Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana, miten abortin käytännössä saa?

Vierailija
23.03.2020 |

Tulin raskaaksi ehkäisystä (pillerit) huolimatta.

Mitä minun käytännössä pitää tehdä että saan abortin? Soitin jo kuntani terveydenhuoltoneuvontaan, mutta siellä oli niin pitkä jono että en päässyt puhumaan puolessa tunnissa (eipä ihme kun on tää korona!) niin kokeilen täältä jos joku vaikka auttaisi. Ahdistaa niin paljon, olen itkenyt tätä asiaa koko päivän, kenellekään ei voi puhua kun vanhemmat eivät hyvaksyisi mua ja mies makaa sängynpohjalla migreenissä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan puhelinpalvelu on jo kiinni, pitää kokeilla huomenna uudestaan. Sekin ahdistaa kun en tiedä miten pitkällä raskaus on niin pelottaa että onkin jo liian myöhäistä saada abortti. Ja jokainen viivästynyt päivä tekee abortista tavallaan vaikeamman, vaikka yhdellä päivällä ei varmaan oikeasti ole kuin todella pieni merkitys niin jotenkin mun aivot ei sitä hahmota enkä saa tätä ahdistusta loppumaan. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet, tsempanneet ja neuvoneet, kaikella tuella on mulle atm iso merkitys. - Ap

Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi raskaus on sinulle noin iso ongelma. Kun sinulla kuitenkin on mieskin siinä vierellä etkä ole ihan yksin. Suoraan sanottuna on oikeastaan hyvä, että joudut miettimään päätöstä perusteellisesti. Et tule ainakaan tehneeksi hätiköityä ratkaisua pelon takia. Puhu ihmeessä tilanteesta myös miehesi kanssa ennen lopullista valintaa. Se on myös hänen lapsensa, ei vain sinun. 

Olen jo ennen tätä vahinkoa miettinyt paljon sitä haluanko lapsen, ja tullut aina tulokseen että en halua. Tämä raskaus ei tunnu muuttaneen sitä. Pohdin toki tässä koko ajan asiaa, ja toivottavasti pääsen vielä juttelemaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa asiasta, mutta nyt raskauden keskeyttäminen tuntuu vahvasti oikeata ratkaisulta ja toinen skenaario pelottaa.

Kerroin toki miehelle raskaudesta, ja hän sanoi, että päätös on minun, ja että hän puoltaa aborttia mutta jos haluan pitää lapsen niin hän on siinäkin mukana. Keskustelen hänen kanssaan lisää kunhan migreeni helpottaa, en viitsinyt kiusata häntä kun puhuminen selkeästi pahentaa kipua.

-Ap

Vierailija
22/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan puhelinpalvelu on jo kiinni, pitää kokeilla huomenna uudestaan. Sekin ahdistaa kun en tiedä miten pitkällä raskaus on niin pelottaa että onkin jo liian myöhäistä saada abortti. Ja jokainen viivästynyt päivä tekee abortista tavallaan vaikeamman, vaikka yhdellä päivällä ei varmaan oikeasti ole kuin todella pieni merkitys niin jotenkin mun aivot ei sitä hahmota enkä saa tätä ahdistusta loppumaan. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet, tsempanneet ja neuvoneet, kaikella tuella on mulle atm iso merkitys. - Ap

Juu, ei ne siellä yötä myöten päivystä. Jos oikein kovasti ahdistaa, on olemassa kriisipuhelimia, joihin voi soittaa googlettamalla löytyy. Se on ainut mitä tähän hätään voit asialle tehdä. Kuukautisista voit suunnilleen laskea kuinka pitkällä voisit olla. Kai tiedät milloin sinulla viimeksi ne oli? 

Pillereissä oli viimeksi tauko 2 viikkoa sitten. Silloin ei tullut vuotoa, eikä ollut hirveästi muitakaan kuukautisoireita, mutta en osannut siitä vielä epäillä mitään koska pillerien takia mun vuoro on normaalistikin tosi vähäistä, melkein olematonta. Sitä edeltävällä tauolla noin 6 viikkoa sitten oli kyllä vuotoa. Tästä päätellen siis olisin noin viikolla 6-7 ja abortin voisi vielä tehdä? Se kyllä helpottaa mieltä edes hieman. Tsekkaan noita kriisipuhelimia, se voisi kyllä auttaa. Ja toki sinänsä sekin ajatus on lohdullinen että olen nyt tehnyt kaiken mitä voin ja tiedän huomenna mitä tehdä. - Ap

Oletko siis kuitenkin tehnyt raskaustestin tai muulla tavalla varmistanut, että oikeasti olet raskaana? Jos et, tee se heti huomenna. 

Joo, tein tänään aiemmin raskaustestin, ja kun se näytti plussaa niin kävin vielä apteekista ostamassa kaksi testiä lisää, kaikki plussia. - Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tilasin aikoinaan ajan yksityiselle lääkärille, asia hoitui nopeasti ja helposti. Olin liian nuori, parisuhde juuri päättynyt ja ehkäisy petti.

Kuka tahansa yksityislääkäri ei voi tehdä aborttilausuntoa, vaan ainoastaan sellaiset, joille Valvira on myöntänyt siihen luvan. Kyllä nämä yleensä julkisella puolella hoidetaan.

Vierailija
24/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaamalla ajan raskaudenkeskeytykseen. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Selitäppä miksi aborttia nimitetään harhaanjohtavasti ”raskaudenkeskeytykseksi”?

Miten niin harhaanjohtavasti? Aborttihan on nimenomaan toimenpide, jossa alkanut raskaus keinotekoisesti keskeytetään. Raskaudenkeskeytys on jopa kuvaavampi sana kuin abortti. 

Miten raskaus muka voidaan keskeyttää? Sehän on vaan nimitys sille ajalle ja naisen tilalle, kun se laps siellä kasvaa ja kehittyy. Naiselle ei Abortissa tehdä mitään. Raskaana oleminen tietty loppuu ihan itsestään abortin jälkeen.

Kyllä abortti on kuvaavampi sana ehdottomasti.

Eli miksi ”raskaudenkeskeytys”?

Nainen on raskaana, ja hänen kehonsa tila muuttuu, kun raskaus keskeytetään tai keskeytyy. Sana abortti tarkoittaa keskeytystä. 

Vierailija
25/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat ajan terveyskeskuslääkärille tai soitat neuvolaan ja varaat sitä kautta.

He auttavat sitten eteenpäin.

Tsemppiä!

Neuvolaa voisi kokeilla, se tuskin on koronan takia ruuhkautunut. Soitan seuraavaksi sinne. Kiitos myötätunnosta. - Ap

Ei raskaudenkeskeytyksiä neuvolassa hoideta. Tarvitset ajan terveyskeskuslääkärille. Jos ei puhelimella pääse, niin mene paikan päälle siihen neuvonnan luukulle jonottamaan.

Ei ole mikään pakko olla terveyskeskuslääkäri. Muukin lääkäri käy. Esimerkiksi neuvolalääkäri. Tai yksityisen lääkäriaseman lääkäri. Itse menisin jälkimmäiseen, jos olisin ap. En haluaisi ehdoin tahdoin altistaa itseäni koronalle tk-jonossa. Ja muutenkin. 

Vierailija
26/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat ajan terveyskeskuslääkärille tai soitat neuvolaan ja varaat sitä kautta.

He auttavat sitten eteenpäin.

Tsemppiä!

Neuvolaa voisi kokeilla, se tuskin on koronan takia ruuhkautunut. Soitan seuraavaksi sinne. Kiitos myötätunnosta. - Ap

Ei raskaudenkeskeytyksiä neuvolassa hoideta. Tarvitset ajan terveyskeskuslääkärille. Jos ei puhelimella pääse, niin mene paikan päälle siihen neuvonnan luukulle jonottamaan.

Ei ole mikään pakko olla terveyskeskuslääkäri. Muukin lääkäri käy. Esimerkiksi neuvolalääkäri. Tai yksityisen lääkäriaseman lääkäri. Itse menisin jälkimmäiseen, jos olisin ap. En haluaisi ehdoin tahdoin altistaa itseäni koronalle tk-jonossa. Ja muutenkin. 

Neuvolalääkärit ovat terveyskeskuslääkäreitä, mutta ehkäisyneuvolaan tai äitiysneuvolaan ei kuulu raskaudenkeskeytysasiat.

Vierailija
27/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä piti soittaa ja varata sika nimenomaan ehkäisyneuvolaan, ei neuvolaan eikä terveyskeskukseen. Sieltä olisi ohjattu eteenpäin, ja jos ei täytä edellytyksiä abortin saamiseksi "automaattisesti", niin sitä kautta edetään niiden kahden lääkärin suostumuksen saamiseksi.

Vierailija
28/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murha on suunniteltu tappo.

Kohdun ulkopuolella näin on mutta kun se tehdään kohdussa, se mukamas ei oo mitään.

Aika kylmä ihminen oot.

Haluatko nähdä kämmenelläsi vauvasi?

Alkio ei ole vauva sen enempää kuin taapero tai teini.

Vierailija
29/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meinasin melkein hermostua, kun luin noiden paasaajatrollien älämölöä. Ehkä kyllä tiesitkin, että tänne av:lle kirjoittaessa on se riski (tai todennäköisyys), eli oot luultavasti sen verran vahva, ettet juuri pahoita mieltäsi idioottien huutelusta.

Mun mielestä myös nuo "mieti vielä tarkkaan" on aika kyseenalaisia heittoja.

Mä luotan, että olet tehnyt aivan oikean valinnan sinun elämässäsi ja tässä hetkessä. Luota sinäkin. Tsemppiä ja toivottavasti saat pian asiat hoidettua!

Vierailija
30/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitin neuvolaan ja sieltä ottivat yhyeyttä naisten tautien poliklinikalle, jossa raskauden kesto tarkistettiin. On sen verran pitkällä, että lupa aborttiin oli haettava valviralta. Tämä tehtiin, vaikken vielä ole täysin varma, vaikka pelissä on oma terveyteni ja henkeni. Eipä olisi asiat suotuisat lapselle muutenkaan. Lupa tuli jo.

Tällä viikolla keskeytys todennäköisesti. En usko että raskauden jatkaminen olisi järkevä vaihtoehto, vaikka kurjalta tuntuu raskautra keskeyttääkään

Vierailija
31/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Meinasin melkein hermostua, kun luin noiden paasaajatrollien älämölöä. Ehkä kyllä tiesitkin, että tänne av:lle kirjoittaessa on se riski (tai todennäköisyys), eli oot luultavasti sen verran vahva, ettet juuri pahoita mieltäsi idioottien huutelusta.

Mun mielestä myös nuo "mieti vielä tarkkaan" on aika kyseenalaisia heittoja.

Mä luotan, että olet tehnyt aivan oikean valinnan sinun elämässäsi ja tässä hetkessä. Luota sinäkin. Tsemppiä ja toivottavasti saat pian asiat hoidettua!

Tämä oli hyvä kommentti. Siltä varalta, ettet ajattele nyt ahdistuksessasi näitä kommentteja, muistutan että niiden saamien peukutusten määrä kertoo yleensä paremmin mitä suurin osa ihmisistä on mieltä. Kommenttien määrässähän nuo hullut aika voittavat

Tsempouä

Vierailija
32/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt abortin muutama kuukausi sitten. Tarkasti ja säännöllisesti otetuista E-pillereistä huolimatta tulin raskaaksi, eikä elämäntilanne mitenkään päin kestäisi lasta tällä hetkellä.

Otin ensin yhteyttä oman alueen terveyskeskukseen sähköisen asioinnin lomakkeella, sieltä soittivat ja antoivat ajan hoitajalle + lääkärille seuraavaksi päiväksi, labraan saman tien. Hoitaja totesi labratestin perusteella, että olen tosiaan raskaana. Kysyi mitä haluan tehdä, jolloin kerroin olevani päätynyt keskeytykseen. Hoitaja oli todella ihana ja sydämellinen, eikä yrittänyt ohjata päätöstäni mihinkään suuntaan. Siitä pääsin sitten heti ihan yhtäläisen mahtavalle lääkärille, joka myös vain varmisti päätökseni tyyliin "sä olet päättänyt haluavasi keskeytyksen, eikö niin?" ja siinä se.

Lääkäri kirjoitti lähetteen varsinaiseen keskeytykseen, jonka ajankohdan jouduin itse varaamaan kunnassani näitä hoitavalta taholta. Sain ajan seuraavaksi päiväksi. Siellä raskauden kesto vahvistettiin ultraamalla ja sain ensimmäiset lääkkeet, jotka valmistavat elimistön keskeytykseen. Näiden ottamisen jälkeen aborttia ei voi enää perua. Tästä muutaman päivän kuluttua otin varsinaiset keskeytyslääkkeet, jotka laitetaan emättimeen. Jos raskaus ei ole edennyt tiettyjen viikkojen yli, tämän voi tehdä kotona, kunhan paikalla on oltava joku läheinen koko päivän komplikaatioiden varalta. Muutoin keskeytys hoidetaan terveydenhuollon valvonnassa.

Lääkkeiden ottamisen jälkeen keskeytys alkoi suht nopeasti ja koko härdelli oli ohi parissa vuorokaudessa. Vuoto oli erittäin runsasta, kannattaa varautua mahdollisimman imukykyisillä ja isoilla suojilla. Ylivuotoa tapahtunee väistämättä. Ensimmäisen päivän aikana kivut olivat varsin kovat, pahojen kuukautiskipujen kaltaiset, mutta väistyivät aika nopeasti.

Henkisesti päätös oli raskas, mutta kohdallani täysin oikea. Ajattelin vain kertoa vähän, miten koko prosessi etenee käytännössä puuttumatta sen kummemmin tunnepuoleen. Koko prosessin ajan jokainen terveydenhuollon ammattilainen, jonka kanssa olin tekemisissä, oli äärimmäisen empaattinen ja mukava.

Tsemppiä ja tee juuri kuten itse parhaaksi näet. Älä välitä kaikenmaailman hihhuleista, joiden mielestä ainoa ratkaisu on tuoda epätoivottu lapsi huonoon tilanteeseen ja jotka eivät ymmärrä, ettei ole aina lapsen parhaaksi syntyä olosuhteisiin, joissa vanhemmat eivät koe voivansa antaa lapselle ideaalia kasvuympäristöä. Syyksi riittää, ettei vain yksinkertaisesti halua lasta.

Muista myös, että se on tällä hetkellä pelkkä sikiö, ei lapsi, kukaan ei voi taata, että raskaus ylipäänsä jatkuisi loppuun asti, vaikka sen päättäisitkin pitää.

Vierailija
33/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaamalla ajan raskaudenkeskeytykseen. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Selitäppä miksi aborttia nimitetään harhaanjohtavasti ”raskaudenkeskeytykseksi”?

Miten niin harhaanjohtavasti? Aborttihan on nimenomaan toimenpide, jossa alkanut raskaus keinotekoisesti keskeytetään. Raskaudenkeskeytys on jopa kuvaavampi sana kuin abortti. 

Miten raskaus muka voidaan keskeyttää? Sehän on vaan nimitys sille ajalle ja naisen tilalle, kun se laps siellä kasvaa ja kehittyy. Naiselle ei Abortissa tehdä mitään. Raskaana oleminen tietty loppuu ihan itsestään abortin jälkeen.

Kyllä abortti on kuvaavampi sana ehdottomasti.

Eli miksi ”raskaudenkeskeytys”?

Itseasiassa raskaudenkeskeytys on kuvaavampi sana, koska se kertoo, että raskaus aktiivisesti ihmisen toiminnalla keskeytetään. Abortti tarkoittaa vain raskauden keskeytymistä, vaikka puhekielessä sitä käytetään raskaudenkeskeytyksen synonyyminä.

Vierailija
34/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti itsekin kirjoitti:

Lapsen sydän on lyönyt jo siitä asti kun hedelmöityksestä on kulunut n.20 päivää. Sinun sydämesi on lyönyt myös siitä asti ja lyö kuolemaasi asti. 6-7 viikkoisella lapsella on jo kädet ja jalat, silmät, korvat, nenä, suu, suolisto, aivoja. Ensi viikolla hänellä on jo kaikki paikoillaan ja olemassa, ne enää vain kasvavat aikuisuuteen asti. Hän myös liikkuu, vaikkei sitä vielä äiti tunne. 

Lapsesi on toivottu ja odotettu, sillä Suomessa on todella paljon lapsettomia pariskuntia, jotka odottavat suomalaista lasta käsivarsilleen, mutta heitä annetaan adoptioon vain vähän. Koululuokallinen päivää kohti sen sijaan abortoidaan. Jokaiselle rakastavalle perheelle riittäisi oma lapsi ja lapsia, jos heidät annettaisiin adoptioon.  Se on todellinen rakkaudenteko antaa lapsen pitää ainutkertainen elämänsä -kuten sinäkin olet saanut tehdä. Älä vie sitä itsekkäästi pois. Saat iloita ja olla tyytyväinen ratkaisuusi adoptiosta. Ei syytä huoleen. 

Miksi näille tyypeille on oleellista että vauva on suomalainen? Ohimennen kysyn

Vierailija
35/37 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tappamista, kohtuun viedään pistin jolla tapetaan pienen elämän jatkuminen ja sitten se viskataan ties minne.

Tämä on totuus.

Miksi lopetat vauvasi elämän?

Mikä pistin? Lääkkeillä mulle ainakin tehtiin.

Vierailija
36/37 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin neuvolaan, ja sain heidän avullaan ajan torstaille. Kyllä tämä tästä helpottaa. Mieskin on taas tolpillaan. Ei sillä ollut asiaan oikein mitään enempää sanottavaa kuin se, että päätös on hänen puolestaan minulla, ja se, että selviämme kyllä kaikissa skenaarioissa, että ei kannata huolehtia. Ja se kävi kaupassa hakemassa suklaata. Pienet asiat helpottavat yllättävän paljon. Kiitos avusta kaikille, tarvitsin sitä eilen kun pelotti paljon ja olo oli sekava. - Ap

Vierailija
37/37 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla ap että asia järjestyi. Tsemppiä! 

Ketju on lukittu.