Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!

Vierailija
27.03.2020 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…

Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

persuilta voitaisiin lopettaa tuet, ehkä duuni sitten maistuisi.

Vierailija
62/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&&&annou…

onko tämä vitsi?! Järkyttävät vaatimukset. Minä helsinkiläisenä en omista edes traktorikorttia.

Tuo ajokortittomuus on todella avutonta. Ja ihan käsittämätöntä. Aikuiset ihmiset eivät aja autoa, ei ole todellista! Turha selittää, että ei tarvitse. Aikuiset ihmiset tarvitsevat ajokortin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainalaisissa, valkovenäläisissä ja venäläisissä on ollut se hyvä puoli, että heillä on työmotivaatio 110%, kun tienaavat todella hyvät rahat itselleen kesäkaudessa. Sillä rakentavat jopa omakotitalon kotimaassaan sitten. Ja haluavat seuraavana kesänä takaisin samalle tilalle töihin. Eli eivät seisoskele peukalot persiissä siellä pellolla. Suomalaisia ei jonoksi asti ole ollut, koska tes:n mukainen palkka on maatalousalalla pienehkö, ja kausityö jossain muualla kuin omalla asuinpaikkakunnalla ei ymmärrettävästi innosta. 

Nyt voisikin tilalliset ottaa nuoria töihin, vaan siinäkin on riskinsä. Nuoria ei voi laittaa käsittelemään koneita (niitäkin tarvitaan), ja monella nuorella työmotivaatio on vain vitsi. 

Vierailija
64/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 € tuntipalkka ei ole riittävä houkutin.

Kohta et saa ääliö enää sitäkään, eikä ole enää ruokaakaan kaupoissa, kun ulkomailta ei tule eikä kotimaasta saatu korjattua

Vierailija
65/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä aina riittää, miksei työt kelpaa.

Onhan se kauhea tekosyy haluta suomalaisena palkka millä elää suomessa.

Vierailija
66/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&&&annou…

onko tämä vitsi?! Järkyttävät vaatimukset. Minä helsinkiläisenä en omista edes traktorikorttia.

Tuo ajokortittomuus on todella avutonta. Ja ihan käsittämätöntä. Aikuiset ihmiset eivät aja autoa, ei ole todellista! Turha selittää, että ei tarvitse. Aikuiset ihmiset tarvitsevat ajokortin.

Tarvitsevat JOS tarvitsevat ja kuka tarvitsee.

Sen tarpeensa jokainen aikuinen osaa kyllä varmasti arvella (ilman sinun apuasi)  itsekin. 

Autoa ei voi ajaa,jos sitä ei ole ja kaikilla suinkaan ei ole varaa kunnollista (...siis sellaista luotettavaa, nyt  ihan heti kumminkaan  tien päälle kesken matkan jättämätöntä) autoa hankkia ja pitää  tarpeeseensa yllä.

Se näet maksaa RAHAA !

Sen kai sinäkin aikuisena... (...??)

...nyt käsität ?

Vierailija
67/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa palkan?

Heti rahaa mulle ja paljon, kun pitäisi perse nostaa sohvalta.

No, tietenkin palkan maksaa se yrittäjä. Ei sinua sinne ilmaiseksi ole kukaan pyytänyt. 

Tässä sen näkee, kun Suomi on vaikeuksissa. niin heti ollaan vaatimassa esim. mansikan poimintaan 4000e/kk palkkaa. 

Et vissiin tajunnut että olen maatilallinen.

Itse olen myös maatilallinen (pieni sellainen). Luulin, että joku jo kirjoitti vieruksavansa töitä. 

Vierailija
68/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 € tuntipalkka ei ole riittävä houkutin.

Kohta et saa ääliö enää sitäkään, eikä ole enää ruokaakaan kaupoissa, kun ulkomailta ei tule eikä kotimaasta saatu korjattua

Ja sen vuoksi työttömät on määrättävä mansikkatiloille velvoitetyöhön. Emme pärjää ilman mansikoita.

Vierailija
69/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunnon palkkaa maksetaan, mikä jottei, saattas se työ alkaa maistumaankin, mutta kun nykyään ei löydy kunnon palkanmaksajia. Ei palkkaa = Ei työntekoa.

t. Työtön

Vierailija
70/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa palkan?

Työnantaja. Oletko aivan pihalla?

Meillä on maatila, mutta mistä ihmeestä palkka revittäis monelle työntekijälle. Itse taidat olla pihalla jos luulet että maanviljelijöille tulee rahaa ovista ja ikkunoista.

Kyllähän tuo on otettu huomioon jo yrityksen suunnitteluvaiheessa. Jos on suunnitteilla marjatila, niin olet varmasti laskelmissa suunnitellut sen sadonkorjuuvaiheen myös. Näin ne muutkin Yrittäjät tekevät. Palkataan väkeä sen verran kuin on varaa piä. Yritystä ei jossain tapauksissa voi kasvattaa liian isoksi, jos resurssit eivät siihen riitä.

Eikö siellä maatalousoppilaitoksessa opeteta yrittäjyyttä lainkaan?

Vierailija
71/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa palkan?

Työnantaja. Oletko aivan pihalla?

Meillä on maatila, mutta mistä ihmeestä palkka revittäis monelle työntekijälle. Itse taidat olla pihalla jos luulet että maanviljelijöille tulee rahaa ovista ja ikkunoista.

Kyllähän tuo on otettu huomioon jo yrityksen suunnitteluvaiheessa. Jos on suunnitteilla marjatila, niin olet varmasti laskelmissa suunnitellut sen sadonkorjuuvaiheen myös. Näin ne muutkin Yrittäjät tekevät. Palkataan väkeä sen verran kuin on varaa piä. Yritystä ei jossain tapauksissa voi kasvattaa liian isoksi, jos resurssit eivät siihen riitä.

Eikö siellä maatalousoppilaitoksessa opeteta yrittäjyyttä lainkaan?

No näinhän tilat ovat tehneet, ja hommat on pyörineet vuosia hyvin, kun hyvistä ulkomaisista kausityöntekijöistä ei ole ollut pulaa, vaan päinvastoin tulijoita olisi enemmän kuin tarpeeksi. Mutta nyt kun rajat meni kiinni, on yhtäkkiä sellainen ongelma joka saattaa kaataa muutoin elinkelpoisia maatiloja. Ei kukaan voinut ennakoida tätä. 

Vierailija
72/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan legendaa että maatiloille tarvittaisiin työvoimaa. Robotiti lypsää, jos robotti menee rikki soitetaan korjaajalle.

En tiedä millaisia robotteja nykyaikana löytyy kun lähinnä piennavetassa olen työskennellyt.

Siellä oli lypsyasema, jonne naudat piti ohjata, niiden urareet pestä, asentaa lypsykone vetimiin jonka jälkeen rasvaus ja päästää lehmä vapaakaaksi. Vaikka oli lantakoneetkin, nii aina jäi itsellekin siivottavaa.

Traktoria piti osata ajaa, tarvittaessa piti osata auttaa synnytyksessä, korvamerkittää ym. Onneksi itse ei tarvinnut osallistua hätäteurastuksiin sentään.

Ja mitä muihin maatilan töijähin tulee, pitää osata käyttää kaikenlaisia koneita ja muita laitteita. Työturvallisuuskortti olisi myös oltava ja itse henk.koht suosittelen sitä että monet ihmiset ovat liian tyhmiä ja osa vain tietämättömiä.

Vierailija
73/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen perusterve, normaalipainoinen, urheilullinen kolmikymppinen nainen. Olen pitkänmatkanjuoksija, kestävyyskunto on siis ihan kohtalainen. Olen kolme kertaa kokeillut fyysistä työtä lyhyen kauden, ja voin nyt sanoa täydellä varmuudella, että kehoni ei kestä sellaista. Alan sairastella jatkuvasti, multa menee paikat rikki, ja masennun koska jatkuva ylirasitus vaikuttaa hermostoon erittäin vahingollisesti.

Ei mussa tietääkseni ole mitään erityistä vikaa. Ehkä meitä ei vaan ole tehty paahtamaan pitkiä päiviä tasaisenraskaissa hommissa viikko- saati kuukausitolkulla. Perhetiloilla ja niissä muissa ennenaikaisissa töissä joihin ihmisten voidaan ajatella sopeutuneen fyysisesti raskas työ tuli aina purskauksina pitkän odottelun tai kevyemmän puuhastelun seassa. Nyt tuotantomuodot on muuttuneet ja viimeisenä prioriteettina on työläiset ja heidän tarpeensa, ja pidetään ihan luonnollisena edellyttää että ihminen toimii täydellä tehollaan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa viikko toisensa jälkeen.

En syytä tai moiti ketään, joka sellaisista hommista kieltäytyy, ja pidän ihmisoikeusrikkomuksena jokaista kertaa kun joku taloudellisten olosuhteiden pakosta suostuu riskeeraamaan hyvinvointinsa koska se on parempi kuin mikään muu vaihtoehto. Sairas maailma.

Vierailija
74/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ministeri on kyllä pihalla. Millä se maajussi maksaa palkkaa kun hädin tuskin itse pystyy nostamaan 1000e palkkaa?

Vierailija
75/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lypsyrobottia pitää ite osata myös rassata, ei joka pikkujuttuun jouda korjaajaa kutsumaan. Samoin paskakone voip levähtää, ja se usein korjataan ihan omin pikku kätösin, samoin koneet (traktorit, avantit, kurottajat, apevaunut jne.). 

Vierailija
76/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyajan nuoret kun töissä pitää fiilistä yms ja perinteinen pakertaminen ja vääntäminen jo hiukan vierasta tiukkaan työtahtiin.

Vierailija
77/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen perusterve, normaalipainoinen, urheilullinen kolmikymppinen nainen. Olen pitkänmatkanjuoksija, kestävyyskunto on siis ihan kohtalainen. Olen kolme kertaa kokeillut fyysistä työtä lyhyen kauden, ja voin nyt sanoa täydellä varmuudella, että kehoni ei kestä sellaista. Alan sairastella jatkuvasti, multa menee paikat rikki, ja masennun koska jatkuva ylirasitus vaikuttaa hermostoon erittäin vahingollisesti.

Ei mussa tietääkseni ole mitään erityistä vikaa. Ehkä meitä ei vaan ole tehty paahtamaan pitkiä päiviä tasaisenraskaissa hommissa viikko- saati kuukausitolkulla. Perhetiloilla ja niissä muissa ennenaikaisissa töissä joihin ihmisten voidaan ajatella sopeutuneen fyysisesti raskas työ tuli aina purskauksina pitkän odottelun tai kevyemmän puuhastelun seassa. Nyt tuotantomuodot on muuttuneet ja viimeisenä prioriteettina on työläiset ja heidän tarpeensa, ja pidetään ihan luonnollisena edellyttää että ihminen toimii täydellä tehollaan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa viikko toisensa jälkeen.

En syytä tai moiti ketään, joka sellaisista hommista kieltäytyy, ja pidän ihmisoikeusrikkomuksena jokaista kertaa kun joku taloudellisten olosuhteiden pakosta suostuu riskeeraamaan hyvinvointinsa koska se on parempi kuin mikään muu vaihtoehto. Sairas maailma.

Surullista, sinussa on joku valuvika. Onneksi itse pystyn tekemään raskastakin työtä. Enkä harrasta urheilua. Ymmärrän kyllä, että et pysty. Samanlaisia on paljon. Ei vaan pysty eikä kykene.

Vierailija
78/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät töihin tarvitaan työvoimaa maatiloille.

Lomautetut, auttakaa, työ on huoltovarmuuden kannalta arvokasta.

Sato pitää kesän jälkeen saada talteen.

Auttakaa lomautetut. Pliis.

Vierailija
79/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mansikoista enkä yhtään mansikkaa tule poimimaan, mansikat eivät ole kenellekään välttämättömyys.

Vierailija
80/257 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta tässä on tietenkin se, ettei kukaan puhu puolikasta sanaa töistä maksettavasta palkasta 😂 Mitätönhän se on muutenkin mutta ei kai nää tilalliset kuvittele että porukka rynnii duuniin ilmatteeksi? Ilmeisesti juuri niin ne luulee.