Vierailetteko vanhempienne luona tässä tilanteessa?
Jos eivät siis kuulu riskiryhmään. Vai soitteletteko vain?
Kommentit (58)
En vieraile muutenkaan. Isä on kuollut ja äiti on 750 kmn päässä. Mies käy pari kertaa päivässä katsomassa että äidillään on kaikki ok.
En. Eivät kuulu riskiryhmään, mutta en toistaiseksi tapaa ketään. Eikä se onnistuisi siksikään, kun meillä on välissä tuo Uudenmaan raja.
Olisin todella ihmeissäni ja jopa pettynyt aikuisen lapseni harkintakykyyn, jos hän edes ehdottaisi tapaamista tässä tilanteessa.
Vaikka tuolla kysyttiin, että jos eivät kuulu riskiryhmään niin vastaan silti.
Emme tapaa. Minä ja äiti kuulumme riskiryhmään perussairauksien osalta.
Vaikka oireettomia olemme kaikki eikä liikuta ylimääräisiä, ei silti vierailla toistemme luona.
Onneksi sentään vanhempani ovat +50-vuotiaita että selviävät itsenäisesti kotona, mikä on yksi huoli vähemmän.
Harmittaa vaan, kun tähän asti olen kahden viikon välein käynyt heillä kylässä, mutta nyt se ei ole mahdollista. Toivottavasti kesällä sitten.
Yleensä isäni käy meillä kylässä. Nyt ei ole johonkin aikaan käynyt. Eli on koronaeristys jo. Pyritään olemaan tapaamatta. Hän on jo lähes 70-vuotias, joten en halua tartuttaa häntä, jos saankin tietämättäni koronaviruksen.
Oireettomatkin tartuttavat. Ja suurella osalla tauti on lievä tai oireeton. Itämisaika voi olla jopa 2 viikkoa.
Italialaisproffa sanoi, että oireettomia voi viruksen saaneista olla jopa 50-75 prosenttia. He kuitenkin levittävät tautia tehokkaasti ja vanhuksille ja riskiryhmälle tauti voi olla hengenvaarallinen.
Pyrin pitämään etäisyyttä mummoihin maailmalla liikkuessani ja olen opetellut aivastamaan ja yskimään hihaani. Bussista poistun takaovista, välttääkseni kuskin ylimääräistä altistusta. Esim. päätepysäkillä, vaikka istuisin edempänä.
Miehen äiti pitää tiivistä yhteyttä ja kutsuu itseään kylään meille. Mies ei haluaisi niin tiivistä yhteydenpitoa vaan vähempi olisi parempi ja riittävä hänelle, mutta ei voi suoraan sanoa vaan hampaita kiristellen vastaa puhelimeen ja vastailee lyhyesti kyselyihin. Edes nyt miehen äiti ei käsitä, että vietailurajoitteet koskee myös häntä vaan soittelee ja päivittelee, että harmillisesti Uudenmaan sulku saattaa pilata suunnitellun meille tulon, mutta koitetaan nyt jotenkin sumplia se. Mies ei muutenkaan halua äitiään kylään saati nyt, kun vältetään turhia ihmiskontakteja. Ärsyttävää, että ei pysty äidilleen sanoa vaan roikottaa häntä ajatuksessa, että olisi tulossa meille kylään. Pettymys äidille on varmasti suurempi, kun jonkun viikon odottaa kyläilyä ja sitten vasta mies peruu sen tai jättää vastaamatta viesteihin. Sillä tavalla hän toimii jos liikaa tulee viestejä. Pelkäänpä, että tämä käännetään sellaisen vetkutuksen jälkeen minun syyksi vaikka molemmat miehen kanssa ollaan sitä mieltä, että ei oteta vieraita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti pitää tiivistä yhteyttä ja kutsuu itseään kylään meille. Mies ei haluaisi niin tiivistä yhteydenpitoa vaan vähempi olisi parempi ja riittävä hänelle, mutta ei voi suoraan sanoa vaan hampaita kiristellen vastaa puhelimeen ja vastailee lyhyesti kyselyihin. Edes nyt miehen äiti ei käsitä, että vietailurajoitteet koskee myös häntä vaan soittelee ja päivittelee, että harmillisesti Uudenmaan sulku saattaa pilata suunnitellun meille tulon, mutta koitetaan nyt jotenkin sumplia se. Mies ei muutenkaan halua äitiään kylään saati nyt, kun vältetään turhia ihmiskontakteja. Ärsyttävää, että ei pysty äidilleen sanoa vaan roikottaa häntä ajatuksessa, että olisi tulossa meille kylään. Pettymys äidille on varmasti suurempi, kun jonkun viikon odottaa kyläilyä ja sitten vasta mies peruu sen tai jättää vastaamatta viesteihin. Sillä tavalla hän toimii jos liikaa tulee viestejä. Pelkäänpä, että tämä käännetään sellaisen vetkutuksen jälkeen minun syyksi vaikka molemmat miehen kanssa ollaan sitä mieltä, että ei oteta vieraita vastaan.
Mikä siinä on, että joillekin on mahdoton ymmärtää kontaktien välttelyn koskevan myös itseään ja lähisukulaisia.
Ei vierailla ja veljen kanssa sovittu myös tavata vasta, kun tilanne asettuu.
Ei tavata koska ei ole välttämätöntä. Kaikki pysytään hengissä ilmankin.
Teemme osamme taudin kulun hidastamiseksi ja emme tapaa.
Eikö teistä.kukaan todellakaan hoida/huolehdi vanhemmistaan? Siis että jos ovat sen verran huonoja etteivät ilman apua pärjää. Toki olisin minäkin näkemättä mutta tosiaan vähän "pakko" käydä päivittäin vähän auttamassa. Ei nyt tähän hätään koronavapaata robottiakaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teistä.kukaan todellakaan hoida/huolehdi vanhemmistaan? Siis että jos ovat sen verran huonoja etteivät ilman apua pärjää. Toki olisin minäkin näkemättä mutta tosiaan vähän "pakko" käydä päivittäin vähän auttamassa. Ei nyt tähän hätään koronavapaata robottiakaan saada.
Eiköhän ne tapaa joilla vanhemmat hoitoa ja huolenpitoa vailla, tällöin toki sallittuakin koska siitä riippuu ihmishenki.
Itse en tapaa koska vanhemmat ovat Keski-ikäisiä ja hyväkuntoisia ja tapaamiset olisi vaan huvikseen koska mukava nähdä.
En vieraile, asuvat n. 130 km:n päässä. Eivät kuulu riskiryhmään, mutta aiomme poikaystävän kanssa pysyä vain keskenämme - emme siis tapaa muitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tapaa joilla vanhemmat hoitoa ja huolenpitoa vailla, tällöin toki sallittuakin koska siitä riippuu ihmishenki.
Itse en tapaa koska vanhemmat ovat Keski-ikäisiä ja hyväkuntoisia ja tapaamiset olisi vaan huvikseen koska mukava nähdä.
Ehdottomasti ei. Heiltä voi myös saada koronan.
En tietenkään. Ovat riskiryhmässä., 70+. Ja ohjeen mukaan vältämme myös kaikkia kontakteja muutenkin nyt. Skypetin juuri tuttavani kanssa ja siellä taustalla iloisesti vilkuttivat hänen 70+ vanhempansa. Heillä ei kuulemma kellään mitään ole, että eivät koske heitä nuo rajoitukset. Ja tuttavani tarvitsee vanhempiensa apua lastenhoitoonkin nyt kun on aika raskasta kun ovat koko ajan kotona. Niin siellä sitten auttavat. Hän itse on työtön. Että joka lähtöönhän tota porukkaa näyttää olevan.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Ovat riskiryhmässä., 70+. Ja ohjeen mukaan vältämme myös kaikkia kontakteja muutenkin nyt. Skypetin juuri tuttavani kanssa ja siellä taustalla iloisesti vilkuttivat hänen 70+ vanhempansa. Heillä ei kuulemma kellään mitään ole, että eivät koske heitä nuo rajoitukset. Ja tuttavani tarvitsee vanhempiensa apua lastenhoitoonkin nyt kun on aika raskasta kun ovat koko ajan kotona. Niin siellä sitten auttavat. Hän itse on työtön. Että joka lähtöönhän tota porukkaa näyttää olevan.
No todellakin. Harmi, että itsekkäisiin ei iske korona kovemmin kuin muihinkaan.
en ajatellut tapattaa heitä....