Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espanja muutti hoitokäytäntöjä

Vierailija
29.03.2020 |

Koronavirustartuntaoireiden
ensihoito-ohjeet muuttuivat Espanjassa!!

Koronavirustartuntojen hoito-ohjeistusta on muutettu Espanjassa. Viime päiviin saakka lievästi tartuntaoireisia on kehotettu pysyttelemään kotona, jos hengitysvaikeuksia ei ole, yskä ei ole kova ja kuume ei nouse yli 38 asteen.

Nyt hoito-ohjeistusta eli -protokollaa on muutettu niin, että myös lieväoireiset passitetaan mahdollisimman pikaisesti koronavirustestiin ja samalla keuhkoröntgeniin sekä aloitetaan välittömästi lääkehoito hydroksiklorokiinin avulla.

Lääkehoitoa jatketaan, jos testi on positiivinen ja jos keuhkokuumetta ei ole. Jos alkavaa keuhkoinfektiota on jo havaittavissa, potilaalle annetaan myös Azithromycin-antibioottia.

Mikäli asut Espanjassa ja epäilet saaneesi tartunnan, soita siis heti asuinalueesi koronaviruspäivystykseen. Puhelinnumero löytyy oheisesta kuvasta.

Hoitoprotokolla vaihdettiin, koska kävi ilmi, että monen alle 60-vuotiaan lieväoireisen tartunnan saaneen tilanne huononi dramaattisesti 7–10 vuorokauden jälkeen ja he saivat rajun keuhkoinfektion vakavine hengitysvaikeuksineen ja joutuivat hengityskoneeseen ja jopa menehtyivät.

Aiheesta valmistui viime viikolla kliininen ranskalaistutkimus, jonka perusteella hoito-ohjeistuksen muutokselle on lääketieteelliset perusteet.

Suomessa ovat näköjään voimassa edelleen samanlaiset ohjeet kuin Espanjassa olivat ennen. Olen viestittänyt Suomen terveysviranomaisille ja muutamille vastaaville poliitikoille Espanjassa tehdystä hoito-ohjemuutoksesta mahdollisia toimenpiteitä varten. Minulle vastattiin nopeasti, että asia otetaan tutkintaan.
Arto Ryynänen
päätoimittaja
Espanjan Sanomat

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän röngtenkapasiteetti riittää?

Toisaalta hyvä kun kokeilevat, tiedetäänpä sitten Suomessa.

Vierailija
2/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja sentään toimii aktiivisesti, vs. Italia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiinnostavaa tietää, millä annoksella tuota klorokiinia syödään. Ja jostain kuulin, että etelässä annostellaan d-vitamiiniakin isompaa määrää.

Vierailija
4/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald Trump twiittasi hoito-ohjeet muutama päivä sitten. Hyvä että ihmiset uskoo ja tottelee.

Vierailija
5/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän röngtenkapasiteetti riittää?

Toisaalta hyvä kun kokeilevat, tiedetäänpä sitten Suomessa.

Röntgeneitä on melkein kaikissa yksityisissä lääkärikeskuksissakin, sen kapasiteetin määrä ei varmaan ole ongelma. Enemmän ongelma on niiden koronatestien kapasiteetti. Ilmeisesti HUS-alueella testitulos tulee päivässä kun taas savossa testivastausta joudutaan odottamaan jopa kuusi päivää. Eli HUS-alueella voidaan aloittaa varhainen lääkehoito, Savossa ei.

Vierailija
6/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs Trump käski?

Vierailija
7/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Savon labroissa mättää?

Vierailija
8/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei tutki niitä näytteitä itse vaan lähettää Hkiin tai Turkuun tms.

Vierailija
9/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä pitäisi vinkata iltapäivälehdille?

Vierailija
10/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä Suomen eri medioihin

Vierailija
11/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei antibiootista ole hyötyä virusinfektioon? Vai miten se meni.. hehh. Toivottavasti tästä lääketieteellisestä humpuukista päästään joskus eroon, vähän myöhään tosin. Minulle on ainakin vakuutettu että antibiooteista ei ole hyötyä virusinfektioon tällä palstalla. Ja kyse ei nyt liene sekundaarisesta bakteeri-infektiosta, kun on viruksen akuuttihoito kyseessä.

Vierailija
12/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei antibiootista ole hyötyä virusinfektioon? Vai miten se meni.. hehh. Toivottavasti tästä lääketieteellisestä humpuukista päästään joskus eroon, vähän myöhään tosin. Minulle on ainakin vakuutettu että antibiooteista ei ole hyötyä virusinfektioon tällä palstalla. Ja kyse ei nyt liene sekundaarisesta bakteeri-infektiosta, kun on viruksen akuuttihoito kyseessä.

Ab profylaksialla voidaan estää se sekundääri-infektio.

Vierailija
13/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos

Vierailija
14/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko vielä kertoa mistä ne bakteerit siihen tupsahtivat?

Vierailija
15/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei tutki niitä näytteitä itse vaan lähettää Hkiin tai Turkuun tms.

Jostain päin Suomea niitä voidaan lähettää Viroon.

Kiitos globalisteille yhteiskuntien alasajosta.

Vierailija
16/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nyt tieto jokaiseen mediataloon! Jos journalistien taholta tulisi painostusta, ehkä toimintatapaa Suomessa muutetaan.

Herätys, neljäs valtiomahti! Teidän on tarkoitus toimia hallinnon vahtikoirana kansan puolesta, ei myötäilijänä!

Vierailija
17/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä ihmisessä itsessään että meidän normaalissa elinympäristössä on koko ajan valtavasti erilaisia bakteereja, hyviä ja huonoja. Normaalitilanteessa ne huonot ihmisen sisälläkään ei haittaa, vaan ne pysyy kurissa. Mutta kun tulee toinen infektio, niin ne voi päästä ottamaan vallan. Ihan perusvirusflunssastakin saattaa tulla sekundääri-infektiona vaikka bakteeri-silmätulehdus.

18/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen maallikko, olin jo monta päivää sitten sitä mieltä, että lieväoireiset kannattaa testata ja positiivisen tuloksen saaneilla aloittaa heti viruslääkitys, koska lääkkeen on todettu auttavan koronapotilailla vain taudin alkuvaiheessa.

Vierailija
19/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että antibiooteista ei olisi apua virusinfektioissa. Minulle on pari kertaa käynyt niin, että olen saanut yhtaikaa ab-kuurin virtsatieinfektion hoitoon, kun minulla on ollut alkava flunssa. Flunssaoireet ovat lähteneet parissa päivässä. Antibiootteja vaan ei haluta määrätä lieviin virusinfektioihin, ettei niiden teho väestössä vaarallisempiin infektioihin heikkene.

Vierailija
20/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä ihmisessä itsessään että meidän normaalissa elinympäristössä on koko ajan valtavasti erilaisia bakteereja, hyviä ja huonoja. Normaalitilanteessa ne huonot ihmisen sisälläkään ei haittaa, vaan ne pysyy kurissa. Mutta kun tulee toinen infektio, niin ne voi päästä ottamaan vallan. Ihan perusvirusflunssastakin saattaa tulla sekundääri-infektiona vaikka bakteeri-silmätulehdus.

Eli antibiootti-profylaksiaa kannattaisi sitten harrastaa ihan ilman viruksiakin, jos ne kudoksissa olevat bakteerit ovat kerran haitallisia? Kuitenkaan ei tässä asetelmassa voi osoittaa sitä, etteikö antibiooteilla voisi olla jotain vaikutuksia viruksiinkin.