Ulkomailta Suomeen yrittävät ovat raivoissaan, kun valtio ei auta
Löytyykö keskustelua suomalaisista matkaajista, jotka yrittävät hädissään päästä Suomeen? IS:llä on asiasta juttua mutta ei kommentointia aiheesta.
Samassa lehdessä myös HUS:n johtaja ihmettelee: Kriittiset tavarat ja esim. lääkintälaitteiden huoltomiehet eivät pääse maahan, mutta epidemia-alueilta lennätetään satoja suomalaisia kotiin ilman karanteenia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006448583.html
Toisessa jutussa Pekka haluaa sanoa suunsa puhtaaksi Suomen ulkoministeriölle ja suurlähetystölle.
– Meidät on jätetty suoraan sanottuna kuseen, Pekka sivaltaa.
– Niistä ei ole ollut hevon (ruma sana poistettu) hyötyä. Olen pettynyt, ettei Suomen valtio tee mitään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006448726.html
Eli onko tämä asia, josta ei saa keskustella?
Pitääkö ulkomailta tuoda kriisialueella oleskelleet Suomeen vai pitäisikö heidän pysyä eristyksissä tautialueella?
Jos aiheesta löytyy keskustelu, linkatkaa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa kuinka ilkeitä vastauksia ketjussa on. Ensinnäkin kaikki Espanjassa olevat eivät ole juoppoja/narkomaaneja. Eikä edes rikkaita. Kyllä taas huomaa kuinka kateellinen suomalainen voi toiselle olla. Ehkä ketjun ihmiset on kateellisia kun eivät itse uskalla mennä talveksi ulkomaille ja toiset uskaltavat elää elämäänsä muuallakin kuin kodin, työn ja kaupan välillä.
Juuri näiden maanisten reissaajien takia koko kansa sairastaa ja tuhannet kuolee.
Tämä on kyllä surullista, että ensin varataan lennot halvimmalla mahdollisella yhtiöllä ja hädän keskellä odotetaan ja lähes edellytetään Finnairin auttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka olivat jo syksyllä koronattomassa tilanteessa etelän lämpöön lähtiessään ostaneet myös paluulippunsa mutta myöhemmälle kevättä.
Keskimäärin maaliskuussa kun meillä on vielä kylmä ja kuiva ilma. Onhan se erittäin monelle perussairaalle aivan perusterveydenhoitoa saada sitä aurinkoa ja välttää pakkasta, jäätä, pimeyttä.
Varmasti nämä eläkeläiset yrittivät jatkuvasti siellä katsella edea vähän edullisempia lentoja takaisin. Uskon että tulivat lopulta tilanteen nopeasti eskaloiduttua sitten yllätetyiksi että sinne jäätiinkin jumiin.
Kertokaapa, miten tavallinen eläkeläinen aivan ylimääräisinä kuluina näitä tonnin lentolippuja ostaa? Se on pariskunnalle jo kahden tonnin ylimääräinen paukku. Nämä ovat ihmisiä, jotka eivät ole eläessään tottuneet tuhlaamaan.
.
Ja kun se omaisuus ei tavallisilla vaatimattomilla ja järkevillä suomalaisilla roiku ranteista tai kaulalla, vaan on koti-Suomessa hitaasti realisoitavisaa kotitalona, mökkinä tai metsänä.Eri asia täysin kuin nuoremmat seikkailijat ja mutku-mä-haluuuuuun -tyypit, jotka lähtivät ihan vasta täysin tietoisesti tappavaa kulkutautia uhmaten reissuun
Ihanko oikeasti kuvittelet siellä olevan taviseläkeläisiä? Ei ole. Voisin väittää, ettei siellä ole ainuttakaan, jonka eläke käteen on alle 2000€/kk näin ainakin omassa tuttavapiirissä. Eli siihen verrattuna tonnin lentolippu ei luulisi olevan ylitsepääsemätön.
Ja lähes poikkeuksetta heillä on lomaosake ja Suomessa asunnot ja kesämökit. Ei siellä köyhyydessä värjötellä.Toisaalta ymmärrän nyt suuren halun palata Suomeen, sillä nyt he ovat huomanneet tosiasian, että jokainen maa, oli se sitten Italia, Espanja, Porttugali laittaa oman maan kansalaiset etusijalle ja jos vapaita resursseja on, sitten tulevat muut.
Espanjassa nimenomaan on tavallisia eläkeläisiä pienellä eläkkeellä. Itse et kyllä tunne asiaa yhtään jos väität että kaikki on varakkaita.
Omassa tuttavapiirissäsi eli elät ilmeisesti varakkaiden piirissä ja oletat että kaikilla muillakin on samanlainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa kuinka ilkeitä vastauksia ketjussa on. Ensinnäkin kaikki Espanjassa olevat eivät ole juoppoja/narkomaaneja. Eikä edes rikkaita. Kyllä taas huomaa kuinka kateellinen suomalainen voi toiselle olla. Ehkä ketjun ihmiset on kateellisia kun eivät itse uskalla mennä talveksi ulkomaille ja toiset uskaltavat elää elämäänsä muuallakin kuin kodin, työn ja kaupan välillä.
Ei ole taidettu yhdessäkään kommentissa väittää ulkomailla oleilijoita juopoiksi tai narkomaaneiksi. Veropakoilaisiksi kyllä, mitä nämä pitkiä aikoja ulkomailla majailevat hyvin usein ovatkin. Näyttäisi kyllä nämä ulkomaan valloittajat olevan niitä kateellisia Suomessa olevia kohtaan kerran niin kovasti on Suomeen päästävä.
Espanjassa on paljon juuri niitä, joilla on pieni eläke. Pienistä eläkkeistä ei ole siellä tarvinnut maksaa veroa lainkaan joten eläminen on tullut halvemmaksi kuin Suomessa. Outoa että jotkut elää siinä luulossa että Espanjan eläkeläiset olisi kaikki varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole taidettu yhdessäkään kommentissa väittää ulkomailla oleilijoita juopoiksi tai narkomaaneiksi. Veropakoilaisiksi kyllä, mitä nämä pitkiä aikoja ulkomailla majailevat hyvin usein ovatkin. Näyttäisi kyllä nämä ulkomaan valloittajat olevan niitä kateellisia Suomessa olevia kohtaan kerran niin kovasti on Suomeen päästävä.
Viesti 51:
"Niillä säästyneillä rahoilla voi sitten jatkaa juomista kotimaassa."
Viesti 63:
"Pressuja ja muoveja saa jätelavoilta ja roskista ilmaiseksi. Niistä voi tehdä koijan lentokentän läheisyyteen ja odotella paluulentoa. Lämpimässä on sitäpaitsi mukavampi jatkaa päihteiden käyttöäkin kuin täällä kylmässä Suomessa."
Itse olin ihan työmatkalla. Tulin kotiin reilu vko sitten. Matkan aikana suositukset muuttuivat melkoisesti! Ja matkan jälkeenkin riitti sekoilua ohjeistuksessa. Kuka olisi maksanut mahdollisesti kuukausien asumisen jossain hotellissa? Työnantaja? Melkoisen yksinkertaista porukkaa täällä. Ja miten ihmeessä hoitsut saa mennä suoraan töihin ilman karanteenia? Ei mulla sinkkuna ole paljon vaihtoehtoja. Piti päästä kentältä kotiin (vaihtoehdot taksi tai bussi), ostaa ruokaa (kauppakassipalvelu oli loppuunmyyty ainakin viikoksi) enkä voi maata palkatta kotona viikkoja. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi paluuhalut alkavat vasta lentojen lopettamisen jälkeen?
Lennot on lopetettu ilman että siitä on ilmoitettu matkustajille eli syy on lentoyhtiön (Finnair).
fgg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennot on lopetettu ilman että siitä on ilmoitettu matkustajille eli syy on lentoyhtiön (Finnair).
Ai kauheeta sentään. Lentoyhtiön syy kun ajateltiin pummittavan lennot valtion piikkiin ja homma ei toimikaan. Voi kyynel!
fgg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta Pekka sivaltaa aiheesta raivokkaan ”sinivalkoisin siivin kotiin” -kommentin!
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän noiden suomalaisten kannattaisi heittää henkilöllisyystodistuksensa menemään, laittaa geeliä tukkaan ja lankkia naamaan ja sanoa "asyl" niin homma hoituu - Pennanen ja Ohisalo tulevat henkilökohtaisesti noutamaan poliisisaattueessa kunniakansalaisia suomeen!
Lopeta nyt jo toi pskn jauhanta. Ei ole todellakaan kukaan mitään p.akola.isia erikseen hakemassa.
Pitääkö tuo muka paikkansa että kriittiset laitteet ei pääsisi maahan? Mun tietääkseni tavara/rahtiliikenne säilyy ennallaan.
Vähän vaikuttaa siltä että mutkia vedetty suoriksi tuon lekurin jutuissa, vaikka pääpointin kanssa olen samaa mieltä eli kotiin palaavat suomalaiset voi levittää virusta paljon lisää.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa on paljon juuri niitä, joilla on pieni eläke. Pienistä eläkkeistä ei ole siellä tarvinnut maksaa veroa lainkaan joten eläminen on tullut halvemmaksi kuin Suomessa. Outoa että jotkut elää siinä luulossa että Espanjan eläkeläiset olisi kaikki varakkaita.
Niin. Minun oikeustajuani vastaan kyllä sotii, jos ei makseta veroja Suomeen, mutta vaaditaan suomalaisten veronmaksajien kyyditsevän kotiin sitten, kun on superkallista hoitoa vailla.
Suomessa pienestä eläkkeestä maksetaan veroja, ja juuri siksi saadaan sitten niitä palveluitakin. Nyt on toteutunut se riski, jonka nämä ovat leveämmän elämän takia ottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ihan työmatkalla. Tulin kotiin reilu vko sitten. Matkan aikana suositukset muuttuivat melkoisesti! Ja matkan jälkeenkin riitti sekoilua ohjeistuksessa. Kuka olisi maksanut mahdollisesti kuukausien asumisen jossain hotellissa? Työnantaja? Melkoisen yksinkertaista porukkaa täällä. Ja miten ihmeessä hoitsut saa mennä suoraan töihin ilman karanteenia? Ei mulla sinkkuna ole paljon vaihtoehtoja. Piti päästä kentältä kotiin (vaihtoehdot taksi tai bussi), ostaa ruokaa (kauppakassipalvelu oli loppuunmyyty ainakin viikoksi) enkä voi maata palkatta kotona viikkoja. Sori siitä.
Tulit työmatkalta kotiin reilu viikko sitten, eli hyvissä ajoin ennen kuin Suomi meni kiinni. Ja nyt raivoat täällä, että kuka olisi maksanut oleskelusi ulkomailla, jollet olisi tullut ajoissa kotiin?
Ja kyllä, jos työnantajasi ei olisi päästänyt sinua ajoissa kotiin, niin työnantaja olisi myös ollut velvollinen maksamaan ylimääräisen oleskelusi tai hoitamaan sinulle paluulennon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista jumiin jääneille, mutta on jo pitkään kehotettu keskeyttämään matka ja palaamaan.
Ei todellakaan ole. Itse olin vielä tällä viikolla ulkomailla, paikassa jossa silloin ei ollut vielä ensimmäistäkään tapausta. Lähtiessäni sinne matkustamisesta ei ollut minkäänlaista varoitusta, ainoastaan pahimpia epidemia-alueita oli rajoitettu. Matkustusilmoituksen tehneenä ensimmäinen kehotus palata kotiin tuli tämän viikon tiistaina. Viimeiset lennot tuolta taidettiin lentää perjantaina ja voinet kuvitella että paluulennot oli kohtalaisen täynnä. Aikaa reagoida ei siis todellakaan ollut paljon, tilanteen noin nopean kehittymisen ennakointi olisi vaatinut jonkinlaisia ennustajanlahjoja.
Onhan varoituksia ollut jo pitkään. Tiedän, koska kans ystävääni arpoivat koko ajan lähteä.vai ei. Toinen lähti Italiaan, vaikka tiesi pohjoisosan olevan suurinpiirtein suljettu. Toinen ei päässyt, koska kohdemaa laittoi jonosan rahoistaan kiinni. Hän oli kyllä.viimeiseen asti lähdössä, mutta pelkäsi lennon jälkeen joutuvansa kohdemaassa karanteeniin. Olisi joutunut, jos lennolla olisi ollut joku sairas mennessä sinnepäin.
Ja näistä on jo monta viikkoa. Italian matka alkoi jo helmikuun puolella ja silloin jo tiedettiin sulkemista. Toinen matka olisi ollut nyt maaliskuun alkupuolella .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minun oikeustajuani vastaan kyllä sotii, jos ei makseta veroja Suomeen, mutta vaaditaan suomalaisten veronmaksajien kyyditsevän kotiin sitten, kun on superkallista hoitoa vailla.
Suomessa pienestä eläkkeestä maksetaan veroja, ja juuri siksi saadaan sitten niitä palveluitakin. Nyt on toteutunut se riski, jonka nämä ovat leveämmän elämän takia ottaneet.
Edelleenkään ne vakituisesti Espanjassa asuvat eivät ole palaamassa. Ei monella ole edes paikkaa Suomessa mihin mennä. Nämä palaajat ovat vakituisesti Suomessa asuvia, jotka ovat olleet talven aikana Espanjassa, suurimman osan vuodesta asuvat Suomessa. Maksavat veronsa Suomeen.
Suurin osa niistä, jotka haluavat nyt palata on kyllä niitä jotka asuvat Suomessa yli 6 kk ja maksavat veronsa Suomeen. Espanjaan kotiutuneet ovat suurelta osin jäämässä Espanjaan koska siellä on jo heidän kotinsa ja elämänsä.