Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…
Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!
Kommentit (257)
Tilalliset nostavat valtavat tukiaiset veronmaksajien rahoista. Ihan täysiä sosiaalipummeja ovat. Tuskin viljatiloilla talvella paljon työtä on.
Vierailija kirjoitti:
Tilalliset nostavat valtavat tukiaiset veronmaksajien rahoista. Ihan täysiä sosiaalipummeja ovat. Tuskin viljatiloilla talvella paljon työtä on.
Tukiaiset on itseasiassa kuluttajalle. Jos alkutuottaja laskuttaisi tuotteesta sellaisen hinnan että se kattaisi kustannukset ja palkan, ruuan hinta nousisi rajusti. Ei olis köyhillä varaa syödä.
Ei pelkät työttömät! Nyt pitäisi pakottaa myös designerit, mainosmiehet, kulttuurityöläiset ja muut ei-elintärkeissä ammateissa olevat maatiloille tai sairaaloihin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&&&annou…
onko tämä vitsi?! Järkyttävät vaatimukset. Minä helsinkiläisenä en omista edes traktorikorttia.[/quote
En minäkään maalaisena omista traktorikorttia. Ihan autonajokortti kun riittää myös traktoriin. Ja ennen kun viisastelette niin tiedän että liikennetraktori vaatii c kortin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo suomalaiset mansikkatilat ovat kyllä yksi syöpä. Mitään todellista merkitystä ruoan tuotannon kannalta niillä ei ole, vaan ne ainoastaan kuluttavat verovaroja ja ruokkivat ihmiskauppaa. Lisäksi varsinkin nyt tautiepidemian aikana ne ovat äärimmäinen vaaratekijä, koska mitkään elintarvikehygieniamääräykset eivät niitä tunnu koskevan edes käsienpesun suhteen.
Hallituksen ja eduskunnan pitäisi nyt toimia vastuullisesti ja määrätä armeija sotkemaan mansikkamaat.
Kumma vaan kun ihmiset haluaa sitä mansikkaa syödä eri muodoissa.. Samoin muita marjoja.
Mutta kukaan ei kuole vaikka ei koskaan söisi kotimaisia mansikoita. Mun mielestä on kummallista, että nämä viljelijät ei joudu kantamaan samaa riskiä kuin esim. ravintoloitsijat. Jos se viljely ei kannata kunnollisilla palkoilla ja työoloilla, pitäisi varmaan miettiä muita hommia ja laittaa pellot pakettiin. Ja puhun nimenomaan mansikkatiloista.
Pitää vielä kirjoittaa tähän se, että olen vuosia jo harkinnut, että menisin puutarha-alan koulutukseen. Kuitenkin äärimmäisen pieni palkka, kuitenkin melko raskas fyysinen työ sekä se, että työnantaja palkkaisi mieluummin jonkun ulkomailta tulleen ehkä kouluttautumattoman jolla saisi maksaa vielä surkeampaa palkkaa ennen kuin ottaisi minut on aika ikävä ajatus. Tämän takia en ole ainakaan vielä kokenut hyväksi vaihtoehdoksi, vaikka aina sitä miettii jos kuitenkin menisi. Olen kyllä töissä joskus puutarhalla ollut, mutta siellä todellakin ulkomaalaisia lähes kaikki ja joskus sukulaiseni onkin vitsaillut, että saisit sitten olla monikulttuurisessa ympäristössä töissä ja puhua enkkua ( jos edes sillä pärjäisi) jos sinne töihin pääsisit. Muuten asialla ei ole väliä ja en mitenkään halveksu ulkomaalaisia, mutta ehkä se olisi vähän ikävää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä jo aiemmin mainitsikin, vaikka sinulle järjestetään asuminen jostain aitasta, se hinta otetaan palkasta pois. Kun jo palkka on huono, eihän siitä jää mitään käteen, se oman asunnon vuokrakin pitäisi maksaa. Eli pitäisi mennä maalle tekemään hyväntekeväisyystyötä.
Itseäni tällä hetkellä tympii kuinka esimerkiksi yrittäjiä varten ollaan järjestämässä ties mitä ohituskaistaa ja erilaisia tukirahoja. Missä on ollut ymmärrys meitä "tavallisia" työttömiä kohtaan? Päähän on kyllä potkittu ja haukuttu joka välissä, media on oikein yllyttänyt vihaamaan työttömiä.
Niin tai jos nämä mansikkatilalliset tarjoaa sen aitan ympärivuoden asuttavaksi sopivaan vuokrahintaan ja sen pari kk saa tehdä töitäkin sitten orjapalkalla. Eihän työttömät tarvi parempaa asumusta? Ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo suomalaiset mansikkatilat ovat kyllä yksi syöpä. Mitään todellista merkitystä ruoan tuotannon kannalta niillä ei ole, vaan ne ainoastaan kuluttavat verovaroja ja ruokkivat ihmiskauppaa. Lisäksi varsinkin nyt tautiepidemian aikana ne ovat äärimmäinen vaaratekijä, koska mitkään elintarvikehygieniamääräykset eivät niitä tunnu koskevan edes käsienpesun suhteen.
Hallituksen ja eduskunnan pitäisi nyt toimia vastuullisesti ja määrätä armeija sotkemaan mansikkamaat.
Kumma vaan kun ihmiset haluaa sitä mansikkaa syödä eri muodoissa.. Samoin muita marjoja.
Mutta kukaan ei kuole vaikka ei koskaan söisi kotimaisia mansikoita. Mun mielestä on kummallista, että nämä viljelijät ei joudu kantamaan samaa riskiä kuin esim. ravintoloitsijat. Jos se viljely ei kannata kunnollisilla palkoilla ja työoloilla, pitäisi varmaan miettiä muita hommia ja laittaa pellot pakettiin. Ja puhun nimenomaan mansikkatiloista.
Nythän ravintolatkin saa apua valtiolta, sama extratuki siten myös tiloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkatkin on ihan naurettavia maataloustöissä, ei kannata kouluttamattomankaan mennä ennekuin maksetaan 3600e/kk + edut. Ja sitten maksetaan oikeasti joku 500e/kk. lol Kamoon, eihän toi ees maksa vuokrakuluja stadissa.. puhumattakaan että ruuan kuukaudeksi.
En tiennyt että stadissa asuminen on perusoikeus...
Jos ihmisellä on koti Helsingissä, meinaatko että se pitäisi irtisanoa, että pääsee poimimaan 2kk mansikoita? Sillä tienestillä pitäisi sitten hommata uusi koti syksyllä. Ja pätee ihan yhtä hyvin vaikka tamperelaisiin tai turkulaisiin. Ei hekään saa sillä parin kuukauden mansikkapeltoliksalla varmasti uutta kotia hommattua kun sesonki on loppu. Vai jääkö ne sinne tilalle asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että ei tipu meille ulkomaistakaan marjaa sitten...
Vuosi on ollut poikkeuksellisen lämmin ja Espanjan marjasato on ollut myynnissä ennen pandemiaa. Ranskassa herukat kukkivat, kohta omenatkin jopa ylämaalla. Tomaatit laitetaan meillä kohta avomaalle. Toinen sato pelloille ehkä kuukautta aikaisemmin. Miksei kolmaskin, maissia kenties. Ruoka ei EU:ssa lopu.
Kesällä saa myös virolaisia sieniä, marjoja ja kasviksia puoleen hintaan verrattuna suomalaisiin.
Häh, maksatko sienistä ja marjoista? Eipä tarvi kuin pari pientä lenkkiä tehdä niin marjat ja sienet on vuodeksi eteenpäin kerätty. Naapuri kerää jopa myyntiin ja hyvin näyttää kelpaavan koska ei juuri muuta ehdi tekemään kesän aikana. Helpot tienestit mutta ei näytä suomalaisille kelpavan.
Tottakai mä maksan. En ole varkaaksi ajatellut vielä ryhtyä. Toivottavasti sun naapurillekin ne ostajat jotain maksaa :D.
Tuossa oli kommentoinnin aiheena marjojen ja kasvisten hinta.
Vierailija kirjoitti:
Turha kuvitella että nykysuomalaisista löytyis yhteisöllisyyttä ja Suomen yhteiskunnan hyväntekijöitä. On vain minä minä minä ja mulle mulle mulle.
No uusmaalaisia on siihen malliin vihattu tällä palstalla viime päivien ajan, että pitääkö sitä nyt sitten ihmetellä että ei ole yhteisöllisyyttä? Poimikaa ne marjat vaan siellä nyt keskenänne. Ei noille tiloille ole tähänkään asti haluttu suomalaisia.
Suomalaiset maanviljelijät eivät tiedä yrittämisestä ja kapitalismista tuon taivaallista, vaikka muuta saattavat väittää. Ei heidän ole koskaan tarvinnut, sillä veronmaksajat maksaa. Useimmat tietämättään. Huvittavinta on aina ollut se, että noiden maajussien joukosta on aikoinaan ne pahimmat kommunistivihaajat löytyneet, sylki on lentänyt metrien päähän, kun on vaahdottu kommunismin tai sosialismin vaaroista. Ja itse hyödytään ko. aatteista eniten. Kognitiivinen dissonanssi juu.
Nämä maajussit kun joutuisivat oikeasti itsenäisesti yrittämään ilman tukia ja avustuksia, niin itku tulisi ja konkurssi kuukaudessa. Mut nyt kelpaa valtion syöttiläänä arvostella duunareita ja työttömiä.
Myös kotieläintiloille tarvitaan kausityöntekijöitä kun peltotyöt alkaa, ja ei navettaan, sikalaan tai traktorin rattiin voi kokematonta laittaa..
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset maanviljelijät eivät tiedä yrittämisestä ja kapitalismista tuon taivaallista, vaikka muuta saattavat väittää. Ei heidän ole koskaan tarvinnut, sillä veronmaksajat maksaa. Useimmat tietämättään. Huvittavinta on aina ollut se, että noiden maajussien joukosta on aikoinaan ne pahimmat kommunistivihaajat löytyneet, sylki on lentänyt metrien päähän, kun on vaahdottu kommunismin tai sosialismin vaaroista. Ja itse hyödytään ko. aatteista eniten. Kognitiivinen dissonanssi juu.
Nämä maajussit kun joutuisivat oikeasti itsenäisesti yrittämään ilman tukia ja avustuksia, niin itku tulisi ja konkurssi kuukaudessa. Mut nyt kelpaa valtion syöttiläänä arvostella duunareita ja työttömiä.
Ei, vaan nimenomaan ruuan hinta karkaisi taivaisiin. Kuinka tyhmä oikein olet? Nythän tilanne on se, että tuottaja myy tuotteensa eteenpäin naurettavalla alihinnalla. Tämä ymmärretään ihan valtiojohtoa myöten.
Öööö, en voi tehdä niin raskasta työtä vaikka olen nyt työtön, kielletty seisominen, kävely, istuminen, raskaiden nostelu, pitää olla vaan kevyttä työtä jossa itse voin säädellä kävelyn, istumisen ja seisomisen, kärsin synnynnäisestä sairaudesta jossa on aivoissa ja selkärangassa kasvaimia joita ei voi leikata, olen nyt 50 ja aika heikossa vedossa...menköön itse töihin ja sillä 7.90 euroa tunnissa ja siitä verot.
Kuka maksaa palkan?
Näissähän on normaalisti todella pienet palkat, koska hommiin otetaan jotain vietnamilaisia, jotka eivät paljoa vaadi. Yhteismajoitus ja polkuhinnat. Suomalainen työtön saa todennäköisesti enemmän rahaa yhteiskunnalta kuin mitä saisi tuollaiselta työnantajalta.
Tässä on monia muitakin ongelmia. Kaikki työttömät eivät asu maalla, kaikilla työttömillä ei ole omaa autoa, osa työttömistä hoitaa kotona lapsia jotka eivät ole nyt koulussa...
Mene itse tuohon työhön, jos se on sinusta niin tärkeää.
No samat säännöt sitten niillekin, jotka eivät pysty menemään töihin tai tekemään etätyötä, mutta palkka juoksee. Palkka poikki ja pellolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkatkin on ihan naurettavia maataloustöissä, ei kannata kouluttamattomankaan mennä ennekuin maksetaan 3600e/kk + edut. Ja sitten maksetaan oikeasti joku 500e/kk. lol Kamoon, eihän toi ees maksa vuokrakuluja stadissa.. puhumattakaan että ruuan kuukaudeksi.
En tiennyt että stadissa asuminen on perusoikeus...
Jos ihmisellä on koti Helsingissä, meinaatko että se pitäisi irtisanoa, että pääsee poimimaan 2kk mansikoita? Sillä tienestillä pitäisi sitten hommata uusi koti syksyllä. Ja pätee ihan yhtä hyvin vaikka tamperelaisiin tai turkulaisiin. Ei hekään saa sillä parin kuukauden mansikkapeltoliksalla varmasti uutta kotia hommattua kun sesonki on loppu. Vai jääkö ne sinne tilalle asumaan?
Eikös niille ulkolaisillekin tarjota joku kämäinen yhteismajoitus ilmaiseksi", kunhan tekee kaikki päivät töitä nälkäpalkalla.
Siitä vaan muuttamaan sinne ja sitten syksyllä uuteen kotiin. Työttömillä ei ole mitään oikeuksia, tuet vaan pois ja orjatyöhön. Kyllähän aina jotain paskatyötä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
No samat säännöt sitten niillekin, jotka eivät pysty menemään töihin tai tekemään etätyötä, mutta palkka juoksee. Palkka poikki ja pellolle!
Kun ei haluta sinne pellolle. Kelan rahat riittää.
Tuo on jännä kahtiajako: yrittäjältä vaaditaan taloudellista ajattelutapaa ja laskemista siitä mikä kannattaa ja mikä ei. Työttömälle sitä oikeutta ei anneta, vaan pitäisi velkaantua ja pudota pois kaikista turvaverkoista ja lähteä jopa palkatta töihin ihan vain siksi että todistaisi olevansa ahkera eikä työtävieroksuva laiskottelija. Jos minä teen tarkat laskelmat siitä kannattaako työtä ottaa vastaan, olen tekosyiden keksijä. Yrittäjä/työnantaja kun tekee samaa, se on vain viisasta suunnittelua. Näetkö tässä mitään ristiriitaa?