Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?
Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.
Kommentit (354)
Hemmetin rasittavaa printtailla noita Wilma-viestejä lapsille että tietävät mitä pitää tehdä.
Opettajien tulee olla sekä oppilaiden, että vanhempien tavoitettavissa välittömästi 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin rasittavaa printtailla noita Wilma-viestejä lapsille että tietävät mitä pitää tehdä.
???
Miksi lapsillasi ei ole omaa Wilmaa?
Etäyhteydellä joku oikea opetustunti. Nyt vain ladellaan tehtävät.
Opetusta joko videolta tai livenä. Se ei ole etäopetusta, että ope laittaa listan tehtävistä, mitä tulee tehdä. Lisäksi opettajan tulee olla tavoitettavissa työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Miksi lapsillasi ei ole omaa Wilmaa?
Alakoululaiset ei ainakaan meillä saa Wilma tunnuksia. Ne on vaan vanhemmilla.
Sitten yläkoulussa saavat tunnukset ja näkevät esim. nää tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman vähän wilmaviestejä, "turhat" tehtävät pois tai ainakin selvästi erilleen tärkeistä. Mielellään tieto koko viikon tavoitteista/tehtävistä kerrallaan, ja opetusta videoilla.
tää. Ei niitä viestejä joka ikiseltä kanavalta. Vain yksi selkeä kanva ja kaikkien oppiaineiden viestit sieltä. Nyt niitä on Wilmassa siellä päiväkirjassa, sähköpostissa, wilma-viesteissä ja siellä mikä se oli se google school tms. plus menee lapsen wilmaviesteihin ja vanhemman viesteihin eri posteja. Mun lapsi on joo jo 6-luokkalainen, mut kyl se oon minä joka ne läksyt käskee tekemään ja vahtii.
Ikätasoista etäopetusta ja selkeät ohjeet. JOS ei ole videotunteja niin mieluummin viikko- kuin päivätavoitteet. Ja tavoitteetkin ikätasoista, alakoululaisenkin pitäisi selvitä niistä mahdollisimman itsenäisesti. Organisoidaan, tsempataan, huolletaan, hoidetaan, mutta oman etätyön ohella.
Aivan samoja, mitä edellä olevat ovat sanoneet. Kunnollista opetusta, ei vain viestejä ja tavoitettavuus koko koulupäivän ajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman vähän wilmaviestejä, "turhat" tehtävät pois tai ainakin selvästi erilleen tärkeistä. Mielellään tieto koko viikon tavoitteista/tehtävistä kerrallaan, ja opetusta videoilla.
tää. Ei niitä viestejä joka ikiseltä kanavalta. Vain yksi selkeä kanva ja kaikkien oppiaineiden viestit sieltä. Nyt niitä on Wilmassa siellä päiväkirjassa, sähköpostissa, wilma-viesteissä ja siellä mikä se oli se google school tms. plus menee lapsen wilmaviesteihin ja vanhemman viesteihin eri posteja. Mun lapsi on joo jo 6-luokkalainen, mut kyl se oon minä joka ne läksyt käskee tekemään ja vahtii.
Ja sitten on vielä eri kirjautumiskoodeja ja palautus laatikoita. Selkeintä kun kaikki tehtävät olisi yhdessä paikassa, josta ne voisi katsoa.
Meillä 4. luokkalainen sai omat wilma tunnukset. Mutta ei osaa itseopiskella matikkaa yms. Eli jotenki ne asiat pitäisi opettaa ja sitten antaa tehtävät. Tuo video-opetus ois hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sitte tulee myös omaan sähköpostiin viestejä. Jos on useampi lapsi eri luokilla, niin pää menee ihan sekaisin :/
Selkeät ohjeet, miten tehtävät palautetaan ja milloin. Ja etenkin erikoisen tehtävän ohjeet esimerkkeineen. Tsemppiä kaikille!
Lapseni sanoi että olisi mieluummin koulussa kun on välillä niin epäselviä tehtävät ja niiden palauttamisen ja tekemisen todistelun käytäntö.
suunnitelmaa työmäärä todellisen koulupäivän pituuden mukaan, nyt tehdään alle puolessa tunnissa työt ja muu aika kiivetään seiniä pitkin. lisää bingeleitä ym hommaa.. viestien määrä minimiin reksit!
Mikä ihmeen uusi ammatti? Miksi et voi opettaa etäyhteydellä? Kaikkien opettajien toive toteutuu, kun saa vain opettaa eikä tarvi paimentaa oppilaita samalla. Silti muuta ei näytetä osaavan, kun jakaa tehtäviä ja vanhemmat opettaa. Eikö opet koulussakaan tee muuta kuin antaa tehtävät?
Vierailija kirjoitti:
Ikätasoista etäopetusta ja selkeät ohjeet. JOS ei ole videotunteja niin mieluummin viikko- kuin päivätavoitteet. Ja tavoitteetkin ikätasoista, alakoululaisenkin pitäisi selvitä niistä mahdollisimman itsenäisesti. Organisoidaan, tsempataan, huolletaan, hoidetaan, mutta oman etätyön ohella.
Näin ja itse ainakin käyn kodin ulkopuolella tekemässä sen 8 h tunnin päivän ja tämän jälkeen on lasten opetus.
Vähintään joku aamun aloitus ja päivän lopetus ääniyhteydellä. Lapset kaipaavat kuulumista siihen omaan porukkaan. Opettajan pitää myös olla tavoitettavissa vaikkapa chatilla oppituntien aikana.
Toki ihan opetus vaikkapa Teamsilla olisi parasta.
Ja palautetta sinne verkkoon palautetuista tehtävistä. Ei niin että lapsi ja vanhemmat arvailevat onko joku tehtävä tehty tarpeeksi hyvin.
Meillä on mennyt tosi hyvin etäily. Tunnit olleet clasroomin ja googlemeetin kautta ja mitä näitä nyt onkaan. 8 lk. ja lukion 2.
Ihan mahtavasti olette hoitaneet homman! Kiitos opettajille.
Vantaa.
Nyt ne oppitunnit pyörimään! Meillä perheessä useampi peruskoululainen, eikä yhdelläkään ole ollut minuuttiakaan opetusta vielä. Kamala katsoa kun ysiluokkalainen pakertaa valtavia tehtäväpaketteja. Miten ne pärjää jotka ei osaa? Ei mitenkään.