Miksi THL väittää ettei hengityssuojaimista ole apua?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/852087-itse-tehty-kangasmaski…
"Hengityksensuojaimet, jotka suojaavat käyttäjää, kun hoidetaan potilasta, joka sairastaa ilmateitse tarttuvaa tautia. Ne siis käytännössä suodattavat virukset sisään tulevasta ilmasta."
https://yle.fi/uutiset/3-11252180
"Vasemmalla oleva nenä-suusuojus eli kirurginmaski suojaa lähinnä ympäristöä kantajaltaan. Keskellä oleva ffp2-suojain ja oikealla oleva ffp3-suojain taas suojaavat myös käyttäjäänsä hengitysteitse tapahtuvalta koronavirustartunnalta"
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohut paperimaski ei suodata virusta ja se lisäksi altistaa sinut naaman koskettelulle vielä enemmän, kun maskia tarvitsee korjailla. Kotona otat maskin pois väärin ja laitat sen talteen seuraavaa käyttökertaa varten - maskin pinnalla on virusta, koskettelet sitä ja sitten naamaasi ja kotisi pintoja, tadaa, olet sairaana!
Ihan en saa kiinni logiikasta, jos siinä maskin pinnassa on viruksia jotka maskiin koskemalla päätyy käsiin ja siitä käsien kautta kasvoihin/pinnoille, niin eikö nuo samat virukset ilman maskia olisi päätyneet suoraan hengitysteihin? Kun hengitysilmaa se maski suodattaa. Jos maskin ottaa hallitusti pois ja sitten pesee kädet, niin silloinhan on välttänyt viruspartikkelit, mitkä ilman maskia olisi kasvoissa ja limakalvoilla.
Jolloin maskin vääränlaisella käytöllä lopputulos on sama kuin ilman maskia, mutta maskin oikealla käytöllä riski saada virustartunta on pienempi.
Ainoa tilanne jossa maski voisi pahentaa tilannetta, olisi se, että nykii maskia likaisilla käsillä kaupassa ja vie pöpöt siinä kasvoille. Mutta ihminen joka nykii maskia, koskettelisi varmaan muutenkin kasvojaan, joten lopputulos taas sama.
Naamaa ei tarvitse korjailla siksi että se istuu huonosti. Näitä maskeja joutuu.
T. eri
Kyllä mun ffp3 maski istuu täysin tiukasti naamaan. Ei tarvitse korjailla edes kilometrien kävelyn jälkeen. Maski laitetaan kotona peilin edessä tiukasti remmeillä kiinni. Ja siihen kosketaan seuraavan kerran vasta kotona taas käsillä jotka on olleet kumihanskojen sisässä kaupassa.
Millä remmeillä? Ei niissä ole mitään remmejä. Kuminauhat niissä on. Maskia hivellään heti tiedostamatta kun se liikkuu ja sehän liikkuu. Sanot mitä sanot se liikkuu jo puhuessa. Tuhansia maskeja käyttäneenä voin tämän sanoa.
Mulla on ihan remmit eikä mikään kuminauha viritelmä. Ei tuon maskin kanssa tarvitse puhua kun käy vaan kaupassa nätisti ilman mitään ylimääräistä. Ei mun maski liiku mihinkään vaan istuu täysin tiiviisti kasvoille. Kyllä sen tuntee onko se tiiviisti kasvoilla. Tuo mun maski istuu imukuppimaisesti kasvoilla. Ei vuoda yhtään ilmaa reunoista jos laittaa huolellisesti. Koita vaan nyt hyväksyä että jotkut ihmiset käyttää noita ffp3 maskeja ja sun urputus ei sitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Koska niistä ei ole. Voitko kuvitella, että meillä joillakin on ihan koulutus tietää nämä asiat.
Ymmärrätkö, että se on yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää estää sillä maskilla muiden tartuttaminen, kuin oma tartunnan saanti. Omaakin tartuntaa osa maskeista estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohut paperimaski ei suodata virusta ja se lisäksi altistaa sinut naaman koskettelulle vielä enemmän, kun maskia tarvitsee korjailla. Kotona otat maskin pois väärin ja laitat sen talteen seuraavaa käyttökertaa varten - maskin pinnalla on virusta, koskettelet sitä ja sitten naamaasi ja kotisi pintoja, tadaa, olet sairaana!
Ihan en saa kiinni logiikasta, jos siinä maskin pinnassa on viruksia jotka maskiin koskemalla päätyy käsiin ja siitä käsien kautta kasvoihin/pinnoille, niin eikö nuo samat virukset ilman maskia olisi päätyneet suoraan hengitysteihin? Kun hengitysilmaa se maski suodattaa. Jos maskin ottaa hallitusti pois ja sitten pesee kädet, niin silloinhan on välttänyt viruspartikkelit, mitkä ilman maskia olisi kasvoissa ja limakalvoilla.
Jolloin maskin vääränlaisella käytöllä lopputulos on sama kuin ilman maskia, mutta maskin oikealla käytöllä riski saada virustartunta on pienempi.
Ainoa tilanne jossa maski voisi pahentaa tilannetta, olisi se, että nykii maskia likaisilla käsillä kaupassa ja vie pöpöt siinä kasvoille. Mutta ihminen joka nykii maskia, koskettelisi varmaan muutenkin kasvojaan, joten lopputulos taas sama.
Naamaa ei tarvitse korjailla siksi että se istuu huonosti. Näitä maskeja joutuu.
T. eri
Kyllä mun ffp3 maski istuu täysin tiukasti naamaan. Ei tarvitse korjailla edes kilometrien kävelyn jälkeen. Maski laitetaan kotona peilin edessä tiukasti remmeillä kiinni. Ja siihen kosketaan seuraavan kerran vasta kotona taas käsillä jotka on olleet kumihanskojen sisässä kaupassa.
Millä remmeillä? Ei niissä ole mitään remmejä. Kuminauhat niissä on. Maskia hivellään heti tiedostamatta kun se liikkuu ja sehän liikkuu. Sanot mitä sanot se liikkuu jo puhuessa. Tuhansia maskeja käyttäneenä voin tämän sanoa.
Mulla on ihan remmit eikä mikään kuminauha viritelmä. Ei tuon maskin kanssa tarvitse puhua kun käy vaan kaupassa nätisti ilman mitään ylimääräistä. Ei mun maski liiku mihinkään vaan istuu täysin tiiviisti kasvoille. Kyllä sen tuntee onko se tiiviisti kasvoilla. Tuo mun maski istuu imukuppimaisesti kasvoilla. Ei vuoda yhtään ilmaa reunoista jos laittaa huolellisesti. Koita vaan nyt hyväksyä että jotkut ihmiset käyttää noita ffp3 maskeja ja sun urputus ei sitä muuta.
Luultavasti joku raksarane/siivooja tai muu joka vetää niillä luokittelemattomilla halvimmilla kuonokopilla ja luulee että on joku asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollainen ffp3 suojain ja kyllä se suojaa kantajaansa. Oikein käytettynä siis. Kumihanskat ja suojalasit niin voi turvallisesti shoppailla kaupassa. Olin muuten vielä eilenkin ainoa kaupassa jolla oli tuollainen maski. Edes kumihanskoja en nähnyt ihmisillä. Noh.. jokainen tyylillään.
Joo, tosiaan. Verkkokauppa on pop.
Tuo on ammattilaiskäyttöön suunniteltu eikä mistään halpamarketista. Jatka vaan kiukuttelua.
Ei mulla ole mitään tarvetta kiukutella, eilä pyöriä kaupoilla. Eikä pitäisi olla sullakaan.
_Eipä ole suojaimia. Naapuri kertoi että oli ajoissa ostanut neljä pakettia itselleen.
Eipä näy naamaria hänellä päässä. Kysyin viikko sitten että saisko häneltä naamaria kun ei ollut myynnissä enää. Aika hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan olla tyhmä kun en vieläkään ymmärrä miksi hihaan yskiminen on tärkeä viruksen leviämistä estävä keino, mutta kasvosuojista ei ole yhtään mitään hyötyä. Voisko joku vielä vääntää mulle tän rautalangasta, kiitti.
Jos yskit maski päällä levität virusta maskista huolimatta. Maski ei estä myöskään viruksen tarttumista jos joku sairastunut yskii sinua päin eikä hihaansa.
Mistä aineesta teidän hihat on valmistettu, jos ne estävät viruksen leviämisen mutta mitkään maskit ei? Liimaatteko sen hihan kiinni naamaanne kun yskitte?
Sitä hihaa ei kosketella eikä siten levitellä sitä virusta siitä hihasta. Käsiin yskiessa levität sitä asioihin joita kosket ovenkahvat hanat tuotteet kaupassa jne tai toista päin yskimällä levität sitä tehokkaammin vaikka toisella olisi maski päällä kun se ilma menee maskin ohi keuhkoihin. Maskiin yskiessä levität myös virusta maski ei kykene pidättamään ilmaa sisällää vaan joustaa ja basillit karkaavat sivuilta ilman mukana ja maski liikkuu. Jos sitten kosketat sitä korjataksesi sen asentoa olet saanut käsiisi virusta ja levität sitä jälleen käsilläsi.
Meinaat sitten, että hihaan yskiessä viruksia ei kulkeutuisi myös hihasta muutaman sentin päästä alkavaan käteen? Just.
Onko tässä jotain liian vaikeaa sinulle ymmärrettäväksi? Yskimällä hihaan minimoit mahdollisuudet levittää virusta. Yskimällä maskiin joudut räveltämään sitä maskia sen jälkeen kädelläsi saadaksesi sen paikalleen ja levität käsiläsi virusta, yskimällä käteen levität suoraan virusta käsilläsi..
Hanki itsellesi oikean kokoinen maski tai kasvosuoja. Kuulostaa että sinulla on liian iso suojain. Kasvosuojissakin on erikokoisia, lapsille, naisille ja miehille soveltuvat koot. Valitettavasti tavikset ei saa enää mistään ostettua suojia.
Diipaaaadaaapaa. Ei ole maskin koossa ollut vikoja vaan maskia ei ole suunniteltu niin että se pysyisi naamalla hyvin. Mikä tavoite sinulla on kieltää tosiasiasioita?
Mulla on 6 kangasmaskia, ostettu aikoinaan Aasian matkoja varten just kulttuurillisista syistä. Ei mulla ole ollut mitään ongelmaa niiden kanssa, mitä nyt silmälasit meinaavat kylmällä huurtua turhan helposti. Helposti saa päähän ja pois, eivät liiku vaikka miten pärskisi ja pyörittelisi päätään, ja pesukone hoitaa puhdistuksen.
Onko teillä käytössä jotkut lörömaskit tai huonosti istuvat remonttityömaskit, jotka pitää vaihtaa päivän päätteeksi uuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunan päälle laittaminen kaulahuivin pitämiseksi siellä esim 60 min kuten esitit idiootin touhua. Mutta tokihan sinä itsesi sellaiseksi tiedät jo kun kiimailet maskien puolesta. Ihmiset eivät käytä maskia oikein miten turvavcyö tähän liittyy? Tyrvavyö ei levitä tauteja eikä sen väärinkäyttäminen ole yhtä ollennaista ja yleistä kuin hengittysuojaimen, sellaisessa tilöanteessa että sillä mahdoloistetaan virusten ja tautien levitys.
Turvavyö ja talvirenkaat antavat käyttäjälleen valheellisen turvallisuuden tunteen ja voivat aiheuttaa onnettomuuksia, eikös niin THL?
Jos nyt ymmärrän oikein, maskia ei voi käyttää oikein missään tilanteessa. Miksi hoitohenkilökunta käyttää niitä, kun ne levittävät viruksia ja altistavat tartunnoille?
Koska hoitohenkilökunta ei voi välttyä lähikontaktilta oireisen kanssa. Jos käsivarret olisivat 2 metriä pitkät, voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan olla tyhmä kun en vieläkään ymmärrä miksi hihaan yskiminen on tärkeä viruksen leviämistä estävä keino, mutta kasvosuojista ei ole yhtään mitään hyötyä. Voisko joku vielä vääntää mulle tän rautalangasta, kiitti.
Jos yskit maski päällä levität virusta maskista huolimatta. Maski ei estä myöskään viruksen tarttumista jos joku sairastunut yskii sinua päin eikä hihaansa.
Mistä aineesta teidän hihat on valmistettu, jos ne estävät viruksen leviämisen mutta mitkään maskit ei? Liimaatteko sen hihan kiinni naamaanne kun yskitte?
Sitä hihaa ei kosketella eikä siten levitellä sitä virusta siitä hihasta. Käsiin yskiessa levität sitä asioihin joita kosket ovenkahvat hanat tuotteet kaupassa jne tai toista päin yskimällä levität sitä tehokkaammin vaikka toisella olisi maski päällä kun se ilma menee maskin ohi keuhkoihin. Maskiin yskiessä levität myös virusta maski ei kykene pidättamään ilmaa sisällää vaan joustaa ja basillit karkaavat sivuilta ilman mukana ja maski liikkuu. Jos sitten kosketat sitä korjataksesi sen asentoa olet saanut käsiisi virusta ja levität sitä jälleen käsilläsi.
Meinaat sitten, että hihaan yskiessä viruksia ei kulkeutuisi myös hihasta muutaman sentin päästä alkavaan käteen? Just.
Onko tässä jotain liian vaikeaa sinulle ymmärrettäväksi? Yskimällä hihaan minimoit mahdollisuudet levittää virusta. Yskimällä maskiin joudut räveltämään sitä maskia sen jälkeen kädelläsi saadaksesi sen paikalleen ja levität käsiläsi virusta, yskimällä käteen levität suoraan virusta käsilläsi..
Hanki itsellesi oikean kokoinen maski tai kasvosuoja. Kuulostaa että sinulla on liian iso suojain. Kasvosuojissakin on erikokoisia, lapsille, naisille ja miehille soveltuvat koot. Valitettavasti tavikset ei saa enää mistään ostettua suojia.
Diipaaaadaaapaa. Ei ole maskin koossa ollut vikoja vaan maskia ei ole suunniteltu niin että se pysyisi naamalla hyvin. Mikä tavoite sinulla on kieltää tosiasiasioita?
Mulla on 6 kangasmaskia, ostettu aikoinaan Aasian matkoja varten just kulttuurillisista syistä. Ei mulla ole ollut mitään ongelmaa niiden kanssa, mitä nyt silmälasit meinaavat kylmällä huurtua turhan helposti. Helposti saa päähän ja pois, eivät liiku vaikka miten pärskisi ja pyörittelisi päätään, ja pesukone hoitaa puhdistuksen.
Onko teillä käytössä jotkut lörömaskit tai huonosti istuvat remonttityömaskit, jotka pitää vaihtaa päivän päätteeksi uuteen?
Viestisi on ilmoitettu epäasialliseksi silakkaliikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin maskin vääränlaisella käytöllä lopputulos on sama kuin ilman maskia, mutta ma1skin oikealla käytöllä riski saada virustartunta on pienempi.
Sinä maskin käyttäjä voit olla oireeton kantaja. Sinänsä hyvä silloin jos käytät maskia, niin et roiski puhuessasi ja hengittäessäsi pisaroita ympärillesi esim. kaupassa. Ongelma on siinä miten itse käsittelet maskia. Kun se on kasvoillasi, niin kosketteletko sitä? Korjailetko sen asentoa? Saat käsiisi miljoona virusta maskista joka on täysin kyllästetty koronalla. Sitten kosket pintoja ja tarvikkeita kaupassa ja levität koronaa todella tehokkaasti. Kun kertakäyttömaskia on kerran käytetty, niin se täytyy heittää roskiin ja sen jälkeen huolellisesti pestä kädet saippualla.
Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa käyttää maskeja oikein. Niitä ei saa enää kosketella kun ne on asetettu naamalle. Ja jos kosketaan, niin huolellinen käsien pesu heti sen jälkeen. Lisäksi maskin hävitys käytön jälkeen. Niitä ei käytetä uudestaan.
Nyt kun suojista on pulaa niin laittaisin kyllä oman henkilökohtaisen kertakäyttömaskin kuumakäsittelyyn vaikkapa saunaan tai höyrykattila + kuivaus, jotta virukset kuolevat. Senkin jälkeen varmasti parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Ja levittää niillä virusta, kun eivät tee kuten väität, vaan koskettelevat ja korjailevat maskia naamallaan, puhuvat maskin kanssa ja yksivät ja korjailevat maskiaa. Miksi et halua uskoa todellisuutta kerrot vaan kauniita satuja kuinka kaikki tapahtuu kuin strömsössä kauppareissuillasi. Ihmiset vain koskettelevat niitä maskeja ja yskivät niihin ja korvjailevat niitä sitten rävelletään tuotteita ovankahvoja sun muuta. Maskit eivät pelasta mitään vaan voivat jopa lisätä viruksen leviämistä.
Ei tarvi ei tarvi sanot sinä no ei tarvi levittää koronaa mutta moni vaan sitä levittää osa ihan välinpitämättömyyttä osa taas kuvitellen että joku maski auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa käyttää maskeja oikein. Niitä ei saa enää kosketella kun ne on asetettu naamalle. Ja jos kosketaan, niin huolellinen käsien pesu heti sen jälkeen. Lisäksi maskin hävitys käytön jälkeen. Niitä ei käytetä uudestaan.
Miksi maski ei puhdistuisi virusten kuollessa yli 60 asteessa puolen tunnin ajan, jos kyseessä on kangasmaski? Miksi levität THL tarinoita kun osaaminen tulee Aasiasta?
Kirjoitukseni käsitteli kertakäyttömaskeja.
Ommeltujen maskien kanssa on myös ongelmansa. Kukaan ei tietystikään heitä pois kertakäytön jälkeen vaan vie kotiinsa. Onko niitä tehty niin paljon, että pystyy laittamaan pesuun yhden käytön jälkeen? Jos ei, niin huonompi juttu. Kyllä minä uskon, että virus tuhoutuu kuudenkympin pesussa kangasmaskeista. Ongelma on se mitä niiden maskien kanssa touhutaan ennen pesukoneeseen laittoa. Toinen juttu on sitten se, että kankaan ja varsinkin kostuneen kankaan läpi virukset menee läpi että heilahtaa.
Oletteko te maskinkäyttäjät kaikki yksinasuvia erakoita etätöissä? Jos ette, teidän suurin riskinne on ihan muualla kuin kauppareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihan kaupan maskeja ja kokemusta niiden käytöstä tuhansia kertoja tuhansien ihmisten kanssa.
Maskit eivät estä virusten saamista eikä leviä'mistä eikä maskit pysy paikoillaan, kun puhuu pärsii ja pyörittelee. Katso kun se ilman pääsee sivusta ulos ja siksi se maskikin liikkuu. Ne eivät edes estä pölyn päätymistä maskin alle ka keuhkoihin saati sitten virusten tai bakteerien. Ne kumilenkit hajoavat joskus jo kun sitä laittaa päälle, silloin se maski repsottaa siltä puolelta josta se kumilenkii on poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maski ei puhdistuisi virusten kuollessa yli 60 asteessa puolen tunnin ajan, jos kyseessä on kangasmaski? Miksi levität THL tarinoita kun osaaminen tulee Aasiasta?
Kirjoitukseni käsitteli kertakäyttömaskeja.
Ommeltujen maskien kanssa on myös ongelmansa. Kukaan ei tietystikään heitä pois kertakäytön jälkeen vaan vie kotiinsa. Onko niitä tehty niin paljon, että pystyy laittamaan pesuun yhden käytön jälkeen? Jos ei, niin huonompi juttu. Kyllä minä uskon, että virus tuhoutuu kuudenkympin pesussa kangasmaskeista. Ongelma on se mitä niiden maskien kanssa touhutaan ennen pesukoneeseen laittoa. Toinen juttu on sitten se, että kankaan ja varsinkin kostuneen kankaan läpi virukset menee läpi että heilahtaa.
Jep. Ja ilman oikeaoppista suojainen riisumista käsidesinfektioineen lasien ja maskien kanssa värkkääminen on joka tapauksessa turhaa.
Vaarallisinta on miten vähän ihmiset ymmärtää että maskeilla voi levittää tehokkaasti virusta. Ihmiset haluavat helpon "käsienpesun" asiasta, sellainen maski tuntuu olevan. Minulla on maski joten voi olla huoletta.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt varmaan niitä kauppareissuja tms. missä maskitarve on, tullee harvemmin. Tässä linkkejä, joissa myös jatkolinkitys tieteellisiin artikkeleihin.
https://smartairfilters.com/en/blog/best-materials-make-diy-face-mask-v…
https://smartairfilters.com/en/blog/diy-homemade-mask-protect-virus-cor…
"Next, they tested the DIY masks’ effectiveness after people had worn them for 3 hours. The results showed that moisture and time had very little impact on effectiveness for any of the masks.
In fact, the homemade masks actually captured 5.8% more virus-sized particles after 3 hours. Thus, wearing them for several hours seems to have little impact on their effectiveness."
Esim. astiakuivausliinasta tehty maski otti kiinni 63% viruspartikkeleista ennen käyttöä, 68% 3h käytön jälkeeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on miten vähän ihmiset ymmärtää että maskeilla voi levittää tehokkaasti virusta. Ihmiset haluavat helpon "käsienpesun" asiasta, sellainen maski tuntuu olevan. Minulla on maski joten voi olla huoletta.
Ihmettelen tätä asennetta. Eiköhän ne maskin käyttäjät ole juurikin niitä jotka ottavat tämän virusasian tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Maskin voi sitten heittää keittiön pöydälle kun pääsee kotiin.
Suodatinpusseja on kaupat täynä. Pannee kuminauhalla hengitysteitten etteen pari päällekkäin ko kauppaan mennee.
Turvavyö ja talvirenkaat antavat käyttäjälleen valheellisen turvallisuuden tunteen ja voivat aiheuttaa onnettomuuksia, eikös niin THL?
Jos nyt ymmärrän oikein, maskia ei voi käyttää oikein missään tilanteessa. Miksi hoitohenkilökunta käyttää niitä, kun ne levittävät viruksia ja altistavat tartunnoille?