Herpes tuhoaa suhteeni
Olen 28-vuotias nainen ja pitkä parisuhde päättyi hiljattain. Sain kumppaniltani aikoinaan herpeksen, joka oireilee minulla genitaalialueella. Eri kävi huono tuuri: hänellä oli oireeton huuliherpes.
Nyt sinkkuna olen pulassa, kun tapailukumppanit ja säädöt yksi kerrallaan jättävät kanssani leikin kesken, kun kerron heille tästä taudista. Eivät missään nimessä halua sitä itselleen.
Olen ihan rikki siitä ajatuksesta, että seksielämäni loppui tähän. Mikä avuksi?
Kommentit (87)
Tinderiin vaan ilmoitat, että etsit miestä, jolla on herpes. Tosin, yksikään mies ei sitä kuitenkaan myönnä, vaikka tietäisikin siitä, että ihan sama.
Minulla on ollut herpes jo ainakin 15 vuotta. (Saatu kumppanilta aikanaan.)
Olen etsinyt kumppaneita eri tavoin ja mielestäni herpes tekee deittailusta vielä hankalampaa.
Minulla on ollut kolmikymppisenä kaksi pitempää suhdetta. Herpes haittasi jonkin verran, mutta kummassakaan tapauksessa se ei ollut eron syy.
Jälkimmäisessä olin keksinyt hankkia estolääkityksen, mikä tuntui helpottavan stressiä tarttuvuuden suhteen. Kumpikaan kumppani ei saanut herpestä.
Sukupuolitaudilla on järjetön stigma.
Olen etsinyt seuraa sekä kertoen ensin netin ilmoituksessa herpeksestä että tavallisesti. Kun on menty "herpes edellä", niin on tuntunut, että muita yhdistäviä asioita ei ole sitten ollut.
Lopettaa nuo "tapailukumppanit ja säädöt".
Nainen petti aikanaan ja tartutti muhun kyseisen vaivan... P-a-skiainen...
Siihen on lääkitys. Aclovir eli sama kuin huuliherpekseen. 200mg saa ilman reseptiäkin.
Aika moni syö sitä estolääkityksenä. Pyydä resepti lääkäriltä.
Saako estolääkityksen vaikka virus puhkeaisi kerran vuodessa tai kahdessa? Ap.
Kaverilla on voinut olla oireeton genitaaliherpeskin. Huuliherpes voi muuttua genitaaliherpekseksi, mutta ei välttämättä. Itselläni on oireeton huuliherpes, mutta ei koskaan ole kumppaneille tullut kumpaankaan päähän oireita.
Miten muuten olet päätellyt, että syynä oli kumppanin oireeton huuliherpes? Yleensähän herpes diagnosoidaan juuri rakkulavaiheessa.
Olen parisuhteessa miehen kanssa, jolla huuliherpes n. 4-5 kertaa vuodessa.
Emme harrasta suuseksiä juuri edm. Syystä. En todellakaan halua sen tarttuvan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Oma syysi.
Olisit ollut tarkempi, kun valitsit sänkykumppaneitasi.
Ainahan sitä saa just sitä mitä tilailee.
Joten älä inise ja itke tällä palstalla omaa tyhmyyttäsi ja ääliömäisyyttäsi.
Tämmöstä saa aina lukea herpeksestä.
Todellisuudessa herpeksen voi saada, vaikka olisi käyttänyt kondomia, ei olisi pettänyt, ei olisi itse toiminut tyhmästi.
En ymmärrä mitä mielihyvää edellisen kirjoittaja on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Saako estolääkityksen vaikka virus puhkeaisi kerran vuodessa tai kahdessa? Ap.
Saa. Eikä lääkäri voi todeta mistään kuinka usein oireilet.
Vain kaikki leväperäiset naiset saavat tuon tartunnan.
Normaali, fiksu nainen ei tuollaista tautia koskaan voi saada.
Paitsi tietenkin voi saada sen uskottomalta, pettävältäaviomieheltä ja elämänkumppanilta.
Siis kertokaapa nyt:
Mistä herpeksen voi saada?
Itselläni on huuliherpes.
En koskaan milloinkaan ole pettänyt miestäni. En edes suudellut muita kuin miestäni.
Kuitenkin minulle puhkesi tuo.
Voiko sen saada esim. työpaikalta, jossa käsin tiskataan vuorotellen kaikkien kahvikupit ja kahvimukit?
Ja mitä muita tartuntalähteitä voi olla?
Miten ja mistä herpes tarttuu?
Kyselee epätietoinen.
Käsittääkseni herpes ja juuri huuliherpes voi tarttua, jos esim. juot kahvia tai muuta nestettä samasta astiasta, josta myös tuon taudin kantaja on itse juonut.
Joten tämän mukaan, myös samalla tiskiharjalla ja samalla tiskisienellä pestyt kahvimukit levittävät herpes tartuntaa niin kodeissa kuin työpaikoillakin.
Pese töissä itse kahvimukisi, säästyt näin monelta sairaudelta.
Minulla on ikuinen herpes ellen muuta nimeäni.
Herpeshän tarttuu aika herkästi, juuri vaikka samasta astiasta jne. Suutelusta puhumattakaan. Pidetään vähintään se 1 m välimatka muihin ihmisiin tämän epidemian jälkeenkin.
HerPes, Hervannan Pesäpalloilijat
Sain kumppanilta herpeksen pari vuotta sitten, kumppani on vaihtunut mutta tartuntaa ei ole tullut.
On kai hyvin yksilöllistä miten se oireilee vai oireileeko. Itsellä oireita max kerran kuussa, yksi virtsatessa kirveltävä rakkula.
Monella miehellä on herpes myös, kyllä se sieltä löytyy sulhanen niistä monista.