Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yrittäjän voitot on aina hänen omiansa, mutta tappiot kuuluu yhteiskunnalle?

Duunari
26.03.2020 |

Sinänsä toivon, että yritykset pysyy pystyssä ja voi taas kohta työllistää, mutta en mä nyt oikein tajua, miksi mun pitäisi maksaa naapurin rouvan jogastudion kulut, kun riskit realisoituu.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisena todella pienen rahan yrittäjänä on tosi kummallista lukea näitä. En mä kääri mitään erityisiä "voittoja" yrittämisestä, kunhan yritän pärjätä. Mun ala on viimeisen 15 vuoden aikana siirtynyt lähes kokonaan freelance-yrittämiseen. En mä olisi muuten yrittäjäksi lähtenyt. Palkansaajat ei aina tajua, miten hyvin heillä on asiat.

Ja sitä vielä mietin, että millaisia voittoja ajattelit jonkun joogastudioyrittämisen sille yrittäjälle tuottavan? Ajattele nyt järjellä: tilavuokrat, tiloihin liittyvät muut kulut, työntekijöiden palkat, oma YEL – ajattelitko, että tuollaisella toiminnalla pääsisi rikastumaankin?

Mutta eikö yrittäjyyteen myös kuulu riskinarviointi? Miksi realisoitunut riski kuulu yrittäjälle?

Ootko sä nyt käymässä tätä keskustelua provomielessä vai ihan oikeasti? Jos oikeasti, niin kerro ihan käytännössä, mitä tarkoitat "riskinarvioinnilla" jonkun joogastudioyrittäjän kohdalla. Jatketaan sitten siitä.

Vierailija
22/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä universumissa yrittäjän voitot ovat hänen omiaan?

Ei ainakaan Suomessa. Marginaaliveroprosentti korkeissa tuloluokissa +50%.

Niin no jos ihan kirjaimellisesti aletaan laskemaan, niin montako työntekijää ne on omilla rahoilla kouluttanut itselleen ?

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sen verran humaani, että kannattaisin tietynlaista gulak-mallia pariksi vuodeksi.

Eli terveet ihmiset töihin tukien varassa yrityksille.

Alasta riippumatta jos on työtön niin töihin vaan tukien eteen vähän yhteistä hyvää.

Kuulostaa ihan ystävälliseltä, mutta en minä ainakaan ihan kaikenlaisia hyypiöitä haluaisi työmaalleni toikkaroimaan. Olen pahoillani, mutta tarvitaan osaajia.

Vierailija
24/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä koska me olemme edistyksellinen maa Venäjän vieressä ja opimme Neuvostoliitosta parhaimmat puolet ja saamme sen toimimaan missä venäläiset epäonnistui.

Amerikassahan yrittäjä maksaisi itse tappiostaan.

Eli käytännössä se on se huono tapa ratkaista asioita.

Amerikka on tuhoutumassa hulluuteensa.

Ei se ole yhtään hullumpi tapa. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, niin sitä ei kannata harjoittaa vaan tehdä jotain hyödyllistä.

Zinc

Vierailija
25/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä koska me olemme edistyksellinen maa Venäjän vieressä ja opimme Neuvostoliitosta parhaimmat puolet ja saamme sen toimimaan missä venäläiset epäonnistui.

Ei se ole yhtään hullun.mpi tapa. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, niin sitä ei kannata harjoittaa vaan tehdä jotain hyödyllistä.

Zinc

Vierailija
26/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sen verran humaani, että kannattaisin tietynlaista gulak-mallia pariksi vuodeksi.

Eli terveet ihmiset töihin tukien varassa yrityksille.

Alasta riippumatta jos on työtön niin töihin vaan tukien eteen vähän yhteistä hyvää.

Kuulostaa ihan ystävälliseltä, mutta en minä ainakaan ihan kaikenlaisia hyypiöitä haluaisi työmaalleni toikkaroimaan. Olen pahoillani, mutta tarvitaan osaajia.

Ensin tekevät työt väärin, rikkovat paikat ja lopuksi vielä vievät laitteet mennessään.

Zinc

Nämä on niin nähty. Ei ole kuin haittaa .. 

Olen sanonut kerran pomollekin, että älä nyt stana ota enää koskaan niitä "ilmaisia" harjoittelijoita meille.

Vierailija
27/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yhtään hullumpi tapa. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, niin sitä ei kannata harjoittaa vaan tehdä jotain hyödyllistä.

Zinc

Jos tuolle linjalle mentäisi niin aika moni kotimainen vihannespuljukin saisi laittaa luukkunsa kiinni...

Loppuisi kotimaiset vihannekset siihen. Sitäkö tässä nyt halutaan?

Vierailija
28/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä universumissa yrittäjän voitot ovat hänen omiaan?

Ei ainakaan Suomessa. Marginaaliveroprosentti korkeissa tuloluokissa +50%.

Niin no jos ihan kirjaimellisesti aletaan laskemaan, niin montako työntekijää ne on omilla rahoilla kouluttanut itselleen ?

Zinc

Mitä työntekijöitä? Eikös about 70% yrittäjistä ole yksinyrittäjiä?

Vierailija
29/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin yrittäjän voitot hänen omiansa? Niistä maksetaan veroa ihan samalla tavoin kuin palkasta.

Vierailija
30/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tosi isolla osalla ei ole mitään kuvaa, millaisia kaikkia asioita tehdään nykyään yrittäjänä ja miten julkinenkin sektori on voimakkaasti suhteessa yrittäjiin. Esimerkiksi vaikkapa kaverini, joka tekee lasten kuntoutusta. Hän on yrittäjä, ja lasten kuntoutukset korvaa Kela. Hän on siis Kelan renki, riippuvuussuhteessa Kelaan. Suurin osa hänen tuloistaan tulee sieltä. Parikymmentä vuotta sitten hänellä olisi ollut kunnan virka.

Vierailija
31/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Jos tuolle linjalle mentäisi niin aika moni kotimainen vihannespuljukin saisi laittaa luukkunsa kiinni...

Riippuu miten asia määritellään. Kapitalismissa kyllä. Näyttää moni pulju pyörivän ihan omillaan ja tulevan toimeen, eli tarvitaanko sellaisia, jotka eivät pärjää ? 

Esim. Herppeksen kurkkuja ostin juuri ja tomaatteja. 

Zinc

Eri asia on sitten lasketaanko se infraan. Mutta onhan se vähän outoa, jos toiset pystyvät toimimaan kannattavasti ja toiset eivät. Jotainhan ne silloin tekevät väärin ?

Vierailija
32/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin yrittäjän voitot hänen omiansa? Niistä maksetaan veroa ihan samalla tavoin kuin palkasta.

Näin juuri. Toki siinä vaiheessa, kun alkaa tienata paremmin, voi alkaa kikkailemaan, koska omistamista verotetaan lempeämmin, työntekoa taas rankemmalla kädellä. Kun pääoman määrä kasvaa, tulee sitä voittoakin. Mutta kun nykyään tosiaan monet entiset palkansaajat ovat yrittäjiä, ei yritystoiminnassa automaattisesti mitenkään isot rahat pyöri.

Vierailija
33/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se yrittäjä maksaa ihan kiitettävästi veroja, älä huoli.

Ja nostaa osinkoja, älä vähättele.

Vierailija
34/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjä maksaa esimerkiksi veroja, palkkaa työntekijöitä, jotka kuluttavat ja maksavat veroja....

alatko hahmottaa?

Mutta joo, annetaan firmojen mennä nurin ja porukka työttömäksi. Se on yhteiskunnan etu

Vierailija
35/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Riippuu miten asia määritellään. Kapitalismissa kyllä. Näyttää moni pulju pyörivän ihan omillaan ja tulevan toimeen, eli tarvitaanko sellaisia, jotka eivät pärjää ? 

Zinc

Eri asia on sitten lasketaanko se infraan. Mutta onhan se vähän outoa, jos toiset pystyvät toimimaan kannattavasti ja toiset eivät. Jotainhan ne silloin tekevät väärin ?

Tässä on nyt se ongelma, että sä et tunne nykyaikaista työelämää. Siinä, missä ihmisillä oli ennen virkoja ja toimia, nykyään monet tehtävät on ulkoistettu alihankkijoille, eli yrittäjille. Ja työpaikkoja on ylipäätään vähemmän, ihmiset joutuvat luomaan ne itse. Se ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, varsinkaan, jos ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä.

Vierailija
36/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se yrittäjä maksaa ihan kiitettävästi veroja, älä huoli.

Ja nostaa osinkoja, älä vähättele.

Toivottavasti et ihan oikeasti kuvittele, että osinkojen nostaminen olisi jotenkin automaattista, tai että ne olisivat aina jotain järjettömiä summia.

Vierailija
37/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavallako ulkoistaisit riskin duunarillekin - mitäs jäit työttömäksi.

Vierailija
38/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Zinc

Tässä on nyt se ongelma, että sä et tunne nykyaikaista työelämää. Siinä, missä ihmisillä oli ennen virkoja ja toimia, nykyään monet tehtävät on ulkoistettu alihankkijoille, eli yrittäjille. Ja työpaikkoja on ylipäätään vähemmän, ihmiset joutuvat luomaan ne itse. Se ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, varsinkaan, jos ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä.

Sepäs mielenkiintoista etten tunne työelämää, kun me itse toimitaan joidenkin alihankkijoina ja jotkut toimivat meidän alihankkijoina. Näinhän se vähän menee. Isommasta pienempään.

Mutta mistähän sä nyt taas siellä leikit tietäväsi mitä minä tiedän ?

Zinc

Vierailija
39/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää minuakin javarsinkin ravintola-ala, jossa pimeää työvoimaa ja veronkiertoa harrastetaan paljon.

Vierailija
40/114 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Zinc

Sepäs mielenkiintoista etten tunne työelämää, kun me itse toimitaan joidenkin alihankkijoina ja jotkut toimivat meidän alihankkijoina. Näinhän se vähän menee. Isommasta pienempään.

Mutta mistähän sä nyt taas siellä leikit tietäväsi mitä minä tiedän ?

Zinc

No se tietämättömyys tulee ihan siitä kirjoituksistasi. Tunnet oman työpaikkasi todellisuuden, muttet mitään sen ulkopuolella. Olet työntekijänä firmassa, et esim. yrittäjänä tai yksinyrittäjänä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi