Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat heittävät ulos 18-vuotiaana

Vierailija
26.03.2020 |

Mitä teen? Omaisuutta on parisataa tilillä ja siinä se. Aion hakea turkuun opiskelemaan, mutta sinne en voi vielä muuttaa koska työt täällä etelässä. Olen just aloittanut työt kirjoitusten jälkeen, eli rahaa ei tosiaan ole. Ja pitäisi löytää kämppä jota pystyy vuokrata vaan sen 4kk (jos käy niin että pääsen opiskelemaan). Ja takuuvuokra pitäisi jostain taikoa. Hieman tuntuu nyt mahdottomalta yhtälöltä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan vanhempien on tuettava yli 18-vuotiasta opiskelevaa. En muista montako vuotta.

Onkohan laissa määrätty joku rangaistus, jos näin ei tapahtuisi? Onko laissa määritelty mitä tukeminen tarkoittaa? Riittääkö maanantai aamuinen tsemppiviesti "Onnea opiskeluun, olen susta ylpeä"

tukemaan TALOUDELLISESTI ääliö. Tarkoittaa, että esim. elatusmaksut eivät lopu 18 vuoteen.

Vierailija
42/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mun vanhemmat teki mulle saman. Olin kiltti kympin tyttö, kuuliainen ja totteleva, vanhemmat itsekkäät paskat jotka oikein laski päiviä milloin elatusvelvoite loppuu. Ilkkuen heittivät pihalle ja nauroivat että takasin ei oo tulemista!

No, siihen loppui kaikki yhteydenpito ja eivät ole sen jälkeen elämääni kuuluneet vaikka olen mennyt naimisiin, saanut lapsia jne. Ovat skipanneet valmistujaiset, häät, ristiäiset jne.

Ap varaudu samaan. Ja siihen että koko aikuisuus pitää pärjätä ilman vanhempien tulea ja apu, välittämistä ja yhteydenpitoa.

Olen pärjännyt hyvin mutta sen virheen tein että ekat 10v kaihosin vanhempia ja kaipasin niitä elämääni. Olisi pitänyt mulle jonkun kertoa heti että ne paskat ei lapsistaan välitä ja niiden perään itkeminen on TURHAA.

Pärjäät kyllä ap! Ja mieti tarkkaan onko nuo ihmisiä jotka haluat elämääsi.

T. Täti

Asun ruotsissa, täällä päästä än vasta lukiosta se vuosi kun täytetään 19 v. Olen lukenut aikaisempaakin tästä aiheesta täällä, mielestäni vanhemmilta mautonta ja pöyristyttävää käytöstä. Täällä ruotsissa ovat asunnot kiven alla, kämppää et saa ilman vakituista virkaa ja että siintä pitää niin paljo tienata että pystyy reilusti maksamaan vuokransa. Opiskelu kämpät erikseen. Nuoret asuvatkin täällä vanhemmillaan lähemmä 25 vuotiaaksi. Pappa betalar sitten oma juttunsa. En ymmärrän miksei omia lapsia haluta auttaa, vaan halutaan että velkaantuvat mahdollisimman äkkiä? Halutaako lapsille vit. umaisempi elämä kun itselleen? Sitten itketään kun ei saada tavata lapsenlapsia, tai kun kiittämättömät lapset ei auta.

Ne penikat voi opettaa pärjäämään elämässä itse, hoitamaan asiansa kunnolla ja tienaamaan omat rahansa niin eivät velkaannu tai joudu muutenkaan huonoille teille. Jos ei lapsi pärjää, niin vika on kyllä kasvatuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan vanhempien on tuettava yli 18-vuotiasta opiskelevaa. En muista montako vuotta.

Onkohan laissa määrätty joku rangaistus, jos näin ei tapahtuisi? Onko laissa määritelty mitä tukeminen tarkoittaa? Riittääkö maanantai aamuinen tsemppiviesti "Onnea opiskeluun, olen susta ylpeä"

tukemaan TALOUDELLISESTI ääliö. Tarkoittaa, että esim. elatusmaksut eivät lopu 18 vuoteen.

VAIN jos katsotaan kohtuulliseksi, ääliö. Jos käy töissä ja saa esim. Opintolainaa jne tukia niin ei tarvitse vanhempien taloudellista apua.

Vierailija
44/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, toiset paapoo vaikka nelikymppiksi asti lapsiaan, etteivät ne raukat joutuisi itse pärjäämään. Me kasvatettiin omat lapset pärjäämään. Lähtivät kotoa 18 vuotiaina, eivät ole rahaa meiltä kerjänneet eivätkä olleet sossun asiakkaita. Itse ovat rahansa työllä tienanneet ja pärjänneet. Olemme tyytyväisiä.

Tokkopa ovat edes yhteyksissä teihin, tai ainakin etäiset väit. Tyyliin pakonomainen puhelinsoitto kerran kahessa viikossa? Ilmoista enimmäkseen puhutte?

Vierailija
45/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIN jos katsotaan kohtuulliseksi, ääliö. Jos käy töissä ja saa esim. Opintolainaa jne tukia niin ei tarvitse vanhempien taloudellista apua.

Kuka 18 v. saa mistään töitä nyt korona aikoina? Ap vanhemmat tarttee olla tyhmempiä kun saapas.

Vierailija
46/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, JOS sen harkitaan olevan kohtuullista. Tällöin otetaan erityisesti huomioon koulutuksen kesto, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista. Ynnä muuta.

Vierailija
47/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka 18 v. saa mistään töitä nyt korona aikoina? Ap vanhemmat tarttee olla tyhmempiä kun saapas.

Luehan aloitus ennenkuin kommentoit. "Olen just aloittanut työt kirjoitusten jälkeen" Ap

Vierailija
48/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse olla saapas, ap kirjoittaa aloittaneensa just työt, eli tulee saamaan palkkaa.

Vierailija
49/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun nämä ulosheittäjät itse olivat 18 v niin oli Ilmeisesti helppoa saada se asunto ja vakityö millä pysty itsensä elättämään ja vuokransa maksamaan. Ajat ovat muuttuneet. Ehkäpä asuntoa löytyy mutta ei niitä töitä. Opiskella pitäis jotta töitä sais. Minusta vanhemmat ovat nuorille sen velkaa että olisivat ajantasalla, yhteiskunta on muuttunut omilta nuoruusvuosilta.

Vierailija
50/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ainoa asia mielessä on, että miten heistä pääsee eroon? Kun ei hanki ollenkaan niin saa elää koko elämän vain itselleen, elää sitä "henkisesti kehittävää" minäminä elämää.

Vierailija
51/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luehan aloitus ennenkuin kommentoit. "Olen just aloittanut työt kirjoitusten jälkeen" Ap

No ap. eihän tässä sitten mitään ongelmia minäkään suhteen. Ja vanhempasi eivät ole sitten ilkeitä tai tyhmiä kun saappaat kun sut ulospistävät nytten, vaan kaikki on ihan normaalia toimintaa? Miksi edes aloitit ketjun?

Vierailija
52/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse olla saapas, ap kirjoittaa aloittaneensa just työt, eli tulee saamaan palkkaa.

Jos nyt olet yhtään tätä korona tilannetta olet seurannut, niin käsi sydämellä, luuletko että ap. lla on vielä työpaikka kuukauden päästä?

Nyt vähä tilannetajua peliin. Teiniltä 18 v. sitä nyt ei voi vaatia, mutta meiltä muilta. En todellakaan ymmärrän apn vanhempia miksi just tää ulosheitto nyt, koko maa kohta kaaoksessa.

Vierailija
53/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien elatusvelvollisuus jatkuu toisen asteen opintojen ajan eli n. 20 -vuotiaaksi asti. Näin siis, jos nuori jatkaa peruskoulusta toisen asteen opintoihin.

Vierailija
54/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, toiset paapoo vaikka nelikymppiksi asti lapsiaan, etteivät ne raukat joutuisi itse pärjäämään. Me kasvatettiin omat lapset pärjäämään. Lähtivät kotoa 18 vuotiaina, eivät ole rahaa meiltä kerjänneet eivätkä olleet sossun asiakkaita. Itse ovat rahansa työllä tienanneet ja pärjänneet. Olemme tyytyväisiä.

Tokkopa ovat edes yhteyksissä teihin, tai ainakin etäiset väit. Tyyliin pakonomainen puhelinsoitto kerran kahessa viikossa? Ilmoista enimmäkseen puhutte?

Ollaan hyvinkin läheisiä. Kiitelleet ovat, että on hyvin ja vastuullisiksi kasvatettu. Aikoivat itse opettaa lapsensa samoin sitte joskus ku niitä saavat.

Vierailija
55/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähemmäs viisikymppinen ja edelleen vanhemmat jeesaavat. En ole pyytänyt tai sitä edes tarvitse, mutta jeesaavat ainokaistaan silti. Olen tästä huolimatta oppinut käyttämään rahaa ja pärjämään itsenäisesti. Näin nämä toiset suvut vaurastuvat, kun sukupolvet tekevät sen eteen töitä yhdessä. Toisissa suvuissa opitaan lähinnä maksimoimaan sosiaalitoimiston ja kelan käyttö. Heillä on kiire eroon lähimmistään ja käännetään selkää kun lapsi täyttää maagiset 18v. Heitä kutsutaan tässä maassa syrjäytyneiksi, toiset sanovat rumemminkin roskasakiksi.

Vierailija
56/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap, En ymmärrä vanhempia jotka heittävät lapsensa ulos. Olen näitä juttuja kuullut omilta nuorilta myös.

Ei olisi tullut mieleenkään, että omiani olisin häätänyt kotoa. Kumpaakin on autettu oman kodin perustamisessa sekä muuttaessa että vielä myöhemminkin rahallisesti, jos on ollut tarvetta. Ollaan sanottu, että pyytävät meiltä, jos tulee tarve ja että pikavipit ei ole vaihtoehto.

Nuorin tekee juuri muuttoa ja tässä on useampi satanen jo mennyt, että saadaan hankittua kaikki tarvittava. Kaiken lisäksi myös minun vanhemmat haluavat osallistua hankintoihin. Lopuksi vielä se kaikkein tärkein, jos siivet ei kuitenkaan vielä kanna niin ovi kotiin on aina auki.

Vierailija
57/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi mennä lukioon jos ei ole varmaa että vanhemmat elättävät vielä aikuisenakin jonkun vuoden.. Näin näitä luokkaeroja tässä maassa jatketaan, valitettavasti. Lahjakkaatkin tippuvat kelkasta tuossa vaiheessa, jos ei vanhemmilta tukea tipu. Pahoittelut ettei ole antaa mitään neuvoa tilanteeseesi.

Etpä taida muistaa mikä lakikaan ...?

Vierailija
58/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär lähtee ovesta pihalle saman tien, kun täysi-ikäiseksi tulee, ellei tuo sen per seily sitä ennen ole loppunut. Sitten en kuuntele enää sanaakaan. Ikävää, mutta siinä menee mun rajani. Etsikööt sitten jonkun muun, jota haukkua ja uhkailla. Valitettavasti en rakasta häntä enää, kuten ennen.

Vierailija
59/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/61 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Suomessa lapset laitetaan kotoa pois, heti kun lapset pääsevät tukien piiriin.