Vaimoni haluaa naida muita miehiä
Hän ilmoitti, että haluaa enemmän seksikokemuksia, koska on rakastellut vain minun ja yhden toisen kanssa ennen minua. Hän on nelikymppinen ja minä jonkun verran vanhempi ja meillä on kouluikäisiä lapsia. Olemme olleet yhdessä viisitoista vuotta. Keskustelimme asiasta ja esitin yhtenä ratkaisuna mm. parinvaihtoa, mutta hän sanoo, ettei sellainen tule kyseeseen. Hän haluaa rakastella kahden ja mennä aina tilaisuuden tullen. Eli sitten kun tapaa miehen, joka on hänen mielestään ihastuttava ja seksikäs. Sanoin etten ole yhtäkkiä valmis tällaiseen muutokseen. Hän suuttui ja sanoi, että vastaan seurauksista(!?), mutta ei kertonut mitä ne olisivat.
Meidän seksissämme ei kuulemma ole mitään vikaa. Ei laadussa eikä määrässä. Hän vain haluaisi tietää miltä toinen tuntuu, ja useamman kanssa ja mainitsee mm. että olisi kiva kokeilla oikein paksua kalua (omani mitattiin reilusti keskimittaa pidemmäksi ja jonkin verran keskimittaa paksummaksi; paksumpiakin siis toki on olemassa).
Nyt hän sanoo, että haluaa säilyttää meidän perheemme ja parisuhteemme, eikä aio mennä ”vieraisiin”. Hän selittää tämän halun kadonneen siten, että on tukahduttanut sen(!?)
Kysymys kuuluu:
- voiko toinen yhtäkkiä vaatia pelisääntöjen muuttamista näin radikaalisti
- onko sellaiseen suostuttava (etenkin kun hän itse sanoi suhteemme alussa, että ”se on kerrasta poikki” ja sillä periaatteella on menyt)
- onko toisaalta oikein, että toinen joutuu ”tukahduttamaan halunsa”; onko sellainen hyvä lähtökohta parisuhteen jatkamiselle.
- voiko sellainen tukahduttaminen edes onnistua, eli meneekö hän tilaisuuden tullen joka tapauksessa
- ja jos menee, niin mitä sitten; mitä sitten jos siitä syntyy rinnakkaissuhde
Mitä siis teen? Muutamme suhteen vapaaksi (molemmin puolin) ja otamme riskin, että perheemme mahdollisesti hajoaa seurauksiin. Pistän ”pallon vaimon jalkaan” (no ei sellainen edes onnistuisi. Hänellä on useita verran työhön liittyviä matkoja vuosittain). Eroammeko saman tien. Hankin itselleni rinnakkaissuhteen jolloin on (vain onko?) helpompi hyväksyä se toiselta.
Eikö kuitenkin ole niin (tutkimustenkin mukaan), että avo- tai avioliittoon mennään lähes aina ajatuksella, että se on kahden välinen myös seksin suhteen ja että useimmat parit niin elävät vaikka 10-20% onkin uskottomia (usein siksi, että seksi ei riitä) ja iso osa niistäkin lopulta eroaa.
Vaikka eroja ja uskottomuutta on paljon, niin suurin osa (70-80%) EI ole ollut uskottomia kertaakaan ja vain muutama prosentti pareista sopii vapaan suhteen (ja niistä moni hajoaa).
Onko siis väärin, jos tahdon säilyttää suhteemme sellaisena kuin miksikä se sovittiin ja millainen ideaalinen suhde selvän enemmistön mielestä on?
Kommentit (80)
En nyt muuhun ota kantaa..mutta mistä noin pieniä liittojen uskottomuuslukuja olet lukenut? Tietääkseni plajon enemmän.
Ikävä tilanne sinulle, tsemppiä paljon. Näköjään vaimosi ei sinua arvosta. Itse miettisin vakavasti eroa, jollei vaimon kriisi tuosta mene ohitse..
Vierailija kirjoitti:
En nyt muuhun ota kantaa..mutta mistä noin pieniä liittojen uskottomuuslukuja olet lukenut? Tietääkseni plajon enemmän.
Luotettavat ”uskottomuusluvut” löytyvät laajasta FINSEX –tutkimuksesta jonka väestöliitto on tehnyt (prof. Kontula). Ne siis perustuvat isoon otantaan, johon vastaajat on valittu satunnaisesti ja siten se vastaa parhaiten koko väestöä. Niistä tutkimuksista itse asiassa käy ilmi, että avaajan esittämä arvio on sekin yläkanttiin.
Iltapäivälehtien sensaatiouutiset uskottomuuden määristä ovat usein humpuuki"tutkimuksista", jotka perustuvat kyselyihin tai johtopäätelmiin erilaisten parisuhdetta- ja seksiä käsittelevien keskustelupalstojen yhteydessä. Siellä vastaajat ovat ”valikoitunut” joukko ihmisiä, joilla on jo valmiiksi jokin syy (ongelma, tarve) roikkua näissä aiheissa. Esimerkiksi uskottomuus.
Usein iltapäivälehtien uutiset myös referoivat ulkomaisia, yhtä huonosti tehtyjä tutkimuksia, jotka sellaisenaankaan ole yhteismitallisia suomalaisten näkemysten kanssa. Esimerkiksi katollisissa maissa, joissa avioeroja on huomattavasti vähemmän, rinnakkaissuhteet hyväksytään useammin mm. siksi, että jos liitossa ei ole seksi, sen voi hakea muualta. Täällä taas erotaan jos suhde ei tyydytä.
Näinhän se on kaikessa uutisoinnissa. Vain hätkähdyttävät ja uskomattomat asiat uutisoidaan. Usein ne ovat uskomattomia siksi, että ne eivät totta olekaan.
Jokainen voi kohdallaan miettiä onko itse/puoliso ollut uskoton ja kuinka paljon sellaista esiintyy tuttavapiirissä. Tälle palstalle tullaan kirtjoittamaa/lukemaan useinmiten siksi, että parishude ei pyöri "normaalia" rataa.
Vaimo pihalle. Ei voi muuttaa sääntöjä. Ei varsinkaan kun se ei tule yhteisestä tarpeesta. Todennäköisesti myös vaimosi juoksu jatkuu ja sinä löydät jonkun minkä kanssa haluat vakiintua, joten erohan tuosta tulee.
Ja piti vielä lisätä, että sinun ei tarvitse todellakaan joustaa tällaisessa asiassa, eli pidä kantasi. Tietysti jos haluat avoimen suhteen itse.
Se kävi jo kokeilemassa pelimiehen vehjettä ja ei ollutkaan sitä mitä luuli. Sen takia mielenmuutos.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko itse olla avoimessa suhteessa? Koska tietysti tuon pitäisi toimia niinkin, että sulla on samat oikeudet kuin vaimolla.
En voisi. Olen tosimielellä liitossa mukana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se kävi jo kokeilemassa pelimiehen vehjettä ja ei ollutkaan sitä mitä luuli. Sen takia mielenmuutos.
Aika moni noista katuu virhettään myöhemmin. Ei ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella pitää paikkaansa.
Niin kyllä sillä joku on jo vähintään katsottuna ja valmiustilassa ellei ole jo harrastellut. Nyt vain pyytää virallista lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotettavat ”uskottomuusluvut” löytyvät laajasta FINSEX –tutkimuksesta jonka väestöliitto on tehnyt (prof. Kontula). Ne siis perustuvat isoon otantaan, johon vastaajat on valittu satunnaisesti ja siten se vastaa parhaiten koko väestöä. Niistä tutkimuksista itse asiassa käy ilmi, että avaajan esittämä arvio on sekin yläkanttiin.
Iltapäivälehtien sensaatiouutiset uskottomuuden määristä ovat usein humpuuki"tutkimuksista", jotka perustuvat kyselyihin tai johtopäätelmiin erilaisten parisuhdetta- ja seksiä käsittelevien keskustelupalstojen yhteydessä. Siellä vastaajat ovat ”valikoitunut” joukko ihmisiä, joilla on jo valmiiksi jokin syy (ongelma, tarve) roikkua näissä aiheissa. Esimerkiksi uskottomuus.
Usein iltapäivälehtien uutiset myös referoivat ulkomaisia, yhtä huonosti tehtyjä tutkimuksia, jotka sellaisenaankaan ole yhteismitallisia suomalaisten näkemysten kanssa. Esimerkiksi katollisissa maissa, joissa avioeroja on huomattavasti vähemmän, rinnakkaissuhteet hyväksytään useammin mm. siksi, että jos liitossa ei ole seksi, sen voi hakea muualta. Täällä taas erotaan jos suhde ei tyydytä.
Näinhän se on kaikessa uutisoinnissa. Vain hätkähdyttävät ja uskomattomat asiat uutisoidaan. Usein ne ovat uskomattomia siksi, että ne eivät totta olekaan.
Jokainen voi kohdallaan miettiä onko itse/puoliso ollut uskoton ja kuinka paljon sellaista esiintyy tuttavapiirissä. Tälle palstalle tullaan kirtjoittamaa/lukemaan useinmiten siksi, että parishude ei pyöri "normaalia" rataa.
Onko näin?! J*malauta! Olen pitkään välttänyt parisuhteita kun olen ajatellut, että kumminkin niissä petetään suurimmassa osassa ennen pitkää. Ja monissa tietämissäni pitkäaikaisissa suhteissa on jompikumpi tai molemmat ennenpitkää pettäneet.
Emma K. kirjoitti:
Anna naida. Ei järvi soutamalla kulu.
Mutta ne airot.
Lähes sataprosenttisella varmuudella on jo pannut muita. Yritti vaan saada oikeutusta teolleen, mutta kun et ollut myötämielinen niin perääntyi ja nyt teeskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko itse olla avoimessa suhteessa? Koska tietysti tuon pitäisi toimia niinkin, että sulla on samat oikeudet kuin vaimolla.
En voisi. Olen tosimielellä liitossa mukana.
ap
Vaikutat kyllä hyvältä puolisolta♥️
Onko sulla enemmän suhteita taustallasi kuin vaimollasi?
Usein suhteissa, joissa toisella enemmän menneisyyttä kuin toisella, valitettavasti tullaan tilanteeseen, jossa toinen haluaa lähteä kokeilemaan. Monesti siinä koetaan katkeruutta siitäkin, että toinen on saanut kokea jotain mitä itse ei.