Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun nyt niin hehkutetaan kotiinkuljetuksia

Vierailija
25.03.2020 |

Tiedän kyllä että suurimmalle osalle suomalaisista kotiinkuljetukset, pitsat ovelle ja woltit ja foodorat ynnä muut ovat olleet arkipäivää jo kauan, mutta suuri osa meistä asuu alueilla, minne mikään kauppa saati ravintola ei toimita kotiin. Toki olen tottunut siihen elämäni aikana että se uutisoinnin kohde on lähes aina Pk-seudulla tai ainakin asutuskeskuksissa, mutta tuntuu että nyt se otetaan itsestäänselvyytenä että "no tilaat vaan ruokaa kotiin!" kun sitä mahdollisuutta ei edelleenkään monella ole.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan varma, että se paikallinen jyväjemmari ja karjankasvattaja toimittavat sinulle sopivaa korvausta vastaan tuotteittaan. Kustannukset vaan saattavat olla hieman kovemmat, kuin isommissa kirkonkylissä. Mutta pikkurahan puutehan ei sinua haitannutkaan?

Vierailija
2/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Täällä pikkukylässä nuo muutamat pizzapaikatkin sulkivat ovensa. Vastuullinen teko, mutta tasan eivät mene jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma, että se paikallinen jyväjemmari ja karjankasvattaja toimittavat sinulle sopivaa korvausta vastaan tuotteittaan. Kustannukset vaan saattavat olla hieman kovemmat, kuin isommissa kirkonkylissä. Mutta pikkurahan puutehan ei sinua haitannutkaan?

Olen opiskelija joka asuu yliopistokaupunkinsa lähikunnassa, sen keskustaan ajaa alle puolessa tunnissa, mutta täällä ei ole ikinä ollut mitään kotiinkuljetuksia vaikka ravintoloita löytyykin paljon. Ei myöskään kaupoista.

-Ap

Vierailija
4/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis itse asun keskikokoisessa kaupungissa (n. 55t asukasta). Täällä tähän asti vain yksi pieni kylän lähikauppa on tarjonnut ruuan verkko-ostamista ja kuljetuspalvelua. Meillä on 20.000 neliöinen valtava prismakeskus, joka ei tarjoa edes kauppakassipalvelua noudolla. Foodorassa on jokunen kebab-pizzeria ja muutama kiinalainen. Eli kinkkiä ja pizzamättöä saa kotiin tilattuna.

Nyt poikkeustilanteessa muutama k-market on ilmoittanut kuljetuksesta, mutta tilaus pitäisi tehdä puhelimitse tai sähköpostilla. Maksutavasta en tiedä

Vierailija
5/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus työskennellyt paikakassa missä ruokaa toimitettiin kotiin ja nyt kun sitä mainostettiin tänään hetki sitten ylelläkin niin olis hauska seurata miten rafla selviää jos vaikka 100 kotiinkuljeltustilausta tulee tunnin sisään.

Sen virheen jos yrittäjä tekee että ottaa kuljetusalueeksi 10 kilometrin matkan ravintolasta ja tilaajat on erisuunnilta niin takuuvarmasti hommaa kyykkää ja kunnolla. Ei riitä kapasiteetti ja viimeiset toimitettavat annokset kerkeää kylmettymäänkin

Vierailija
6/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän tupsahtelee koko ajan lisää yrityksiä, jotka ovat siirtyneet kotiinkuljetuksiin. Mm joissain paikoissa jo taksikuskit toimittavat tavaraa kotiin, koska asiakkaita ei muuten ole. 

Vierailija
7/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku haluaa, että tuon ämpärillisen kauraa kotiportilleen? Harvalla maatilalla on jatkojalostusta.

Vierailija
8/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en periaatteesta halua kotiinkuljetusta koska en halua että muut tietävät missä asun, siksi käyn kaupassa.

Vierailija
9/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mualla on mukavoo!

T. Lantasaapas

Vierailija
10/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku haluaa, että tuon ämpärillisen kauraa kotiportilleen? Harvalla maatilalla on jatkojalostusta.

Mutta toimittaisit, jos joku maksaisi sopivasti?

Vierailija
11/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen riskiryhmäläinen, ja toimitin aamun sarastaessa ruokakassin riskiryhmä omaishoitoperheelle. Syy: tämä kotiinkuljetus olettaa kaikkien osaavan netissä tehdä tilauksia. Mutta kun ikää on 85, niin ei osaa kun ei osaa... Eli ne hauraimmat joutuvat ruoanhakureissuille.. Oikea digisuomi, väliinputoajia löytyy. 

Vierailija
12/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kotiinkuljetus ole mikään kansalaisoikeus, kuten ei ole vaikka elokuvateatteri tai oopperakaan. Onhan se ihan selvä, ettei maalla tai pikkupaikkakunnilla tuollaisia palveluja ole, koska ne eivät kannata. Jokainen valitsee itse asuinpaikkansa. Ja ei muuten isoillakaan paikkakunnilla suurin osa mitään kotiinkuljetuksia käytä, eikä niillä ole kapasiteettia kaikkia palvella.

Vierailija
13/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen riskiryhmäläinen, ja toimitin aamun sarastaessa ruokakassin riskiryhmä omaishoitoperheelle. Syy: tämä kotiinkuljetus olettaa kaikkien osaavan netissä tehdä tilauksia. Mutta kun ikää on 85, niin ei osaa kun ei osaa... Eli ne hauraimmat joutuvat ruoanhakureissuille.. Oikea digisuomi, väliinputoajia löytyy. 

Foodiella on ainakin ihan perinteinen puhelintilauspalvelukin.

Ihmetyttää vähän, miksi ihmiset suhtautuvat ruoan verkkokauppaan ikään kuin se olisi joku yhteiskunnan tuottama palvelu, johon kaikilla on oikeus. Se on kauppojen omaa bisnestä. Ei meillä ole sellaista verovaroin tuotettua järjestelmää, joka takaa ruoan kotiinkuljetuksen kaikille tarvitseville tai halukkaille. Sosiaalitoimesta voi hakea apua kyllä, kuten monet vanhukset tekevätkin, jos ei kauppareissut enää onnistu.

Vierailija
14/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahhahahahh.

Olisipa kauheaa asua landella. Terveisiä Helsingistä. Ihanaa saada ravintolaruuat ja apteekkitilaus kotiovelle.

Vierailija
15/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallakin kaupat toimittavat kotiin tilatut tavara noin yhden päivän viiveellä. Kotiinkuljetusta mainostetaan, mutta hinnasta ei vahingossakaan puhuta mitään. Kuitenkin jokainen tietää, että ei se ilmaista ole. Kunnasta on myös tarjolla asiointiapua. Puhelinnumero löytyi pienen selailun jälkeen nettisivulta. Asiasta kerrottiin myös paikallislehdessä eilen, mutta eipä ollut puhelinnumeroa mainittu. Eli asiakkaita ei sitten halutakaan. Kaikilla mummeleilla ja papparoilla ei ole tietokonetta, jolla hakea numeroita ja avustajia eikä kaikilla edes niitä nuoria auttajien, joilla on tietotekniikka taidot. Kyllä palvelu sitten on luistavaa! Ja loistavaa!

Vierailija
16/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettää palautetta oman alueenne ruokakaupoille että toivotte ruuan toimituspalvelua. Itse lähetin kyselyn paikalliseen Citymarkettiin ja kauppias vastasi, että heillä onkin parhaillaan suunnitteilla kyseinen palvelu.

Vierailija
17/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kotiinkuljetus ole mikään kansalaisoikeus, kuten ei ole vaikka elokuvateatteri tai oopperakaan. Onhan se ihan selvä, ettei maalla tai pikkupaikkakunnilla tuollaisia palveluja ole, koska ne eivät kannata. Jokainen valitsee itse asuinpaikkansa. Ja ei muuten isoillakaan paikkakunnilla suurin osa mitään kotiinkuljetuksia käytä, eikä niillä ole kapasiteettia kaikkia palvella.

En asu maalla eikä tämä kunta ole pieni, löytyy kauppakeskusta ja mäkkäriä ja useita ravintoloita näiden lisäksi ympäriinsä. Muutaman kilometrin päässä on pieni ja keskisuuri kauppa ja neljä ravintolaa. Itse kuulun riskiryhmään nuoresta iästä huolimatta, ja lähes vieressä asuva äitini, viisikymppinen, on tilassa että kaikki infektiot ovat tappavia, ja tarvitsee apuani paljon. Haluaisin minimoida sen riskin että kumpikaan meistä sairastuu edes flunssaan, jotta kykenen hoitamaan häntä enkä riskeeraa hänen henkeään enkä kenenkään muunkaan. 

Vierailija
18/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maallakin kaupat toimittavat kotiin tilatut tavara noin yhden päivän viiveellä. Kotiinkuljetusta mainostetaan, mutta hinnasta ei vahingossakaan puhuta mitään. Kuitenkin jokainen tietää, että ei se ilmaista ole. Kunnasta on myös tarjolla asiointiapua. Puhelinnumero löytyi pienen selailun jälkeen nettisivulta. Asiasta kerrottiin myös paikallislehdessä eilen, mutta eipä ollut puhelinnumeroa mainittu. Eli asiakkaita ei sitten halutakaan. Kaikilla mummeleilla ja papparoilla ei ole tietokonetta, jolla hakea numeroita ja avustajia eikä kaikilla edes niitä nuoria auttajien, joilla on tietotekniikka taidot. Kyllä palvelu sitten on luistavaa! Ja loistavaa!

Näinhän se on, ettei yhteiskunta toimi niin, että jossain on joku instanssi joka pitää intuitiivisesti huolen siitä että kukin saa juuri sitä, mitä kullakin hetkellä sattuu tarvitsemaan. Valitettavasti ihan itse on otettava selvää asioista ja pistettävä ne hoitumaan.

Vierailija
19/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu maalla eikä tämä kunta ole pieni, löytyy kauppakeskusta ja mäkkäriä ja useita ravintoloita näiden lisäksi ympäriinsä. Muutaman kilometrin päässä on pieni ja keskisuuri kauppa ja neljä ravintolaa. Itse kuulun riskiryhmään nuoresta iästä huolimatta, ja lähes vieressä asuva äitini, viisikymppinen, on tilassa että kaikki infektiot ovat tappavia, ja tarvitsee apuani paljon. Haluaisin minimoida sen riskin että kumpikaan meistä sairastuu edes flunssaan, jotta kykenen hoitamaan häntä enkä riskeeraa hänen henkeään enkä kenenkään muunkaan. 

Valitettavasti siitä huolimatta yhteiskunnalla ei ole keinoja pakottaa kauppiaita järjestämään kotiinkuljetuspalveluita. Kaupat ovat yrityksiä, eivät sosiaalipalveluja. Jos ei voi poistua kotoaan, kannattaa olla yhteydessä kunnan sosiaalipalveluihin.

Vierailija
20/33 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloituksella tarkoittanut, että se olisi mikään peruspalvelu tai kansalaisoikeus että ruokaa saa kotiin. Lähinnä tarkoitin sitä että mainokset pyörii että "Tilaa nyt ruokaa kotiin!" "Kotiinkuljetus lähes kaikista ravintoloistamme!" ja kun sitä mahdollisuutta ei ole vaikka viiden kilometrin päässä asuvilla on, niin kyllähän se ärsyttää. Ei tässä nyt mistään yhteiskunnallisesta ongelmasta ole kyse vaan rasittavasta mainonnasta, kun sitä kotiinkuljetusta nyt itse kaipaisi.

- AP