Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitaja, töissä minulle naurettiin, kun kerroin työajan ulkopuolella pysyväni kotona ja välttäväni sosiaalisia kontakteja.

Vierailija
30.03.2020 |

Lähes kaikki kertoi tapaavansa normaalisti ystäviä ja sukulaisia kotonaan, jotka ovat alle 70-v. Käyvät myös itse kyläilemässä. Emme asu riskialueella. Se kuulemma riittää, että välttää sairaita ihmisiä ja pysyy kauppareissulla etäällä toisista. Onko tämä muillekin hoitajille normaali tilanne? Moni näistä hoitajista haukkui yli 70-v kaupassakävijöitä.

Olen lähihoitaja vanhuspuolella. Ulkoilen kyllä itse perheeni kanssa oman kotitalon pihassa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitaja, mutta tekemisissä koronapotilaiden ja -näytteiden kanssa. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta rajoittaa elämääni ja sosiaalisuuttani tänä aikana, kun mun terveys uhrataan terveydenhuollon nimissä. Suojavarusteita ei ole eikä tule.

En todellakaan raada yötä päivää ja viikonloppuja vain sen vuoksi, että voisin vapaa-aikana elää kuin joku askeetti-Assi sota-aikana. :D Pää hajoaisi täysin.

Eli kun uhraat terveytesi terveydenhuollon nimissä, voit sitten urhata ystäviesi tm. terveyden oman sosiaalusuutesi nimissä?? Vastuuntuntoista! Sulla siellä Porvoossa on prioriteetit kohdallaan.

En uhraa yhtään ketään, mun kanssa ollaan tekemisissä ihan vapaaehtoisesti. :) Läheiseni kyllä tietävät työnkuvani.

/8

Entä ne ihmiset, joihin epäilemättä yhtä iloluontoiset ja rennot läheisesi törmäävät reissullaan? Sinä olet hyvin todennäköisesti koko kulmakunnan tartuntojen alkulähde, ja uhraat vaikka ja ketä.

Se, että läheisesi eivät hätkähdä, on hyvin ymmärrettävää. Yksinkertaiset viihtyvät keskenään ja usein mukana on genetiikkaakin.

Vierailija
42/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös hoitaja ja kotona kyllä vältetään kontakteja. Lapset ovat kotona eivätkä tapaa kavereitaan. Kaupassa käy jompikumpi meistä vanhemmista yksinään kerran viikossa. Mies meillä ehkä pahin uhka saada tauti, koska joutuu työssään kulkemaan eri paikoissa ja kontaktien välttely aika mahdotonta. Itse myös tietysti töissä jatkuva kontakti työtovereihin ja asukkaisiin. Mutta vapaa ajalla kyllä ollaan aika eristyksissä. Viikkoihin ei olla käyty missään paitsi pakolliset kauppareissut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten eräs työkaveri ehdotti hoivakodissa, että voitaisiin säästää laittamalla hoitajien vessaan kertakäyttöpapereiden sijaan yhteinen käsipyyhe. Hän oli sitä mieltä, että ei sen kautta mikään leviä, koska pestyt kädethän siihen vasta pyyhitään. Tässä näkyy tietämättömyyden lisäksi monen ihmisen sokea luottamus muihin ihmisiin.

Vierailija
44/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitaja, mutta tekemisissä koronapotilaiden ja -näytteiden kanssa. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta rajoittaa elämääni ja sosiaalisuuttani tänä aikana, kun mun terveys uhrataan terveydenhuollon nimissä. Suojavarusteita ei ole eikä tule.

En todellakaan raada yötä päivää ja viikonloppuja vain sen vuoksi, että voisin vapaa-aikana elää kuin joku askeetti-Assi sota-aikana. :D Pää hajoaisi täysin.

Eli kun uhraat terveytesi terveydenhuollon nimissä, voit sitten urhata ystäviesi tm. terveyden oman sosiaalusuutesi nimissä?? Vastuuntuntoista! Sulla siellä Porvoossa on prioriteetit kohdallaan.

En uhraa yhtään ketään, mun kanssa ollaan tekemisissä ihan vapaaehtoisesti. :) Läheiseni kyllä tietävät työnkuvani.

/8

Entä ne ihmiset, joihin epäilemättä yhtä iloluontoiset ja rennot läheisesi törmäävät reissullaan? Sinä olet hyvin todennäköisesti koko kulmakunnan tartuntojen alkulähde, ja uhraat vaikka ja ketä.

Se, että läheisesi eivät hätkähdä, on hyvin ymmärrettävää. Yksinkertaiset viihtyvät keskenään ja usein mukana on genetiikkaakin.

Jep, minä tässä olen oikea pahan ja koronan alku ja juuri. Vaikka ei mulla koronaa olekaan. :D

Voi pyhä yksinkertaisuus...

Ja vaikka olisikin, en ole vastuussa läheisteni tekemisistä missään määrin.

/8

Vierailija
45/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

Jep, minä tässä olen oikea pahan ja koronan alku ja juuri. Vaikka ei mulla koronaa olekaan. :D

/8

Kas, hoitaja ei tajua jotakin mikä on laikkarille ihan päivänselvää. No, akuuttipuolella ollaan työn puolesta enemmän tekemisissä tartuntamekanismien kanssa. Ohis.

Vierailija
46/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vaan jokainen työntekijä ottaa asian vakavasti (lääkärit, hoitajat, laitoshuoltajat, sihteerit ym.). Miksi ihmeessä kukaan ehdointahdoin haluaa yrittää kuormittaa vaikka omaa työtään? Lapset on miehen kanssa kotona ja pakolliset kauppareissut tulee hoidettua niin, että jompi kumpi käy. Mies vie iäkkään äitinsä ovelle kauppakassin. Onhan tämä nyt myös hermoille käyvää, mutta täysin ymmärrettävää, ettei todellakaan lähdetä ottamaan mitään riskejä.

Vierailija
47/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

/8

Kas, hoitaja ei tajua jotakin mikä on laikkarille ihan päivänselvää. No, akuuttipuolella ollaan työn puolesta enemmän tekemisissä tartuntamekanismien kanssa. Ohis.

En ole hoitaja.

/8

Vierailija
48/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajiksi otetaan niin ilkeitä ja pinnallisia naisia? Varsinkin lähihoitajiksi, mutta myös amk-hoitajiksi. Olen huomannut tämän aiemminkin, jo ennen koronaa.

t. mies

Alaa vaivaa työvoimapula. Täytyy olla tosi huono työssään että saa potkut. Jos olisi tarpeeksi työntekijöitä, työnantajat voisivat valita kenet palkataan. Pinnallinen ja ilkeä voi silti olla parempi kuin se työn laadusta välinpitämätön ja jatkuvasti lääkevirheitä tekevä, potilasturvallisuuden vaarantava. Pinnallisuudella tarkoitat kai ihmisen yksiulotteisuutta? Se ei varsinaisesti haittaa työtä, mutta ilkeys haittaa työyhteisöä sekä vaarantaa potilaiden hyvinvoinnin. Jos olisit tunnollinen, tarkka, syvällisesti itseäsi ja muita ymmärtävä ja inhimillisen hyvä ihminen, kuinka kauan luulet että jaksaisit kolmivuorotyötä hoitoalalla?

Vierailija
49/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuppukylässä on valloillaan hysterian välttäminen. Kaupassa pidetään etäisyyttä ja ei kokoonnuta julkisesti isoihin ryhmiin, mutta kotivierailuja jatketaan normaalisti. Täällä ei ole julkisia kulkuneuvoja. Hoitajat jatkavat sosiaalista elämää omalla paikkakunnalla normaalisti. Muutamat foliohatut vöyhkää täälläkin. Jotkut haluavat tappaa positiivisen ajattelun. Emme riko lakia.

Vierailija
50/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein hoitoalan ammattilaiset on fiksuja ihmisiä. (Ja laikkarit sekä erilaiset avustavat työntekijät toivottavasti saavat kurssitusta tarpeeksi työtehtäviensä hyvään hoitamiseen. Mikä sitten kantaa ehkä myös vapaa-ajalla).

Mutta joskus yksilöt yllättävät. Ennen koronataukoa olen  harrastanut aamu-uintia hallissa. Pitkään minua on jaksanut hämmästyttää eräs puolituttu lääkäri, joka käy uimassa samaan aikaan. Hän ei käy ennen uintia suihkussa, vaan siirtyy pukuhuoneesta uimapuku päällä suoraan altaaseen. (Uinnin jälkeen on hänellä kyllä on aikaa huolellisesti käydä suihkussa.)

Ajatteleeko ehkä, että koska hän on lääkäri, hygienasäännökset eivät koske häntä?

Vierailija
51/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tavallisten tuppukylien hoitajien pitäisi loputtomiin ankeuttaa elämäänsä? Okei, ei isoja kokoontumisia, mutta joutuuhan työpaikallakin tapaamaan ihmisiä. Mitä muutaman ystän tapaaminen haitaa? Itse pidän myös henkistä hyvinvointia tärkeänä.

Vierailija
52/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmasti vaikuttaa moni asia, mm. oman paikkakunnan koronatilanne. Pidän silti ystävien tapaamista kotona jotenkin aika riskialttiina tilanteena. Ollaan ehkä aika lähekkäin ja tapaaminen voi olla pitkäkin. Ei ole virallisesti kielletty kun se olisi teknisesti aika vaikea kieltää saati valvoa kieltoa, mutta selvästi korkea riski.

Vierailija
53/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

/8

Sinä nyt et voisi teoriassakaan olla vastuussa läheistesi tekemisistä (normaali ihminen toki yrittäisi vaikuttaa heidänkin vaarallisiin päätöksiinsä). Kun et ole vastuullinen omistakaan valinnoistasi. Sinulla ei ole koronaa. Tiedät sen mistä? On esitetty laskelma, että kiinalaisten tartunnoista 79 prosenttia on tullut oireettomilta.

Minä en ole meistä kahdesta se yksinkertainen. Yritä uskoa huviksesi.

Vierailija
54/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin lähimpien ystävien tapaaminen kotona on riski, kun töissä palvelutalossa joutuu kohtaamaan tusinan työkavereita sisätiloissa ilman suojavarusteita? Meillä hoitajat hoitavat sosiaalisen elämän maalaisjärjellä ilman hysteriaa, kun koko maakunnassa ei ole kuin muutama kymmenen tartunnan saajaa. Kyllä minä nauran näille täydellisille erakkohysteerikoille, jotka kuitenkin tekee töitä kymmenien ihmisten kanssa ilman suojavarusteita. Kohtuus kaikessa.

Vierailija
55/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

/8

Sinä nyt et voisi teoriassakaan olla vastuussa läheistesi tekemisistä (normaali ihminen toki yrittäisi vaikuttaa heidänkin vaarallisiin päätöksiinsä). Kun et ole vastuullinen omistakaan valinnoistasi. Sinulla ei ole koronaa. Tiedät sen mistä? On esitetty laskelma, että kiinalaisten tartunnoista 79 prosenttia on tullut oireettomilta.

Minä en ole meistä kahdesta se yksinkertainen. Yritä uskoa huviksesi.

No, siitä voi olla montaa mieltä. :)

Muista pestä kädet ja yskiä hihaan.

/8

Vierailija
56/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tavallisten tuppukylien hoitajien pitäisi loputtomiin ankeuttaa elämäänsä? Okei, ei isoja kokoontumisia, mutta joutuuhan työpaikallakin tapaamaan ihmisiä. Mitä muutaman ystän tapaaminen haitaa? Itse pidän myös henkistä hyvinvointia tärkeänä.

Pysy kotona, vältä sosiaalisia kontakteja.

Vierailija
57/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin lähimpien ystävien tapaaminen kotona on riski, kun töissä palvelutalossa joutuu kohtaamaan tusinan työkavereita sisätiloissa ilman suojavarusteita? Meillä hoitajat hoitavat sosiaalisen elämän maalaisjärjellä ilman hysteriaa, kun koko maakunnassa ei ole kuin muutama kymmenen tartunnan saajaa. Kyllä minä nauran näille täydellisille erakkohysteerikoille, jotka kuitenkin tekee töitä kymmenien ihmisten kanssa ilman suojavarusteita. Kohtuus kaikessa.

Juurikin näin. Olen lähikontaktissa työssäni kymmenien ihmisten kanssa päivittäin, sairaalassa kukaan ei edes tunnu tietävän mistään rajoituksista. Elämä ja työnteko jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin.

En tosiaan siis ole vähällä vapaa-ajallani tapaamatta läheisiäni. Se olisi järjetöntä. Sama kun yrittäisi säästää rahaa syömällä pelkkää makaronia, ja sytyttelisi samalla seteleitä tuleen huvikseen.

/8

Vierailija
58/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun naapurini, tavallisen tuppukylän hoitaja, makaa nyt koronassa.

Ankeus on katsojan silmässä. Jonkun mielestä sellainen elämä on ankeaa, joka siedettävänä pysyäkseen vaatii jatkuvaa kavereiden näkemistä, jopa tilanteessa jossa pääministeri on pyytämällä pyytänyt ihmisiä minimoimaan kontaktit. Eikö se ole sinulle mikään syy?

Mitä enemmän näet ihmisiä töissä, sitä vähemmän sinun on syytä nähdä ketään työn ulkopuolella, koska sitä suurempi tartuntariski olet molempiin suuntiin. Nyt olisi hyvä hetki opetella luomaan henkistä hyvinvointia muilla tavoilla.

Mieti hetki, mitä tapahtuu, jos jokainen jatkaa ystävien näkemistä. Piirrä kolme puuta. Ensimmäisessä jokaisesta oksasta lähtee yksi uusi oksa. Toisessa puussa näitä oksia lähtee aina kaksi.

Kolmannen puun oksat ovat niin hyviä haarautumaan, että niitä lähtee aina kolme jokaisesta oksasta.

Tällä hetkellä ollaan tartuntojen suhteen edelleen jossain toisen ja kolmannen puun välillä - toivottavasti. Tilanne voi todellisuudessa olla jopa pahempi kuin kolmannen puun kohdalla, ei voida toistaiseksi tietää koska testejä ei tehdä.

Jokainen miettiköön, miksi hänen pitää jatkaa ystävien näkemistä jos muutkaan eivät sitä voi tehdä. Nimenomaan se viattomantuntuinen tuttujen tapaaminen levittää taudin nopeasti niin laajalle, että siinä jää paljon surtavaa lopuksi ikää. Mitä syrjemmällä asut, sitä tehokkaammin tämä tapahtuu, koska sukua ja ystäviä on jokaisella paljon, ja jokainen on vakuuttunut, ettei se tauti ole vielä täälläpäinkään. Niin minäkin olin, kunnes naapuriin jysähti.

Ankeudentunteeseen voisi helpottaa, jos ajattelee tekevänsä siinä sijoituksen omaan ja itselleen tärkeiden ihmisten tulevaan elämänlaatuun. Nyt eletään niukemmin, eikä sitä tehdä koska veemäinen tyyppi keskustelupalstalla tai uutisissa käskee, vaan koska muuttamalla omaa käytöstä nopeasti osoitat rakkautta ja lämpöä läheisillesi.

Vierailija
59/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajiksi otetaan niin ilkeitä ja pinnallisia naisia? Varsinkin lähihoitajiksi, mutta myös amk-hoitajiksi. Olen huomannut tämän aiemminkin, jo ennen koronaa.

t. mies

Tietyn tyyppiset persoonat hakeutuvat hoitotyöhön ja sinne pääsevät kaikki. Kun ei ole mitään karsintaa ja koulutustaso on matala, ongelmia syntyy.

Vierailija
60/73 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten eräs työkaveri ehdotti hoivakodissa, että voitaisiin säästää laittamalla hoitajien vessaan kertakäyttöpapereiden sijaan yhteinen käsipyyhe. Hän oli sitä mieltä, että ei sen kautta mikään leviä, koska pestyt kädethän siihen vasta pyyhitään. Tässä näkyy tietämättömyyden lisäksi monen ihmisen sokea luottamus muihin ihmisiin.

Eräs tuttu hoitaja alkoi paasata minulle rokotteiden vaarallisuudesta, ei ymmärtänyt millään tavalla miten rokotteet vaikuttavat, vasta-aineet, lymfosyytit ja kaikki olivat aivan hänelle hepreaa. Ja tämmöinen pitää sitten itseään terveydenhuollon ammattilaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä