Siis,, miksi vanhukset ja keski-ikäiset kirjoittaa,, näin,, pilkuilla
Mitä meinaa noiden pilkkujen käyttö kahdesti väärissä paikoissa? Miksi niin monet kirjottaa tolla tavalla?
Kommentit (60)
Minun nyt jo edesmennyt mummoni laittoi aina ihan säännönmukaisesti kahdesti,, pilkut olivat kyllä oikeilla paikoillaan. Ajattelin persoonalliseksi käsialaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä näkee tosi usein nimenomaan keski-ikäisillä naisilla. Ehkä vielä korostetusti iltapäivälehtien palstoilla.
Jos käyttää kolmea pilkkua,,,korreloi se usein,,,elämämkolun kanssa,,,
Kolmea pistettä...näkee usein ihan akateemisesti koulutetuillakin...keski-ikäisillä.
Aiheuttaa hilpeitä tilanteita, kun esim. anoppi laittaa Facebookiin kuvan ruoasta ja kirjoittaa "...Erkki teki ruokaa...olipa hyvää..."
Erkki teki ruokaa... Olipa hyvää....
Erkki teki ruokaa. Olipa hyvää.
Merkitysero.
Työkaveri 47v,, käyttää myös tuota,, joskus enemmän,,,,,, joskus vähemmän,,
Rasittavaa lukea 😂
Siihen.... Jotain merkityksiä yrittävät välittää vähän niin kuin hymiöillä nuoriso.
Olen keski-ikäinen, enkä kirjoita noin.
Ei myöskään kukaan tuttavistani.
Jotkut kyllä kirjoittavat tuskallisen huonosti, mutta en ole törmännyt ap:n maimitsemaan ilmiöön.
Ärsyttävimmät virheet ovat yhdyssanojen osaamattomuus(esiintyy koulutetuissakin) ja j:n puuttuminen tekijästä.
Vastaajilla on vissiin luetun ymmärtämisen puute, kun suurinosa kirjoittaa, etten mää vaan ketään tunne ketä tolleen kirjoittaa.
Sitäkö aloituksessa kysyttiin, että tunnetko vai et?
Pilkuilla kirjoittaja haluaa kertoa olevansa vammainen.
se Aila ulkomaat kirjoittaa noin ja lisäksi muutenkin
Myytävänä gorollan gromi vanteet.
Ensin mäiselle hakialle.
No johan nyt,, Käytän pilkkuja merkeiksi tauosta. Tuumauskohtia, kun on kaksi kolme pilkkua! Ikään kuin hidastan lukijan luentaa niillä,,, tuumaan! Mitä pidempi tuumaushetki sitä enemmän pilkkuja,,,, vaikka kymmenen! Minne on kiire?!
Feissarimokissa törmännyt moiseen. Aina olleet elämänkoululaisia.
Minä voin kertoa miksi käytän joskus pilkkua pisteen sijasta. Syy on se etten näe.
Ikänäkö. Monet kerrat on tullut tihrustettua että kumpikohan lienee, ja lopulta joskus päätän että mitä väliä.
Jos on kyse siitä että niitä on kaksi peräkkäin (eikä kolmea) vähän joka paikassa, niin siihen en osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
No johan nyt,, Käytän pilkkuja merkeiksi tauosta. Tuumauskohtia, kun on kaksi kolme pilkkua! Ikään kuin hidastan lukijan luentaa niillä,,, tuumaan! Mitä pidempi tuumaushetki sitä enemmän pilkkuja,,,, vaikka kymmenen! Minne on kiire?!
Itse en kyllä viestejä lue henkeäni pidätellen, vaan rauhassa, jos pisteet ja pilkut ovat oikein laitettu. Pilkkujen ylikäytöllä viestin luku on todella vaivalloista, enkä yleensä edes jaksa lukea. Yhtä vaivalloista kuin sellainen viesti jossa ei ole pisteitä eikä pilkkuja vaan kaikki on yhteen pötköön kirjoitettu parasta jos siinä on vielä yhdys sana virheitä no,,, ei tod,,, todella Rasittavaa,,,
näkyy paremmin,, ja sormet osuu minne sattuu,, ei voi olla varma vasta sitten kuin siinä on 2 tai useampia pilkkuja, ku joutuu tuhrustaa näitä pieni kirkkaita rasvaisia näyttöjä
Itse ihmettelen, miksi joku kirjoittaa pisteet väärään kohtaan. Siis näin .Suoraan kiinni seuraavaan lauseeseen/virkkeeseen .Niin, että lauseen lopussa on välilyönti ja piste vasta sen jälkeen .Ei voi ymmärtää.
Eikös ennenvanhaan kirjoitettu lainausmerkit ,,juurikin näin".
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa miksi käytän joskus pilkkua pisteen sijasta. Syy on se etten näe.
Ikänäkö. Monet kerrat on tullut tihrustettua että kumpikohan lienee, ja lopulta joskus päätän että mitä väliä.
Jos on kyse siitä että niitä on kaksi peräkkäin (eikä kolmea) vähän joka paikassa, niin siihen en osaa vastata.
Pisteen jälkeen tulee automaattisesti iso kirjain, pilkun jälkeen pieni. Kai edes sen verran näet, kun näet noinkin hyvin kirjottaa?
Olen nähnyt useasti. Aina ne on jotain Arja 65-vuotiaita
Tätä näkee tosi usein nimenomaan keski-ikäisillä naisilla. Ehkä vielä korostetusti iltapäivälehtien palstoilla.
Jos käyttää kolmea pilkkua,,,korreloi se usein,,,elämämkolun kanssa,,,
Kolmea pistettä...näkee usein ihan akateemisesti koulutetuillakin...keski-ikäisillä.
Aiheuttaa hilpeitä tilanteita, kun esim. anoppi laittaa Facebookiin kuvan ruoasta ja kirjoittaa "...Erkki teki ruokaa...olipa hyvää..."