Koronan talousvaikutukset on järkyttävät
Kaikki on huolissaan Koronan terveysvaikutuksista, mutta talousvaikutukset on todennäköisesti paljon suuremmat.
90-luvun lama on pientä tän katastrofin rinnalla.
Kommentit (18)
Tämä nyt tapahtuva ylireagointi tulee olemaan taloudelle erittäin vahingollista.
Ruotsalaiset on taas fiksumpia.
Itse olen ollut henkisesti ihan loppu tämän koronan takia, juuri sen takia että aavistelen että tästä iskee kamala lama. Yhden lama-ajan olen jo lapsena elänyt, ja kaiken sen kärsimyksen minkä vanhemmat kävi laman takia ja sillä oli pitkäaikaiset vaikutukset omaan psyykeeseen. Itsellä on nyt positiivista se, että omien mt-ongelmien takia en ole juurikaan hankkinut itselle velkaa, koska olen ollut työkyvytön ja elänyt kädestä suuhun. Työpaikkaa ei ole mitä menettää. Tulevaisuudenusko on ollut niin alhaista, että siinäkään suhteessa ei tule pettymyksiä. Miehenkin työpaikka todennäköisesti häviää tämän seurauksena.
Pahemmalta tuntuisi tippua jos olisi jotain mitä menettää. Pilvilinnoja rakennettuna.
Mutta kyllä tämä saa lopettamaan haaveilua siitä että itsekin onnistuisi joskus vielä kuntoutumaan ja vakituisesti työllistymään.
Ihan turhaa paniikin lietsomista, koska valtio auttaa kuntia ja yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt tapahtuva ylireagointi tulee olemaan taloudelle erittäin vahingollista.
Kyllä ihmiset Suomessa vähensivät matkustelua, ravintoloissa syömistä, ostoskeskuksissa liikkumista ja kulttuuri- ja urheilutapahtumissa käymistä jo ennen kuin rajoitukset tulivat voimaan.
Kyllä se talousvaikutus ja lama selviää ihmisille myöhemmin, mutta silloin on jo paskat housuissa. Olisiko ollut joku syy että tietyt puolueet eivät olleet niin halukkaita kuin toiset tuohon poikkeuslakiin? Tämä on hyvä diili oikeasti rikkaille, jotka pääsevät laman myötä entisten keskituloisten ja tulevien köyhien omaisuuteen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset Suomessa vähensivät matkustelua, ravintoloissa syömistä, ostoskeskuksissa liikkumista ja kulttuuri- ja urheilutapahtumissa käymistä jo ennen kuin rajoitukset tulivat voimaan.
Mutta yksityisen sektorin teollisuuden toimenpiteet ja niihin varautuminen alkoi poikkeuslain myötä. Eli tulee vaikuttamaan myös nyt muihinkin kuin kulttuuriin, matkusteluun ja kaupan alalle. Nyt kun teollisuus jo laittaa porukkaa pellolle, niin tätä maata ei pelasta enää mikään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kenenköhän rahoilla tämä nk, valtio tuon tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mitä fiksua siinä on, että tapetaan turhaan oman maan kansalaisia?
Jos henki on tallella ja pystyy jollain tasolla nauttimaan elämästä, asiat on melko hyvin. Historiassa on ollut pahempaakin.
Voi olla, että tämä menee siihen pisteeseen, että rikkaiden ja niiden kenellä jotain omaisuutta on kannattaa piiloutua muurien taakse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se talousvaikutus ja lama selviää ihmisille myöhemmin, mutta silloin on jo paskat housuissa. Olisiko ollut joku syy että tietyt puolueet eivät olleet niin halukkaita kuin toiset tuohon poikkeuslakiin? Tämä on hyvä diili oikeasti rikkaille, jotka pääsevät laman myötä entisten keskituloisten ja tulevien köyhien omaisuuteen kiinni.
nyt se foliohattu pois päästä niin helpottaa
ennustan jo nyt: enemmän ihmisiä tulee kuolemaan tulossa olevaan lamaan kuin koronaan
Vierailija kirjoitti:
ennustan jo nyt: enemmän ihmisiä tulee kuolemaan tulossa olevaan lamaan kuin koronaan
Toisiaalta mieti paljonko henkiä säästyy kun ei ole yhtä paljon saasteita ja liikenneonnettomuudetkin vähenevät. Flunssaan kuolee myös vähemmän kun se ei pääse leviämään yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artisti maksaa niinku yleensäkin, vai kuinka :/
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut henkisesti ihan loppu tämän koronan takia, juuri sen takia että aavistelen että tästä iskee kamala lama. Yhden lama-ajan olen jo lapsena elänyt, ja kaiken sen kärsimyksen minkä vanhemmat kävi laman takia ja sillä oli pitkäaikaiset vaikutukset omaan psyykeeseen. Itsellä on nyt positiivista se, että omien mt-ongelmien takia en ole juurikaan hankkinut itselle velkaa, koska olen ollut työkyvytön ja elänyt kädestä suuhun. Työpaikkaa ei ole mitä menettää. Tulevaisuudenusko on ollut niin alhaista, että siinäkään suhteessa ei tule pettymyksiä. Miehenkin työpaikka todennäköisesti häviää tämän seurauksena.
Pahemmalta tuntuisi tippua jos olisi jotain mitä menettää. Pilvilinnoja rakennettuna.
Mutta kyllä tämä saa lopettamaan haaveilua siitä että itsekin onnistuisi joskus vielä kuntoutumaan ja vakituisesti työllistymään.
Kela on laittanut kuntoutukset jäihin, joten siinä voi kestää. työelämä on mennyt huonompaan suuntaan. on paljon huonoa johtamista ja epärealistinen työtahti. jäisin pois, jos tarvitsisi elättää pelkästään itseni. yhteiskunnalle voi olla monella muulla tavalla hyödyksi kuin käydä töissä ja maksaa veroja... tsemppiä toipumiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Luulen että tätä kriisiä maksetaan vielä pitkään. Maailmalla kun tilanne menee riittävän pahaksi niin lainahanat voi yhtäkkiä mennäkin reippaasti pienemmälle ja jos tästä joskus vielä selvitään niin sitten alkaa se jälkipuinti joka voi pahimmillaan johtaa vaikka maailmansotaan.
Samaa mieltä. Yrittäjän puolisona olen nähnyt, että korona pysäyttää liiketoiminnan kokonaan. Seurauksena on konkursseja, lomautuksia, irtisanomisia...