Miksi THL väittää ettei hengityssuojaimista ole apua?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/852087-itse-tehty-kangasmaski…
"Hengityksensuojaimet, jotka suojaavat käyttäjää, kun hoidetaan potilasta, joka sairastaa ilmateitse tarttuvaa tautia. Ne siis käytännössä suodattavat virukset sisään tulevasta ilmasta."
https://yle.fi/uutiset/3-11252180
"Vasemmalla oleva nenä-suusuojus eli kirurginmaski suojaa lähinnä ympäristöä kantajaltaan. Keskellä oleva ffp2-suojain ja oikealla oleva ffp3-suojain taas suojaavat myös käyttäjäänsä hengitysteitse tapahtuvalta koronavirustartunnalta"
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on miten vähän ihmiset ymmärtää että maskeilla voi levittää tehokkaasti virusta. Ihmiset haluavat helpon "käsienpesun" asiasta, sellainen maski tuntuu olevan. Minulla on maski joten voi olla huoletta.
Ihmettelen tätä asennetta. Eiköhän ne maskin käyttäjät ole juurikin niitä jotka ottavat tämän virusasian tosissaan.
Mitä sinä ymmärrät viruksista? Mitä sinä ymmärrät niiden levittämisestä ja leviämisestä. Maski on harha jolla uskotellaan että suojautumiseksi tekisi jotain kun ei ymmärrä koko asiaa. Sitten levittää maskin kautta virusta väittäen kaikille kuinkä hyvin sitä on huolissaan tästä ja näpelöi sitä maskiaan huomaamattaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te maskinkäyttäjät kaikki yksinasuvia erakoita etätöissä? Jos ette, teidän suurin riskinne on ihan muualla kuin kauppareissulla.
Minä olen. Ja olet oikeassa suurin riski minulla sairastua on kauppareissut. Sen takia ffp3 naamalla + huivi + suojalasit yhdistelmällä mennään. Käyn myös joka ilta kävelylenkillä, mutta tämä on niin harvaan asuttua seutua että en pidä sitä suurena riskinä. Näiden kahden homman lisäksi en oikeastaan poistu asunnostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa käyttää maskeja oikein. Niitä ei saa enää kosketella kun ne on asetettu naamalle. Ja jos kosketaan, niin huolellinen käsien pesu heti sen jälkeen. Lisäksi maskin hävitys käytön jälkeen. Niitä ei käytetä uudestaan.
Miksi maski ei puhdistuisi virusten kuollessa yli 60 asteessa puolen tunnin ajan, jos kyseessä on kangasmaski? Miksi levität THL tarinoita kun osaaminen tulee Aasiasta?
Kirjoitukseni käsitteli kertakäyttömaskeja.
Ommeltujen maskien kanssa on myös ongelmansa. Kukaan ei tietystikään heitä pois kertakäytön jälkeen vaan vie kotiinsa. Onko niitä tehty niin paljon, että pystyy laittamaan pesuun yhden käytön jälkeen? Jos ei, niin huonompi juttu. Kyllä minä uskon, että virus tuhoutuu kuudenkympin pesussa kangasmaskeista. Ongelma on se mitä niiden maskien kanssa touhutaan ennen pesukoneeseen laittoa. Toinen juttu on sitten se, että kankaan ja varsinkin kostuneen kankaan läpi virukset menee läpi että heilahtaa.
Jep. Ja ilman oikeaoppista suojainen riisumista käsidesinfektioineen lasien ja maskien kanssa värkkääminen on joka tapauksessa turhaa.
Mitä hemmetin rakettitiedettä se maskin riisuminen on?
1. otat maskin pois varovasti kuminauhoista, hieromatta pärstääsi tai maskia käsillä
2. laitat maskin suoraan roskapussiin tahi pyykkipussiin ja suljet pussin
3. peset heti kätösesi
Näköjään on, sillä maskiin kosketaan vain puhtain käsin. Peset ne kädet ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohut paperimaski ei suodata virusta ja se lisäksi altistaa sinut naaman koskettelulle vielä enemmän, kun maskia tarvitsee korjailla. Kotona otat maskin pois väärin ja laitat sen talteen seuraavaa käyttökertaa varten - maskin pinnalla on virusta, koskettelet sitä ja sitten naamaasi ja kotisi pintoja, tadaa, olet sairaana!
Ihan en saa kiinni logiikasta, jos siinä maskin pinnassa on viruksia jotka maskiin koskemalla päätyy käsiin ja siitä käsien kautta kasvoihin/pinnoille, niin eikö nuo samat virukset ilman maskia olisi päätyneet suoraan hengitysteihin? Kun hengitysilmaa se maski suodattaa. Jos maskin ottaa hallitusti pois ja sitten pesee kädet, niin silloinhan on välttänyt viruspartikkelit, mitkä ilman maskia olisi kasvoissa ja limakalvoilla.
Jolloin maskin vääränlaisella käytöllä lopputulos on sama kuin ilman maskia, mutta maskin oikealla käytöllä riski saada virustartunta on pienempi.
Ainoa tilanne jossa maski voisi pahentaa tilannetta, olisi se, että nykii maskia likaisilla käsillä kaupassa ja vie pöpöt siinä kasvoille. Mutta ihminen joka nykii maskia, koskettelisi varmaan muutenkin kasvojaan, joten lopputulos taas sama.
Naamaa ei tarvitse korjailla siksi että se istuu huonosti. Näitä maskeja joutuu.
T. eri
Kyllä mun ffp3 maski istuu täysin tiukasti naamaan. Ei tarvitse korjailla edes kilometrien kävelyn jälkeen. Maski laitetaan kotona peilin edessä tiukasti remmeillä kiinni. Ja siihen kosketaan seuraavan kerran vasta kotona taas käsillä jotka on olleet kumihanskojen sisässä kaupassa.
Millä remmeillä? Ei niissä ole mitään remmejä. Kuminauhat niissä on. Maskia hivellään heti tiedostamatta kun se liikkuu ja sehän liikkuu. Sanot mitä sanot se liikkuu jo puhuessa. Tuhansia maskeja käyttäneenä voin tämän sanoa.
Mulla on ihan remmit eikä mikään kuminauha viritelmä. Ei tuon maskin kanssa tarvitse puhua kun käy vaan kaupassa nätisti ilman mitään ylimääräistä. Ei mun maski liiku mihinkään vaan istuu täysin tiiviisti kasvoille. Kyllä sen tuntee onko se tiiviisti kasvoilla. Tuo mun maski istuu imukuppimaisesti kasvoilla. Ei vuoda yhtään ilmaa reunoista jos laittaa huolellisesti. Koita vaan nyt hyväksyä että jotkut ihmiset käyttää noita ffp3 maskeja ja sun urputus ei sitä muuta.
Ja levittää niillä virusta, kun eivät tee kuten väität, vaan koskettelevat ja korjailevat maskia naamallaan, puhuvat maskin kanssa ja yksivät ja korjailevat maskiaa. Miksi et halua uskoa todellisuutta kerrot vaan kauniita satuja kuinka kaikki tapahtuu kuin strömsössä kauppareissuillasi. Ihmiset vain koskettelevat niitä maskeja ja yskivät niihin ja korvjailevat niitä sitten rävelletään tuotteita ovankahvoja sun muuta. Maskit eivät pelasta mitään vaan voivat jopa lisätä viruksen leviämistä.
Ei tarvi ei tarvi sanot sinä no ei tarvi levittää koronaa mutta moni vaan sitä levittää osa ihan välinpitämättömyyttä osa taas kuvitellen että joku maski auttaa.
Tiedän ainoastaan miten itse käytän maskia ja miten käyttäydyn kaupassa ja en toimi kuvailemallasi tavalla. Väitteesi että maskilla levittäisi enemmän virusta on absurdi ja puhdas valhe. Tulen käymään kaupassa maskin kanssa 2 viikon välein kun teen kauppareissun. Varustukseen kuuluu myös ihon peittävät vaatteet (myös kasvot), kumihanskat ja suojalasit. Varustus pestään kauppareissun jälkeen ja menen suihkuun. Olen saanut suosituksen käyttää suojamaskia lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on miten vähän ihmiset ymmärtää että maskeilla voi levittää tehokkaasti virusta. Ihmiset haluavat helpon "käsienpesun" asiasta, sellainen maski tuntuu olevan. Minulla on maski joten voi olla huoletta.
Ihmettelen tätä asennetta. Eiköhän ne maskin käyttäjät ole juurikin niitä jotka ottavat tämän virusasian tosissaan.
Mitä sinä ymmärrät viruksista? Mitä sinä ymmärrät niiden levittämisestä ja leviämisestä. Maski on harha jolla uskotellaan että suojautumiseksi tekisi jotain kun ei ymmärrä koko asiaa. Sitten levittää maskin kautta virusta väittäen kaikille kuinkä hyvin sitä on huolissaan tästä ja näpelöi sitä maskiaan huomaamattaan.
Kun virusepidemioita kokeneissa maissa maskin käyttöä suositaan, Suomessa ei, niin uskon enemmän heidän kokemuksiinsa. Pesen siis kädet ja käytän maskia, vaikka se on rakettitiedettä. Olen siis rakettitiedenainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa käyttää maskeja oikein. Niitä ei saa enää kosketella kun ne on asetettu naamalle. Ja jos kosketaan, niin huolellinen käsien pesu heti sen jälkeen. Lisäksi maskin hävitys käytön jälkeen. Niitä ei käytetä uudestaan.
Miksi maski ei puhdistuisi virusten kuollessa yli 60 asteessa puolen tunnin ajan, jos kyseessä on kangasmaski? Miksi levität THL tarinoita kun osaaminen tulee Aasiasta?
Kirjoitukseni käsitteli kertakäyttömaskeja.
Ommeltujen maskien kanssa on myös ongelmansa. Kukaan ei tietystikään heitä pois kertakäytön jälkeen vaan vie kotiinsa. Onko niitä tehty niin paljon, että pystyy laittamaan pesuun yhden käytön jälkeen? Jos ei, niin huonompi juttu. Kyllä minä uskon, että virus tuhoutuu kuudenkympin pesussa kangasmaskeista. Ongelma on se mitä niiden maskien kanssa touhutaan ennen pesukoneeseen laittoa. Toinen juttu on sitten se, että kankaan ja varsinkin kostuneen kankaan läpi virukset menee läpi että heilahtaa.
Jep. Ja ilman oikeaoppista suojainen riisumista käsidesinfektioineen lasien ja maskien kanssa värkkääminen on joka tapauksessa turhaa.
1. otat maskin pois varovasti kuminauhoista, hieromatta pärstääsi tai maskia käsillä
3. peset heti kätösesi
Viruksilta se ei kuitenkaan suojaa.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin huvikseen kaikki viranomaiset ulkomailla pitää maskeja ja suojavarusteita. Levittääkseen virusta :) ...
Olet vaihtanut roolia nyt niistä peelojutuista tähän maskin vastustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Miksi ulkomaisissa tutkimuksissa se suojaa, jopa nk. kirurginmaski tai tilapäismaski suojaa? Onko Suomessa eri virukset kuin muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun virusepidemioita kokeneissa maissa maskin käyttöä suositaan, Suomessa ei, niin uskon enemmän heidän kokemuksiinsa. Pesen siis kädet ja käytän maskia, vaikka se on rakettitiedettä. Olen siis rakettitiedenainen.
En kysynyt mikä mielestäsi olet tai mihin uskot. Kysyin mitä sinä tiedät virusten levittämisestä kun sinä niitä levität. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hengityssuojan, vaikka tässä tilanteessa itserakennetun, tarkoitus ei ole suojata käyttäjää, vaan muita ihmisiä.
Koronatartunnan saanut on useita päivä oireeton ja levittää sinä aikana viruksia ympäristöönsä, eikä kukaan enää voi tietää onko altistunut jo koronalle, kiitos Thl:n ja jallituksen.
Olisi tärkeää käyttää jonkinlaista suojaa, itserakennettua, vaikka pelkästään huivia jolla suojaisi hengitystiensä, että edes osa viruksista jäisi siihen suojaan tartuttamatta muita ihmisiä julkisilla paikoilla.
Ffp3 tason suojaimet, jotka suojaavat käyttäjää viruksilta, ovat saavuttamattomissa koko euroopassa, mutta muillakin suojaustoimilla voitaisiin viruksen leviämistä estää, joten ihmetyttää Thl:n ohje, ne eivät auta.
Ovat auttaneet monissa Aasian maissa viruksen nujertamistoimissa, miksi ei muka meillä?
Jos maskit olisi niin erinomainen suoja, kuten luulet, ei Aasian maissa pitäisi olla koronaa ollenkaan. Siellä kun käytetään maskia muutenkin jatkuvasti, ei nyt vain koronan takia. Silti sielläkin korona leviää ja sai alkunsa Kiinasta. Että niin hyvin maski auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te maskinkäyttäjät kaikki yksinasuvia erakoita etätöissä? Jos ette, teidän suurin riskinne on ihan muualla kuin kauppareissulla.
Minä olen. Ja olet oikeassa suurin riski minulla sairastua on kauppareissut. Sen takia ffp3 naamalla + huivi + suojalasit yhdistelmällä mennään. Käyn myös joka ilta kävelylenkillä, mutta tämä on niin harvaan asuttua seutua että en pidä sitä suurena riskinä. Näiden kahden homman lisäksi en oikeastaan poistu asunnostani.
Ok. Keskivertokaupunkilaisella perheellisellä ei-etätyöläisellä tilanne on toinen, eikä altistuksesi syrjäseudun ruokakaupassakaan ole massiivinen. Kuulutko riskiryhmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Miksi ulkomaisissa tutkimuksissa se suojaa, jopa nk. kirurginmaski tai tilapäismaski suojaa? Onko Suomessa eri virukset kuin muualla?
Ei suojaa eikä sellaisia tutkimuksia ole. Kirurgin maski suojaa sitä potilasta, ettei kirurgi sylje puhuessaan potilaan haavaan sitä leikatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengityssuojan, vaikka tässä tilanteessa itserakennetun, tarkoitus ei ole suojata käyttäjää, vaan muita ihmisiä.
Koronatartunnan saanut on useita päivä oireeton ja levittää sinä aikana viruksia ympäristöönsä, eikä kukaan enää voi tietää onko altistunut jo koronalle, kiitos Thl:n ja jallituksen.
Olisi tärkeää käyttää jonkinlaista suojaa, itserakennettua, vaikka pelkästään huivia jolla suojaisi hengitystiensä, että edes osa viruksista jäisi siihen suojaan tartuttamatta muita ihmisiä julkisilla paikoilla.
Ffp3 tason suojaimet, jotka suojaavat käyttäjää viruksilta, ovat saavuttamattomissa koko euroopassa, mutta muillakin suojaustoimilla voitaisiin viruksen leviämistä estää, joten ihmetyttää Thl:n ohje, ne eivät auta.
Ovat auttaneet monissa Aasian maissa viruksen nujertamistoimissa, miksi ei muka meillä?
Jos maskit olisi niin erinomainen suoja, kuten luulet, ei Aasian maissa pitäisi olla koronaa ollenkaan. Siellä kun käytetään maskia muutenkin jatkuvasti, ei nyt vain koronan takia. Silti sielläkin korona leviää ja sai alkunsa Kiinasta. Että niin hyvin maski auttaa.
Käytä omaa järkeä niin ymmärrät miksi. Suurinosa ihmisistä Aasiassa käyttää ffp1 tason suojia joita esim hammaslääkäri käyttää normaalissa työssään. Hyvin harva siellä Aasiassa vetää ffp3 tason maskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Keskivertokaupunkilaisella perheellisellä ei-etätyöläisellä tilanne on toinen, eikä altistuksesi syrjäseudun ruokakaupassakaan ole massiivinen. Kuulutko riskiryhmään?
Astma on eli kyllä kuulun. Enemmän tähän suojautumiseen ehkä vaikuttaa kuitenkin se, että katupölyn takia olen käyttänyt keväisin naamaria/suojainta eikä sen käyttämiseen ole mitään kynnystä. Nyt on vaan vähän parempi laite kun yleensä.
En nyt niin erityisen peloissani ole, mutta mitä olen parantuneiden kokemuksia lukenut niin ihan jo pelkkä taudin sairastaminen voi olla todella rajua vaikka henkiin jääkiin. Aika pieni vaiva nämä suojatoimet ovat jos sillä voi riskiä vähentää. Viihdyn muutenkin itsekseni hyvin, niin eristäytyminen ei tuota ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kuuluuko hän riskiryhmään jos ei halua tuota tartuntaa niin ei halua. Sen saamisen voi minimoida syrjäseudun kaupassakin suojautumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Ei suojaa eikä sellaisia tutkimuksia ole. Kirurgin maski suojaa sitä potilasta, ettei kirurgi sylje puhuessaan potilaan haavaan sitä leikatessa.
Toki JAMA:lla ei ole samaa uskottavuutta kuin THL:llä, mutta silti
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/184819
Surgical Mask vs N95 Respirator for Preventing Influenza Among Health Care WorkersA Randomized Trial
Conclusion Among nurses in Ontario tertiary care hospitals, use of a surgical mask compared with an N95 respirator resulted in noninferior rates of laboratory-confirmed influenza.
Tässä testattiin maskien käyttöä kotona influenssan torjumisessa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19193267
"Results of our study have global relevance to respiratory disease control planning, especially with regard to home care. During an influenza pandemic, supplies of antiviral drugs may be limited, and there will be unavoidable delays in the production of a matched pandemic vaccine (31). For new or emerging respiratory virus infections, no pharmaceutical interventions may be available. Even with seasonal influenza, widespread oseltamivir resistance in influenza virus A (H1N1) strains have recently been reported (32). Masks may therefore play an important role in reducing transmission."
Niin, voisitko linkata tieteellisiä julkaisuja joissa todetaan, että kasvomaskien käytöstä on haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Toki JAMA:lla ei ole samaa uskottavuutta kuin THL:llä, mutta silti
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/184819
Surgical Mask vs N95 Respirator for Preventing Influenza Among Health Care WorkersA Randomized Trial
Conclusion Among nurses in Ontario tertiary care hospitals, use of a surgical mask compared with an N95 respirator resulted in noninferior rates of laboratory-confirmed influenza.
Tässä testattiin maskien käyttöä kotona influenssan torjumisessa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19193267
"Results of our study have global relevance to respiratory disease control planning, especially with regard to home care. During an influenza pandemic, supplies of antiviral drugs may be limited, and there will be unavoidable delays in the production of a matched pandemic vaccine (31). For new or emerging respiratory virus infections, no pharmaceutical interventions may be available. Even with seasonal influenza, widespread oseltamivir resistance in influenza virus A (H1N1) strains have recently been reported (32). Masks may therefore play an important role in reducing transmission."
Kiinasta lähtenyt tauti jossa kiinalaiset ovat sitä levittäneet ja taruttaneet ja se on niin tehnyt maskeista huolimatta.
It is time for governments and public health agencies to make rational recommendations on appropriate face mask use to complement their recommendations on other preventive measures, such as hand hygiene. WHO currently recommends that people should wear face masks if they have respiratory symptoms or if they are caring for somebody with symptoms. Perhaps it would also be rational to recommend that people in quarantine wear face masks if they need to leave home for any reason, to prevent potential asymptomatic or presymptomatic transmission. In addition, vulnerable populations, such as older adults and those with underlying medical conditions, should wear face masks if available. Universal use of face masks could be considered if supplies permit. In parallel, urgent research on the duration of protection of face masks, the measures to prolong life of disposable masks, and the invention on reusable masks should be encouraged. Taiwan had the foresight to create a large stockpile of face masks; other countries or regions might now consider this as part of future pandemic plans.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)3030…
3. peset heti kätösesi