Vanhemmat heittävät ulos 18-vuotiaana
Mitä teen? Omaisuutta on parisataa tilillä ja siinä se. Aion hakea turkuun opiskelemaan, mutta sinne en voi vielä muuttaa koska työt täällä etelässä. Olen just aloittanut työt kirjoitusten jälkeen, eli rahaa ei tosiaan ole. Ja pitäisi löytää kämppä jota pystyy vuokrata vaan sen 4kk (jos käy niin että pääsen opiskelemaan). Ja takuuvuokra pitäisi jostain taikoa. Hieman tuntuu nyt mahdottomalta yhtälöltä.
Kommentit (61)
Kelasta voit hakea takuuvuokraan maksusitoumuksen sekä toimeentulotukea. Yleensä kunnalta tai kaupungilta saa vuokra-asuntoja joissa ei ole vuoden asumispakkoa. Kun saat asunnon hae asumistukea siihen ja laita takautuvan saajaksi vuokranantaja. Maksat silloin vain oman osuutesi.
Kauheita vanhempia😟me pienituloisinakin autetaan aina lapsiamme jos tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen, en olisi koskaan pystynyt tekemään noin. Olemme kaikille lapsillemme järjestäneet (taanneet) ensimmäiset vuokra-asunnot ja tukeneet rahallisestikin. Sitä vartenhan vanhemmat ovat, tuen tarve ei lopu 18 v päivään. Nyt myöhemmin olemme auttaneet lastemme perheitä hoitamalla lastenlapsia aina tarpeen tullen. Lämmin suhde lastemme perheisiin on paras palkinto tästä auttamisesta.
Onko vanhempien "heittämisessä pihalle" se idea, että mahdollisesti siten saat helpommin kaupungin vuokra-asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen, en olisi koskaan pystynyt tekemään noin. Olemme kaikille lapsillemme järjestäneet (taanneet) ensimmäiset vuokra-asunnot ja tukeneet rahallisestikin. Sitä vartenhan vanhemmat ovat, tuen tarve ei lopu 18 v päivään. Nyt myöhemmin olemme auttaneet lastemme perheitä hoitamalla lastenlapsia aina tarpeen tullen. Lämmin suhde lastemme perheisiin on paras palkinto tästä auttamisesta.
Onko vanhempien "heittämisessä pihalle" se idea, että mahdollisesti siten saat helpommin kaupungin vuokra-asunnon?
Ei. Nämä lapsen pihalle heittäjät eivät vaan välitä lapsestaan eivätkä viitsi pitää yhteyttä lapsiinsa sen ulosheiton jälkeen.
Mun omat vanhempni eivät ole nähneet lainkaan ainoita lapsenlpsiaan (saati että ikinä olisivat auttaneet mua yhtään missään tai olleet kiinnostuneita lastensa perheistä tai elämästä.
T. Ulospotkittu
Paskamaiset vanhemmat sulla. Pahoittelut.
Mainitsen tässä sen verran että KELA auttaa (todennäköisesti) sen takuuvuokran kanssa. Ja on asumistuet ja muut. Kyllä sinä siitä jaloillesi pääset. Tsemppiä. <3
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään vanhemmat elätä. Kaikilla on opintorahat ja opintolainat.
Ap on nyt jotenkin ihan hukassa asioiden kanssa.
Haista sä kuule....
18v. asuu vielä kotona ja on ihan normaalia.
Tiedän tämän kahden teinin äitinä ja tiedän myös miten muilla on...
No, toiset paapoo vaikka nelikymppiksi asti lapsiaan, etteivät ne raukat joutuisi itse pärjäämään. Me kasvatettiin omat lapset pärjäämään. Lähtivät kotoa 18 vuotiaina, eivät ole rahaa meiltä kerjänneet eivätkä olleet sossun asiakkaita. Itse ovat rahansa työllä tienanneet ja pärjänneet. Olemme tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
No, toiset paapoo vaikka nelikymppiksi asti lapsiaan, etteivät ne raukat joutuisi itse pärjäämään. Me kasvatettiin omat lapset pärjäämään. Lähtivät kotoa 18 vuotiaina, eivät ole rahaa meiltä kerjänneet eivätkä olleet sossun asiakkaita. Itse ovat rahansa työllä tienanneet ja pärjänneet. Olemme tyytyväisiä.
Teillä se rakkaus oikein kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä se rakkaus oikein kukoistaa.
Todellakin. Rakkautta on opettaa lapsensa selviytymään tässä maailmassa. Ei ne vanhemmat ikuisesti ole hoitamassa.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota, "18v, ulos" - mentaliteettia. Minä olin 20, kun muutin ekaan omaan asuntoon. Toki ostin ruokia kotiin, osallistuin kotitöihin yms. Pikkuveljeni asuivat myös "pitkään" kotona. Äiti linjasi, että vähintään armeijan saavat käydä vielä kotona asuen. Ja meillä linjattiin muutenkin, että kotoa muutetaan vasta sitten, kun on tulot sen mukaiset, tai osaa itse hakea ne tuet asumiseen. Että ei käy niin, et kun vuokranmaksu lähenee, soitetaan äitille sormi suussa, että mitäs nyt? Ja ollaan kaikki pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan vanhempien on tuettava yli 18-vuotiasta opiskelevaa. En muista montako vuotta.
Onkohan laissa määrätty joku rangaistus, jos näin ei tapahtuisi? Onko laissa määritelty mitä tukeminen tarkoittaa? Riittääkö maanantai aamuinen tsemppiviesti "Onnea opiskeluun, olen susta ylpeä"
Ei sinulla muuta vaihtoehtoa ole kuin nostaa opintolainaa, koska ilmeisesti opintoetuuksiin olet oikeutettu. Maksusitoumusta takuuvuokraan ei saa Kelasta, jos muuton syy on vanhempien luota itsenäistyminen. Tietenkin eri asia, jos vanhemmat heittää ulos ja jää asunnottomaksi, mutta tätä voi olla vaikea Kelassa todentaa, että vanhemmt tosiaan heittää ulos. Lisäksi tulee olla oikeus perustoimeentulotukeen, jotta takuuvuokraan saa maksarin. Tuloksesi katsotaan opintolaina, joten oikeutta tuskin syntyy. Eli hae opintolainaa ja maksa sillä takuuvuokra. Sitten voit hakea myös yleisestä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mun vanhemmat teki mulle saman. Olin kiltti kympin tyttö, kuuliainen ja totteleva, vanhemmat itsekkäät paskat jotka oikein laski päiviä milloin elatusvelvoite loppuu. Ilkkuen heittivät pihalle ja nauroivat että takasin ei oo tulemista!
No, siihen loppui kaikki yhteydenpito ja eivät ole sen jälkeen elämääni kuuluneet vaikka olen mennyt naimisiin, saanut lapsia jne. Ovat skipanneet valmistujaiset, häät, ristiäiset jne.
Ap varaudu samaan. Ja siihen että koko aikuisuus pitää pärjätä ilman vanhempien tulea ja apu, välittämistä ja yhteydenpitoa.
Olen pärjännyt hyvin mutta sen virheen tein että ekat 10v kaihosin vanhempia ja kaipasin niitä elämääni. Olisi pitänyt mulle jonkun kertoa heti että ne paskat ei lapsistaan välitä ja niiden perään itkeminen on TURHAA.
Pärjäät kyllä ap! Ja mieti tarkkaan onko nuo ihmisiä jotka haluat elämääsi.
T. Täti
Asun ruotsissa, täällä päästä än vasta lukiosta se vuosi kun täytetään 19 v. Olen lukenut aikaisempaakin tästä aiheesta täällä, mielestäni vanhemmilta mautonta ja pöyristyttävää käytöstä. Täällä ruotsissa ovat asunnot kiven alla, kämppää et saa ilman vakituista virkaa ja että siintä pitää niin paljo tienata että pystyy reilusti maksamaan vuokransa. Opiskelu kämpät erikseen. Nuoret asuvatkin täällä vanhemmillaan lähemmä 25 vuotiaaksi. Pappa betalar sitten oma juttunsa. En ymmärrän miksei omia lapsia haluta auttaa, vaan halutaan että velkaantuvat mahdollisimman äkkiä? Halutaako lapsille vit. umaisempi elämä kun itselleen? Sitten itketään kun ei saada tavata lapsenlapsia, tai kun kiittämättömät lapset ei auta.
Kuinkahan yleistä tämä "18 ja ulos" oikein on? Enemmän aikanaan ihmettelin muutaman tutun kohdalla suurta hinkua lähteä äkkiä kotoa kituuttamaan omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi mennä lukioon jos ei ole varmaa että vanhemmat elättävät vielä aikuisenakin jonkun vuoden.. Näin näitä luokkaeroja tässä maassa jatketaan, valitettavasti. Lahjakkaatkin tippuvat kelkasta tuossa vaiheessa, jos ei vanhemmilta tukea tipu. Pahoittelut ettei ole antaa mitään neuvoa tilanteeseesi.
Lain mukaan vanhempien on tuettava yli 18-vuotiasta opiskelevaa. En muista montako vuotta.
NO ei ole noin. Toisen asteen opintojen ajan pitää tukea, sen jälkeen ei. Ja jos aloittaja on jo kirjoittanut, niin vanhemmat onjo hommansa tehneet.
Ap:lle: Mene ensimmäisenä kelaan arvioituttamaan tilanteesi. Varaa siis aika sieltä.
Pelkäksi kesäksi vuokrattavia asuntoja on yleensä aika paljon, ja veikkaan että nytkin löytyy. Laita vaikka johonkin Faceen ilmoitus, että etsit asuntoa/ huonetta.
Ja onko mitään mahdollisuutta neuvotella vanhempiesi kanssa mahdollisuudesta asua vielä kotona? Miksi heittivät sinut pihalle, oliko syy heissä vai sinussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan laissa määrätty joku rangaistus, jos näin ei tapahtuisi? Onko laissa määritelty mitä tukeminen tarkoittaa? Riittääkö maanantai aamuinen tsemppiviesti "Onnea opiskeluun, olen susta ylpeä"
Pääsääntöisesti vanhemmat vastaavat kykyjensä mukaisesti alle 18-vuotiaan lapsensa elatuksesta, ja lapsen oikeus saada elatusta päättyy 18-vuotiaana. Poikkeuksellisesti vanhemmat voivat olla velvollisia kustantamaan täysi-ikäisen lapsensa opintoihin meneviä kustannuksia sekä opintojen ajan elatuskustannuksia, jos ne katsotaan kohtuullisiksi.
No mitä mahdotonta tässä on? Käyt töissä, voit hakea vaikka opintolainaa ja kelan tukia siinä missä muutkin. Senkus muutat omilleen vaan.
Itsellä tavarat odotti ulkona 18-vuotis syntymäpäivänä, kun tuli koulusta kotiin. Vanhempien mielstä täysi-ikäisen tuli selvitä omillaan ja hei ei täysi-ikäisiä elätä. Siitäkin selvisi, vaikka aluksi ahdisti. Ymmärrettävistä syistä vanhempiin ei ole tullut pidettyä mitään yhteyttä tapahtuman jälkeen. Nuoristoimi ja Kela auttaa alkuun.