Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Eläkeläinen käy ruokajonossa, vaikka käteen jää joka kuukausi 734e

Vierailija
28.03.2020 |

IS haastatteli tänään "köyhää" eläkeläistä.

Jutusta paljastuu, että verojen ja vuokran jälkeen eläkeläisellä jää käteen 734 euroa. SILTI tämä käy ruokajonossa.

Eikö ruokajono ole varattu oikeasti köyhille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006453154.html

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Miksi köyhillä pitäisi olla tuollainen lisäoikeus?

Vierailija
2/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä kysellä tuloja. Kokoomuslaiset ovat suurin leipäjonon asiakasryhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa eläkeläinen kertoo tämänkin: ruokaan menee vain 100 euroa kuussa, niin paljon saa ilmaiseksi.

Mitä se tekee jäljelle jääneellä 634 eurolla?

Vierailija
4/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai köyhä eläkeläinen. Itse en ole edes kolmeakymmentä eikä minulla ole kertaakaan elämäni aikana jäänyt edes kokopäivätyön palkasta noin paljon käteen vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen.

Kunnon kermapersevanhukset.

Vierailija
5/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wahlrooskin käy Kontulan leipäjonossa. Pistää vaan vanhan buntalta perityn takin ja 80-luvun verkkahousut jalkaan. Pirikiikarit päässä  ja huppu päässä, niin kukaan ei tunnista.

6/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne voi ihan jokainen mennä hakemaan ruokaa, jos siltä tuntuu.

En kyllä itse ymmärrä sellaista sairaalloista itaruutta, että käydään hakemassa ruokajonosta kauraryynejä, niin säästyy euro.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
7/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kuluja ovat:

Lääkkeet 50e/kk (kertoo, että tulee Kelan korvauskatto täyteen: Saako sen jälkeen ilmaiseksi lääkkeet?)

Vaatteet 0e

Päihteet 0e

Matkailu 0e.

Miten sillä ei ole varaa ostaa itse ruokansa?

Vierailija
8/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan itsekin alkaa käymään sen sijaa että lahjoittaa kun vähemmän minulle jää. Ainakin loppui kaikenlainen lahjoittaminen nyt.

9/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa eläkeläinen kertoo tämänkin: ruokaan menee vain 100 euroa kuussa, niin paljon saa ilmaiseksi.

Varmaan sijoittaa. Ihan fiksua sinänsä, mutta kuulostaa todella saidalta ihmiseltä, jos käyttää ruokaan vain 100€ kuussa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
10/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika huono rahankäyttäjä jos noilla tuloilla pakko turvautua ruokajonoon. Ellei sitten ole jotain useiden satojen eurojen lääkekuluja joita jutussa ei mainittu. Itse olen opiskelija ja vuokran jälkeen jää 204e. Tuosta maksan puhelinlaskun, kuukauden ruuat, vaatteet yms pakolliset. Pari kertaa on itsekin pitänyt käydä ruokajonossa.

Vierailija
11/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelikoneilee, lottoaa, kahvittelee, reissaa. Nautiskelee eläkepäivistään.

Vierailija
12/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai köyhä eläkeläinen. Itse en ole edes kolmeakymmentä eikä minulla ole kertaakaan elämäni aikana jäänyt edes kokopäivätyön palkasta noin paljon käteen vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen.

Kunnon kermapersevanhukset.

Maksatko itse vuokrasi kokonaan?

Vierailija
13/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa veikkaukseen? Moni eläkeläinen on peliongelmainen.

Vierailija
14/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wahlrooskin käy Kontulan leipäjonossa. Pistää vaan vanhan buntalta perityn takin ja 80-luvun verkkahousut jalkaan. Pirikiikarit päässä  ja huppu päässä, niin kukaan ei tunnista.

Wahlroos pirikiikareissa. Tulee Erä-Koira mieleen.

Nauroin ääneen.

Vierailija
15/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä tuloja kysellä. Ruokajonosta voi hakea, jos on pokkaa.

Rikkaat ja Rahattomat ohjelman toisessa jaksossa ne Varalahdet (?) kävivät Hurstilta hakemassa ruokakassit. Tavaroista päätellen näytti olleen ns. eurokasseja.

Itse olen töissä vastaavassa jakofirmassa ja hieman harmistuneena katselin noiden rikkaiden siellä käyntiä. Joo, lupasivat laittaa jälkeenpäin Hurstille lahjoituksen... MUTTA entäs, jos sillä kertaa joku oikeasti tarvitseva sitten jäi ilman ruokaa? Joskus on näinkin, että on pakko sanoa viimeisille, että ruoka on nyt loppu. :(

Vierailija
16/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei sitten ole jotain useiden satojen eurojen lääkekuluja joita jutussa ei mainittu.

Lääkkeistä sanotaan:

"Lääkkeisiin menee rahaa niin, että 600 euron omavastuu täyttyy vuoden mittaan."

En itse käytä lääkkeitä, mutta eikö tämä tarkoita, että enempää kuin 600e/vuosi ei mene lääkkeisiin?

Vierailija
17/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni suunnilleen sama eläke ja käteen jää saman verran. Valittaa myös kuinka on aina tiukkaa. En vaan ymmärrä. Kuun loputtua on tilinsä poikkeuksetta nollassa, nostaa useita satoja euroja käteistä kuussa.

Vierailija
18/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen opiskeleva yh. Asumiskulujen jälkeen rahaa jää ruokaan, matkakorttiin, vaatteisiin, matkakorttiin yms jää 400-600 euroa riippuen siitä onko ex maksanut elatusmaksuja vai ei. Jo on kumma ettei YHDELLE ihmiselle riitä 700 euroa.

Vierailija
19/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika saa kuntoutusrahaa ja asumistukea bruttona 800 euroa. Varmaan saisi toimeentulotukea, mutta ei hae. Vuokra on tosin halpa pienessä yksiössä (350 e), se on suhteilla saatu ja siksi normihintaa vähän edullisempi, kun on pitkäaikainen vuokralainen. Kuntoutusrahan turvin on nyt työkokeilussa. Myös hänellä on lääkkeitä ostettavana. Silti hänellä jää säästöön rahaa, me vanhemmat annamme joululahjaksi ja synttärilahjaksi vähän, muuten ei suostu ottamaan. Ei harrasta mitään laitonta, on päihteetön. Eikä hän käy edes ruokajonoissa, sillä kaiken päälle hänelle ei vehnä sovi. Hän vain on tarkka eikä tuhlaa, kuulemma veikkaukseen käyttää 10 euroa viikossa. 

Vierailija
20/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika saa kuntoutusrahaa ja asumistukea bruttona 800 euroa. Varmaan saisi toimeentulotukea, mutta ei hae. Vuokra on tosin halpa pienessä yksiössä (350 e), se on suhteilla saatu ja siksi normihintaa vähän edullisempi, kun on pitkäaikainen vuokralainen. Kuntoutusrahan turvin on nyt työkokeilussa. Myös hänellä on lääkkeitä ostettavana. Silti hänellä jää säästöön rahaa, me vanhemmat annamme joululahjaksi ja synttärilahjaksi vähän, muuten ei suostu ottamaan. Ei harrasta mitään laitonta, on päihteetön. Eikä hän käy edes ruokajonoissa, sillä kaiken päälle hänelle ei vehnä sovi. Hän vain on tarkka eikä tuhlaa, kuulemma veikkaukseen käyttää 10 euroa viikossa. 

Unohdin, että tuemme sen verran, että kerran viikossa hän käy meillä syömässä.