauvalla, ei toimi toisella.
Yhden voi jättää huutamaan lattialle, ja se rauhoittuu sekunneissa. Toinen taas saa siitä trauman.
Yhdellä vaivaa vatsavaivat, ja auton hyrräys laittaa lapsen nukkumaan. Toinen taas pelkää auton pimeyttä.
Yksi viihtyy suihkussa sitterissä äidin käydessä suihkussa, toiselle näinkin kaukana olo on kauheaa.
yhdellä on esim. kireä kielijänne, eikä siksi saa kunnon otetta rinnasta, toinen taas imisi rintaa koko ajan.
yks lapsi pissaa muutaman kerran päivässä isot pissat, toinen taas pissaa tunnin välein pikkupissat.
jne.
Suurin osa neuvoista on rakkauden osoituksia, ja kertoo siitä, että ne vanhemmat sukupolvet jakavat ne fiilikset siitä, että vauvoja saattaa olla haastava käsitellä. Sitten kun, joku on keksinyt yhden jutun, joka on jollakulla vauvalla toiminut, niin hän haluaa antaa sen neuvon eteenpäin.
Ei ole kyllä kaikki todellakaan rakkaudella annettuja neuvoja. Mulle jo vauvan syntymän jälkeen julma ja ilkeä lapsenhakkaaja-isäni opasti että pitää alkaa heti antamaan selkään että lähtee lapselta luulot pois ja oppii alistumaan.
Todella ”rakastava neuvo”.
Oltiin oltu jo kauan sijaisperheessä, äiti ei kyennyt katkeruudeltaan meistä huolehtimaan.
Lopulta hänet löydettiinkin menehtyneenä koneensa ääreltä vauva.fi/aihe vapaa -keskustelupalsta auki,
viimeisinä kirjoittamansa sanat "ahne s" ruudulle jämähtäneenä.
Kuolinsyy katkeruuden aiheuttama immuunipuutos, mikä altisti kohtalokkaalle covid-19 virukselle.
Anopin mielestä vauvan hikka paranee sillä, että hänelle laittaa villatumput käsiin ja villasukat jalkaan. On kuulemma kylmä.
Esikoisen äiti kirjoitti:
Se on tosiaan tullut yllärinä, että minun imetykseni kiinnostaa niin monia vanhempia sukulaisia. Ekasta päivästä lähtien kyselyä, että miten sujuu imetys ja syökö lapsi. Nyt kun on selvinnyt, että oikein hyvin sujuu, niin sekä oma äitini että anoppini puhuvat imetyksen lopettamisesta, pulloruokinnasta ja soseiden aloittamisesta. Kun sanoin, että nykyään kiinteät aloitetaan noin puolen vuoden iässä, minulle suunnilleen naurettiin. Ei kuulemma mitään järkeä imettää niin kauan.
Olen lopettanut kertomasta mitään omia vauvanhoitoasioitani, koska kyllästyin kuulemaan sitä "oi, voi teitä nykyvanhempia" -hohottelua...
Ap
Muista että äitiytesi ja valintasi laukaisevat näissä vanhoissa äideissä omat muistot ja takaumat.
Mun oma äiti ei imettänyt mua lainkaan eikä miehen äiti miestä, 70-luvulla oli muotia että ei lainkaan imetystä vaan heti korviketta. Muutenkin olivat paskoja äitejä kaikin tavoin, kylmiä, etäisiä, tunnevammaisia.
Molempia risoi oikein urakalla mun tapa kasvattaa toisin, siis syliä, hellyyttä, itkuun vastaamista heti, ja eritoten pitkä imetys.
MOLEMMAT painosti että älä imetä ollenkaan, lopeta jo, kyllä nyt pitää lopettaa kun on 3kk täynnä jne. Imetin siis 1v2kk.
Oli ärsyttävää ja he eivät lainkaan kuunnelleet vaikla selitin miten se on vauvan parhaaksi. Sitten tajusin että kyse on heidän tarpeesta puolustaa omia valintojaan.
Sama vääntö oli sitten esim siinä etten piiskaa tai kurita lainkaan (he itse harrasti remmiä, risua, läimäyttelyä, tukkapöllyä) ja taas sitten hirveä painostus miksen tee samoin.
No tietenkin teen täysin PÄINVASTOIN mitä oma paska äitini teki. Mutta silti ymmärrän sen tarpeen heillä, miksi tuputtavat omia huonoja metodeitaan. Heitä saattaa vähän syyllisyys ja huonommuus kalvaa - ja aihetta olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Anopin mielestä vauvan hikka paranee sillä, että hänelle laittaa villatumput käsiin ja villasukat jalkaan. On kuulemma kylmä.
Tää alkoi naurattamaan ääneen! 😂 just näin tyhmiä neuvoja en vaan voi käsittää, että mistä ne on keksitty.
Ap
Lapsi ei opi ikinä kävelemään jos koko ajan on sylissä. Oppi kyllä sitten 9 kuukauden iässä kävelemään, tiiä kuinka aikaisin olisi oppinut jos en olisi "koko ajan kantanut".
"Taasko pitää imettää"
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei opi ikinä kävelemään jos koko ajan on sylissä. Oppi kyllä sitten 9 kuukauden iässä kävelemään, tiiä kuinka aikaisin olisi oppinut jos en olisi "koko ajan kantanut".
"Taasko pitää imettää"
Täälläkin tuttua tuo ”joko taas pitää muka imettää”.
Ja tosiaan boomereita nää mummot jotka näin valittaa, he itse syöttivät lasta tasan 4h välein (ei tippaakaan aiemmin) ja vaikka lapsi itki nälkäänsä hysteerisenä, ei annettu ruokaa eikä otettu syliin vaan jätettiin yksin huutamaan huoneeseen, ovi kiinni vaan ja siellähän parkuu.
Oma paskaäiti oikein ylpeilee miten jätti mut yksin huutamaan, ei tietenkään ottanut syliin kun ”tulee pian vaativa vauva joka passuuttaa”. Oikein nauraa, että saattoi vauva itkeä pari tuntia yksin huoneessa oven takana ennenkuin luovutti ja nukahti itkun uuvuttamana nälissään.
Kiintymyssuhteeni on todella turvaton, mitään perusturvan tunnetta ei lapsuudessa syntynyt.
Luojan kiitos nykyäidit on erilaisia!
Oltiin oltu jo kauan sijaisperheessä, äiti ei kyennyt katkeruudeltaan meistä huolehtimaan.
Lopulta hänet löydettiinkin menehtyneenä koneensa ääreltä vauva.fi/aihe vapaa -keskustelupalsta auki,
viimeisinä kirjoittamansa sanat "ahne s" ruudulle jämähtäneenä.
Kuolinsyy katkeruuden aiheuttama immuunipuutos, mikä altisti kohtalokkaalle covid-19 virukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Taasko pitää imettää"
Täälläkin tuttua tuo ”joko taas pitää muka imettää”.
Ja tosiaan boomereita nää mummot jotka näin valittaa, he itse syöttivät lasta tasan 4h välein (ei tippaakaan aiemmin) ja vaikka lapsi itki nälkäänsä hysteerisenä, ei annettu ruokaa eikä otettu syliin vaan jätettiin yksin huutamaan huoneeseen, ovi kiinni vaan ja siellähän parkuu.Oma paskaäiti oikein ylpeilee miten jätti mut yksin huutamaan, ei tietenkään ottanut syliin kun ”tulee pian vaativa vauva joka passuuttaa”. Oikein nauraa, että saattoi vauva itkeä pari tuntia yksin huoneessa oven takana ennenkuin luovutti ja nukahti itkun uuvuttamana nälissään.
Kiintymyssuhteeni on todella turvaton, mitään perusturvan tunnetta ei lapsuudessa syntynyt.
Luojan kiitos nykyäidit on erilaisia!
Mun äiti on kertonut, että neuvolasta oikeasti määrättiin, että 4 tunnin välein on syötettävä. Ei aiemmin, vaikka miten vauva huutaisi. Oli kuitenkin "kapinoinut" kun ei ollut hennonnut antaa minun itkeä.
Ja olen syntynyt 1975. Tällöin oli niitä muitakin ihania ohjeita, kuten 2 vk ikäiselle tuoremehuja ja raasteetkin piti alkoittaa aikaisin.
Joo, komppaa 35:tta... erityisesti arvostan isäni vinkkejä. Isäni kun ei ole yhtään lasta kotona kasvattanut, vaan oli aina töissä ja äitini kotona. Kuitenkin neuvoo mielellään!
Isäni mukaan vauvan pitää antaa huutaa lattialla ja sitä ei saa hemmotella pilalle. Hän myös pyysi kahden viikon ikäistä vauvaa yökylään (suuttui, kun kielsin) ja opastaa jatkuvasti, miten vauvaa pidetään sylissä "oikein". Kun sanoin, että vauvani (pian 3kk) osaa jo kannatella päätään, hän ei uskonut ja ripitti minua siitä, että en tue vauvani päätä kunnolla. Luulee, että vauvan päätä tuetaan ekat 6kk tyyliin koko ajan.
Ap
3kk ikäiselle pitää jo syöttää perunamuusia ja appelsiinimehua...
olen 70-l syntynyt ja tosiaan 70-luvun äidit ovat kautta ihmiskunnan historian hirveimpiä ja kylmimpiä äitejä. Puistattavaa miten huono äitiys ja väkivalta/kuritus olivat ihan normiaettiä silloin.
Mutta, huolestuttavaa sekin että vielä nykyäänkin on noita 70-luvin ohjeita (ei saa pitää sylissä, ei saa vastata itkuun jne). Pitäisi ymmärtää se kaikkein tärkein kasvatusohje:
LAPSI ELÄÄ RAKKAUDESTA JA SEN OSOITTAMISESTA.
Kaikessa muussa voi mennä vaikka vähän vilaan (ruok/uni/vaatteet jne) kunhan tämä tärkein ohja toteutuu.
Lasten pitää oppia sietämään pettymyksiä (totta, niin pitääkin), joten esim. luvatun mummolaviikonlopun voi hyvin perua edellisenä päivänä jos ei satukaan silloin huvittamaan, samoin voi jättää tulematta lapsen synttäreille jos tekeekin mieli mennä keilaamaan, erityisen hauskaa ja pettymyksiin kasvattavaa on antaa lahjaksi Legopakettiin pakatut villasukat.
Mä en oo saanut mitään älyttömiä. Ainoastaan yksi terveydenhoitaja (sijainen) heitti sellaista settiä, että luulin olevani piilokamerassa. Esim. alle vuoden ikäinen lapsemme osasi kyllä juoda ihan tavallisesta kupista, mutta vain juotettuna. Meillä oli yksi nokkamuki, mutta se ei ollut lapselle hyvä. Annoin siis joskus hänen juoda itse tuttipullosta. Terkkari tarttui tähän ja sanoi, että nyt pitää ehdottomasti lopettaa tuttipullon käyttö, koska lapsi ei opi juomaan lasista (osasi jo juoda lasista) ja mä yritin sanoa, että en oikein usko, että siitä mitään haittaa on, että joskus tuttipullosta juo. Toinen oli se, kun th sanoi kyseli, että montako kertaa päivässä saa perunaruuan. Mä sanoin, että saa niin ja niin monta kertaa päivässä, mutta että peruna ei lapselle oikeastaan maistu, joten saa sitten muuta. Hän pöyristyi ja kysyi, että annammeko hänelle sitten makaronia joka aterialla. Siinä vaiheessa mun oli vaikeaa olla nauramatta. Sanoin, että ei, vaan syö muita kasviksia.
Jotain muutakin oli, mutten enää muista.