Siis,, miksi vanhukset ja keski-ikäiset kirjoittaa,, näin,, pilkuilla
Mitä meinaa noiden pilkkujen käyttö kahdesti väärissä paikoissa? Miksi niin monet kirjottaa tolla tavalla?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa miksi käytän joskus pilkkua pisteen sijasta. Syy on se etten näe.
Ikänäkö. Monet kerrat on tullut tihrustettua että kumpikohan lienee, ja lopulta joskus päätän että mitä väliä.
Jos on kyse siitä että niitä on kaksi peräkkäin (eikä kolmea) vähän joka paikassa, niin siihen en osaa vastata.
Tämäkin.
Varsinkin, jos kirjoitan kiireellä, enkä tarkista ennen lähetystä, tekstini on täynnä lyöntivirheitä.
En ole vieläkään näihin 2-teholinsseihin tottunut, ja puhelimella palstailen. Känsäinen peukalo osuu usein naapurikirjaimeen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ennenvanhaan kirjoitettu lainausmerkit ,,juurikin näin".
Neuvostoliitossa ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Feissarimokissa törmännyt moiseen. Aina olleet elämänkoululaisia.
https://www.feissarimokat.com/2014/12/roskalavalla-rapisee-osa-14/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä näkee tosi usein nimenomaan keski-ikäisillä naisilla. Ehkä vielä korostetusti iltapäivälehtien palstoilla.
Jos käyttää kolmea pilkkua,,,korreloi se usein,,,elämämkolun kanssa,,,
Kolmea pistettä...näkee usein ihan akateemisesti koulutetuillakin...keski-ikäisillä.
Aiheuttaa hilpeitä tilanteita, kun esim. anoppi laittaa Facebookiin kuvan ruoasta ja kirjoittaa "...Erkki teki ruokaa...olipa hyvää..."
Erkki teki ruokaa... Olipa hyvää....
Erkki teki ruokaa. Olipa hyvää.
Merkitysero.
No shit, Sherlock
T. Tuo kelle vastasit
Samaa mietin itsekin. Niin monet vähän vanhemmat ihmiset tekee tuota!
Vierailija kirjoitti:
Vastaajilla on vissiin luetun ymmärtämisen puute, kun suurinosa kirjoittaa, etten mää vaan ketään tunne ketä tolleen kirjoittaa.
Sitäkö aloituksessa kysyttiin, että tunnetko vai et?
Selvennän (vaikka en olekaan kukaan noista aikaisemmista kirjoittajista): missä törmäätte tollasiin pilkutusteksteihin, kun itse en muista koskaan nähneeni?
Minkälaisia ovat tuttavanne, jotka kirjoittavat niin? Ei ainakaan iäkkäämpiä ihmisiä, vaikka ketjussa selvästi ollaan sitä mieltä. Tämä johtopäätös tuosta kritisoimastasi vastauksesta, itsekin nimittäin olen yli kuuskymppinen, eikä kukaan ikätovereistani kirjoita niin. Ei kukaan muukaan, kenen tekstejä minä olen lukenut. Ei ainakaan kukaan minun tuntemani ihminen siis. Voi ei, ja nyt vastasin sitten taas asian sivusta! Voi harmi.
Vierailija kirjoitti:
Indikoi sitä, ettei ole kansakoulua kummempia kouluja käyty aikanaan.
Kertoo siitä, ettet tiedä mitä käsite 'kansakoulu' tarkoitti ja mihin luokkiin sillä viitattiin . Se tarkoitti vain nykyisen ala-asteen määrää luokkia (eli neljää ensimmäistä kouluvuotta) , ennen kuin siirryttiin kansalaiskouluun, (eli sen ajan 'ylä-asteelle').
Kansakoululuokat kävi silloin jokainen lapsi ja sen jälkeen sitten joko pyrittiin oppikouluun,tai siirryttiin suoraan kansalaiskouluun, josta sitten sen loputtua yleensä siirryttiin johonkin ammattikouluun .
Olen huomannut saman kuin AP. Eihän se kaunista luettavaa ole ja yleensä en sellaisia kommentteja jaksa lukea loppuun.
"Selvennän (vaikka en olekaan kukaan noista aikaisemmista kirjoittajista): missä törmäätte tollasiin pilkutusteksteihin, kun itse en muista koskaan nähneeni?"
Lähinnä facebook-ryhmien kommenteissa. Olen jopa pilkuttajilta kysynyt suoraan, miksi he kirjoittavat niin, mutta en koskaan ole saanut vastausta.
Näyttää hyvälle. Tärkeää on näyttää pätevältä.
Yleensä ovat vähän koulutettuja. Luulevat ehkä pisteiksi.
Äitini ,,kirjoitti kirjan ja minä lupasin taittaa sen . KÄSIKIRJOITUS oli oikein mukava oiko lukea ,, YHTÄÄN ei hermot menneet ,,, tosi kiva projekti !!
Olen yhdellä vanhemmalla tuttavalla nähnyt vastaavaa ja luulin että ainoa lajissaan. Ihan jännä että se onkin yleisempää. Eniten epäilen heikkoa näköä yhdistettynä heikkoon hienomotoriikkaan. Ehkä alko kuvassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä,, mutta sen tiedän,,, että joskus ilmeisesti 70- 80-luvuilla opetettiin laittamaan välilyönti ennen huutomerkkiä ! Se on yksi hyvä tapa kertoa kirjoittajan ikä !
Ei pidä paikkaansa.
N55
Vierailija kirjoitti:
Ai, iästäkö se on kiinni, kun minun 81 v äidiltäni puuttuu tekstareissa kirjaimia ja pisteitä?
Hän oli kyllä ihan lääkäri. Tämä tiedoksi seiskalle. Se koulutus ei tuottanut älypuhelinosaamista.
Lääkiksessä ei opeteta äidinkieltä nykyään, eikåä opetettu ennenkään.
Miten siihen aikaan opettajat opettivat kirjoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Nämä sarjapilkuttajat yrittävät luoda itsestään ja ajatuksistaan mystistä ja filosofista kuvaa välimerkkien väärinkäytöllä.
Täytyy todeta että onnistuvat hyvin.
Alan aina pohtimaan tarkkaan sitä ryöpsähdystä tekstiviestikehyksessä.
Saatan ylitulkita. Pilkut provosoi filosofiseen pohdiskeluun.
Huono näkö + pilkku ja piste näyttää samalta/sijaitsevat vierekkäin.
Tämän kolmipilkutuksen ohella jokut käyttää puolipistettä miten sattuu. Kas näin: "Paras keino suojautua; pysykää kotona,,,turhat riskit pois; ei olla vaan itsestämme vastuussa,,,!?" Ja sitten kaikki mahdolliset hymiöt perään.
Luin just ton tyyppisen postauksen kauppakorkean käyneeltä naiselta. Että mietin,,,mitenhän on gradu kirjoitettu,,,mikä on liikaa; välimerkkeihin voi kaatua,,,
Nämä sarjapilkuttajat yrittävät luoda itsestään ja ajatuksistaan mystistä ja filosofista kuvaa välimerkkien väärinkäytöllä.