Alaa vaihtaneet hoitajat! Mitä ajattelette työvelvoitteesta?
Itse olen kauhuissani seurannut valmiuslain etenemistä. Sairastumista enemmän olen pelännyt pakottamista työhön ja nyt näyttää koko ajan todennäköisemmältä joutua työhön, jota en enää koskaan halua tehdä. Olen juuri valmistumassa uudelle alalle, mutta irtisanouduin vasta puoli vuotta sitten työstäni terveydenhuollossa. Eli mahdun kriteereihin, koska olen 18-67- vuoden ikähaarukassa, sekä vasta vähän aikaa ollut poissa alalta. Jos lähiviikkojen aikana minut määrätään johonkin työhön, valmistumiseni lykkääntyy vuodella (tiettyjä kursseja menee vain kerran vuodessa) enkä pääse edes kesäksi uuden alan työhöni, jossa olisi huomattavasti parempi palkka aiempaa työhöni verrattuna.
Mielestäni työhön pakottaminen on aivan naurettavaa, koska jos haluaisin tehdä hoitoalan työtä, en olisi hakeutunut täysin eri alan työhön!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Velvoitetaanko ensimmäisellä kolmanneksella raskaana oleva töihin? Olen valmistunut muutama vuosi sitten, ja nyt työttömänä.
Kai tässä ajatellaan myös äidin ja tulevan lapsen terveyttä.
Osa sairaanhoitopiireistä on linjannut, ettei raskaana olevia edes yritetä siirtää turvallisempiin töihin. Joten tuskin tuo on mikään este. Hyvä herätys kaikille. Jos olet kerran elämässä erehtynyt opiskelemaan hoitoalalla, on henkesi ja terveytesi ja lastesi henki ja terveys yhteiskunnalle yhdentekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän opiskelijoita pakoteta töihin ensimmäisinä? Joku uutinen tästä aiheesta oli ja luki että ei tää velvollisuus koske opiskelijoita. Veikkaan, että vasta viimeisenä keinona laitetaan uutta alaa opiskelevat lähärin/sh koulutuksen omaavat töihin.
Kyllä koskee myös opiskelijoita. Italiassa nimenomaan kaikki opiskelijat on rekrytty töihin. Heillähän se tuorein tieto ja osaaminen on, versus jotkut alanvaihtajat tai useamman vuoden kotona olleet.
Luitko edes sitä uutista? Lähtökohtaisesti ei koske opiskelijoita.
Itse mietin että koskeeko tuo vain niitä opiskelijoita, jotka vasta opiskelevat hoitajaksi, vai myös sairaanhoitajia, jotka opiskelevat jo toista alaa... hehän ovat kuitenkin päteviä hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti huudellaan niistä omista oikeuksista, mutta kaikkea vastuuta ja velvollisuutta vältellään viimeiseen saakka ja kiukutellaan kuin nälkäinen ja väsynyt pikku lapsi. Ihan verrattavissa rintamakarkureihin.
tuskin kukaan hoitoalalla tällä hetkellä työskentelevä täällä kiukuttelee että joutuu hoitoalan hommiin, koska hehän ovat siellä jo. Kyse onkin niistä jotka on alaa vaihtaneet. He eivät kiukuttele hoitajien palkoista, eikä muistakaan oikeuksista, koska eivät ole enää hoitoalalla.
On ihan älytöntä vaatia ihmisiä pakkotöihin vain koska ovat joskus sattuneet valmistumaan vaikka lähihoitajaksi, eikä työkokemusta alalta silti ole nimeksikään. Hehän ovat ammatillisesti hoitajina täysin samalla tasolla kuin jos sinne pakotettaisiin joku toimistosihteeri tai kaupankassa.
Hoitajalle on kokemus harjoittelusta ja koulutus.
Ihan eri asia kuin kaupan kassa.
Jos se koulu on käyty rimaa hipoen vuosia sitten niin ammattitaito on silti samalla tasolla kuin sillä kaupan kassalla joka ei koulua ole käynyt laisinkaan. Se 4 viikon väkisin maleksittu harjoittelu vuodeosastolla ei takaa kyllä yhtään mitään.
Harjoittelu on pidempi kuin 4 viikkoa.
Kyllä se pakollinen vuodeosaston harjoittelu oli 4 viikkoa.
Nykyisessä opintosuunnitelmassa ei ole mitään "vuodeosastoharjoittelua" olemassakaan. Sisätautien harjoittelu on olemassa ja sen voi suorittaa lähes missä tahansa, myös terveysasemalla tai poleilla. Mitään pakkoa vuodeosastoille ei ole mennä ollenkaan koko koulutuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.
Ovathan saaneet ilmaisen koulutuksen veronmaksajien rahoista.Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.
Tällaisesta umpiraskaasta pakkohommasta, jota tekee henkensä uhalla pitäisi sitten kyllä myös saada tuplapalkkaa, muuten en kyllä suostu.
Toivottavasti ne kotona pötköttelevät työttömäksi heittäytyneet pakotetaan ekana töihin. On se aika vmäistä, jos tässä joutuu keskeyttämään muun alan opinnot sen vuoksi, että on sattunut käymään sh-koulun. Kesät oon sh:n hommia edelleen tehnyt, joten kaipa se riski on olemassa.
Ajattelen, että turhaa vouhkausta. Ne, jotka haluavat, hakeutuvat varmasti aivan itse hoitoalan hommiin nyt. Me jotka emme halua enää niitä töitä tehdä, emme mene. Työhaluton hoitaja olisi koronan veroinen riski eikä kukaan laita vastentahtoista henkilöä laahustamaan osastoille toisten hoitajien jalkoihin.
Kaikki kunnioitukseni hoitoalan ihmisille; en tiedä mitä te siitä saatte. Itse en saanut kuin terveysongelmia ja kyynistyneen mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvoitetaanko ensimmäisellä kolmanneksella raskaana oleva töihin? Olen valmistunut muutama vuosi sitten, ja nyt työttömänä.
Kai tässä ajatellaan myös äidin ja tulevan lapsen terveyttä.Osa sairaanhoitopiireistä on linjannut, ettei raskaana olevia edes yritetä siirtää turvallisempiin töihin. Joten tuskin tuo on mikään este. Hyvä herätys kaikille. Jos olet kerran elämässä erehtynyt opiskelemaan hoitoalalla, on henkesi ja terveytesi ja lastesi henki ja terveys yhteiskunnalle yhdentekeviä.
Miksi te puhutte tällaista?! Ihan selvästi on sanottu, että jokaisen työhön pyydetyn OMA terveydentila, perhetilanne, elämäntilanne ja ihan kaikki kartoitetaan ennen mahdollista työhön menoa!!!! Jos sinä itse olet perussairas, lapset on perussairaita, elämäntilanne on huono, sinua itseäsi ahdistaa paljon tilanne tai mitä tahansa muuta vastaavaa niin kaikki tällainen kyllä huomioidaan eikä ketään sinne raahata! Hoitajat on ihan itse keksineet tän ettei ketään muka heidän oma terveys kiinnosta, totta hitsissä kiinnostaa!!! Missään muualla alalla ei suojata työntekijöitä niin hyvin kuin terveydenhuoltoalalla. Ja minä itse tiedän, että raskaanaolevia ja perussairaita hoitajia ON siirretty muihin tehtäviin koronan takia!!!! Vaihtakaa työnantajaa jos teillä on niin kauhea työnantaja ettei työntekijöistään välitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omasta valmistumisesta on jo se lähes 20 vuotta ja viimeisestä päiväkotikeikastakin yli 12vuotta. Tuossahan sanottiin että myös ne pyydetään töihin jotka on ollut alalta pois lyhyen aikaa.
Oma tietotaitoni hoitoalalta on jo viimeiset 10vuotta ollut jota kuinkin samalla tasolla kuin sellaisenkin joka ei alaa ole ikinä edes opiskellut. En ole pitänyt itseäni ajantasalla, koska ala ei kiinnosta.
Sinä olet nostoväkeä. Ensin otetaan alalla hiljattain ollut reservi ja hoitovapaalla olevat ja kohta valmistuvat.
Sitten siirrytään niihin, jotka ovat olleet alalla aiemmin.
Pidempään alalla poissaolleita ei kutsuta töihin.
Miten pitkään? Itse olin hoitoalalla viimeksi 6 vuotta sitten, joten onko se tarpeeksi pitkä aika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.
Ovathan saaneet ilmaisen koulutuksen veronmaksajien rahoista.Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.
Tällaisesta umpiraskaasta pakkohommasta, jota tekee henkensä uhalla pitäisi sitten kyllä myös saada tuplapalkkaa, muuten en kyllä suostu.
Ei riitä tuplapalkka.
Eiköhän tuo ole ihan ammatinvalintakysymys, ei kannata valittaa kun töihin joutuu. Jonkinlainen kipinä on ollut hoitotyöhön kun on sitä lähtenyt opiskelemaan ja veri vetää takaisin kun kutsu käy. Perustyö ei miksikään ole muuttunut, vaikka aikaa kuluisikin vuosikymmeniä, pesut ja vaipoitukset, lääkkeen jakaminen ja suuhun laittaminen, vuoteessa kääntely.
Voihan sitä tehdä muita valintoja, vaikkapa kauppatieteet yliopistossa tai insinöörintutkinto. Niillä saa sitten toisenlaisia töitä. Monista ei sille alalle ole, mutta se onkin jo toinen juttu.
Ööö... Kai tämä velvoite koskee myös lääkäreitä?
Voin mennäkin töihin, mutta ei parane sitten tulla mitään syytteitä kaikista niistä tahattomista hoitovirheistä, joita tulen väkisinkin tekemään.
Itse olen riskiryhmää ja ikä 58. Hoidan vanhaa isääni nyt koronan aikana. Voisin kyllä mennä jonnekin töihin, missä ei ole altistumisvaaraa. Onkohan sellaisia paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 9 v. sitten pois burnoutin vuoksi. Jos "määräys" tulee, niin otan sakot mieluummin. En vie myöskään 1 v. hoitoon sen vuoksi. Lisäksi 6 v. ja 8 v. kotona etäkoulussa. En jätä heitä kotiin yksin, saati vie kouluun ja lähdetä hakemaan tautia vartavasten.
Et siis ole lukenut sitä lakia
Ei sodassakaan kysytty haluatko rintamalle. Toivottavasti ne hoitajat jotka ei mee tuomitaan kuolemantuottamuksista ehdottomaan. Rintamakarkurit ammuttiin suoraan.
Kaikki te työttömät ja hoitovapaalla olevat hoitoalan(kin) ihmiset jaksatte kyllä huutaa oikeuksien perään ja vaatia ilmaisia koulutuksia ja opintotukia, mutta sitten kun olisi aika tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi, niin alatte luikertelemaan vastuusta. Olen niin kyllästynyt tähän lusmuiluun, että alan äänestää tästä lähtien oikeistoa, jotta tästä touhusta tulee loppu.
Ymmärrättekö, että ihmisiä tulee kuolemaan tähän virukseen, eikä hoitajia tule olemaan riittävästi. Mitäs jos joku teidän läheinen sairastuu? Toivotteko, ettei sairaaloissa ole tarpeeksi hoitajia? Olette itsekästä porukkaa. Ongelma on kaikkien yhteinen ja vastuu osallistua on kaikilla. Jos ette halua osallistua yhteiskuntaan tuottavina kansalaisina, niin sitten voisitte myös luopua kaikista yhteiskunnan eduistakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos hoitajille maksettava palkka olisi tuplapalkka, eli noin
4200 - 4600/kk menisin ihan intona töihin, ainakin niin kauksi aikaa, kun sitä taas jaksaisin tehdä.
Nyt naiset ymmärtävät miltä tuntuu olla sodassa kun 30% sairaanhoitajista kuolla kupsahtaa koronan johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen riskiryhmää ja ikä 58. Hoidan vanhaa isääni nyt koronan aikana. Voisin kyllä mennä jonnekin töihin, missä ei ole altistumisvaaraa. Onkohan sellaisia paikkoja?
Teho-osastolla on paikkoja, missä voi istua tietokoneen äärellä surffaten. Kun joku laite piippaa, soittaa lääkärin, lääkäri tulee ja sammuttaa piippauksen.
Kyllä se pakollinen vuodeosaston harjoittelu oli 4 viikkoa.