Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaa vaihtaneet hoitajat! Mitä ajattelette työvelvoitteesta?

Vierailija
26.03.2020 |

Itse olen kauhuissani seurannut valmiuslain etenemistä. Sairastumista enemmän olen pelännyt pakottamista työhön ja nyt näyttää koko ajan todennäköisemmältä joutua työhön, jota en enää koskaan halua tehdä. Olen juuri valmistumassa uudelle alalle, mutta irtisanouduin vasta puoli vuotta sitten työstäni terveydenhuollossa. Eli mahdun kriteereihin, koska olen 18-67- vuoden ikähaarukassa, sekä vasta vähän aikaa ollut poissa alalta. Jos lähiviikkojen aikana minut määrätään johonkin työhön, valmistumiseni lykkääntyy vuodella (tiettyjä kursseja menee vain kerran vuodessa) enkä pääse edes kesäksi uuden alan työhöni, jossa olisi huomattavasti parempi palkka aiempaa työhöni verrattuna.

Mielestäni työhön pakottaminen on aivan naurettavaa, koska jos haluaisin tehdä hoitoalan työtä, en olisi hakeutunut täysin eri alan työhön!

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätyöstä saa korvauksia. Hyvää tiliä siinä tekee. Sitten kun taas lomamatkat sallitaan niin voi lähteä lomalle rentoutumaan 😊

Vierailija
82/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitteko te edes sitä uutista? Eihän siinä nyt oltu ketään pakottamassa ja raahaamassa töihin! Kyllä siinä ihan selvästi sanottiin, että jokaisen ehdokkaan kohdalla neuvotellaan ja kuullaan onko työskentely oikeasti mahdollista ja onko riittävää osaamista hommiin.

Opiskelijoille tiedoksi, että valmiuslain perusteella ei voi opiskelijaa pakottaa töihin. Opiskelijat eivät myöskään ole rekisteröityjä hoitajia eikä heistä ole valvirassa mitään rekisteröintiä. Eli jos opiskelijoita uhkaillaan niin kannattaa muistaa tämä eikä mennä halpaan.. :)

Mutta uutisessa nimenomaan sanottiin, että pitkään alalta pois olleita ei töihin edes pyydetä ja niidenkin kanssa jotka pyydetään, keskustellaan ja neuvotellaan ensin onko oikeasti mahdollista työntekijälle tulla töihin.

Lisäksi uutisessa mainittiin, että kaikkensa tehdään sen eteen ettei ketään tarvitse edes pyytää.

Eli älkää viitsikö liioitella asialla. Voi olla ettei ketään edes pyydetä töihin vaan nykyisillä työntekijöillä+ vapaaehtoisilla homma pyörii.

Huom, pitkään pois olleita! Alalta valuu muihin hommiin ihan koko ajan, joten ihan tuoreita lähtijöitäkin on varmasti tuhansia. 

Ja sitä paitsi, eikö koronan Suomeen rantautuminen pitänyt olla lottovoittoon verrattava sattuma? Tuskin kukaan olisi uskonut vielä pari viikkoa sitten, että Uusimaa laitetaan eristykseen? On hyvin mahdollista, että puhelimet alkaa soida alanvaihtajiltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hoitoalalla hyviäkin puolia. Miehet tykkäävät ja hoitajilla onkin monesti rikkaat miehet kainalossa.

Töitä on aina. Lomautusta ei tarvitse pelätä ja työpaikkaa voi tänä päivänä vaihtaa lähes kuin sukkia. Tarjontaa voi katsella ihan rauhassa. Jos yksi paikka ei miellytä, senkus vaihtaa toiseen paikkaan. Lisäksi hoitoalalla keikkailu on tosi yleistä eikä tarvitse sitoutua mihinkään yhteen paikkaan jos ei halua.

Arvostettu ammatti. Kyllä sen aina tämmösinä hetkinä huomaa. Ihmiset on ihan hädissään jo siitäkin ettei M.Torppa ole alan töissä. Ihmiset anelevat nyt, että kaikki hoitajat menevät töihin. Nyt yhtäkkiä kaikki ihmiset ovat hoitajien armoilla, että kyllä se aika tärkeä duuni taitaa olla.

Helppo lähteä töihin ulkomaille. Esim. Norjassa tienaa jopa yli 5000e kuussa. Ruotsissa neuvoteltavissa olevat palkat. Myös muualla Euroopassa hyviä palkkoja ja pääsee ihan suomalaisen hoitajan papereilla.

Mistä oikein puhut?  on hoitsuilla työttömyyttä,pätkätöitä yms.,

norjassa tienaa vähän verrattuna muihin, sama muuallakin,huono palkka.

Vierailija
84/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt satumme elämään 2020-vuotta, tuo laki on laitettu voimaan joskus aika päiviä sitten, jolloin nainen oli alistetussa asemassa ja näyränä kuunteli mitä ylhäältä päin sanottiin ja nainen teki. Tämä ei vaan enää nykyään toimi.

Miksi tällainen velvoite on vain hoitajille, tällainen velvoite koronarintamalle kuuluisi olla tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti kaikille muillekin ammattiryhmille!!!

Vierailija
85/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hätätyöhön voi pakottaa vain 2 viikoksi ja sen voi toistaa kerran joten ihan maksimissaan 4 viikoksi.

Kukaan teistä ei joudu ainakaan yli 4 viikkoa hoitoalalla olemaan, se on varma. Ja eiköhän kaikki sellaiset ole muutenkin koko tuon ajan saikulla jotka eivät työhön halua.

Missä luki noin? Itse luin jostain että voidaan jatkaa niin pitkään kuin nähdään tarpeelliseksi?

Valmiuslaissa on, ainakin vielä tällä hetkellä.

Tosin tuossa 2 viikossa just ja just oppisi tällainen 20 vuotta sitten valmistunut lähihoitaja talon tavoille, ehkä nipin napin oppisi. Myöskin se, että pahimmassa tapauksessa saisin itse koronatartunnan ja sitten kävisi miten kävisi, tai altistaisin sille perheenjäseneni enkä edes uskalla kuvitella mitä seurauksia korona heille tekisi. Palkaksi kaikesta n. 1000e miinus verot eli noin 750e. Joutuisin ehkä itse sairaalaan, - > sairaalamaksuun ja kipulääkekuluihin menisi tuokin palkka. Kyllä on...

Edelleen kysyn: olivatko sota-ajan lotat eturintamassa taistelukentällä luotien keskellä??

Lottia oli myös eturkntaman läheisyydessä, ei tietenkään keskellä taistelutannerta, mutta ei sitä silloinkaan ketään vastentahtoisesti sinne lähetetty raajoja amputoimaan. Haluttomat on enemmän tiellä kuin hyödyksi.

Vierailija
86/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli pari päivää sitten juttua, että lentoemännillä ois kiinnostusta lähteä lomautuksen ajaksi jeesaamaan hoitoalaa semmoisissa tehtävissä, joissa pärjäisivät.

Kommentit oli täynnä hoitajien lynkkausta siitä, että ihanku lentoemännät pelkällä ea-koulutuksella pärjäisivät ja ei heistä hoitoalan työhön ole.

Olen itsekin hoitoalalla ja siis mitä?? Eikö se lisäapu siis kelpaakaan? Mun mielestä on mahtavaa, että muiltakin aloilta on ehdokkaita tulossa hommiin kun ei kaikkia tämän alan työntekijöitäkään huvita tulla töihin.

Vierailija
87/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätätyöstä saa korvauksia. Hyvää tiliä siinä tekee. Sitten kun taas lomamatkat sallitaan niin voi lähteä lomalle rentoutumaan 😊

Ei kuule paljon lohduta raha tämän tappajaviruksen kanssa! Siinä uhraa terveytensä, henkensä, niin oman kuin lähiomaistenkin!

Vierailija
88/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen riskiryhmää ja ikä 58. Hoidan vanhaa isääni nyt koronan aikana. Voisin kyllä mennä jonnekin töihin, missä ei ole altistumisvaaraa. Onkohan sellaisia paikkoja?

Teho-osastolla on paikkoja, missä voi istua tietokoneen äärellä surffaten. Kun joku laite piippaa, soittaa lääkärin, lääkäri tulee ja sammuttaa piippauksen. 

Eheheheeeeeeeeeeeeeeeeee. Joo ei. Ihan pihalla, eli et tiedä mitään, joten lopeta kommentointi, kun vain osoittaa sen, miten tyhmä olet

Vierailija
89/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hoitoalalla hyviäkin puolia. Miehet tykkäävät ja hoitajilla onkin monesti rikkaat miehet kainalossa.

Töitä on aina. Lomautusta ei tarvitse pelätä ja työpaikkaa voi tänä päivänä vaihtaa lähes kuin sukkia. Tarjontaa voi katsella ihan rauhassa. Jos yksi paikka ei miellytä, senkus vaihtaa toiseen paikkaan. Lisäksi hoitoalalla keikkailu on tosi yleistä eikä tarvitse sitoutua mihinkään yhteen paikkaan jos ei halua.

Arvostettu ammatti. Kyllä sen aina tämmösinä hetkinä huomaa. Ihmiset on ihan hädissään jo siitäkin ettei M.Torppa ole alan töissä. Ihmiset anelevat nyt, että kaikki hoitajat menevät töihin. Nyt yhtäkkiä kaikki ihmiset ovat hoitajien armoilla, että kyllä se aika tärkeä duuni taitaa olla.

Helppo lähteä töihin ulkomaille. Esim. Norjassa tienaa jopa yli 5000e kuussa. Ruotsissa neuvoteltavissa olevat palkat. Myös muualla Euroopassa hyviä palkkoja ja pääsee ihan suomalaisen hoitajan papereilla.

Mistä oikein puhut?  on hoitsuilla työttömyyttä,pätkätöitä yms.,

norjassa tienaa vähän verrattuna muihin, sama muuallakin,huono palkka.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
90/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näitä työhön kutsuttava hoitajia sijoitetaan paikkoihin joissa ei välttämättä minkäänlaista korona-altistumista edes ole. Mielenterveyspaikkoihin ja vanhainkoteihin. Ns. Ei- kiireellisiin paikkoihin.. poliklinikoille, terveysasemalle päivätyöhön.

Tarkoitus on paikata niitä hoitajia joita siirretään akuutimpiin tehtäviin. Ketään ei todellakaan olla kutsumassa mihinkään teho-osastolle töihin, ei hätää😂

Semmoista paikkaa ei hoitotyössä olekaan missä ei tällä hetkellä olis koronauhkaa. Pahimmassa tapauksessa olet itse se, joka sen viruksen tiedostamattaan vie jylläämään johonkin "riskittömään" vanhainkotiin. Siinäpä sitten jatka elämää, kun olet välillisesti osallinen monen ikäihmisen kuolemaan.

Vierailija
91/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan mietin että sairaanhoitajana tai yleisesti sosiaalipuolella olisi aika palkitsevaa työskennellä.

Sitten otin vähän selvää. Työhöntutustmista ja kyselin palkoista ja realistisesta menosta.

Kertoivat alan konkarit että mene sinä ajamaan vaikka rekkaa poika.

Tee ihan mitä tahansa muuta, hyvä ihminen sentään.

Siivoojanakin on paremmat oltavat ja kukaan ei valita työnlaadusta ja saa itsekseen tehdä miten lystää hommia, vaikka kiire olisi.

Otin neuvosta vaarin ja kuitenkin vieläkin ihailen ja minulla on romanttinen käsitys hoitajien työstä.

Arvostan heidän työtään ja minusta koko kansaa pitäisi verottaa vielä kovemmin että saataisiin sairaanhoitajille paremmat palkat kuin lääkäreillä esimerkiksi on.

Lääkäreiltä voisi poistaa pari tonnia palkasta pois ja lisätä koulutuspaikkoja.

Vierailija
92/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oli pari päivää sitten juttua, että lentoemännillä ois kiinnostusta lähteä lomautuksen ajaksi jeesaamaan hoitoalaa semmoisissa tehtävissä, joissa pärjäisivät.

Kommentit oli täynnä hoitajien lynkkausta siitä, että ihanku lentoemännät pelkällä ea-koulutuksella pärjäisivät ja ei heistä hoitoalan työhön ole.

Olen itsekin hoitoalalla ja siis mitä?? Eikö se lisäapu siis kelpaakaan? Mun mielestä on mahtavaa, että muiltakin aloilta on ehdokkaita tulossa hommiin kun ei kaikkia tämän alan työntekijöitäkään huvita tulla töihin.

Aivan! Ja mä voin nyt jo kuvitella sitä vakkarihoitajien supinaa ja selän takana pahan puhumista, miten mä esim tekisin kaiken niin väärin, miten on mahdollista etten osaisi sellaista ja sellaista, tekisin liian hitaasti ja ihan päin per settä tietenkin, olisin liian sitä tai liian vähän tätä.. käläti käläti natina natina.

Vierailija
93/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule paljon lohduta raha tämän tappajaviruksen kanssa! Siinä uhraa terveytensä, henkensä, niin oman kuin lähiomaistenkin!

Onko sulla siis perussairauksia? Oletan että on, jos kuolemaa pelkäät. Oletko keskustellut peloistasi työterveydessä tai työnantajan kanssa? Suosittelen ehdottomasti. Kyllä sinut voidaan siirtää muihin hommiin jos olet riskiryhmää ja pelottaa. Saikullekin voit jäädä.

Tsemppiä ❤️

Vierailija
94/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos jollain entisellä hoitajalla on joku firma pitäkö se sulkea ja omistajan mennä  hoitotöihin

Vierailija
95/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä korvauksia? Kuka korvaa, jos alaavaihtanut hoitaja pakotetaan töihin, jonka seurauksena hän tai tartuttamansa lapsi kuolee tai vammautuu koronan vuoksi?

Kyllä nyt hoitajat ovat niin saa tanan tärkeitä, mutta annas olla, kun tämä sirkus on ohi, niin jaksetaan haukkua laiskoiksi vätyksiksi!

Vierailija
96/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä velvoite ole vain hoitajille. Myös muilla aloilla voidaan tarvittaessa hyödyntää hätätyötä!!!!

Vierailija
97/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni hoitaja vaihtaa alaa tän jälkeen tai jää pitkälle saikulle.. huhhuh, se pahin katastrofi tulee todennäköisesti tämän koronan JÄLKEEN!

Vierailija
98/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha se on stressiä ottaa. Kyllä me tästä kuulkaas selvitään! 💪💪

Ei kannata kenenkään alkaa nyt panikoimaan. Kaikki menee hyvin.

Juuri näin sanoo joku, jolla EI ole minkäänlaista riskiä lähteä sairaalaan, tms hoitotyöhön. Tsemppiä tsemppiä vaan!

Vierailija
99/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaako valtio korvauksia ansiomenetyksestä kun joutuu huonostipalkattumpaan työhön kuin mitä saa tällä hetkellä

Vierailija
100/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako siitä edes palkkaa? Itsekin muutama vuosi sitten muihin töihin vaihtanut ja nyt perhevapailla. Toimin myös omaishoitajana sairaalle lapselleni. Kaipa sitten voin jotain yövuoroa tehdä ja olla nukkumatta tuon kuukauden...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän