Tekohengityksen antaminen koronan aikaan
Tuli vain kävellessä mieleen, että mitä jos joutuu tilanteeseen, jossa pitäisi antaa tekohengitystä nyt kun korona jyllää? Eikö siinä ole aika iso riski tarttumiseen, mutta toista ihmistä ei saa jättää pulaankaan.
Antaisitteko (te, jotka osaatte) tekohengitystä nyt jos joutuisitte sellaiseen tilanteeseen?
Entä ensihoitajat? Mitä jos tiedetään, että potilaalla on korona, mutta pitäisi antaa tekohengitystä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Maallikkoauttajan ensimmäinen toimenpide elottomuuden toteamisen jälkeen tulee olla soitto yleiseen hätänumeroon 112. EI MUUTA. Ohjeita toki saa, mutta riittää kun on soittanut apua.
Jäikö levy päälle?
Itse en antaisi tekohengitystä enkä edes painelua ilman omaa hengityssuojainta.
42, ei, teillä pikku autajilla jäi :) Laki on laki, sitä ei pikku av mamma muuta.
voin sanoa suoraan että todellakaan ala elvyttää tiettyjä ihmisryhmiä .
Vierailija kirjoitti:
37, juu mutta ei ole LAKI :) KETÄÄN EI OLE VELVOITETTU KOSKEMAAN TOISEEN IHMISEEN. Tottakai saa ja voi jos haluaa mutta ei ole pakko. Soitto 112 on riittävä jos ei halua tehdä enempää.
Toivottavasti sitten jos itse joskus joudut tilanteeseen jossa olet elottomana, niin ensimmäisenä kohdallesi sattuu samanlainen jankuttaja ”minulla on oikeus olla elvyttämättä” 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
42, ei, teillä pikku autajilla jäi :) Laki on laki, sitä ei pikku av mamma muuta.
Se että sinä kiellät jankuttamisesi, ei sitä muuksi muuta 🤭
Ei kannata levittää paskaa tietoa että on pakko, pakko on soittaa 112 jos havaitsee ihmisen olevan avuntarpeessa, jos ei havaitse, niin sille ei mitään voi.
Juu ei tarvi antaa suusta-suuhun hengitystä, mutta onhan se suotavaa. Itse ainakin toivoisin että minulle annettaisiin, jotta en muuttuisi vihannekseksi. Nämä tällaiset ”kadun miehet” ovat kuitenkin vähemmistö.
48, ja sinä se jatkat kun et muuhun pysty.... :)) Martyyrina on varmaan raskasta , mutta älä levitä väärää tietoa elvytyspakosta kun sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
voin sanoa suoraan että todellakaan ala elvyttää tiettyjä ihmisryhmiä .
Annat ihmisen kuolla esim värinsä takia?
50, no nyt tuli oikea kommentti SUOTAVAA, kyllä näin se on, se on suotavaa mutta ei pakko, ja tottakai jokainen meistä toivoo että jos itselle sattuu jotain, osuu paikalle ihminen joka A: osaa elvyttää B: haluaa elvyttää.
52, sinä tuot värin, minä en kirjoittanut niin .
Te hienohelmat ette varmaan ainakaan ole hoitoalalla! Kyllä on kuule kaikenmaailman spurguihin, narkkareihin ja sottapyttyihin joutunut töissä koskemaan. Eipä siinä kovin paljoa riskeeraa jos paineluelvytystä elottomalle antaa, vaikka ei tietäisi ihmisen taustoista.
Vierailija kirjoitti:
50, no nyt tuli oikea kommentti SUOTAVAA, kyllä näin se on, se on suotavaa mutta ei pakko, ja tottakai jokainen meistä toivoo että jos itselle sattuu jotain, osuu paikalle ihminen joka A: osaa elvyttää B: haluaa elvyttää.
Miksi et sitten itse haluaisi olla sellainen?
Vierailija kirjoitti:
52, sinä tuot värin, minä en kirjoittanut niin .
Olet siis kirjoittanut kaikki kommentit täällä? Huh...
37, juu mutta ei ole LAKI :) KETÄÄN EI OLE VELVOITETTU KOSKEMAAN TOISEEN IHMISEEN. Tottakai saa ja voi jos haluaa mutta ei ole pakko. Soitto 112 on riittävä jos ei halua tehdä enempää.