Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotimainen ruuantuotanto on lopulta arvossaan

Maajussi Satakunnasta
24.03.2020 |

Kaikki jotka ovat sanoneet, että täällä on turha tuottaa ruokaa, ovat nyt hiljentyneet. Nyt kun korona jyllää, niin nähdään kuinka tärkeää on, että meillä on kotimaista ruokaa.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan uuden kasvukauden kynnyksellä. Edellisen satokauden rippeitä tarjolla. Ruokakuljetukset toimii vielä hyvin. Jos pahin käy, niin meillä kuin maailmalla, ja jengiä kaatuu koronaan, kuka kylvää keväällä ja korjaa sadon syksyllä?

Toivotaan, että kotimaiset maajussit tässä maassa saavat kylvöt ja sadonkorjuut tehtyä ja toivotaan satoisaa kasvukautta. Täydennetään sitten tuontiruoalla, jos jotain tuotua tarvitaan.

Luuleeko joku oikeasti, että jos joku maa on lähes kokonaan tuontiruoan varassa, se maa saisi tuontiruokansa edullisesti ja se olisi laadultaan priimaa tai edes ok? Kyllä se tulisi olemaan todella kallista ja mitä lie salmonella- ja antibioottipaskaa.

Miksi kukaan myisi paskaa, jos on tarkoitus saada kauppaa tehtyä? Saat myytyä sen yhden erän ja sitten et saa myytyä enää mitään. Miksi joku niin tekisi? Ovatko rypäleet, banaanit, kahvi ja avokado esimerkiksi kaikki paskaa?

Koronaan kuolee pahimmassa tapauksessa 6%. Enimmäkseen vanhoja ja sairaita, jotka eivät työskentele maataloudessa. Mutta oletetaan että 6% maanviljelijöistä kuolee. Se ei vaikuta merkittävästi tuotantoon. Mutta eivät luvut ole tähänkään asti häirinneet hysteerikkoja, eli panikoi vapaasti jatkossakin.

Ilmeisesti luulet keskustelevasi yhden henkilön kanssa tässä ketjussa, vaikka sulle on vastannut useat. Olen ihan kaupunkilainen ja kannatan omavaraisuutta ja mummolan kautta on ollut pieni kosketus pienimuotoiseen karjatalouteen lapsena.

Kirjoituksestasi huomaa, että et ole markkinataloudesta paljon perillä. Silloinhan ruuan ja viljan hinta nousee pilviin, kun sato on ollut huono ja laatukin on huono. Ihan perustaloustiedettä. 

Vierailija
62/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina arvostanut ja olen stadilainen. Maan pitäisi olla aina omavarainen ruoan suhteen vaikka kauppaakin voi käydä eli tuoda sellaista mitä täällä ei voi tuottaa, hedelmät, kahvit ym. On myös väärin että kaikki teollinen tuotanto on siirretty halpamaihin. Mutta kun on se raha, ei tule tarpeeksi voittoa.

Emme voi olla omavaraisia. Ilman traktoreita ei maanviljely onnistu ja traktori ei liiku ilman dieseliä. Suomessa ei öljyä ole. Ihan sama, ostammeko ruokaa vai öljyä.

Kriisi on vain pudottanut öljyn hintaa, kuten yleensä tapahtuu, nyt yli 50%

Jos kriisi pahenee, niin huono satovuosi tappaisi silti suomalaisia nälkään, ellei ole karjataloutta, erityisesti lehmiä.

Kerrotko oikein nyt yksityiskohtaisesti, miten koronakriisi tappaisi ketään nälkään? Ruokatoimitukset kulkevat edelleen kotimaassa ja ulkomailla. Jopa riskiryhmistä alle 20% kuolee tautiin. Työvoima ei siis lopu. Joten kerro: miten?

Lääke on usein pahempi kuin tauti. Talous ei kestä nykyisiä toimia pitkään. Euroalue hajoaa ja se tulehduttaa maiden välit. Suomessa lehmien määrä on vähentynyt 75% muutamassa vuosikymmenessä. Enää ei olisi varaa karsia, jos haluamme säilyttää omavaraisuuden.

Euron hajoaminen olisi hyväksi Suomen taloudelle. 

Lehmät lisääntyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina arvostanut ja olen stadilainen. Maan pitäisi olla aina omavarainen ruoan suhteen vaikka kauppaakin voi käydä eli tuoda sellaista mitä täällä ei voi tuottaa, hedelmät, kahvit ym. On myös väärin että kaikki teollinen tuotanto on siirretty halpamaihin. Mutta kun on se raha, ei tule tarpeeksi voittoa.

Emme voi olla omavaraisia. Ilman traktoreita ei maanviljely onnistu ja traktori ei liiku ilman dieseliä. Suomessa ei öljyä ole. Ihan sama, ostammeko ruokaa vai öljyä.

Lehmä tarvitsee vain vettä ja heinää. Tuottaa maitoa, lihaa ja lannotteita.

Ei, lehmä tarvitsee myös väkirehua, söiliörehua, kivennäistä ja erilaisia lääkkeitä. Ja tuota heinääkään ei muuten tuoteta ilman sitä dieseliä.

Kyllä mun mummolassa lehmät ja hevoset elivät oman pellon heinällä. Ja joivat omasta kaivosta käsin nostettua vettä. Tosin heillä oli pientila, eivätkä olleet upporikkaita.

Mihin ajattelit helsinkiläisten laittavan lehmänsä, jos oletusarvona on se, että olemme jokainen itsenäisesti omavaraisia? 200 lehmälle ei jaksa kukaan jaksa käsipelillä nostaa kaivosta vettä.

Ohiksena, vielä alle sata vuotta sitten kantakaupungissakin Helsingissä pidettiin pihoilla karjaa omiin tarpeisiin, samoin kasvatettiin omat kasvikset. Ihan hyvin voisi rakentaa pienen kanalan tai parin lehmän navetan sisäpihalle, samoin kuin pienen kasvimaan.

Vierailija
64/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, lehmä tarvitsee myös väkirehua, söiliörehua, kivennäistä ja erilaisia lääkkeitä. Ja tuota heinääkään ei muuten tuoteta ilman sitä dieseliä.

Kyllä heinää osataan nostaa seipäälle vieläkin, vaikket sinä osaisi. Joka vuosi teen heinää sairasheinäksi käsin. Lehmä lypsää kyllä kuivaheinälläkin, mutta vähemmän. Pitäisi kerätä myös kerppuja luonnosta ja toimia muutenkin kuin ennen traktoreita. Isovanhemmilla ei ollut traktoria, oli silti viisi lehmää, porsas ja kanoja. Siitä ei kyllä myytäväksi kovin paljon riittänyt muuta kuin kirnuvoita.

Jokainen osaa nostaa heinää seipäälle. Mutta elät kyllä ihan toisessa todellisuudessa, jos kuvittelet että noilla tempuilla saat tuotettua ruokaa myyntiin asti. Tuo on pelkkää harrastustoimintaa nykyaikana.

Kyllähän noin on Suomessakin eletty vielä 40-50 -luvulla ja kansa on ruokittu. Ei sellaista tilannetta ole näköpiirissä, nyt vain huomataan, ettei muualta ostettu halpa ruoka ole itsestäänselvyys. Jokainen maa ruokkii kriisitilanteessa omat kansalaisensa ensin.

Eli olet valmis siihen, että palataan takaisin asumaan maaseudulle ja elämään niin, että 70% sa elantonsa maataloudesta? Siihenhän tuo perustui vielä 40-luvulla.

Miksi ei? Lähituotanto, luomu ja ympäristöystävällisyys ovat nousevia trendejä.

Vierailija
65/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heinää osataan nostaa seipäälle vieläkin, vaikket sinä osaisi. Joka vuosi teen heinää sairasheinäksi käsin. Lehmä lypsää kyllä kuivaheinälläkin, mutta vähemmän. Pitäisi kerätä myös kerppuja luonnosta ja toimia muutenkin kuin ennen traktoreita. Isovanhemmilla ei ollut traktoria, oli silti viisi lehmää, porsas ja kanoja. Siitä ei kyllä myytäväksi kovin paljon riittänyt muuta kuin kirnuvoita.

Jokainen osaa nostaa heinää seipäälle. Mutta elät kyllä ihan toisessa todellisuudessa, jos kuvittelet että noilla tempuilla saat tuotettua ruokaa myyntiin asti. Tuo on pelkkää harrastustoimintaa nykyaikana.

Ei niitä sitten myymäkään vaan syödään itse, ollaan omavaraisia.

Olkaa tekin.

Vierailija
66/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan uuden kasvukauden kynnyksellä. Edellisen satokauden rippeitä tarjolla. Ruokakuljetukset toimii vielä hyvin. Jos pahin käy, niin meillä kuin maailmalla, ja jengiä kaatuu koronaan, kuka kylvää keväällä ja korjaa sadon syksyllä?

Toivotaan, että kotimaiset maajussit tässä maassa saavat kylvöt ja sadonkorjuut tehtyä ja toivotaan satoisaa kasvukautta. Täydennetään sitten tuontiruoalla, jos jotain tuotua tarvitaan.

Luuleeko joku oikeasti, että jos joku maa on lähes kokonaan tuontiruoan varassa, se maa saisi tuontiruokansa edullisesti ja se olisi laadultaan priimaa tai edes ok? Kyllä se tulisi olemaan todella kallista ja mitä lie salmonella- ja antibioottipaskaa.

Miksi kukaan myisi paskaa, jos on tarkoitus saada kauppaa tehtyä? Saat myytyä sen yhden erän ja sitten et saa myytyä enää mitään. Miksi joku niin tekisi? Ovatko rypäleet, banaanit, kahvi ja avokado esimerkiksi kaikki paskaa?

Koronaan kuolee pahimmassa tapauksessa 6%. Enimmäkseen vanhoja ja sairaita, jotka eivät työskentele maataloudessa. Mutta oletetaan että 6% maanviljelijöistä kuolee. Se ei vaikuta merkittävästi tuotantoon. Mutta eivät luvut ole tähänkään asti häirinneet hysteerikkoja, eli panikoi vapaasti jatkossakin.

Ilmeisesti luulet keskustelevasi yhden henkilön kanssa tässä ketjussa, vaikka sulle on vastannut useat. Olen ihan kaupunkilainen ja kannatan omavaraisuutta ja mummolan kautta on ollut pieni kosketus pienimuotoiseen karjatalouteen lapsena.

Kirjoituksestasi huomaa, että et ole markkinataloudesta paljon perillä. Silloinhan ruuan ja viljan hinta nousee pilviin, kun sato on ollut huono ja laatukin on huono. Ihan perustaloustiedettä. 

Tämä on totta, mutta harva tietää, että maataloustuotteet ovat olleet pörssissä jo kauan. Myydään ja ostetaan viljafutuureja, siis tulevan sadon arvoa. Kaikki mistä on pulaa ja tarvetta nostaa hintaa niin kuin muussakin kaupankäynnissä. 

Vierailija
67/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Kerrankin moni stadilainen lopettaa maalaisten halveksunnan.

Siis oikeesti tosi törkeetä! Ei me mitää landee tarvita, ku ruokaa saa Alepasta!

T. Stadilainen

Vierailija
68/68 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriisi on vain pudottanut öljyn hintaa, kuten yleensä tapahtuu, nyt yli 50%

Jos kriisi pahenee, niin huono satovuosi tappaisi silti suomalaisia nälkään, ellei ole karjataloutta, erityisesti lehmiä.

Kerrotko oikein nyt yksityiskohtaisesti, miten koronakriisi tappaisi ketään nälkään? Ruokatoimitukset kulkevat edelleen kotimaassa ja ulkomailla. Jopa riskiryhmistä alle 20% kuolee tautiin. Työvoima ei siis lopu. Joten kerro: miten?

Tämä tilanne voi jatkua vuosikausia eli sairastetaan ja kuollaan. Sairaalatarvikkeista ja lääkkeistä voidaan käydä sotaa ja joku voi muuten vaan huvikseen käyttää tilannetta hyväkseen ja aloittaa sotia. Lisäksi nyt erityisesti pitäisi muistaa ostaa tuotteita myös suoramyynnistä tiloilta, että tilat pysyvät pystyssä. Nyt kun ravintolat eivät tilaa tuotteita niin tiloja joudutaan jopa lopettamaan. Tähän päälle vielä huono viljavuosi niin mistäs sitten ruokaa revit? Ulomaisen ruoan hinta voi nousta paljon. Ei me tiedetä ulkomaiden tilannetta muutoin kuin että Ruotsi yritti jo varmistella ruoan saantia sinne Suomesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi