Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaa vaihtaneet hoitajat! Mitä ajattelette työvelvoitteesta?

Vierailija
26.03.2020 |

Itse olen kauhuissani seurannut valmiuslain etenemistä. Sairastumista enemmän olen pelännyt pakottamista työhön ja nyt näyttää koko ajan todennäköisemmältä joutua työhön, jota en enää koskaan halua tehdä. Olen juuri valmistumassa uudelle alalle, mutta irtisanouduin vasta puoli vuotta sitten työstäni terveydenhuollossa. Eli mahdun kriteereihin, koska olen 18-67- vuoden ikähaarukassa, sekä vasta vähän aikaa ollut poissa alalta. Jos lähiviikkojen aikana minut määrätään johonkin työhön, valmistumiseni lykkääntyy vuodella (tiettyjä kursseja menee vain kerran vuodessa) enkä pääse edes kesäksi uuden alan työhöni, jossa olisi huomattavasti parempi palkka aiempaa työhöni verrattuna.

Mielestäni työhön pakottaminen on aivan naurettavaa, koska jos haluaisin tehdä hoitoalan työtä, en olisi hakeutunut täysin eri alan työhön!

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan näitä työhön kutsuttava hoitajia sijoitetaan paikkoihin joissa ei välttämättä minkäänlaista korona-altistumista edes ole. Mielenterveyspaikkoihin ja vanhainkoteihin. Ns. Ei- kiireellisiin paikkoihin.. poliklinikoille, terveysasemalle päivätyöhön.

Tarkoitus on paikata niitä hoitajia joita siirretään akuutimpiin tehtäviin. Ketään ei todellakaan olla kutsumassa mihinkään teho-osastolle töihin, ei hätää😂

Vierailija
62/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole ihan ammatinvalintakysymys, ei kannata valittaa kun töihin joutuu. Jonkinlainen kipinä on ollut hoitotyöhön kun on sitä lähtenyt opiskelemaan ja veri vetää takaisin kun kutsu käy. Perustyö ei miksikään ole muuttunut, vaikka aikaa kuluisikin vuosikymmeniä, pesut ja vaipoitukset, lääkkeen jakaminen ja suuhun laittaminen, vuoteessa kääntely.

Voihan sitä tehdä muita valintoja, vaikkapa kauppatieteet yliopistossa tai insinöörintutkinto. Niillä saa sitten toisenlaisia töitä. Monista ei sille alalle ole, mutta se onkin jo toinen juttu.

Ei ole ollut kipinää, ei pienintäkään. Hakeuduin alalle peruskoulun jälkeen, koska en keksinyt minne muuallekaan olisin mennyt ja kuvittelin että voisin ehkä tykätä lasten kanssa työskentelystä, en tykännyt. Menin koulun kitkutellen läpi ja sen jälkeen olen löytänyt oman kipinäni ihan toiselta alalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näitä työhön kutsuttava hoitajia sijoitetaan paikkoihin joissa ei välttämättä minkäänlaista korona-altistumista edes ole. Mielenterveyspaikkoihin ja vanhainkoteihin. Ns. Ei- kiireellisiin paikkoihin.. poliklinikoille, terveysasemalle päivätyöhön.

Tarkoitus on paikata niitä hoitajia joita siirretään akuutimpiin tehtäviin. Ketään ei todellakaan olla kutsumassa mihinkään teho-osastolle töihin, ei hätää😂

mutta alaa vaihtanut tuskin innosta pinkeänä haluaa edes sinne vanhainkotiin tai poliklinikallekaan. 

Vierailija
64/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.

Ovathan saaneet ilmaisen koulutuksen veronmaksajien rahoista.

Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.

Tällaisesta umpiraskaasta pakkohommasta, jota tekee henkensä uhalla pitäisi sitten kyllä myös saada tuplapalkkaa, muuten en kyllä suostu.

Ei riitä tuplapalkka. 

Entäs triplapalkka?

Vierailija
65/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt naiset ymmärtävät miltä tuntuu  olla sodassa kun 30% sairaanhoitajista kuolla kupsahtaa koronan johdosta.

Kylläpä sitä nyt taas liiotellaan😂

Vierailija
66/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajalle tiedoksi, että tämä asia on sanottu monta kertaa. Se on just näin.

Vierailija
67/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hätätyöhön voi pakottaa vain 2 viikoksi ja sen voi toistaa kerran joten ihan maksimissaan 4 viikoksi.

Kukaan teistä ei joudu ainakaan yli 4 viikkoa hoitoalalla olemaan, se on varma. Ja eiköhän kaikki sellaiset ole muutenkin koko tuon ajan saikulla jotka eivät työhön halua.

Vierailija
68/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa hoitoalalla on korona-altistus.

Vierailija
69/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hätätyöhön voi pakottaa vain 2 viikoksi ja sen voi toistaa kerran joten ihan maksimissaan 4 viikoksi.

Kukaan teistä ei joudu ainakaan yli 4 viikkoa hoitoalalla olemaan, se on varma. Ja eiköhän kaikki sellaiset ole muutenkin koko tuon ajan saikulla jotka eivät työhön halua.

Missä luki noin? Itse luin jostain että voidaan jatkaa niin pitkään kuin nähdään tarpeelliseksi?

Vierailija
70/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kotihoidossa töissä 5v sitten... Nyt kotona lasten kanssa hoitovapaalla. Lisäksi olen vuosia sitten ollut sairaalassa ja erilaisissa laitoksissa. Minneköhän ne minut pakottaa?

Vierailija
71/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hoitoalalla hyviäkin puolia. Miehet tykkäävät ja hoitajilla onkin monesti rikkaat miehet kainalossa.

Töitä on aina. Lomautusta ei tarvitse pelätä ja työpaikkaa voi tänä päivänä vaihtaa lähes kuin sukkia. Tarjontaa voi katsella ihan rauhassa. Jos yksi paikka ei miellytä, senkus vaihtaa toiseen paikkaan. Lisäksi hoitoalalla keikkailu on tosi yleistä eikä tarvitse sitoutua mihinkään yhteen paikkaan jos ei halua.

Arvostettu ammatti. Kyllä sen aina tämmösinä hetkinä huomaa. Ihmiset on ihan hädissään jo siitäkin ettei M.Torppa ole alan töissä. Ihmiset anelevat nyt, että kaikki hoitajat menevät töihin. Nyt yhtäkkiä kaikki ihmiset ovat hoitajien armoilla, että kyllä se aika tärkeä duuni taitaa olla.

Helppo lähteä töihin ulkomaille. Esim. Norjassa tienaa jopa yli 5000e kuussa. Ruotsissa neuvoteltavissa olevat palkat. Myös muualla Euroopassa hyviä palkkoja ja pääsee ihan suomalaisen hoitajan papereilla.

Vierailija
72/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ihan joka alalla ja joka paikassa on korona-altistus.

Vierailija
73/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omasta valmistumisesta on jo se lähes 20 vuotta ja viimeisestä päiväkotikeikastakin yli 12vuotta. Tuossahan sanottiin että myös ne pyydetään töihin jotka on ollut alalta pois lyhyen aikaa. 

Oma tietotaitoni hoitoalalta on jo viimeiset 10vuotta ollut jota kuinkin samalla tasolla kuin sellaisenkin joka ei alaa ole ikinä edes opiskellut. En ole pitänyt itseäni ajantasalla, koska ala ei kiinnosta. 

Sinä olet nostoväkeä. Ensin otetaan alalla hiljattain ollut reservi ja hoitovapaalla olevat ja kohta valmistuvat.

Sitten siirrytään niihin, jotka ovat olleet alalla aiemmin.

Pidempään alalla poissaolleita ei kutsuta töihin.

Mikähän tämä pidempään alalla poissaollut -aika on?

Vierailija
74/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sulkeutunut täysin kotiin neljän seinän sisälle. Koostin varmuusvaraston joka riittää 2,5kuukaudeksi.

Vierailija
75/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sulkeutunut täysin kotiin neljän seinän sisälle. Koostin varmuusvaraston joka riittää 2,5kuukaudeksi.

Juu etätöissä ei kyllä ole juurikaan altistusta...

Vierailija
76/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on ainakin ennen ollut. En ole perehtynyt miten nyt tällä hetkellä toimitaan ja tässä tilanteessa. Ja puhutaanko tästä ylipäänsä hätätyönä? Siis onko tässä kyseessä hätätyö vai ei? En tiedä.

Vierailija
77/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotetaanko miehet rintamalle jos tulee sota?

Niinpä.

Vierailija
78/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä luki noin? Itse luin jostain että voidaan jatkaa niin pitkään kuin nähdään tarpeelliseksi?

Valmiuslaissa on, ainakin vielä tällä hetkellä.

Tosin tuossa 2 viikossa just ja just oppisi tällainen 20 vuotta sitten valmistunut lähihoitaja talon tavoille, ehkä nipin napin oppisi. Myöskin se, että pahimmassa tapauksessa saisin itse koronatartunnan ja sitten kävisi miten kävisi, tai altistaisin sille perheenjäseneni enkä edes uskalla kuvitella mitä seurauksia korona heille tekisi. Palkaksi kaikesta n. 1000e miinus verot eli noin 750e. Joutuisin ehkä itse sairaalaan, - > sairaalamaksuun ja kipulääkekuluihin menisi tuokin palkka. Kyllä on...

Edelleen kysyn: olivatko sota-ajan lotat eturintamassa taistelukentällä luotien keskellä??

Vierailija
79/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha se on stressiä ottaa. Kyllä me tästä kuulkaas selvitään! 💪💪

Ei kannata kenenkään alkaa nyt panikoimaan. Kaikki menee hyvin.

Vierailija
80/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaanko miehet rintamalle jos tulee sota?

Niinpä.

No sota-aikana myös muut joutuu kantamaan kortensa kekoon, alasta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän