Miksi THL väittää ettei hengityssuojaimista ole apua?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/852087-itse-tehty-kangasmaski…
"Hengityksensuojaimet, jotka suojaavat käyttäjää, kun hoidetaan potilasta, joka sairastaa ilmateitse tarttuvaa tautia. Ne siis käytännössä suodattavat virukset sisään tulevasta ilmasta."
https://yle.fi/uutiset/3-11252180
"Vasemmalla oleva nenä-suusuojus eli kirurginmaski suojaa lähinnä ympäristöä kantajaltaan. Keskellä oleva ffp2-suojain ja oikealla oleva ffp3-suojain taas suojaavat myös käyttäjäänsä hengitysteitse tapahtuvalta koronavirustartunnalta"
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei riitä kaikille, joten virallinen totuus on ettei ne auta.
Ei ristus sentään näitä trolleja.
Kyllähän ne maskit auttaa, mutta ongelma on se ettei Matti ja Maija Meikäläiset esimerkiksi osaa pestä käsiään oikein ja sitten kuitenkin räppäävät naamaansa likaisilla käsillään. Ja silloin siitä maskista ei enää olekaan mitään apua. Todennäköisesti ihmisen vain kuvittelevat olevansa oikein kunnolla suojassa ja sitten mennä viipottavat ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta lähtenyt tauti jossa kiinalaiset ovat sitä levittäneet ja taruttaneet ja se on niin tehnyt maskeista huolimatta.
Niin on, mutta ilman maskeja varmaankin huikeasti levinneempi. Eli missä ovat ne tieteelliset julkaisut joiden mukaan maskien käyttö on haitallistA?
Koskettelet maskia jossa on virusta joten levität siitä virusta.
Olisiko mahdollista että sinä vain olisit enempi luokkaa, maskin turhaa koskettelija, kuin miljardi kiinalaista jotka eivät sairastu maskin käytöstä, vaan suojaavat muita niiden avulla :-)
Ei. Maskin käyttöä seuranneena huomaan että sellaiset joilla ei ole kokemusta maskeista koskettelevat niitä useammin koska se on heille uusi asia. Ihan huomaamattaan. Minulla on kokemusta erilaistä maskeista työni takia ja kokemusta apulaisita jotka maskeja käyttävät.
Olisi ihan yhtä mahdollista sanoa että korona levisi tehokkaammin kun moni käytti väärin maskeja ja levitti virusta sen kautta.
Myönnän että pieni osa, hyvin pieni osa väestöstä räpläisi sitä maskia ja todennäköisesti samat henkilöt koskettelisivat kasvojaan myös ilman maskia. Tottumus.
Kuitenkin suuressa kuvassa, vaikka ne kasvojensa näpelöitsijät sairastuttaisivatkin itsensä, maskeja käytämällä hekin estäisivät oman tartuntansa levittämisen muihin ihmisiin.
Sivusta huutelen, että hyvin suuri osa väestöstä näpelöi kasvojaan ihan tiedostamattaan, jopa useita kertoja minuutissa. Poisopettelu on hankalaa, ja onnistuu helpoiten niiltä, jotka työskentelevät käsineet kädessä. Olisiko hanskoista apua naamannäpläykseen? Ohis, sorry.
Vierailija kirjoitti:
K-raudassa on yhä hyllyssä FFP3-hengityssuojaimia. 5kpl paketti 19.90. Niillä olen käynyt kaupassa niin ei tarvitse stressata tuleeko virus hengityksen kautta.
Onko sulla myös suojalasit, se tulee silmienkin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne maskit auttaa, mutta ongelma on se ettei Matti ja Maija Meikäläiset esimerkiksi osaa pestä käsiään oikein ja sitten kuitenkin räppäävät naamaansa likaisilla käsillään. Ja silloin siitä maskista ei enää olekaan mitään apua. Todennäköisesti ihmisen vain kuvittelevat olevansa oikein kunnolla suojassa ja sitten mennä viipottavat ympäriinsä.
Niin ehkä tämä tutkimusongelma pitäisi jakaa kahteen osaan. Suojautumisen yksilölliset hyödyt ja sitten yhteiskunnallisesti. Varmaankin THL on aika lähellä totuutta jos isoa kuvaa katsotaan, mutta itse taas olen satavarma että pystyn yksilönä hyvinki paljon vaikuttamaan omaan tartuntatodennäköisyyteen käyttämällä hengityssuojaimia (ja kaikkea muutakin saatavilla olevaa välinettä ja toimintatapaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niistä ei ole. Voitko kuvitella, että meillä joillakin on ihan koulutus tietää nämä asiat.
missäs tällaista maskikoulutusta järjestetään? THL:n tiloissako? Googlettamalla löytyy aikapaljon päinvastaista tietoa monesta eri lähteestä
Kyllä Kuukle tietää!
Eihän pitkälle koulutetuilla ja aiheeseen perehtyneillä tutkijoilla voi olla yhtä hyvää tietoa kuin Kuuklella, roskalehdillä - ja luitko, mitä oli Seiskassa siinä jännässä kuvassa tekstinä!
Vierailija kirjoitti:
K-raudassa on yhä hyllyssä FFP3-hengityssuojaimia. 5kpl paketti 19.90. Niillä olen käynyt kaupassa niin ei tarvitse stressata tuleeko virus hengityksen kautta.
Tämä kuvastaa sitä ongelmaa oikein hyvin. Taas kuvitellaa, että se suojain tuo jonkun supersuojan. Onhan sinulla hanskat kädessä, kun riisut sen maskin? Ja onhan sinulla myös silmät suojattu, kun liikut siellä kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvastaa sitä ongelmaa oikein hyvin. Taas kuvitellaa, että se suojain tuo jonkun supersuojan. Onhan sinulla hanskat kädessä, kun riisut sen maskin? Ja onhan sinulla myös silmät suojattu, kun liikut siellä kaupassa?
Käsihygienia kunnossa? Lääpslääps käsidesin kanssa ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te maskinkäyttäjät kaikki yksinasuvia erakoita etätöissä? Jos ette, teidän suurin riskinne on ihan muualla kuin kauppareissulla.
Minä olen. Ja olet oikeassa suurin riski minulla sairastua on kauppareissut. Sen takia ffp3 naamalla + huivi + suojalasit yhdistelmällä mennään. Käyn myös joka ilta kävelylenkillä, mutta tämä on niin harvaan asuttua seutua että en pidä sitä suurena riskinä. Näiden kahden homman lisäksi en oikeastaan poistu asunnostani.
Ei se p3 auta sinua sairastumasta, ei se venttiili mikään virussuoja ole. Miten ison varaston olet niitä hamstrannut, kun se pitää heittää roskiin käytön jälkeen?
Unohtakaa jo ihmiset ne p2- ja p3-maskit. Miksi ylen on pitänyt sotkea sellasten ihmisten mielet, jotka ei normaalisti maskeja käytä ja nyt kuvittelee olevansa asiantuntijoita huutelemalla ffp3, vaikkei todellisuudessa ikinä aiemmin ole edes nähnyt koko hengityssuojaimia.
Tee itse itsellesi kankainen maski tai käytä kaulahuivia.Tutki asiaa, ei se mitään avaruutiedettä ole. Jopa sinä voisit hämmästyä tieteen uusista saavutuksista.
Ffp3 tason hengityssuojain estää käyttäjää saamasta virustartuntaa :-)
Ffp3 hieman huonommin, mutta ok.
FFp1 ei suojaa käyttäjää, mutta estää vielä oireetonta tartunnan saanutta tartummasta muita.
Venttiili joissakin maskimalleissa helpottaa uloshengittämistä ja vähentää maskin kostumista hengitysilmasta.
Hyvää ffp3 tason suojausmaskia ei tietenkään kannata heittää menemään 15 minuuttia kestävän kauppareissun jälkeen, vaan se poistetaan varovasti kuupasta ja asetetaan jonnekin kuivaan paikkaan, jossa mahdolliset virukset kuolevan muutaman päivän sisällä. Senjälkeen maskia voi uudelleen käyttää.
Itsetehty maski tekee saman, eli suojaa muita.
Ensinnäkin voit lyhentää nuo ihan vain peeykkösiksi, kakkosiksi ja kolmosiksi. Ei kukaan sano työmaallakaan, että "hei tuopa niitä ffp3-hengityssuojaimia", vaan että "tuo peekolmosia". Ja p3-maskeja on tullut käytettyä töissä jo aika monta vuotta eikä ne suodata kunnolla edes pölyä. Käytetään niitä nimenomaan pölysuojaimina, mutta ei ne 100% suojaa siltäkään. P3 käytetään, kun on suojalasipakko, niin lasit ei huurru, muuten käytetään p2-suojia. Kun ne eivät suodata täydellisesti pölyäkään, niin miten ne suojaisivat viruksilta, jotka ovat tuhat kertaa pienempiä? Ihan vain näin 10 vuoden käytännön kokemuksella.
Niin että oikein käytettynä suojaa, väärin käytettynä ei. No shit?
Mä arvasin että täällä on joku raksapena pätemässä "suojaimien asiantuntijoina". Ihan jos lähdetään nyt näinkin yksinkertaisesta asiasta, minkä lankunkantajakin luulisi tajuavan, niin siellä työmaalla kun sä äherrät se suoijain päässä jotain töitä, niin me laitetaan se päähän kun vaikka piipahdetaan kaupassa ostoksilla. Voisko siinä olla vähän eroja, että se pysyy meillä sen lyhyen ajan päässä ihan hyvin? Toisekseen koska me halutaan pitää sitä maskia, toisinkuin te penat jotka pidätte sitä vain pakon edessä, niin se myöskin on paremmin aseteltu eikä tule niitä pakkoliikkeitä olla sitä kokoajan säätämässä. Ja kolmanneksi se meidän ostama suojain ei luultavasti ole se halvin paska jonka teidän mestari on ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viruksilta se ei kuitenkaan suojaa.
T. eri
Miksi ulkomaisissa tutkimuksissa se suojaa, jopa nk. kirurginmaski tai tilapäismaski suojaa? Onko Suomessa eri virukset kuin muualla?
Ei suojaa eikä sellaisia tutkimuksia ole. Kirurgin maski suojaa sitä potilasta, ettei kirurgi sylje puhuessaan potilaan haavaan sitä leikatessa.
Toki JAMA:lla ei ole samaa uskottavuutta kuin THL:llä, mutta silti
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/184819
Surgical Mask vs N95 Respirator for Preventing Influenza Among Health Care WorkersA Randomized Trial
Conclusion Among nurses in Ontario tertiary care hospitals, use of a surgical mask compared with an N95 respirator resulted in noninferior rates of laboratory-confirmed influenza.
Tässä testattiin maskien käyttöä kotona influenssan torjumisessa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19193267
"Results of our study have global relevance to respiratory disease control planning, especially with regard to home care. During an influenza pandemic, supplies of antiviral drugs may be limited, and there will be unavoidable delays in the production of a matched pandemic vaccine (31). For new or emerging respiratory virus infections, no pharmaceutical interventions may be available. Even with seasonal influenza, widespread oseltamivir resistance in influenza virus A (H1N1) strains have recently been reported (32). Masks may therefore play an important role in reducing transmission."
Ei mua kiinnosta ainakaan tuollaiset tutkimukset, aivan eri asia. Sellainen kiinnostaisi jossa 100 tyyppiä eristyksessä liikkuu pakolliset ulkoreissut "paljaana" ja toiset 100 käyttää maskeja ja muita suojavälineitä. Kummatkin välttelevät tartuntaa samalla tavalla siis, vain toisella suojavälineet.
Kuten yksi tässä ketjussa jo lainattu tutkija sanoi, ei tuollainen tutkimus ole mahdollinen, koska olisi epäeettistä altistaa tutkimuksen nimissä ihmisiä virukselle ja suojata vain puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtökohtaisesti pidä ihmisiä tolloina - sinä pidät.
Viruksen koko versus maskissa olevien reikien koko. Otapa selvää... virus on pienin elävä organismi.
Hengitysuojain naamalla levittää viirusta ihan yhtävarmasti kuin ilmankin. Viirus varasto naamassa vai ilman?
Ja sitten suojain naamalle ja kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten suojain naamalle ja kauppaan.
Pese kädet ennen kuin menet kauppaan pese kädet kun tulet kaupasta. Älä rävellä tuotteita, yski hihaasi jos yskittää älä koskettele hengityssuojaintasi varsinkaan jos olet siihen jo yskinyt.
Perussuojainta käytetään siksi, että ei tartuteta toisia ihmisiä, ei siksi että itse suojauduttaisiin. Näin Aasiassa on tehty jo pitkään - paperi- ja kangashengityssuojat eivät ole reunoilta tiiviitä (esim. niiden rautakauppamaskien rautalankanenäkappaleet ovat yhtä tyhjän kanssa vaikka kuinka painelisi niitä nenärustoaan vasten), eli ilmaa "vuotaa" niiden kautta. Mutta jos olet itse kipeänä ja käytät hengityssuojaa, et levitä viruksia tai muita pöpöjä kanssaihmistesi hengitettäväksi läheskään yhtä paljon.
Onneksi ei ole varaa ostaa noita suojia ja ne on loppu.
En kehtaisi pitää moisia päässä. Vähän kuin pyöräilykypärä. Täysin dorkan näköistä.
Mieluummin kuolen kuin pistän tuollaista naamaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te maskinkäyttäjät kaikki yksinasuvia erakoita etätöissä? Jos ette, teidän suurin riskinne on ihan muualla kuin kauppareissulla.
Minä olen. Ja olet oikeassa suurin riski minulla sairastua on kauppareissut. Sen takia ffp3 naamalla + huivi + suojalasit yhdistelmällä mennään. Käyn myös joka ilta kävelylenkillä, mutta tämä on niin harvaan asuttua seutua että en pidä sitä suurena riskinä. Näiden kahden homman lisäksi en oikeastaan poistu asunnostani.
Ei se p3 auta sinua sairastumasta, ei se venttiili mikään virussuoja ole. Miten ison varaston olet niitä hamstrannut, kun se pitää heittää roskiin käytön jälkeen?
Unohtakaa jo ihmiset ne p2- ja p3-maskit. Miksi ylen on pitänyt sotkea sellasten ihmisten mielet, jotka ei normaalisti maskeja käytä ja nyt kuvittelee olevansa asiantuntijoita huutelemalla ffp3, vaikkei todellisuudessa ikinä aiemmin ole edes nähnyt koko hengityssuojaimia.
Tee itse itsellesi kankainen maski tai käytä kaulahuivia.Tutki asiaa, ei se mitään avaruutiedettä ole. Jopa sinä voisit hämmästyä tieteen uusista saavutuksista.
Ffp3 tason hengityssuojain estää käyttäjää saamasta virustartuntaa :-)
Ffp3 hieman huonommin, mutta ok.
FFp1 ei suojaa käyttäjää, mutta estää vielä oireetonta tartunnan saanutta tartummasta muita.
Venttiili joissakin maskimalleissa helpottaa uloshengittämistä ja vähentää maskin kostumista hengitysilmasta.
Hyvää ffp3 tason suojausmaskia ei tietenkään kannata heittää menemään 15 minuuttia kestävän kauppareissun jälkeen, vaan se poistetaan varovasti kuupasta ja asetetaan jonnekin kuivaan paikkaan, jossa mahdolliset virukset kuolevan muutaman päivän sisällä. Senjälkeen maskia voi uudelleen käyttää.
Itsetehty maski tekee saman, eli suojaa muita.
Ensinnäkin voit lyhentää nuo ihan vain peeykkösiksi, kakkosiksi ja kolmosiksi. Ei kukaan sano työmaallakaan, että "hei tuopa niitä ffp3-hengityssuojaimia", vaan että "tuo peekolmosia". Ja p3-maskeja on tullut käytettyä töissä jo aika monta vuotta eikä ne suodata kunnolla edes pölyä. Käytetään niitä nimenomaan pölysuojaimina, mutta ei ne 100% suojaa siltäkään. P3 käytetään, kun on suojalasipakko, niin lasit ei huurru, muuten käytetään p2-suojia. Kun ne eivät suodata täydellisesti pölyäkään, niin miten ne suojaisivat viruksilta, jotka ovat tuhat kertaa pienempiä? Ihan vain näin 10 vuoden käytännön kokemuksella.
Et ole käyttänyt niitä oikein viimeiset 10 vuotta, jos saat pölyä niiden sisään käytössä. Karu totuus siis on että edes 10 vuodessa ei opi oikeaa käyttöä. Niissä on muuten useassa myös käyttöohjeet.
Eli rautalangasta noin yleisesti remonttisuojissa/hengityssuojissa: pitää olla oikeankokoinen , nenäosa pitää vääntää tiiviisti nenänmuotoiseksi, laittaa molemmat kuminauhat pään yli, katsoa että reunat ovat suorat, ja viimeiseksi puhaltaa kevyesti testiksi suojan läpi niin että peittää venttiilin tai suojan suuremmaksi osaksi kädellään ja näin tuntee josko vuotaa reunoistaan. jos vuotaa, ei one tiiviisti kasvoilla eli on turha jos ei käytä oikein.
Tiedän tämän koska olen keraamikko ja en todellakaan halua kuolla lopulta kivipölykeuhkoon koska sekoitan lasitteita.