Alaa vaihtaneet hoitajat! Mitä ajattelette työvelvoitteesta?
Itse olen kauhuissani seurannut valmiuslain etenemistä. Sairastumista enemmän olen pelännyt pakottamista työhön ja nyt näyttää koko ajan todennäköisemmältä joutua työhön, jota en enää koskaan halua tehdä. Olen juuri valmistumassa uudelle alalle, mutta irtisanouduin vasta puoli vuotta sitten työstäni terveydenhuollossa. Eli mahdun kriteereihin, koska olen 18-67- vuoden ikähaarukassa, sekä vasta vähän aikaa ollut poissa alalta. Jos lähiviikkojen aikana minut määrätään johonkin työhön, valmistumiseni lykkääntyy vuodella (tiettyjä kursseja menee vain kerran vuodessa) enkä pääse edes kesäksi uuden alan työhöni, jossa olisi huomattavasti parempi palkka aiempaa työhöni verrattuna.
Mielestäni työhön pakottaminen on aivan naurettavaa, koska jos haluaisin tehdä hoitoalan työtä, en olisi hakeutunut täysin eri alan työhön!
Kommentit (141)
Kun kuukaudet kuluu niin ei ole ollenkaan varmaa että enää mitään ylityörahoja tai sunnuntaikorvauksia maksetaan. Yhteiskunta muutoin seis ja vain julkisen puolen kulut hakkaa koko ajan niin tiukilla pian että normaalit palkat tulevat maksuun. Jopa satoja tuhansia kohta lomautettuna ja työttöminä niin huonolta näyttää. Kevät ja kesä töissä asuen ja loma ehkä jo tänä vuonna. Lomarahat varmaan jää saamatta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaikkien on tehtävä osamme tässä sodassa. Sinun osasi on olla eturintamalla. T.sairaanhoitaja
Olen tehnyt osani pitämällä lapset kotona ja välttämällä turhia kontakteja. Vaihdoin alaa, koska ei kiinnosta olla eturintamassa.
ap
Ei sitä kiinnostusta kysytä asevelvollisiltakaan. Pakkolaki on sinun osasi.
Ilmeisesti hänelle on tuo työvelvoite hypoteettinen juttu. Pöyristyy kansallisesta ja kansainvälisestä hätätilasta ja ei halua kantaa korttaan kekoon. Onkohan näitä muita? Ilmeisesti kaikki mahdollinen yhteiskunnan tuki kuitenkin kelpaa. Lapsilisät yms. koulutus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä edes palkkaa? Itsekin muutama vuosi sitten muihin töihin vaihtanut ja nyt perhevapailla. Toimin myös omaishoitajana sairaalle lapselleni. Kaipa sitten voin jotain yövuoroa tehdä ja olla nukkumatta tuon kuukauden...
No tottakai saa palkkaa ja myös ylityökorvaukset, sunnuntaikorvaukset jne.
mutta palkka on pienempi kun saisin nykyisestä
Tätä on monen ilmeisesti vaikea tajuta. Jos on yhtään lukupäätä, voi helposti kouluttautua huomattavasti paremmin palkattuihin hommiin. Moni lähtee liian ruusuisin odotuksin hoitoalalle, mutta vaihtaa alaa, kun tajuaa millaista pätkätyötä ja kikyttelyä koko ala on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.
Ovathan saaneet ilmaisen koulutuksen veronmaksajien rahoista.Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.
Hoitajia tulee vielä kuolemaan Suomessa koronaan, kuten on muuallakin kuollut. Italiassa ei edes kerrota kuinka paljon, mutta jos lääkäreitäkin on kuollut jonkin verran, niin varmasti myös hoitajia vielä enemmän.
Tämän jälkeen ei kukaan halua opiskella sairaanhoitajaksi, ellei palkkoja nosteta MERKITTÄVÄSTI. Ja oliko vielä niin ettei ylitöistäkään nyt sitten kriisin keskellä tarvi maksaa? Missä miesvaltaisella alalla suostuttaisiin sellaiseen? Mieheni tekee ”vaarallisia” sähkötöitä ja saa huomattavan korvauksen tästä työstä, itse en saa mitään, vaikka jatkuvasti altistan itseäni jollekin taudille, tappavallekin.
Miten vaikea on tajuta että nyt on POIKKEUSOLOT, eikä normaalit työolot päde.
Työpaikalla on nyt ilmiintynyt viime päivinä uusi rotu. Innoissaan ja silmät hehkuen puhuvat miten eturintamassa ja näytettävä esimerkkiä koko maalle ja ainutlaatuinen tilaisuus jne. Aluksi luulin että nämä ovat pelleilemässä mutta nyt toista viikkoa joka vuorossa sama vauhkoaminen käynnissä jos yhtä aikaa töissä. Valitettavan usein ollaan koska yksi näistä tekee nyt pelkkää aamua. Tavallinen vuodeosasto kuitenkin kyseessä.
Ketjusta poistettu kaikki asiaviestit. Te-toimisto EI määrää ketään töihin. Jokaisen tilanne käydään läpi tarkoin. Ketään ei pakoiteta töihin mihinkään. Pakko ei ole etu kenellekään. Sen jokainen ymmärtää. Ps. Valmiuslain alainen työ koskee myös muitakin kuin sairaanhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 9 v. sitten pois burnoutin vuoksi. Jos "määräys" tulee, niin otan sakot mieluummin. En vie myöskään 1 v. hoitoon sen vuoksi. Lisäksi 6 v. ja 8 v. kotona etäkoulussa. En jätä heitä kotiin yksin, saati vie kouluun ja lähdetä hakemaan tautia vartavasten.
Ei tartte olla huolissaan :) Tuo työvelvoite koskee ainoastaan nyt alalla toimivia tai niitä, jotka ovat olleet vain vähän aikaa poissa alalta, esimerkiksi äitys- ja/tai hoitovapaalla. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/28382dfb-36b6-46bf-9b72-763ec9e71…
Itse jäin pois hoitsuna, koska sain pahan selkävamman ja kouluttauduin uudelleen. Mua nyt ei muutenkaan taatusti niihin hommiin kutsuta, kun ei ole 17 vuoteen niiyä tehnyt ;)
Hae saikkua. Ahdistuksen perusteella sitä saa, ahdistuneisuus on kansainvälisessä tautiluokituksessa määritelty psyykkiseksi sairaudeksi, mikä on peruste palkallisen sairausloman ja Kelan maksaman sairauspäivärahan saamiseksi.
Terveisin sairauslomalla oleva lääkäri (tosin kotitapaturmana tulleen aivoverenvuodon vuoksi, eikä sen takia että korona vituttaa)
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta poistettu kaikki asiaviestit. Te-toimisto EI määrää ketään töihin. Jokaisen tilanne käydään läpi tarkoin. Ketään ei pakoiteta töihin mihinkään. Pakko ei ole etu kenellekään. Sen jokainen ymmärtää. Ps. Valmiuslain alainen työ koskee myös muitakin kuin sairaanhoitoa.
Jos asia on näin yksinkertainen niin ketään alaavaihtanutta hoitajaa ei kannata edes kysellä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Viperailija kirjoitti:
Itse jäin 9 v. sitten pois burnoutin vuoksi. Jos "määräys" tulee, niin otan sakot mieluummin. En vie myöskään 1 v. hoitoon sen vuoksi. Lisäksi 6 v. ja 8 v. kotona etäkoulussa. En jätä heitä kotiin yksin, saati vie kouluun ja lähdetä hakemaan tautia vartavasten.
Et siis ole lukenut sitä lakia
Kyllä olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vi pääerailija kirjoitti:
Luulen, että jos tosipaikka tulee, on vankila mahdollista.
Höpö, höpö. Lueppa se valmiuslaki ja rangaistukset uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaikkien on tehtävä osamme tässä sodassa. Sinun osasi on olla eturintamalla. T.sairaanhoitaja
Olen tehnyt osani pitämällä lapset kotona ja välttämällä turhia kontakteja. Vaihdoin alaa, koska ei kiinnosta olla eturintamassa.
ap
ei sinne armeijaan ole pakko mennä, vaihtoehtojakin löytyy :) Ja nykyaikana varsinkin. Niinhän sitä sanotaan myös niille, jotka on terveydenhoitoalalle lähtenyt heti peruskoulun jälkeen. Mitäs läksit.
Pakkolaki ei ole minun osani, koska kouluni olen käynyt lähes 20 vuotta sitten ja yhtäkään kertausharjoitusta ei ole vuosien saatossa pidetty, jossa olisin voinut ylläpitää osaamistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Luuletko että sodassa ihmiset halusivat sotia??
Sodassa jokainen teki osansa, tässä tapauksessa pakkotyö koskee ainoastaan terveydenhoitoalaa. Ja pelkästään vain heitä.
Ei muuten tehnyt! Tuhannet ja taas tuhannet pakenivat muihin maihin tai karkuroivat muutoin. Luonnollisesti naisissa oli enemmän näitä sodan välttäneitä. Tällä kertaa saattaa mennä toisin päin.
Mutta kun tämä ei koske kaikkia naisia, kuten asevelvollisuus pääosin koski miehiä. Tämä koskee vain osaa naisista. Tasa-arvon kannalta huono ratkaisu.
Tää on erilainen sota, mihin ollaan totuttu. Aikaisemmin sotaan lähti miehet rintamalle ja naiset pyöritti yhteiskuntaa. Nyt hoitoala tarvitsee omat sotilaansa ja muut hoitavat oman tonttinsa. Rohkeutta ja voimaa kaikille! Itse lähden hoitoalalla tänä vuonna opiskelemaan, vaikka nyt on tämmöinen tilanne päällä. Ja olen valmis, jos tulevaisuudessa tulee samanlainen tilanne vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ilmeisesti hänelle on tuo työvelvoite hypoteettinen juttu. Pöyristyy kansallisesta ja kansainvälisestä hätätilasta ja ei halua kantaa korttaan kekoon. Onkohan näitä muita? Ilmeisesti kaikki mahdollinen yhteiskunnan tuki kuitenkin kelpaa. Lapsilisät yms. koulutus jne.
mikä on sinun kortesi tähän kansalliseen ja kansainväliseen hätätilaan? Lomailet lasten kanssa kotona ja teet "etätöitä"? Niinkö? Vai oletko mammapalstan tyyliin lääkäri suoraan etulinjasta?
Yhteiskunnan tuki kelpaa ihan kuten jokaikiselle suomalaiselle, sinullekin. Maksan myös veroja ihan kuten kuuluukin. Teen töitä, mutta en hoitoalalla. Kannan oman korteni kekoon ihan varmasti tässä ja nyt ja myös tämän jälkeen, mutta sairaita ihmisiä hoitamalla en sitä tule tekemään.
Antakoot sakot tai linnatuomion. En lähde mihinkään. Vankilassa on täysihoito suomessa, saa opiskella, harrastaa ja lääkäriin ja hammaslääkäriin pääsee heti. Saisi huonot hampaat kuntoon, kun lähihoitajan palkalla ei ole niitä varaa korjata. Mielelläni kärsin vankilatuomion. Siellä voisi levätä ilman stressiä eristyksessä, pääsisi kerrankin eroon stressistä.
Yli 10 v sitten olin viimeksi puoli vuotta erikoissairaanhoidossa osastotyössä. Tein aika paljon pakosta öitä. Mulla 20 v sitten diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö, mikä pysynyt tasapainossa lääkityksellä ja olen ollut työkykyinen pitkään (ja edelleen) muulla alalla siis. Mutta tuolloin hoitotyössä valvomisen ja muun hoitotyöhön liittyvän stressin vuoksi "jouduin lataamoon" puoleksi vuodeksi.
Kun tämä työvelvoite tuli tietoon, varasin jo ajan psykiatrilta, että saan lausunnon kyvyttömyydestäni hoitotyöhön. Nykyisessä työssäni teen nyt etätöitä, eikä työn myöskään pitäisi loppua ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
mikä on sinun kortesi tähän kansalliseen ja kansainväliseen hätätilaan? Lomailet lasten kanssa kotona ja teet "etätöitä"? Niinkö? Vai oletko mammapalstan tyyliin lääkäri suoraan etulinjasta?
Yhteiskunnan tuki kelpaa ihan kuten jokaikiselle suomalaiselle, sinullekin. Maksan myös veroja ihan kuten kuuluukin. Teen töitä, mutta en hoitoalalla. Kannan oman korteni kekoon ihan varmasti tässä ja nyt ja myös tämän jälkeen, mutta sairaita ihmisiä hoitamalla en sitä tule tekemään.
Läheltä liippasi. Lähäri mies ja hoidan liikuntäkyvytöntä neurologisesta sairaudesta kärsivää henkilökohtaisen avustajan ominaisuudessa. Kuulun ns. kriittistä työtä tekevien joukkoon.
Lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Läheltä liippasi. Lähäri mies ja hoidan liikuntäkyvytöntä neurologisesta sairaudesta kärsivää henkilökohtaisen avustajan ominaisuudessa. Kuulun ns. kriittistä työtä tekevien joukkoon.
Lisää?
mäkin hoidan lapsiani kotona lastenhoitajan ominaisuudessa, olen siis työllistetty, ei kai munkaan tarvitse muualle hoitotyöhön lähteä?
Ei muuten tehnyt! Tuhannet ja taas tuhannet pakenivat muihin maihin tai karkuroivat muutoin. Luonnollisesti naisissa oli enemmän näitä sodan välttäneitä. Tällä kertaa saattaa mennä toisin päin.